Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، باغ موزه گیاهان دارویی و معطر در فضایی به وسعت ۷۰۰ مترمربع که در سرای ناصری بازار تاریخی زنجان واقع شده محلی برای ارائه و معرفی گیاهان دارویی است  مشغول فعالیت است.

اینجا به شیوه های مختلفی ظرفیت های گیاهان دارویی ایرانی و طب سنتی به مردم ارائه می شود و فواید و ویژگی‌های گیاهان دارویی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغ موزه‌ گیاهان دارویی، دواخانه، لابراتوار فراورده‌های گیاهی، نوشینه سرا و گلخانه گیاهان زینتی از بخش‌های مختلف این موزه است.

یکی از مهمترین اهداف احداث باغ موزه گیاهان دارویی گردآوری مجموعه ای کامل از گونه های مختلف گیاهی برای آشنایی بیشتر کسانی است که قصد تحقیق و مطالعه در این حوزه را دارند.

 

 

باغ موزه گیاهان دارویی زنجان متشکل از بخش های زیر است:

فروشگاهی که علاوه بر انواع نوشیدنی، وسایل مربوط  مانند انواع لیوان‌ها، فلاکس دمنوش، جعبه دمنوش و ... به فروش می رسد.

دمنوش‌های موجود در این فروشگاه همگی از برندهای معتبر و پرطرفدار هستند و کارکنان مجموعه می‌توانند اطلاعات جامعی در رابطه با محصولات در اختیارتان قرار دهند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دوا خانه هم در گوشه ای  از این موزه  خود نمایی می کند...

 در اینجا انواع مختلف گیاهان دارویی با کیفیت عالی و بسته بندی مناسب گیاهان فرآوری شده به صورت روغن، دمنوش، اسانس، عرقیات گیاهی و دارو‌های فرموله شده به فروش می‌رسد.

در آزمایشگاه مجموعه که مرکز خدمات تخصصی تولید فرآورده‌های دارویی و معطرگیاهی است تولید و بسته بندی گیاهان دارویی، فرآورده‌های آرایشی  و بهداشتی گیاهی، انواع عصاره‌ها و اسانس‌های گیاهی تحت نظر کارشناسان انجام می شود.

نوشینه سرا که مهمترین قسمت باغ موزه گیاهان دارویی زنجان محسوب می شود دارای محیطی با صفا و دل انگیز و با سبک معماری اصیل ایرانی است و بازدیدکنندگان باغ موزه می‌توانند لحظاتی توأم با آرامش را در گوشه دنج این باغ موزه به تماشا بنشینند و از نوشیدن دمنوش و شربت های گیاهی لذت ببرند.

نازگل حکمی مدیریت  مجموعه باغ موزه گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: ۲۵ سال سن دارم و فعالیت خود را در موزه گیاهان دارویی از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده ام.

او در رابطه با رشته تحصیلی خود گفت: در دوران دبیرستان رشته علوم تجربی را انتخاب کردم و تحصیلات دانشگاهی ام را در رشته مهندسی تولیدات گیاهی_ تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رساندم.

بعد از اتمام دوران کارشناسی و در حین دوره ارشد و پس از فعالیت در چند ارگان مختلف با افزایش تجربه، انگیزه و علاقه زیاد در این حوزه، به فکر ایجاد موزه گیاهان دارویی در زنجان افتادم تا بتوانم در حوزه مورد علاقه ام که در آن تحصیل کرده بودم مشغول به کار شوم و همچنین بتوانم زمینه را برای علاقمندان این حوزه فراهم کنم تا بتوانند در شغلی که به آن علاقمند هستند فعالیت داشته باشند.

حکمی در خصوص دلیل انتخاب رشته مهندسی تولیدات گیاهی گفت: از زمان های قدیم انسان ها برای رفع درد‌ها و بیماری‌ها از انواع گیاهان دارویی استفاده می کردند و امروز هم طب سنتی و گیاهان دارویی جایگاه  بالایی در علم پزشکی دارد.

او ادامه داد: پس از قبولی در این رشته علاقه ام به حوزه گیاهان دارویی چندین برابر شده و در حوزه شناسایی گیاهان دارویی، استخراج مواد موثره، علم طب ایرانی، تولید انواع فرآورده‌های گیاهی بهداشتی و درمانی، فعالیت دارم.

حکمی هدف از راه اندازی باغ موزه گیاهان دارویی در زنجان را حفظ گونه‌های گیاهی دارویی و استفاده از آن‌ها در درمان برخی بیماری‌ها  اعلام کرد و افزود: فرهنگ استفاده از دارو‌های گیاهی  بایستی بین مردم جا بیفتد چراکه هرچه مردم  از وجود این داروها و اثرات آن‌ها بیشتر مطلع باشند قدرت انتخاب بیشتری برای درمان های سنتی  دارند.

 او جمع‌آوری مجموعه کاملی از گونه‌های مختلف گیاهی برای آشنایی بیشتر و تحقیق متخصصان و دانشگاهیان بویژه دانشجویان را از دیگر اهداف راه اندازی این مجموعه خواند و گفت: برآنیم تا با فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی در حوزه گیاهان دارویی استان زنجان و معرفی آن به مردم و تهیه مجموعه‌ای کامل برای بهره‌مندی اساتید و دانشجویان و متخصصان طب سنتی در عرصه‌های مختلف دانش، توریسم، سلامت گام برداریم.

مدیر مجموعه باغ موزه گیاهان دارویی باشاره به اینکه تعداد گونه‌های گیاهی موجود در استان زنجان ۲۱۲ گونه گیاه دارویی است، ادامه داد: این تعداد متعلق به ۶۸ تیره گیاهی است.

او بااشاره به اینکه بیشترین تعداد گونه دارویی متعلق به تیره کاسنی (Compositae) با ۲۷ گونه است و پس از آن تیره نعناع (Labiatae) با ۲۲ گونه و تیره گل سرخ (Rosaceae) با ۱۵ گونه در رده‌های بعدی قرار دارند، گفت: این آمار مربوط به سال ۱۳۸۳ است.

حکمی بابیان اینکه زنجان مخزنی از گیاهان دارویی متنوع است که با مدیریت و بهره‌وری صحیح از آن‌ها می‌تواند، این استان را به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی تبدیل کند، گفت: به شرطی که دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، مسئولان استانی و تجار و بازرگانان وارد عمل شده و قدر این طلای گیاهی را دانسته و قدرت اقتصادی آن را دست‌کم نگیرند.

او نبود ماشین‌آلات برداشت و دستگاه‌هایی برای فرآوری گیاهان دارویی، نبود نهال و بذر استاندارد، خطر نکردن کشاورزان برای کشت محصولی جدید را از جمله مشکلات پیش روی فعالان این عرصه خواند و افزود: عدم‌حمایت بانک‌ها برای توسعه این گیاهان نیز از دیگر مشکلات این عرصه است که اگر این مشکلات مرتفع شود شاهد افزایش تولید و بهره‌وری گیاهان دارویی در استان زنجان خواهیم بود.

گزارش شیرین محمودی 

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاهان دارویی عرقیات گیاهی دمنوش های گیاهی باغ موزه گیاهان دارویی گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود

ایسنا/زنجان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان گفت: فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود.

سیدشمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از آنجا که با توجه به مشکلات پیش‌ رو ساخت موزه دفاع‌ مقدس زنجان به تعویق افتاده، امسال تلاش این است که فاز یک موزه دفاع‌ مقدس که نماد ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع‌ مقدس است سوم خرداد به بهره‌برداری‌ برسد.

وی با بیان اینکه موزه‌های دفاع‌ مقدس باید با کمک مسؤولان استانی ساخته شود و روند احداث آنها تسریع شود، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده فاز دوم این موزه به بهره‌برداری برسد.

موسوی تاکید کرد: همکاری سایر نهادهای فرهنگی موجب شده است در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان با بیان اینکه هدف اصلی از نشر و چاپ کتب درباره شهدا پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز و آشنا شدن آنها با سیره و منش آنهاست که با نثار جان خود در هشت سال دفاع مقدس موجب پیروزی کشور در جنگ نابرابر شدند، اظهار کرد: شروع ساخت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا را در جامعه اسلامی دارد و از جمله وظایف مهم این مرکز ترویج فرهنگ شهادت بین نسل‌های جدید انقلاب است، افزود: با توجه به ظرفیت‌ استان زنجان و سرداران و فرماندهان آن هنوز تولید آثار هنری فاخر در این زمینه نداریم و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌ مقدس زنجان، یکی از برنامه‌های مهم برای شناخت مردم از شهدا و ترویج راه و منش آنهاست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار