Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید جلال فیاضی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برجام،گفت: برجام توافق نامه چند جانبه بین المللی است که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های ١+۵ منعقد شده و به عنوان سندی در شورای امنیت سازمان ملل درج شده است.

وی با اشاره به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ بر مبنای برجام صادر شده است که بر اساس آن، تحریم‌هایی از ایران لغو می‌شود، اظهار کرد: برجام در ایران و آمریکا، موافقان و مخالفانی دارد که دیدگاه‌های آن‌ها حائز توجه است، بعد از خروج ترامپ از این توافق، انتظار مخالفان برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران هم از برجام خارج می‌شود، اما کشورمان علی رغم اینکه هیچ بهره‌ای از مزایای اقتصادی برجام نبرده بود، به دلیل پایبندی به توافق بین المللی، از این توافق خارج نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات احیای برجام با روی کار آمدن بایدن، بیان کرد: با از سرگیری مذاکرات برجام، مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب کرد تا بر اساس این قانون، مذاکرات وین انجام شود.

فیاضی با اشاره به حساسیت بالای مذاکرات احیای برجام، گفت: روند این مذاکرات به دلیل طولانی شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم و دوره انتقال قدرت کشورمان رسید، بنابراین طرفین تمایلی نداشتند که در فاصله زمانی کوتاه توافق را نهایی کنند.

وی با تاکید به سیاست ایران برای بازگشت به انجام تعهدات برجامی خود، اظهار کرد: نحوه راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و برگشت ایران به تعهداتی که کاهش داده در دولت سیزدهم صورت خواهد گرفت، بنابراین طبیعی است که ادامه مذاکرات به این دولت منتقل شده و آمریکایی‌ها منتظر اتخاذ ساز و کار‌های مجری جدید سیاست خارجی ایران باشند.

بیشتر بخوانید

برای ادامه مذاکرات وین باید تا استقرار دولت جدید صبر کرد

فیاضی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها علاقمند هستند با دولت جدید کشورمان که تا ۴سال آینده بر سرکار است به توافق برسند، بیان کرد: قطعاً بعد از استقرار دولت سیزدهم، رئیسی بر اساس سیاستی که دولتش خواهند داشت، مذاکرات احیای برجام را دنبال خواهد کرد. رئیسی در مناظرات انتخاباتی خود گفت که برجام را اجرا خواهد کرد، همچنین بعضی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم رسما اعلام کردند که ایران از برجام خارج نخواهد شد، بنابراین به نظرم ادامه مذاکرات احیای برجام بعد از دوره انتقالی، تصمیم منطقی از سوی طرفین است.

کارشناس سیاست خارجی درباره دور هفتم کمیسیون مشترک برجام، گفت: به نتیجه رسیدن دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام به خواسته‌های طرفین مذاکره کننده و دیدگاه‌های آنان بستگی دارد. باید دید که آیا تیم مذاکره کننده دولت رئیسی، مجموعه توافق‌های تیم مذاکره کننده فعلی را قبول دارند یا قرار است نکاتی را به آن اضافه کنند.

وی با اشاره به آخرین اخبار روند مذاکرات احیای برجام از سوی عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات برجام، بیان کرد: معاون وزیر امور خارجه بعد از دور ششم کمیسیون مشترک برجام گفت که به توافق نزدیک‌تر هستیم و برای تصمیم گیری و مشورت به پایتخت‌ها باز می‌گردیم، با توجه به برداشتی که از دور ششم کمیسیون مشترک برجام دارم، احساس می‌کنم که طرفین علاقمند به احیای برجام هستند، اما اینکه این مذاکرات چند دوره دیگر هم تمدید می‌شود، بستگی به نظرات دو کشور در آینده دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لغو تحریم ها راستی آزمایی دولت سیزدهم احیای برجام کمیسیون مشترک برجام مذاکرات احیای برجام ادامه مذاکرات مذاکره کننده سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۱۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اسرائیل در دو راهی آتش‌بس یا ادامه جنگ

در روزهای اخیر مذاکرات آتش‌بس در غزه بسیار جدی شده و طرف‌های مذاکره در قاهره امیدوار هستند به‌زودی توافق آتش‌بس ایجاد شود. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر مذاکرات آتش‌بس در غزه بسیار جدی شده و طرف‌های مذاکره در قاهره امیدوار هستند به‌زودی توافق آتش‌بس ایجاد شود.این مذاکرات درست در آستانه مطرح شدن ادعای حمله رژیم صهیونیستی به رفح به مراحل جدی‌تری رسیده و آمریکا یک‌پای آن است.اما بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که حمله به رفح قطعی است و این ربطی به انجام و عدم انجام توافق در مصر ندارد.

 

.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • فیلم| اسرائیل در دو راهی آتش‌بس یا ادامه جنگ
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!