Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ تلسکوپ فضایی هابل که ۳۰ سال است در مدار زمین قرار دارد و کره خاکی را رصد می‌کند، حدود یک ماه پیش دچار مشکل شده بود. هابل ۱۷ ژوئیه وبا تلاش‌های دانشمندان ناسا دوباره احیا شد و اولین تصاویر را از کیهان به زمین فرستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

مروری بر ۳۰ سال فعالیت تلسکوپ هابل/ از ثبت اولین دنباله دار بین ستاره‌ای تا زیر سوال بردن تحقیقات دانشمندان جزئیات تصاویر ثبت شده توسط هابل

این تصاویر جدید از دو کهکشان ثبت شده است. در تصویر سمت چپ، جرم آسمانی ARP-MADORE 2115-273 دیده می‌شود که دو کهکشان متفاوت از هم را نشان می‌دهد که فاصله شان با کره زمین در حدود ۲۹۷ میلیون سال نوری است. دانشمندان پیش از دیدن این تصاویر تصور می‌کردند این کهکشان، یک حلقه برخوردی است که از ادغام دو کهکشان تشکیل شده، اما این تصاویر و مطالعات جدید نشان داد که ارتباط بین این کهکشان پیچیده‌تر است. این دو کهکشان از خودشان شبکه‌ای غنی از گرد و غبار و ستاره‌ها را بر جا می‌گذارند.

تصویر سمت راست نشان دهنده کهکشان مارپیچی بزرگ ARP-MADORE 0002-503 است که در فاصله ۴۹۰ میلیون سال نوری زمین قرار گرفته است. ناسا گفته که بازو‌های این کهکشان تا شعاعی برابر ۱۶۳ هزار سال نوری امتداد دارد و این کهکشان اندازه اش سه برابر کهکشان راه شیری است. بیشتر کهکشان‌ها بازو‌های دیسکی زوج دارند و برخلاف آن‌ها این کهکشان سه بازو دارد.

هابل در ۱۳ ژوئن پس از اشکال در رایانه پشتیبانش، آفلاین شد و تمامی رصدهایش به حالت ناتمام و خاموش در آمد. پس از هفته‌ها عیب یابی، مهندسان خطای قطعی را به یک مدار پرتحرک بین واحد کنترل قدرت هابل و کامپیوتر محموله منتقل کردند و موفق شدند با تعویض رایانه پشتیبان، هابل را راه اندازی مجدد کنند. از آن زمان، دانشمندان و مهندسان هابل در حال گرفتن تصاویر آزمایشی از کهکشان‌ها، خوشه‌های کروی و شفق‌های قطبی روی مشتری هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی تلسکوپ فضایی هابل تلسکوپ هابل ناسا دو کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی در عروسی دو نفر را به کام مرگ فرستاد

فرماندار عنبرآباد گفت: در نتیجه تیراندازی شامگاه جمعه حین برگزاری جشن عروسی، خاله عروس و خواهر داماد جان خود را از دست دادند.

یزدان افشاری‌پور اظهار کرد: فردی که به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی در حالت عادی نبوده است با سلاح جنگی کلت تیراندازی کور می‌کند که این ۲ نفر که ۳۰ و ۲۳ ساله بودند جان خود را از دست می‌دهند.

فرماندار عنبرآباد ادامه داد: بار‌ها در مورد خطرات تیراندازی در عروسی و این رسم نامناسب اخطار داده شده است و رفع کامل آن نیاز به کار فرهنگی بیشتر دارد.

وی گفت: برای مقابله با توزیع و مصرف مشروبات الکلی برنامه داریم و جمع‌آوری سلاح غیرمجاز در کل جنوب استان هم طی ماه‌های اخیر تشدید شده است.

منبع: فارس

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • اولین مرکز مهارت‌آموزی سربازان وظیفه خوزستان راه‌اندازی شد
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • تیراندازی در عروسی دو نفر را به کام مرگ فرستاد
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد