Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم باید بدانند ریشه گرانی‌های فعلی، ریشه کم‌آبی در برخی شهرستان‌های خوزستان و... در فقدان کارآمدی در در دولتی است که امثال آقای جلایی‌پور و دوستان اصلاح‌طلب ایشان در دامن رأی مردم گذاشتند.

سرویس سیاست مشرق _ "خوزستان" و مشکلات مدیریتی آن در سال‌های اخیر سبب بروز مسائلی مثل کم‌آبی در برخی مناطق این استان، مشکل فاضلاب و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شده است.

بدیهیست که مدیریت کلان کشور، نخبگان و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه اهتمام خاصی دارند و اگرچه سررشته امور تماما به دست دولت آقای روحانی است! اما نهادهایی مثل قوه قضائیه، مجلس، گروه‌های جهادی، رسانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی نیز به این مسائل ورود کرده‌اند تا برای آن چاره‌جویی شود.

در این میان اما هستند کسانی که در ادامه یک پروژه 10 ساله که هدف "فتنه اقتصادی" (اغتشاش به بهانه مشکلات معیشتی و اقتصادی) را پیگیری می‌کند؛ برداشت‌هایی عجیب و منفعت‌طلبانه را نسبت به مشکلات بروز کرده در خوزستان ترویج می‌کنند.

برداشت‌هایی عجیب و البته خطرناک که در صورت عدم توجه خواص به آنها و تاریک ماندن خطرات مستتر در آنها برای مردم؛‌ می‌تواند این "کسان" را به اهدافشان برساند و چیزی که آنها در انتظارش هستند؛ یعنی فتنه اقتصادی "آبان 98" را در سطحی وسیع در کشور تکرار کند.

در اشاره به این معنی می‌توان به یادداشت اخیر حمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان ستادی اصلاح‌طلب در سایت اعتمادآنلاین پیرامون مشکلات خوزستان اشاره کرد که مدعی شده است "وضع امروز خوزستان می‌تواند وضع کل ایران در فردا باشد"![1]

او در این یادداشت با بیان اینکه مشکلات خوزستان بعنوان یک استان برخوردار، طی یک دهه اخیر آغاز شده؛ درباره علت مشکلات می‌نویسد:

"نزدیک‌ترین پاسخ به این سوالات این است که منطقه با خشکسالی و بی‌آبی روبه‌رو شده و تشنگی جان مردم را به لب آورده و مردم معترض شده‌اند. یا اصول‌گرایان تندرو پاسخ می‌دهند دشمن خارجی (نتانیاهو و بن‌سلمان و سازمان سیا و تلویزیون ایران اینترنشنال) از فرصت خشکسالی و بی‌آبی خوزستان استفاده کرده و بر روی آتش اعتراضات مردم نفت می‌پاشند و دنبال مقاصد ایران‌سوز خود هستند. 

روشن است که پاسخ‌های فوق قانع‌کننده نیست. بله خشکسالی عامل تشدیدکننده نارضایتی هست؛ بله توطئه دشمن خارجی هم واقعی است ولی عامل جدیدی نیست، قبلا هم بوده الان هم هست. لذا اهمیت دارد که نخبگان حکومتی و غیرحکومتی به این سوال پاسخ دهند که چرا برخوردارترین استان کشور به این روز افتاده است؟ پاسخ به این سوال مهم است چون به نظر من مشکلات امروز خوزستان یک نمونه «قابل رویت» است و غفلت‌ها ادامه یابد، می‌تواند فردا مشکل همه ایران باشد."

جلایی‌پور تأکید می‌کند: پاسخ ریشه‌ای به مشکلات امروزی خوزستان را باید جدی گرفت. پاسخ این مشکل را نباید سر و تهش را با اشاره به خشکسالی یا توطئه خارجی به هم آورد و مرتب مثل دو دهه گذشته فرصت را از دست داد. بلکه باید به علل به‌وجودآورنده این وضعیت توجه کرد و در راه درمان این علل، مسئولانه کوشید. گفته شد اگر به علل ریشه‌ای توجه نشود، وضع خوزستان امروز می‌تواند وضع فردای کل ایران باشد.

او سپس چیزهایی با عنوان "نگاه امنیتی_پروژه‌ای به خوزستان و پروژه‌های پروازی_رانتی" را علت‌العلل مشکلات خوزستان برمی‌شمارد و مدعی می‌شود که هدف این اقدامات هم کسب رضایت مردم نبوده است!

در یادداشت جلایی‌پور همچنین پیرامون مشکلات خوزستان می‌خوانیم:

"آن نگاه امنیتی در خوزستان در حاکمیت، خود را در مرکز ایران در مهندسی انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد. حاکمیت در مهندسی انتخابات بی‌توجه به لزوم حضور نمایندگان واقعی اقشار جامعه بود و حتی به اصول‌گرایان میانه‌رو هم رحم نکرد و علی لاریجانی را هم از گردونه انتخابات حذف کرد. پنجاه و شش درصد مردم در این انتخابات شرکت نکردند و یا رای اعتراضی دادند و بعد حاکمیت از موضع استغنا گفت: انتخابات باشکوهی داشتیم! این یعنی ای مردم، فضولی و مشارکت در امور حاکمیتی موقوف!"

اگرچه منطق اظهارات جلایی‌پور به حدی مخدوش هست که هر وجدان بیداری به راحتی می‌تواند درباره درست و غلط حرف‌های بالا نتیجه درست بگیرد. و اگرچه سوء استفاده‌گری او از مشکلات خوزستان و جمع بستن این مشکلات با تحریم خاموش انتخابات 1400 از جانب اصلاح‌طلبان به منظور آتش زدن بر هیمه فتنه اقتصادی اظهر من الشمس است...

اما از باب ساکت نماندن حقیقت و از باب اینکه مردم عزیز ایران و شهروندان خوزستان بدانند علت بروز برخی مشکلات در سال‌های اخیر و همزمانی عجیب آنها مثل گرانی، کم‌آبی و بی‌برقی را در کجا باید جستجو کنند؛ بایستی این حقیقت را در مقابل یادداشت فرافکنانه آقای جلایی‌پور و دوستان همراه ایشان یادآور شد که علت مشکلات قابل پیش‌بینی خوزستان که راه‌حل‌های بسیاری ساده‌ای هم دارند؛ فقط و فقط سوء مدیریت و ناکارآمدی است.

چه اینکه امروز در تمام دنیا و حتی در ممالک عقب مانده هم می‌دانند که کم‌آبی و یا لوله‌گذاری برای مدیریت فاضلاب هرگز کارهای سختی نیستند و به راحتی می‌توان آنها را انجام داد. اما به شرط وجود کارآمدی و داشتن عزم جهادی در مدیران...

چیزی که البته در دولت آقای روحانی شاهد قحطی آن بودیم و امروز هم به نظاره برخی مشکلاتی نشسته‌ایم که علیرغم پیشرفت‌های کلان کشور در ابعاد مختلف اما در رحم همان ناکارآمدی‌ها بروز کرده‌اند.

مردم باید بدانند ریشه گرانی‌های فعلی که از هیچ قاعده بازاری، تورمی، دلاری و تحریمی پیروی نمی‌کند، ریشه کم‌آبی در برخی شهرستان‌های خوزستان، ریشه گرانی یک‌شبه بنزین و نان و... در همین فقدان کارآمدی در دولتی است که امثال آقای جلایی‌پور و دوستان ایشان در دامن رأی مردم گذاشتند.

همین افرادی که خود را "فدائیان روحانی" نامیدند و با پوشاندن ضعف‌های بزرگ دولت اعتدال، گزینه‌ای را به رأی مردم تحمیل کردند که از روز اول، چاره مشکلات را در خارج از کشور می‌جست نه در مدیریت اصولی و مدیریت جهادی...

و شد آنچه که نباید می‌شد!

همچنین برای فهم بهتر مسئله و اینکه علت واقعی مشکلاتی مثل مشکلات خوزستان را در کجا باید جست؛ یک عکس تاریخی را عرضه می‌کنیم تا همه دقیق‌تر بدانند ریشه مشکلات امروز را در حرف‌های عجیب و غیر منطقی امثال جلایی‌پور باید جستجو کنند یا در حقایق نهفته در این تصویر...

***

1_https://etemadonline.com/content/506243

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو خوزستان کم آبی گرانی حسن روحانی اصلاح طلبان ناکارآمدی دولت فتنه اقتصادی تحریم خاموش انتخابات مشرق نیوز مردم خواص بصیرت نظام جمهوری اسلامی محمدرضا خاتمی فدائیان روحانی مشکلات خوزستان جلایی پور کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۷۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است

روزنامه عرب زبان رای الیوم نوشت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی همه را فریب داده و مشخص نیست که چه زمانی به شروط مقاومت تن می دهد.

به گزارش مشرق، رای الیوم در مطلبی با اشاره به روند مذاکرات مربوط به آتش بس غزه نوشت که پس از اینکه فضای مثبتی بر روند این مذاکرات میان حماس و تل آویو با میانجی گری مصر و قطر انجام شد و وعده نزدیک بودن دستیابی به توافقی داده شد که به جنگ خونین در غزه خاتمه پیدا کند، این وضعیت زیاد دوام نیافت و نشانه های شوکه کننده تاکید بر این دارد که توافق همچنان دور از دسترس است.

این رسانه افزود: مواضع ساعات گذشته مقامات صهیونیست و مسئولان حماس تاکید بر این نکته است که همچنان توافق دور از دسترس است و موانع بسیاری در مسیر برقراری آتش بس در غزه وجود دارد؛ موضوعی که یاس را در میان ساکنان نوار غزه که منتظر پایان جنگ و درد و رنج های خود هستند، ایجاد کرد.

به نوشته رای الیوم، با وجود تمام تلاش‌های مصر برای ایجاد فضای مثبت در پرونده مذاکرات و موفقیت آن، اما حقیقتی که در داخل اتاق های بسته رخ می دهد، با مواضع رسانه ای از زمین تا آسمان تفاوت دارد و میزان دوری در دستیابی به توافق آتش بس و مبادله اسیران میان تل آویو و حماس را نشان می‌دهد.

این رسانه ادامه داد: «محمود مردوای» از رهبران حماس بر خواسته های حماس مبنی بر بازگشت آوارگان، بازسازی نوار غزه و خروج اشغالگران به طور کامل از این منطقه تاکید کرد و «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز با اشاره به اینکه این جنبش مانع در مسیر مذاکرات ایجاد نکرده است، نتانیاهو و کابینه او را متهم کرد که روند مذاکرات را به تعطیلی کشانده‌اند.

رای الیوم اضافه کرد: همزمان رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که فرصت دستیابی به توافق در جریان مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه و مبادله اسیران بسیار اندک است، هر چند رسانه های مصری از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند. یک مقام صهیونیست هم بر ورود ارتش این رژیم به رفح تاکید کرد و اینکه تل آویو به پایان جنگ تن نخواهد داد.

این رسانه عرب زبان نوشت: یک منبع وابسته به مقاومت فلسطین از موانع زیاد در مسیر مذاکرات به علت مخالفت اشغالگران با آتش بس دائمی خبر داد و این در حالی است که حماس با توافقی که به آتش بس دائمی منجر نشود، مخالف است. نتانیاهو مانع موفقیت مذاکرات می‌شود و اهتمامی به بازگشت اسیران صهیونیست و خواسته های آنها ندارد و جهان را با تداوم جنگ کشتار جمعی به چالش می کشد.

رای الیوم افزود: تلاش‌های میانجی گران قطری و مصر و آمریکا برای قانع کردن طرفین به توافق آتش بس و مبادله اسرا به منظور پایان دادن به جنگ غزه که -بحران بشری و بهداشتی بی سابقه ایجاد کرده و بیش از ۳۴ هزار شهید برجای گذاشته که بیشتر آنان را کودکان و زنان تشکیل می دهند- ادامه دارد. نتانیاهو همه را فریب داده و حماس از دام نجات پیدا کرده و مصر از این روند خشمگین است. آیا نتانیاهو به شروط مقاومت تن می‌دهد یا جنگ ادامه می‌یابد؟

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تصاویری متفاوت از فیلمبرداری و مانور پهپاد تهاجمی روی سطح آب | جست و جو ، یافتن هدف و حمله را ببینید
  • اعتماد دوباره مورایس به جوان سپاهان!
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • دستگیری عامل تیراندازی و وقوع قتل در مراسم عروسی
  • دستگیری عامل تیراندازی در خرم‌آباد
  • دستگيری عامل تيراندازی در خرم آباد
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • معنی جالب جنگ زرگری + فیلم