Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-05-04@03:24:49 GMT

تله بخار ترمودینامیکی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۵۷۷۸

تله بخار ترمودینامیکی

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

بخار در کل صنعت مورد استفاده قرار می­گیرد، معمولاً یا به عنوان نیرویی برای هدایت تجهیزات مکانیکی یا به عنوان روشی برای گرم کردن. در این نوع فعالیت ها از تله های بخار استفاده می­شود تا اطمینان حاصل شود که بخار از بین نمی­رود و به کنترل هزینه ها و کارآیی بیشتر فرآیند کمک می­کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دام بخار چیست و چگونه کار می­کند؟

تله های بخار نوعی شیر خودکار هستند که گازهای میعانات و غیر قابل تغلیظ را از سیستم بخار تحت فشار جدا می­کنند. یک تله بخار باعث می­شود که میعانات (بخار متراکم) و گازهای غیر قابل تغلیظ (مانند هوا) از سیستم فرار کنند. خار تولید شده توسط یک دیگ بخار حاوی انرژی گرمایی است که برای گرم کردن محصول استفاده می­شود. هنگامی که بخار با گرم کردن محصول انرژی خود را از دست می­دهد، میعانات تشکیل می­شود. همچنین، بخشی از انرژی موجود در بخار در اثر از دست دادن تابش از لوله ها و اتصالات از بین می­رود. پس از دست دادن این گرما، بخار به میعانات تبدیل می­شود. اگر این میعانات به محض تشکیل فوراً تخلیه نشود، می­تواند با کاهش سرعت انتقال گرما به فرآیند، کارایی عملکرد سیستم را کاهش دهد.

تله های بخار بر اساس تفاوت خصوصیات فیزیکی بین بخار و میعانات عمل می­کنند. چگالش میعانات حدود ۱۵۰۰ برابر بخار است، بنابراین در پایین ترین نقطه دام جمع می­شود. خصوصیات بخار نیز با فشار تغییر می­کنند. در فشارهای مختلف، نقاط مختلف جوش وجود دارد.

تله های بخار را می­توان به ۳ نوع ترمودینامیکی، مکانیکی و ترموستاتیک تقسیم کرد:

تله های بخار ترمودینامیکی: بر اساس پویایی بخار در مقابل میعانات و استفاده از اصل برنولی کار می­کنند. این بدان معنی است که وقتی میعانات از طریق نازل ورودی آزاد می­شود، سرعت افزایش می­یابد و افت فشار رخ می­دهد. این امر باعث ایجاد بخار می­شود تا فشار بیشتری برای بسته شدن سوپاپ ایجاد کند و در نتیجه سرعت تخلیه میعانات دام کند می­شود.

تله بخار ترموستاتیک حذف میعانات: میعانات حذف از طریق دیفرانسیل درجه حرارت است. شیر از طریق انبساط و انقباض ناهموار یک عنصر دو فلزی کنترل می­شود. دلتا دما باعث باز شدن و تخلیه میعانات می­شود.

تله بخار مکانیکی: در دو نوع اصلی بخار مکانیکی وجود دارد: دام سطل معکوس و تله شناور. در تله های شناور از یک شناور کروی مهر و موم شده استفاده می­کنند، در حالی که تله های سطل معکوس از یک فنجان استوانه ای استفاده می­کنند.

در تله های شناور، شناور توسط سطح میعانات تله بالا یا پایین می­آید. شناور سطح میعانات را دنبال می­کند، شیر را با انسداد ورودی، باز و بسته می­کند و باعث می­شود شیر مطابق آن جبران شود. تله های بخار شناور امکان زهکشی مداوم را دارند.

در تله های بخار سطل معکوس، سطل درون دام به بازویی متصل می­شود که دریچه دام را باز و بسته می­کند. هنگامی که بخار به زیر سطل معکوس می­رود، شناور شده و باعث بسته شدن دریچه دام می­شود. در بالای سطل یک سوراخ دریچه وجود دارد که مقدار کمی بخار را به داخل دام می­دهد، جایی که در پایین دست تخلیه می­شود. با خروج بخار از دریچه، میعانات شروع به پر کردن داخل سطل می­کنند، که باعث غرق شدن آن می­شود و اجازه می­دهد دریچه دام باز شود. با توجه به نوع طراحی، این محلول فقط زهکشی متناوب را فراهم می­کند.

تله بخار بخش اساسی هر سیستم بخار است. بخار را برای حداکثر کارایی و احتباس انرژی حفظ می­کند، اما در زمان مناسب گازهای میعانات و غیر قابل تغلیظ را آزاد می­کند. بدون دام بخار، با گذشت زمان هر سیستم بخار به تعادل می­رسد و قادر به ادامه کار نخواهد بود.

از تله های بخار کجا استفاده می­شود؟

از توضیح چگونگی عملکرد دام های بخار روشن است که هر فرآیندی که بخار به عنوان یک عامل اصلی استفاده می­شود. جایی که کارایی های به دست آمده از طریق به حداقل رساندن اتلاف انرژی مهم است. برای حفظ سرعت کار مطلوب به دام بخار نیاز دارد که برخی از برنامه های اصلی برای تله های بخار عبارتند از:

کاربردهای قطره ای: وقتی بخار انرژی گرمایی خود را از دست می­دهد، در خطوط بخار شروع به میعان می­کند و هنگامی که این اتفاق می­افتد، از یک بخار دام برای حذف میعانات استفاده می­شود.برنامه های کاربردی فرآیند: در طی فرآیند انتقال حرارت، مانند آنچه در رادیاتور یا مبدل حرارتی استفاده می­شود، هوا و میعانات می­توانند تشکیل شده و در سیستم گیر بیفتند، که باعث می­شود از اثر کمتری برخوردار شود. در این حالت از یک بخارگیر استفاده می­شود تا هم میعانات و هم هوا از آن خارج شود.

کاربردهای ردیابی: از ردیابی بخار استفاده می­شود تا اطمینان حاصل شود که کالایی که از طریق خطوط لوله در دمای بالاتر از هوای اطراف عبور می­کند در دمای ثابت باقی بماند. خط لوله محصول دارای لوله های بخار کوچک سوراخ، یا ردیاب  متصل است و گرمای حاصل از بخار برای حفظ دمای محصول اصلی استفاده می­شود. برنامه های ردیابی بخار برای از بین بردن میعانات تشکیل شده در این لوله ها به تله های بخار نیاز دارند.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. برای خرید تله بخار، شیر سوزنی و یا هر گونه تجهیز دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های ۸۸۷۴۶۶۶۳-۰۲۱ و ۸۸۷۴۶۶۶۴-۰۲۱ تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: استفاده می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت

به گزارش خبرنگار مهر، عباس غریبی ظهر چهارشنبه در بازدید از سایت ۲ پایانه میعانات گاز پارس جنوبی در منطقه کنگان با اشاره به توان متخصصان داخلی اظهار داشت: به همت و تلاش متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران سیستم تله‌متری گوی شناور شماره ۴ پایانه میعانات گازی پارس جنوبی (منطقه کنگان) تعمیر و در سرویس قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه وظیفه ۱۰۰ درصد صادرات میعانات گازی تولیدی در منطقه پارس جنوبی بر عهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران است، افزود: باید با بروز رسانی تجهیزات، تعمیر، بازسازی و ایمن سازی فرایند بارگیری و صادرات در مسیر ارتقا شاخص‌های ایمنی گام برداریم.

غریبی به تلاش شبانه روزی متخصصان در این شرکت اشاره کرد و با تاکید بر اعتماد به تجارب و تخصص کارشناسان داخلی ابراز داشت: متخصصان شرکت پایانه‌ها نفتی ایران با تلاش و همت بالای خود موفق شدند مشکلات سیستم تله‌متری گوی شناور که نقش مهمی در ایمن سازی فرایند بارگیری میعانات گازی به کشتی‌ها دارد را رفع کرده و در سرویس عملیاتی قرار بدهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون این سیستم در مدار قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به وضعیت شیرهای کنترلی منتهی به گوی شناور به صورت آنلاین در اتاق کنترل ساحل قابل مشاهده بوده و در صورت بروز مشکل در فرایند بارگیری این سیستم می‌تواند ضمن توقف خودکار بارگیری، از بروز هرگونه حادثه‌ای که منجر به خسارت شود، جلوگیری کند.

غریبی در پایان از متخصصان فعال در رفع عیب و عملیاتی کردن سیستم تله‌متری گوی شناور تجلیل و قدردانی کرد.

کد خبر 6094136

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • ارتقای شاخص‌های ایمنیِ صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت
  • سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت
  • خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+عکس)
  • راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی