Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول هفته، تغییرات و تحولاتی در مناطق ۲۲ گانه تهران رخ می دهد که تلاش می کنیم هر هفته با انتشار این اخبار در بسته خبری «شهرنوشت» شما را در جریان این تحولات قرار دهیم.

ایمن سازی زمین بازی بوستان‌های منطقه ۲

با هدف ارتقای ایمنی بوستان‌ها و فضا‌های مورد استفاده کودکان؛ کفپوش و زمین بازی بوستان‌های این منطقه تعویض و ایمن سازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جعفر میرزائی، سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه با تأکید بر ضرورت ایمن سازی فضا‌های بازی کودکان در بوستان‌های سطح منطقه، اظهار داشت: ضرورت برخورداری از ویژگی‌های استاندارد در محوطه بازی کودکان بوستان‌های سطح منطقه موجب شده است این منطقه همزمان با اقدامات اجرایی و عمرانی خود در بهسازی زمین بازی کودکان، تمهیدات و ضوابط ایمن سازی فضای بازی کودکان و جلوگیری از آسیب دیدگی را در دستور کار قرار دهد که در این راستا ۹۹۰ مترمربع کفپوش زمین بازی کودکان در بوستان‌های ستارخان، نسترن، سروناز و دینداری نصب شد.


تبدیل کارگاه‌های عمرانی غیر ضروری پل ولایت به فضای ورزشی

حسن صفات شهردار منطقه ۲ تهران با اشاره به اینکه تصرف بخشی از معابر پایتخت توسط کارگاه‌های عمرانی رویه‌ای معمول در شهر تهران بود، گفت: با توجه به سیاست‌های شهردار تهران مبنی بر جمع آوری کارگاه‌های عمرانی غیر لازم و آزادسازی فضا‌های شهری به نفع شهروندان، کارگاه‌های عمرانی زیر پل ولایت که سال‌های طولانی در محدوده شهرک نیایش مستقر بودند جمع آوری شد و پس از گذشت سال‌ها استقرار کارگاه‌های عمرانی در زیر پل ولایت واقع درشهرک نیایش، با هماهنگی به عمل امده این کارگاه‌ها جمع آوری و برای احداث فضای ورزشی در حال آماده سازی است.

همراهی نانوایی‌های منطقه ۲ با کمپین نه به کیسه پلاستیکی

کاظم داودی سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه۲ با اشاره به تاثیر گذاری کیسه‌های پلاستیکی در آلودگی زیست محیطی گفت: به منظور تغییر سبک زندگی شهروندان در راستای کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی همزمان با هفته بدون نایلکس اجرا می‌شود که بدین منظور تعدادی از نانوایی‌های منطقه با پیوستن به کمپین نه به کیسه پلاستیکی به عنوان نانوایی دوستدار محیط زیست فعالیت می‌کنند.

تدوین سند توسعه محلات منطقه ۳ آغاز شد

با شناسایی ظرفیت‌ها و نقاط قوت و ضعف منطقه ۳، تدوین سند توسعه محلات ۱۲ گانه این منطقه آغاز شد. برهمین اساس تاکید شد که توسعه محلات تنها با مشارکت شهروندان و ایجاد حس تعلق به آنان امکان پذیر می‌باشد و مدیر محله نقش کلیدی بعنوان پل ارتباطی ایفا می‌کند. همکاری مدیران محلات در شناخت بهتر محله و نیاز‌های شهروندان و امکانات محله در نهایت منجر به تهیه تدوین سند توسعه براساس ویژگی‌های هر محل تهیه خواهد شد.

اهدای تجهیزات توانبخشی به اعضای بنیاد خیریه معلولین ایرانیان



کاظم کمالی نسب معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ گفت: بنیاد خیریه معلولین ایرانیان در اقدامی خیرخواهانه و انسان دوستانه با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه در محل زمین روباز ورزشی پارک شریعتی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی به تعداد ۲۰ تن از افراد خانواده‌های نیازمند، ویلچر اهدا نمود.

سنگدال‌های بتنی در انهار خیابان میرداماد نصب شد

رضا موسوی معاون فنی و عمرانی، جوی آب و کانال‌ها را عنصری اجتناب ناپذیر معابر برشمرد و گفت: این عملیات برای هدایت آب‌های سطحی و باران‌های سیل آسا انجام می‌شود تا از آبگرفتگی‌هایی که منجر به مختل شدن زندگی شهروندان می‌شود، پیشگیری کند و از آنجایی که انهار آب دارای عمق قابل توجهی هستند بنابراین ایمن سازی آن برای شهروندان همواره دغدغه مجموعه شهرداری این منطقه بوده است که در همین راستا اقدام به نصب سنگدال‌های بتنی پیش تنیده کرده که جزو مصالح نوین و روز دنیا می‌باشد.

اصناف منطقه ۴ پایتخت ساماندهی می‌شوند

" مجید رجبی" معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۴ در این باره گفت: در راستای اجرای آرای کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و با منظور "رعایت اصول حرفه‌ای کار " در خصوص شکایات واصله از فعالیت‌های واحد‌های صنفی متخلف، ضمن شناسایی واحد‌های صنفی مزاحم نسبت به طرح در مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

بازسازی و احداث زمین‌های چمن مصنوعی شمال شرق تهران
" مهدی پورشاسب" معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۴ تهران گفت: زمین‌های چمن از مهمترین مراکز ورزشی محله‌ها بوده که طی سال‌های گذشته دچار فرسودگی شده اند و با شناسایی آن‌ها در پروژه‌های کوچک مقیاس محلی، نسبت به بازسازی و مناسب سازی این زمین‌ها اقدام می‌شود که در حال حاضرعملیات بازسازی و احداث زمین چمن مصنوعی خیابان مرتضوی در ناحیه ۶ به متراژ تقریبی ۹۰۰ متر مربع از خرداد ماه آغاز و پس از اتمام عملیات به بهره برداری رسیده است.

بهسازی حدود ۲۲ کیلومتر از معابر منطقه ۴ برای تردد آسان شهروندان

" مهدی پورشاسب" معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۴ تهران گفت: به منظور ارتقاء کیفیت معابر و تسهیل در عبور و مرور عابرین به ویژه افراد کم توان، پروژه بهسازی و مناسب سازی معابر منطقه ۴ در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محلی در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
او با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۲ کیلومتر از معابر منطقه ۴ برای تردد شهروندان مناسب سازی شد، افزود: طبق زمانبندی و الویت گذاری، همسان سازی پیاده رو‌ها و رفع موانع فیزیکی برای عبور شهروندان در معابراصلی و محلی اجرا شده است.


پیشرفت ۵۵درصدی پروژه احداث و نگهداشت سرای محله اکباتان در منطقه ۵
محمود کلهری شهردار منطقه ۵ با اشاره به پروژه بازسازی سرای محله اکباتان گفت: باتوجه به اهمیت شهرک اکباتان به لحاظ موقعیت استراتژیک و خلا ناشی از وجود سرای محله در این شهرک و در راستای جلب رضایت شهروندان، مرمت و بازسازی سرای محله اکباتان در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار گرفت و این پروژه از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز شد. چندی پیش عملیات تخریب و برچیدن، دیوار چینی، تخلیه و بازسازی سپتیک، اجرای زیرسازی نما در مسیر بازسازی سرای محله اکباتان به پایان رسید.

فاز اول مجموعه ورزشی مراد آباد آماده بهره برداری شد
محمود کلهری شهردار منطقه ۵ در مورد افتتاح کمپ ورزشی و زمین چمن مصنوعی در محله مرادآباد گفت: یکی از وظایف شهرداری تهران تامین فضا‌های ورزشی است و با توجه به دستور شهردار تهران در خصوص پروژه‌های توسعه محلی و نیاز محله مراد آباد به سرانه ورزشی نسبت به ساخت یک ورزشگاه در این محله اقدام کردیم و مقدمات ساخت این کمپ ورزشی از ۲۰ اسفند سال گذشته آغاز شد که در فاز اول چمن مصنوعی تعبیه شده و مراحل نهایی احداث رختکن‌ها و سرویس بهداشتی را شاهد هستیم که به زودی با اتمام آن فاز اول مجموعه ورزشی مراد آباد به بهره برداری می‌رسد.

سند عملیاتی محله دوستدار کودک در منطقه ۶ تبادل شد
تورج فرهادی شهردار این منطقه در نشستی که در راستای پیشبرد اهداف طرح محله دوستدار کودک، تحت عنوان ارزیابی و ارایه برنامه عملیاتی مصوبه دوستدار کودک با حضور مجتبی دانشور مدیر کل آموزش‌های شهروندی تشکیل شد، گفت:قاعد تا" ما باید در شهر فضا‌هایی ایجاد کنیم که کودکان بتوانند، زمانی که در آن فضا‌ها قرار می‌گیرندآن داشته‌های بالقوه ایی که دارند زمینه بلوغ و ظهورش ایجاد شود و پتانسیل‌های بالقوه بتواند به بالفعل تبدیل شود.


گام موثر واحد تاسیسات منطقه ۷ در راستای صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی
قاسم کریمی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری منطقه ۷ گفت: با توجه به فرارسیدن فصل بهار و تابستان و مشکلات ایجاد شده در ارتباط با افزایش مصرف برق در سراسر کشور، واحد تاسیسات این منطقه تلاش کرده با استفاده از راهکار‌های مختلف نسبت به کاهش مصرف انرژی اقدامات موثری انجام دهد که راه اندازی بانک خازنی در ساختمان مرکزی و نواحی ۱ و ۴، حذف هزینه راکتیو قبض برق، نصب PLS و هوشمندسازی روشنایی ساختمان مرکزی، اصلاح تعرفه اشتراکات برق با توجه به نوع مصرف جهت کاهش هزینه و تعویض لامپ‌های کم مصرف و جایگزین قاب‌های مهتابی FBL به قاب‌های LED تنها بخشی از اقدامات منطقه در راستای کاهش هزینه و مصرف انرژی می‌باشد.

رصد پروژه‌های توسعه محله‌ای منطقه ۸
«مسعود رنجبریان» شهردار منطقه ۸ از پروژه‌های کوچک مقیاس ناحیه ۲ بازدید کرد و در خصوص پروژه‌های کوچک مقیاس گفت: «اجرای این پروژه‌ها مربوط به مقطع زمانی خاصی نیست و هر زمان که شهروندان احساس نیاز در خصوص اجرای پروژه‌های توسعه محله داشته باشند شهرداری آمادگی کارشناسی و اجرای این پروژه‌ها را دارد که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مربوط به جمع آوری نهر و جوی‌های قدیمی و اجرای کانیو است که خوشبختانه با جدیت تمام در معابر مختلف در حال انجام است.»

ارتقای سرانه‌های خدماتی منطقه ۹ با اراضی پادگان جی
در نشستی که با حضور ابراهیمی رئیس سازمان املاک نیرو‌های مسلح انجام شد، طبق توافق اولیه مقرر شده است تا اراضی پادگان جی به منظور تامین سرانه‌های خدماتی هفت گانه منطقه و به ویژه محله‌های همجوار آن به بافت شهری محلق شود و در بخشی از اراضی طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده در نظر است تا بزرگ‌ترین پارک دوستدار کودک احداث شود.
هر کدام از طرفین می‌توانند درصد تعیین شده از اراضی مورد نظر را استفاده کنند و کاربری‌های مختلف در این اراضی بارگذاری شود که بخش اصلی از آن جهت تامین سرانه‌های خدماتی نظیر افزایش فضای سبز در منطقه ۹ مورد استفاده قرار خواهدگرفت.

رتبه دوم صدور پروانه‌های نوسازی بافت فرسوده برای منطقه ۹
سید علی شریفی معاون شهرسازی و معماری منطقه گفت: به استناد گزارش سازمان نوسازی شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۹ در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰، موفق به کسب رتبه دوم در تعداد پلاک‌های نوسازی شده به نسبت بافت فرسوده شهری منطقه در میان مناطق ۲۲ گانه شده است.
شریفی در ادامه، از افزایش ۳۹% صدور پروانه ساختمان‌های مسکونی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰، و نیز افزایش ۶۱% متراژ صادر شده این پروانه‌ها، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در شهرداری منطقه ۹ خبر داد.

پایش کسب و کار‌های مستقر در زیر ساخت‌های شهرداری منطقه ۱۰
با تلاش اداره آسیب‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه در راستای پایش و ارزیابی کسب و کار‌های مستقر در زیرساخت‌های منطقه، جلسه‌ای با حضور اوالی جانشین معاونت کارآفرینی و توانمند سازی سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، اسمعیلی مدیر اداره آسیب‌های منطقه و صاحبان کسب و کار در مجتمع شهید غنی پور برگزار شد.

اجرای ویژه برنامه‌های آموزشی ترویجی هفته بدون کیسه پلاستیک
علی اکبر کریمی پور معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۰ بر نهادینه سازی الگو‌های فرهنگی در زمینه کاهش استفاده از کیسه و ظروف یک بار مصرف تاکید کرد و افزود: با توجه به نامگذاری ۲۱ تیرماه تحت عنوان روز ملی بدون کیسه پلاستیکی ویژه برنامه‌هایی به مناسبت این هفته با رویکرد جامعه پذیری و مشارکت شهروندان در دست اجرا می‌باشد.

بازپیرایی، بهسازی و ساماندهی معابر محله جی
محمد اسدالهی شهردار ناحیه یک منطقه ۱۰ گفت: بر اساس تدابیر شهردار منطقه و در راستای اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای با رویکرد خدمات رسانی به شهروندان و رسیدگی به درخواست‌های ساکنان محله، پس از برگزاری جلسات و بازید‌های میدانی مستمر از محلات و اقدامات صورت گرفته در محله سلیمانی، اقدامات عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری، زیباسازی و فضای سبز در محله جی در دستور کار قرار گرفت.

معابر نواحی سه گانه منطقه ۱۰ به صورت ویژه پاکسازی شدند
علی اکبر کریمی پور معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه با اشاره به لزوم اجرای مستمر طرح نگهداشت شهر در محلات گفت: این طرح صبح امروز با هدف ارتقای سطح خدمات رسانی شهری و رسیدن به وضعیت مطلوب پیام‌های شهروندان در محلات بریانک واقع در ناحیه یک، هاشمی واقع در ناحیه دو، خیابان طوس و ۱۰ متری احمدی واقع در ناحیه سه اجرا شد و این اقدام گاردریل، هندریل، فلاورباکس، پل‌های مکانیزه و غیرمکانیزه عابر پیاده، ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌های سواره رو، معابر و تمامی المان‌های شهری توسط عوامل اجرایی نواحی سه گانه به صورت ویژه شست و شو و پاکسازی شد.

اهم اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۰
عباس عزیزیان معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه در تشریح مهمترین اقدامات اجرایی در هفته دوم تیرماه سال جاری اعلام کرد: این معاونت نسبت به تعویض، مرمت و نصب بیش از ۴۴ تابلوی اسامی خیابان، تابلو انتظامی و هشداری، تعویض و مرمت ۷ شاخه گاردریل، نصب و تعویض ۱۹ عدد از تجهیزات ترافیکی در سطح منطقه اقدام نمود و با هدف ایمن‌سازی مسیر‌های اتوبوس‌های تندرو (BRT) نسبت به نصب سه عدد راه بند میان مسیر در محور غرب به شرق خیابان قزوین قبل از ایستگاه‌های اتوبوس تندرو آذری، دوراهی قپان و پایانه شمشیری اقدام شده است.

ریزش ساختمان فرسوده در خیابان سبحانی
علی عبداله ئیان گفت: در ساعت ۱ بامداد روز شنبه ۱۹ تیرماه در اثر فرسودگی، بنای ملک قدیمی و دو طبقه واقع در خیابان سبحانی کوچه نصیری پلاک ۱۰ آوار گردیده که ملک مذکور کامل تخریب و یک دستگاه پراید که مقابل دیوار آن بود تخریب شد. به همین منظور عوامل شهرداری ناحیه ۱ و آتش نشانی به اتفاق دبیر و اعضای ستاد مدیریت بحران و نیرو‌های امدادی آبفا و برق و گاز در محل حاضر و نسبت به رفع خطر اقدام نمودند.

کاهش چشمگیر درختان رو به زوال در مرکز شهر تهران منطقه ۱۱



نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: با توجه به این که کاشت درختان جدید و استقرار آن‌ها در محیط به ویژه محیط‌های شهری و معابر مستلزم هزینه‌های مالی و زمانی زیادی خواهد بود تا جایگزین درختان کهنسال و استقرار یافته شوند بنا بر این حفظ ونگهداری از درختان موجود بسیار ضروری و مهم است که در این راستا مرکز تحقیقات، آموزش ومشاوره فضای سبز منطقه ۱۱ اقدام به شناسایی درختان رو به زوال و تشکیل پرونده گیاهپزشکی برای آن‌ها کرد و در پی آن اقدامات لازم از جمله محلول پاشی، محلول دهی و چالکود در زمان‌های مشخص و طبق دستورالعمل سازمان بوستان‌ها انجام و در پرونده گیاهپزشکی هر درخت ثبت شد.

بهبود ۷۲ درصدی در کاهش سد معبر صنفی در قلب طهران (منطقه ۱۲)
جلسه‌ای با حضور علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه، محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری و محیط زیست، سیدامیر فتاحیان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، معاونان این شرکت و شهرداران نواحی ۶ گانه منطقه با موضوع مسائل حوزه شهربانی و حریم‌بانی در منطقه ۱۲ در دفتر شهردار منطقه برگزار شد.

بهسازی و بازپیرایی خیابان مجاهدین اسلام


علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه با تأکید بر اینکه مشخص‌ترین جنبه زیبایی‌شناسی شهر، منظر و سیمای بصری آن است، گفت: از مهم‌ترین عوامل بهبود سیمای شهری، افزایش فضای سبز متناسب با اقلیم منطقه‌ای است که هم سبب افزایش زیبایی و هم بهبود کیفیت هوا می‌شود و به همین منظور بهسازی و بازپیرایی خیابان مجاهدین اسلام در دستور کار قرار گرفت.


خط کشی‌های عابر پیاده منطقه۱۳ با طرح‌های رنگی و خلاقانه
مجتبی شکری، شهردار منطقه در خصوص مرحله جدید خط کشی‌های عابر پیاده در نواحی چهارگانه این منطقه با رویکرد شهر انسان محور و دوستدار کودک گفت:نوع جدید از خط کشی در مقابل خط کشی‌های تک رنگ می‌تواند جذابیت و تاثیرات بسیار زیادی از نظر ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات داشته و توجه رانندگان و عابر پیاده را جلب می‌کند.

ساماندهی و نوسازی هزار مخزن پسماند در منطقه ۱۳
مجتبی شکری، شهردار منطقه، مخازن زباله شهری را از مهمترین تجهیزات نظافتی شهر برشمرد و گفت: به منظور نظافت و پاکیزگی محیط شهر، جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌های میکروبی و تامین رفاه حال شهروندان، تعویض و نوسازی و حذف مخازن زباله در دستور کار معاون خدمات شهری این منطقه قرار گرفته است.

اجرای ۲۵ هزار متر مربع آسفالت در بزرگراه شهید یاسینی


شهردار منطقه ۱۳ از اجرای ۲۵ هزار متر مربع آسفالت در بزرگراه شهید یاسینی محور جنوب به شمال حدفاصل پل‌های شهید زین الدین تا لواسانی و شمال به جنوب حدفاصل پل لواسانی تا زین الدین غرب خبر داد و گفت: این طرح تا قبل از آغاز فصل سرما و بارندگی در سال جاری ادامه خواهد داشت.

محله تاکسیرانی صاحب"بازار روز دوستدار محیط زیست" شد (منطقه ۱۴)


کامبیز مصطفی پور شهردار منطقه ۱۴ تهران گفت: امروزه با توجه به حساسیت‌های بیشمار نسبت به رعایت اصول محیط زیستی و لزوم آن باید بیش از گذشته در حفظ این میراث بی تکرار کوشا باشیم، بر همین اساس در امتداد طرح ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی و با در خواست شهروندان محله تاکسیرانی اولین بازار روز دوستدار محیط زیست در این محله شروع به کار کرد.

بیش از ۵ نقطه از فضا‌های بی دفاع شهری در محله باغ آذری و شوش ساماندهی شد (منطقه ۱۶)

پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ تهران گفت: چندین نقطه از محله شوش و باغ آذری جزء فضا‌های بی دفاع شهری منطقه محسوب می‌شد که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های نامناسب فیزیکی شرایط برای بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی و جرایم را فراهم می‌کرد. با شناسایی این فضا‌ها در محله باغ آذری و شوش و اجرای طرح‌های مختلف، تأمین روشنایی علاوه بر زیبا سازی بصری، بهره برداری به نفع محله و شهروندان، روشن و زنده سازی معابر نیز انجام شد.

اتصال مسیر‌های دوچرخه درنواحی ششگانه منطقه ۱۶


پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ گفت:در حال حاضر در مناطق مختلف شهر تهران علاوه بر مسیر‌های دوچرخه‌سواری داخل محله‌ها، مسیر‌هایی هم که در نهایت به مناطق همجوار متصل می‌شوند، در حال ایجاد است، توسعه رینگ دوچرخه سواری در منطقه ۱۶ واتصال مسیر‌های دوچرخه در نواحی با جدیت و دقت لازم درحال اجراست و استفاده شهروندان از دوچرخه می‌تواند به کاهش بار ترافیک منطقه کمک کند.

بازدید نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بوستان میثاق منطقه ۱۶
سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اتفاق حسینی شهردار ناحیه ۶، بوچانی دبیر شورایاری و جمعی از مدیران از بوستان میثاق و بازار بزرگ صابونی واقع در محله باغ آذری ناحیه ۶ بازدید کردند و موضوعات مختلفی از جمله امنیت بوستان میثاق، حضور معتادان و متکدیان در این مکان و همکاری با سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در راستای امنیت کامل و آرامش شهروندان، مسائل و مشکلات صنف چینی و بلور و لوازم آشپزخانه و موضوع مالیات بازار این صنف، توجه ویژه به رونق کسب و کار در شرایط شیوع ویروس کرونا، ساماندهی و رفع معضلات اجتماعی و امنیتی و ... مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

عملیات تخریب و نوسازی نهر خیایان گودرزی در منطقه ۱۷ کلید خورد
ابراهیم کوه نژاد شهردار ناحیه یک منطقه ۱۷ گفت:با توجه به اهمیت موضوع پروژه‌های توسعه محلی، عملیات تخریب و نوسازی نهر جنوبی خیابان شهید گودرزی حد فاصل خیابان‌های قفیلی تا احمدی به طول تقریبی۳۵۰ متر در فاز اول آغاز شد.
ابلاغ تمهیدات لازم صنف در خیابان قدرت پاکی
معصومه غلامعلی رئیس اداره ساماندهی شهردار منطقه ۱۷ گفت: در پی شکایت شهروندان و مطالبات اصناف مجاور صنف مذکور (کلیدسازی، آرایشگاه مردانه، تراشکاری) مبنی بر سروصدا و ایجاد سد معبر مغازه صافکاری، اداره ساماندهی درمورخ۱۴۰۰/۴/۲۰ به همراه ناظر و کارشناس ساماندهی ناحیه در محل حضور پیدا کرده است و اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۷ نسبت به ابلاغ اخطار به متصدی و اخذ رأی تمهیدات (تغییرشغل-جابه جایی) در بازه زمانی معین طبق ضوابط قانونی اقدام لازم به عمل آورد.

اکران بنر‌هایی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی درمعابر منطقه ۱۷
غیر قابل تجزیه شدن کیسه‌های پلاستیکی یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی در دنیای امروز است و عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی آن با کیسه‌های پارچه‌ای می‌تواند در حفظ محیط زیست شهرمان نقش ارزنده‌ای داشته باشند که در همین راستا و با هدف تروج استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای بجای کیسه‌های پلاستیکی اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۷ اقدام به اکران بنر‌هایی با محتوای آموزشی و توجه به مزایای استفاده از این نوع کیسه‌ها، در سطح منطقه کرد.

بازدید از پروژه احداث کمربند شمالی اسلامشهر
سعیدسراج معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۷ در این باره گفت: با توجه به تشابه پروژه‌های احداث زیرگذر‌های سواره رو سواره رو حریم خط تهران – اهواز و پروژه احداث کمربند شمالی اسلامشهر به جهت وجود معارض و اجرای عملیات عمرانی در حریم راه آهن، مدیران شهری، مشاوران و پیمانکاران مجری طرح تجارب خود را به اشتراک گذاشتند.
وی افزود: در این بازدید سه ساعته که با حضور معاون و کارشناسان حوزه ترافیک به همراه معاون و کارشناسان فنی عمرانی شهرداری اسلامشهر انجام شد، نحوه اجرای مطلوب طرح در زمینه‌های تعامل با راه آهن، جانمایی و و حفر شمعها، ساخت قالب، بافت کلاف فلزی و موارد دیگر توسط سرپرست کارگاه خاتم انبیا و معاون فنی اسلامشهر تشریع شد.

عدالت عمرانی و توسعه متوازن در منطقه ۱۸ تهران
سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸ گفت: از نخستین روز قبول مسئولیت در خدمت به مردم شریف منطقه ۱۸ تهران در کسوت شهردار منطقه با برنامه ریزی چند وجهی سعی کردیم تا توسعه متوازن شهری با پراکندگی نقطه‌ای مناسب را در توزیع پروژه‌ها در دستور کار قرار دهیم؛ در تمامی نواحی و محلات منطقه ۱۸ پروژه اجرایی داشته ایم و توسعه متوازن در منطقه اجرایی شده است.
نگهداشت شهر و پرهیز از سلیقه گرایی در مدیریت شهری در اولویت است
حمید محسنی در جلسه شورای معاونین و مدیران منطقه ۱۸ ضمن تاکید بر لزوم هماهنگی و یکپارچگی در ارائه خدمات در شهرداری گفت: منطقه ۱۸ تهران به واسطه جمعیت بالا، گستردگی بالای بافت و حریم شهری و در حاشیه شهر بودن از اهمیت بالایی برخوردار است که همواره در برنامه ریزی‌های صورت گرفته به این نکته توجه داشته ایم که باید عدالت در توزیع سرانه‌ها برای توسعه متوازن تخصیص یابد که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در شهرداری توانسته ایم با ایجاد سامانه‌های متعدد از سلیقه گرایی جلوگیری نماییم و مدیریت شهری ضمن رشد همه جانبه بتواند برای هر روز و لحظه برنامه دقیق داشته باشد.

اجرای طرح جمع آوری دوره‌ای معتادین متجاهر در منطقه ۱۹
علی توکلی شهردار منطقه با اشاره به اجرای مرحله اول این طرح در سال جاری همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: در همین راستا طی گشت زنی‌های صورت گرفته در محدوده این منطقه و در پاسخ به درخواست شهروندان، ۵۰ معتاد متجاهر توسط پایگاه پلیس دهم مبارزه با مواد مخدر جمع آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد سیستم قضایی منتقل شدند.

افزایش زمین‌های بازی بوستان ۱۳ هکتاری شریعتی
مجید صبوری معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۹ با اشاره به اینکه این بوستان ۱۳ هکتاری درحال حاضر مجهز به یک زمین بازی کودکان است افزود: با توجه به وسعت بوستان شریعتی و درخواست‌های شهروندان و شورایاران مبنی بر افزایش زمین‌های بازی آن، عملیات احداث دو زمین بازی جدید دیگر در ضلع شمال شرق و جنوب شرقی این بوستان در حال اجرا بوده و در راستای رفاه حال اهالی این منطقه به زودی بهره برداری می‌شود.


تدارک برنامه‌های زیست محیطی و آموزشی در هفته بدون نایلکس

مجید صبوری معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه در تشریح مهمترین اقدامات اجرایی این هفته از اجرای برنامه‌های آموزشی در اماکن عمومی با هدف کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خبر داد و گفت: در همین راستا آموزش‌هایی در خصوص مضرات استفاده از نایلکس برای سلامت محیط زیست و تشویق به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای در فروشگاه شهروند خانی آباد نو و میدان میوه و تره بار پونه همراه با توزیع کیسه‌های پارچه‌ای و بروشور‌های آموزشی تدارک دیده شده است.

 

احداث درمانگاه عمومی شبانه روزی در منطقه ۱۹
علی توکلی شهردار منطقه ۱۹هدف از اجرای پروژه راه اندازی درمانگاه عمومی شبانه روزی در محدوده ناحیه یک توسط بخش خصوصی را تحقق چشم انداز توسعه‌ای منطقه و توزیع عادلانه امکانات معیشتی دانست و گفت: در همین راستا با انجام مقدمات لازم و مجوز دانشگاه علوم پزشکی ایران برای احداث درمانگاه عمومی در محله خانی آباد ناحیه یک، عملیات اجرایی این پروژه توسعه محور توسط سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز می‌شود.

پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی» در منطقه ۲۰ اجرائی شد

رضا معلم معاون خدمات شهری و محیط زیست این منطقه با اشاره به تاکید شهردار تهران و مصوبه شورای اسلامی شهرتهران مبنی بر تلاش برای کاهش استفاده از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی گفت: همزمان با هفته بدون نایلکس با برپائی غرفه‌های اطلاع رسانی در فروشگاه شهروند شهرری و بازار‌های میوه تره بار، پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی» اجرائی شد.

بازدید از پیشرفت مسیر دوچرخه و پروژه‌های عمرانی منطقه ۲۱
پیمان عباسی مدیرکل اداره هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق با همراهی رضا رجب زاده، شهردار و مهرداد آبائی معاون فنی و عمرانی منطقه از پیشرفت احداث مسیر‌های دوچرخه، پیاده رو سازی‌ها و مناسب سازی ها، "پروژه شاخص و فرامنطقه‌ای تقاطع غیرهمسطح فتح-باغستان" و سایر پروژه‌های در دست انجام بازدید کرد وطی این بازدید میدانی بیش از پنج کیلومتر از مسیر‌های ویژه دوچرخه سواری منطقه ۲۱ که در محدوده تهرانسر مورد بهره برداری واقع شده، مورد بازدید قرار گرفت.

بیشتربخوانید

از راه اندازی خط دوچرخه در دماوند و افتتاح نیروگاه خورشیدی تا سکوی شنیدن صدای مردم از توسعه زیرساخت های حمل ونقل عمومی تاجمع آوری سگ های بلاصاحب از سطح شهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معلولین فضای سبز نه به کیسه های پلاستیکی توسعه محلات معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه پروژه های کوچک مقیاس استفاده از کیسه معاون فنی و عمرانی استفاده از کیسه ها کارگاه های عمرانی کیسه های پلاستیکی کیسه های پارچه ای دستور کار قرار کاهش استفاده مسیر های دوچرخه پروژه های توسعه شهرداری منطقه همین راستا توسعه متوازن دوستدار کودک شهردار منطقه معابر منطقه بازی کودکان بهره برداری عابر پیاده چمن مصنوعی مناسب سازی گانه منطقه نه به کیسه تهران گفت قرار گرفت کارگاه ها هفته بدون زمین بازی ایمن سازی سطح منطقه بوستان ها کسب و کار فضای سبز سرانه ها منطقه ۱۰ ناحیه یک باغ آذری یک منطقه منطقه ۱۶ منطقه ۱۸ منطقه ۱۷ پروژه ها جمع آوری سازی شد زمین ها منطقه ۲ آغاز شد منطقه ۴ منطقه ۹ فاز اول خط کشی فضا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۷۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری

استفاده از گیمیفیکیشن در طراحی و برنامه‌ریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی می‌توان پیش از اجرای طرح‌ها در دنیای واقعی، آن را در بازی‌های ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامه‌ریزی شهری می‌تواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژه‌ها و موضوعات مختلف باشد.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژه‌های شهرسازی از بازی‌های کامپیوتری محبوبی هم‌چون فورتنایت (Fortnite)، ماین‌کرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد شبیه‌سازهای رایانه‌ای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامه‌ریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت می‌کنند و پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده را سرگرم‌کننده می‌سازند. کاربرد بازی‌های شبیه‌سازی شهری در زندگی واقعی نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان شهری درنهایت همیشه به ورودی‌هایی نیاز دارند که شهر به آن‌ها تعلق دارد و این ورودی‌ها شهروندان هستند.

بازی برنامه‌ریزی شهری

بازی‌های ویدئویی شبیه‌سازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستم‌های پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و به‌تدریج به تغییر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساخت‌وساز شهرها نیز در طول تاریخ به‌تدریج پیچیده‌تر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.

بیشتر شبیه‌سازها هنوز روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها تمرکز می‌کنند، با این حال به‌تدریج نگرانی‌های دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازی‌های ویدئویی منتقل شد و مطابق آن‌ها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوه‌های جابه‌جایی، انرژی و فعالیت‌های محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.

تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامه‌ریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازی‌های ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آن‌ها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان می‌دادند.

بازی‌های شهرسازی به‌تدریج ابعاد و شاخص‌هایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بین‌المللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستم‌های مدیریت شورای شهر با نمونه‌های بازی، دیجیتالی شد.

بازی‌های ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانل‌های مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازی‌ها به‌حدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت می‌کنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازی‌ها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حمل‌ونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.

از سوی دیگر بازیکنان این بازی‌ها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بی‌پایانی از وظایف چالش‌برانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازی‌های ویدئویی برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعت‌ها تلاش می‌کنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و داده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.

طراحی شهرها با ماین‌کرافت

ماین‌کرافت یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت می‌کند دنیای ساختمان‌ها، دهکده‌ها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماین‌کرافت بازی می‌کنند، اما می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی شهری نیز استفاده کرد.

یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شهری با استفاده از ماین‌کرافت پرداخت. این اقدام منحصربه‌فرد شامل کارگاه‌های مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق می‌شدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژه‌های محله‌ای سازمان‌دهندگان را قادر می‌سازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.

امروزه نیز کارگاه‌های بسیاری در این زمینه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاه‌ها دعوت می‌شود که ساکن محیط‌های اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیت‌های محلی هستند. در این کارگاه‌ها همچنین از همه ذی‌نفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامه‌ریزان شهری به‌عنوان شرکت‌کنندگان کلیدی دعوت می‌شود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبت‌های شرکت‌کنندگان گوش دهند و جهت پروژه‌های شهری را تعیین کنند.

استفاده از ماین‌کرافت دو دلیل دارد، اول این‌که برای نسل‌های جوان‌تر که می‌توانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم این‌که این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب می‌شود. مخاطبان ماین‌کرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه می‌توان آن را به افراد بی‌سواد نیز آموزش داد.

این کارگاه‌ها به جوانان می‌پردازد، اما از همه گروه‌های سنی دیگر نیز دعوت می‌کند و قصد دارد شکاف‌های دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکت‌کنندگان بزرگ‌تر یاد می‌دهند که چگونه از ماین‌کرافت استفاده کنند، به پویایی‌های جالبی منجر می‌شود.

با این حال از آنجا که ماین‌کرافت برای معماران و برنامه‌ریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامه‌ریزی ایجاد ساختمان‌ها یا محله‌ها را ارائه نمی‌دهد. بنابراین زمانی که پروژه‌ای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامه‌ریزان شهری واگذار می‌شود.

طراحی شهری به کمک بازی Cities:Skylines

Cities:Skylines نمونه دیگری از بازی‌های برنامه‌ریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامه‌ریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامه‌ریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیه‌سازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه می‌دهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم می‌کند. بسیاری از برنامه‌ریزان شهری از این بازی برای نمایش ایده‌های برنامه‌ریزی و آزمایش آن‌ها استفاده می‌کنند.

حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاه‌های برنامه‌ریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکت‌کنندگان بسیار مهم است. این متخصص به‌عنوان مثال راه‌های مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد می‌کند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.

توجه به این نکته ضروری است که بازی‌هایی مانند Cities:Skylines نشان می‌دهد که چه مشکلاتی در برنامه‌ریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعه‌ای از جاده‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به ورودی‌های اصلی و بخش‌های از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده می‌شود.

گیمیفیکیشن در شهر هوشمند

شهرهای هوشمند نیز می‌توانند به لطف بازی‌های ویدئویی، پیاده‌سازی مدل‌های دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایده‌آل‌های شهرهای هوشمند محسوب می‌شود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان می‌توانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامه‌ریزی کمک کنند. نتایج برنامه‌ریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن می‌تواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نه‌تنها می‌تواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامه‌ریزی ایده‌ها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخش‌های بزرگی از مردم و جمع‌آوری نظرات آن‌هاست.

در واقع طراحی شهری و برنامه‌ریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیست‌پذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند می‌توانند به بهبود و افزایش این جنبه‌ها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندی‌ها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری می‌تواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.

کد خبر 750503

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد
  • مشهد شهری فرا ملی اما با اعتبارات محلی است
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • پرسنل حجمی و شرکتی شهرداری ارومیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند
  • جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد
  • آغاز عملیات دیوارکشی اطراف آرامستان شیخ شهاب‌الدین (آزادان)
  • بهره‌گیری از بازی‌های ویدئویی در برنامه‌ریزی شهری
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه