Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:45:36 GMT

قربان در کردستان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۷۹۷۰

قربان در کردستان

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به عید سعید قربان مردم نقاط شهری و روستایی استان کردستان از چند روز قبل با شور و شعف خاصی خود را برای این عید بزرگ آماده کرده و آیین های مختلفی را برگزار می کنند.

دید و بازدید و دیدار با اقوام و آشنایان و به معنی دیگر به جای آوردن صله ارحام از جمله مهمترین برنامه های این عید بزرگ است که مردم استان کردستان آن را با جدیت انجام داده و صبح روز عید با پوشیدن لباس های مرتب محلی به منزل اقوام و آشنایان می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شب قبل از عید و بعد از نماز مغرب صدای تکبیر و قرائت مناجات نامه از مساجد محلات به گوش مردم رسیده و خبر از فرارسیدن جشن(عید) می دهد و اینگونه‌ مردم با اطمینان خاطر از اینکه فردا عید است با شور و اشتیاق خود را آماده می کنند.

مادران به همراه دختران خود در صدد تدارک غذای عید بر می آیند چرا که مردمان این دیار از قدیم الایام رسم داشتند که غذای عید را که اکثرا پلو و خورشت است در وعده صبحانه طبخ کنند.

صبح روز عید با طلوع آفتاب مردم استان کردستان با صدای (تکبیر) الله اکبر، لا الا الله، سبحان الله و الحمدالله که از بلندگوی مساجد محلات به گوش می رسد  از خواب بیدار شده و پس از گرفتن وضو ‌ و پوشیدن لباس های نو راهی مساجد شده و نماز عید را به جای می آورند و پس از روبوسی از همدیگر حلالیت می طلبند.

پس از آن دید و بازدیدهای عید توسط خانواده ها شروع شده و به دیدار اقوام و بستگان‌ خود بویژه بزرگترهای فامیل رفته و اگر کینه و کدورتی در میان باشد نیز با این دیدار از بین می رود.

قربانی کردن و توزیع گوشت در میان همسایه ها و فامیل، بویژه نیازمندان از دیگر رسوم مردمان این دیار در عید سعید قربان است، البته در گذشته قربانی کردن با آیین های مختلف دف نوازی و مولودی خوانی همراه بود که امروزه این آیین ها تا حدود زیادی کمرنگ شده و فقط شاید در معدود مناطق روستایی برگزار شود.

از دیگر آیین های عید سعید قربان در استان کردستان حضور در منزل خانواده هایی است که عزیزانشان را بتازگی از دست داده و مراسم نو جشن (اولین عید) را دارند و ابراز همدردی با آنان است که در گذشته بویژه در مناطق روستایی بعد از خواندن نماز عید مردم به همراه امام جماعت مسجد در منزل خانواده متوفی حضور می یافتند.

عیادت از بیماران از دیگر رسوم مردم استان کردستان در روز عید سعید قربان است که مردمان این دیار در هر شرایطی با جدیت آن را انجام داده و معتقدند با این کار به بهبود وضعیت جسمانی بیمار کمک کرده اند.

زیارت اهل قبور از دیگر آیین های عید قربان در میان مردم استان کردستان است و بر این اساس روز قبل از عید یعنی روز عرفه مردم به آرامستان ها رفته و بر سر مزار عزیزانشان حاضر می شوند و با قرائت فاتحه و قرآن شادی عبد را با عزیزانشان شریک می شوند.

اما تمام این رسم و رسومات از سال گذشته و با شیوع‌ ویروس کرونا تا حدود زیادی کمرنگ شده و بیشتر دیدارها و دید و بازدیدها پیامکی شده و از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انجام می شود.

نماز عید با حضور تعداد اندکی از مردم و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می شود و پس از آن نیز خبری از روبوسی و دست دادن نیست و حتی وقت حلالیت طلبیدن نیز چهره هایشان زیرماسک پنهان شده و صورت همدیگر را نمی بینند.

البته با توجه به اینکه ویروس کرونا این مهمان ناخوانده حالا حالا ها قصد رفتن ندارد مردم تا حدود زیادی خود را با زندگی در سایه کرونا وفق داده و برخی از آیین ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند اما بی شک شور و حال گذشته را ندارد و ترسی ناشناخته در لابلای آن گاه گاهی خود را نشان می دهد .

برچسب‌ها عید سعید قربان جامعه مسلمانان کردستان سنندج قربانی کردن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عید سعید قربان جامعه مسلمانان کردستان عید سعید قربان جامعه مسلمانان کردستان سنندج قربانی کردن مردم استان کردستان عید سعید قربان عید قربان آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ تشییع پیکر شهید مرزبانی در شهر قروه کردستان

شهید استواریکم جلال اعتماد اهل قروه از پرسنل جان بر کف مرزبانی در درگیری با گروهک‌های معاند در نقطه صفر مرزی هنگ ژال مجروح و در بیمارستان بانه بستری بود که با توجه به شدت جراحت به شهادت رسید.

دریافت 4 MB

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی
  • عبور موفق از پیک تابستان امسال نیازمند همراهی مردم کردستان
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • بارزانی وارد تهران شد
  • پیکر شهید «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است
  • فیلم/ تشییع پیکر شهید مرزبانی در شهر قروه کردستان
  • ۴۷۷ هزار خانوار کردستانی در قالب طرح کالابرگ خرید کردند