Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفت، جنبش طالبان قادر نیست مراکز اداری بزرگ در افغانستان را حتی اگر که بتواند آنها در کنترل بگیرد، حفظ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در جریان نشست "باشگاه بحث والدای" اظهار کرد: تعداد زیادی استان و منطقه (در افغانستان) صرفا به خاطر اینکه نظامیان آمریکایی از آنها خارج شدند بدون عملیات رزمی به دست طالبان افتادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروسه برای دوره ای ادامه پیدا خواهد کرد اما البته برای منافع دولت کابل یک فاکتور منفی است.

او در ادامه این اظهاراتش گفت: توازن سیاسی و نظامی در دست تغییر شکل پیدا کردن است، این به معنی تخریب حکومت نیست. طالبان هنوز قادر نیست مراکز اداری بزرگ را تصرف کند. با این حال من این احتمال که آنها به زودی بتواننند کنترل دو یا سه مرکز اداری را به دست بیاورند رد نمی کنم. اما آنها از نیروهای کافی برای تصاحب و نگهداری طولانی مدت استانهای بزرگ کشور برخوردار نیستند.

از سوی دیگر این فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان اظهار کرد، جنبش طالبان علاقه ای به کشورهای همسایه افغانستان نداشته و مواردعبور غیرقانونی شبه نظامیان از مرزهای افغانستان به تاجیکستان یا ازبکستان مطرح نبوده است.

وی گفت که طالبان  آماده حل و فصل سیاسی در افغانستان هستند .  بسیاری از رهبران طالبان از جنگ  خسته شده اند. من احساس می کنم ، نه تنها در کلمات ، بلکه در نیت هایی که به اشکال مختلف بیان می شود ، می بینم که آنها آماده یک توافق سیاسی هستند ، اما از نظر آنها ، یک سازش سیاسی باید با وقار ارائه شود.

کابلوف با اشاره به اینکه صحبت در مورد سقوط دولت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان زود است ، گفت: در واقع شاید بشود گفت یک اصلاحیه مجدد توازن نظامی و سیاسی رخ خواهد داد، نه فروپاشی کل سیستم.

کابلوف به نشست باشگاه بحث والدای گفت: طالبان در مسائل داخلی درگیر است، آنها تنها کنترل مناطق نیروهای دولتی را به دست میگیرند، آنها علاقه ای به کشورهای همسایه ندارند.

به گفته این دیپلمات روس، شبه نظامیان طالبان تلاشی برای ورود به خاک تاجیکستان یا ازبکستان نکرده اند.

کابلوف تاکید کرد: ما دلیلی برای تردید در اینکه آنها مشغول به دستور کار داخلی هستند نداریم.

وی گفت: روسیه بر این عقیده است که همه متحدان و شرکای ایالات متحده که در این عملیات نافرجام افغانستان شرکت کردند نیز مسئولیت برابر دارند؛ در اینجا ما در مورد مسئولیت مالی و اقتصادی صحبت می کنیم. همه آنها باید به افغانستان برای بازسازی اجتماعی و اقتصادی کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ضمیر کابلوف رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد

سفیر چین در کابل طی دیداری با معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان روابط پکن و کابل را تاریخی و در بهترین حالت خود عنوان کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شنگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان روابط پکن و کابل را به عنوان دو کشور دوست و همسایه، تاریخی توصیف کرد و گفت در حال حاضر این روابط در بهترین حالت قرار دارد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، سفیر چین افزود: دولت چین خواهان ارتقا و گسترش هر چه بیشتر روابط کابل و پکن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

ژائو شنگ ادامه داد: این کشور به خاطر تحکیم هرچه بیشتر روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف، بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع و رشته‌های مختلف را به دانشجویان افغان فراهم کرده و نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای ارتقای ظرفیت افغان‌ها در بخش‌های مختلف به از جمله در زمینه بهداشت و درمان برگزار می‌کند.

وی با اشاره به علاقمندی تاجران و شرکت‌های چینی جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در وضعیت مناسب قرار دارد و تاجران و سرمایه‌گذاران چینی مایل‌ هستند در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانآغاز جلسه مشترک وزرای خارجه پاکستان، چین و افغانستان

این دیپلمات چینی ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان، از کمک 100 هزار دلاری این کشور از طریق صلیب سرخ چین خبر داد و گفت این کمک به زودی به دسترس مسئولین مربوطه قرار خواهد گرفت.

حنفی نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع چین در مجامع بین‌المللی درباره افغانستان، گفت: هیئت حاکمه از سیاست چین واحد و نیز پروژه‌های اقتصادی این کشور مانند «یک کمربند، یک راه» حمایت می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: امارت اسلامی خواستار روابط و تعامل نیک با همه کشورها به ویژه با چین است و به هیچکس اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای همسایه‌، منطقه و فرامنطقه را نمی‌دهد و از سایر کشورها نیز توقع دارد تا بر اساس احترام متقابل با افغانستان رفتار کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ارسال کمک های بشری روسیه به افغانستان
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند