Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@22:17:52 GMT

اعمال روز عيد قربان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۸۹۶۱

عيد قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسليم است؛ روزي که انسان در برابر معشوق، هيچ بودن همه چيز را مي‌پذيرد، خود و همه چيز را فداي او مي‌کند و «تعبد» را که نتيجه عرفان، شهود و ديدن يار است، به معرض ديد مي‌گذارد.

به گزارش ايسنا، عيد قربان، از اعياد مهم اسلامى و يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم(ع) در برابر پروردگار خويش است، آن جا که فرمان حق براى ذبح اسماعيل صادر شد و ابراهيم آن بنده فرمانبردار خداوند آماده اجراى اين فرمان شد و اسماعيل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد، ولى ندايى رسيد که اى ابراهيم از عهده اين آزمون الهى برآمدى، دست نگهدار که فرمانبردارى خويش را به درستى اثبات کرده‌اى.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اين روز، روز عيد و خوشحالى و سرور است. زيرا علاوه بر اين که بنده‌اى مخلص از آزمونى دشوار، سربلند بيرون آمد و بندگى خويش را در پيشگاه خداى بزرگ ثابت کرد، گروه عظيمى از بندگان مخلص خدا به او تاسى جسته، به زيارت خانه خدا مى‌شتابند و مراسم منا و از جمله، قربانى را انجام مى‌دهند.

اعمال روز عيد قربان:

براى عيد قربان اعمالى چند نقل شده است:

1ـ غسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسى»، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آن جا که بعضى از علما آن را واجب دانسته‌اند.

نماز عيد قربان است و نحوه انجام آن، به همان کيفيّت نماز عيد فطر است و نماز عيد قربان در زمان غيبت امام(ع) مطابق مشهور فقهاى عظام، سنّت مؤکّد است. (خواه به صورت جماعت خوانده شود يا فرادى).

خواندن نماز عيد در زمان ما مستحب است و آن دو رکعت است؛ در رکعت اوّل سوره حمد و سوره اعلى (يا هر سوره ديگرى که مايل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبير بگويد و بعد از هر تکبير اين قنوت را بخواند:

اَللّـهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِيآءِ وَ الْعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ، وَ اَهْلَ الْعَفْوِ

خدايا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شايسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شايسته عفو

وَ الرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ، اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْيَومِ، اَلَّذى جَعَلْتَهُ

و رحمت و اى شايسته تقوا و آمرزش از تو خواهم به حق اين روزى که قرارش دادى

لِلْمُسْلِمينَ عيداً، وَلِمُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً [وَشَرَفا] وَمَزِيداً،

براى مسلمانان عيد و براى محمّد صلى الله عليه و آله ذخيره و شرف و فزونى مقام

اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَيْر اَدْخَلْتَ

که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و درآورى مرا در هر خيرى که درآوردى

فيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد، وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً

در آن خير محمّد و آل محمّد را و برونم آرى از هر بدى و شرى که برون آوردى از آن محمّد

وَ آلَ مُحَمَّد، صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ، اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَيْرَ ما سَئَلَکَ

و آل محمّد را که درودهاى تو بر او و بر ايشان باد خدايا از تو خواهم بهترين چيزى را که درخواست کردند

مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ.

از تو بندگان شايسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند ازآن بندگان شايسته ات.

(درصورت عدم توانايى براين قنوت، هرگونه قنوت ديگرى نيز مى تواند بخواند) سپس تکبير ششم را بگويد و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخيزد و رکعت دوم را شروع کند؛ در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره والشّمس يا سوره ديگرى را بخواند؛ آنگاه چهار تکبير بگويد و بعد از هر تکبير همان قنوت را بخواند، سپس تکبير پنجم را بگويد و به رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبيحات حضرت زهرا(عليها السلام) را بگويد و آنگاه دعاهايى که نقل شده است را بخواند که يکى از آنها «دعاى چهل و ششم صحيفه سجّاديه» است.

مستحب است نماز عيد، زير آسمان باشد و بعد از نماز براى برادران دينى جهت قبولى اعمال دعا کند.

3ـ مستحب است دعاهايى را که پيش از نماز عيد و قبل از آن وارد شده است، بخواند. به فرموده مرحوم «علاّمه مجلسى»، بهترين دعاها، «دعاى چهل و هشتم صحيفه کامله سجّاديه» است که اوّلش اين است: أللّهُمَّ هذا يَومٌ مُبارَک و اگر دعاى چهل و ششم را نيز بخواند بهتر است.

4ـ خواندن دعاى ندبه در اين روز و ساير اعياد مستحبّ است.

5ـ قربانى کردن در اين روز براى همه مستحبّ مؤکّد است و بسيار سفارش شده است، تا آن جا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانايى دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عيد، کمى از گوشت آن بخورد.

و نيز مستحبّ است هنگام قربانى اين دعا را که از امام صادق(ع) نقل شده است بخواند:

وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّمواتِ وَ الاَْرْضَ، حَنيفاً مُسْلِماً وَ

من روى خود را به سوى کسى کردم که آسمان ها و زمين را آفريده

ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ، إنَّ صَلاتى وَ نُسُکى وَ مَحْياىَ وَ مَماتى لِلّهِ رَبِّ

من در ايمان خود خالصم و از مشرکان نيستم. نماز و قربانى و زندگى و مرگم براى خداوندى است که پروردگار

الْعالَمينَ، لا شَريکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمينَ.

جهانيان است. شريکى براى او نيست. من به اين برنامه مأمور شدم و از مسلمانانم.

اَللّهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّى.

خدايا از تو و براى توست. به نام خدا و خداوند بزرگتر است. خدايا از من قبول فرما.

(البتّه اگر به نيّت چند نفر قربانىِ مستحب انجام شود، بگويد: اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا)

بسيار مناسب است افراد توانگر، در اين روز قربانى نمايند و اکثر آن را به فقرا و نيازمندان انفاق کنند و به همسايگان و آشنايان نيز بدهند.

در روايتى است که امام صادق(ع) فرمود:

امام على بن الحسين و امام باقر(عليهم السلام) گوشت قربانى را سه قسمت مى‌کردند؛ يک قسمت آن را به همسايگان مى‌دادند و يک قسمت آن را به نيازمندان و قسمت سوم را براى اهل خانه نگه مى‌داشتند.

6ـ تکبيرات مشهور زير را بگويد؛ براى کسانى که در اين ايّام توفيق حضور در مراسم حج و صحراى «منا» را دارند، بعد از پانزده نماز اين تکبيرها را مى خوانند؛ از نماز ظهر روز عيد، شروع کرده تا نماز صبح روز سيزدهم؛ ولى کسانى که در آن جا نيستند، بعد از ده نماز آنها را مى‌خوانند، از نماز ظهر روز عيد آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبيرها مطابق روايت کتاب شريف «کافى» چنين است:

اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا؛

خدا بزرگتر از توصيف است معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر است و ستايش خاص خداست خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمايى کرد

اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهيمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا.

خدا بزرگتر است بر آنچه روزيمان کرد از چهار پايان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستايش خاصّ خداست براى آن که آزمود ما را.

حداقل اين تکبيرها را بعد از نماز در اين ايّام، يکبار بگويد ولى اگر تکرار نمايد، بهتر است و حتّى اگر بعد از نوافل نيز بگويد خوب است.

منبع:

www.makarem.ir

www.andisheghom.com

منبع: تابناک

کلیدواژه: بحران آب طالبان روز عرفه موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان عید قربان عید قربان اعمال ادعیه بحران آب طالبان روز عرفه موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان عید قربان بعد از نماز خدا بزرگتر عید قربان نماز عید روز عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تعالیم اسلام» اثر سید محمد حسین طباطبایی و به کوشش سید هادی خسروشاهی در ۳۷۵ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ یازدهم رسید.

تعالیم اسلام، مجموعه قوانین و مقررات فطری است که سعادت دنیا و آخرت بشر را تأمین می‌کند. این تعالیم از جنبه‌های مختلفِ فلسفی، کلامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی، گوناگون و گسترده است. بی تردید گزینشِ مقوله‌هایی از آن، کار دین شناسانی است که بر زوایای گوناگون آن، تسلط و تبحر دارند و نقش آن‌ها را در ارتباط با منظومه دین، به نیکی می‌شناسند.

اثر حاضر با نام «تعالیم اسلام» دست چینی از موضوعات اسلامی است که به انتخاب و قلم متفکر بزرگ اسلامی، علامه سید محمدحسین طباطبایی در سه بخش تنظیم شده است: اعتقادات، اخلاق، احکام. ذیل هر یک از این بخش‌ها، مطالب عمیق و خواندنی طرح شده است.

ساختار اثر

این کتاب در چهار بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «اعتقادات» خداشناسی از نظر قرآن، عدل و نبوت را بررسی کرده، پیامبران در میان بشر، ماجرای بحیرای راهب و از بعثت تا هجرت را شرح داده و وصیت پیغمبر اکرم (ص) قرآن و اهل بیت، اهل بیت پیغمبر اکرم (ص)، امامت و معاد را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در بخش دوم با عنوان «اخلاق» وظیفه انسان در برابر خدا (خداشناسی و خداپرستی)، وظیفه انسان در برابر خود (بهداشت روح، تحصیل علم و بزرگداشت دانشمندان) و وظیفه انسان در برابر دیگران (وظیفه در برابر پدر و مادر، وظیفه انسان به همسایگان، عدالت، راستگویی، از خود گذشتگی و اعتماد به نفس) را تبیین کرده است.

«احکام (عمل)» عنوان سومین بخش از کتاب حاضر است که در آن نماز (مقدمات نماز، ارکان نماز، نماز آیات و نماز جماعت)، روزه و بیع بیان شده، اطعمه و اشربه، غصب و شفعه تشریح شده و احیای اموات و لُقَطه مورد تأکید قرار گرفته است.

چهارمین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «اسلام و اجتماع» ضمن بررسی اجتهاد و تقلید، امر به نیکی، نهی از زشتی و نقش اسلام در حیات اجتماعی، اصل مالکیت و طبقه ثروتمند، کلیات مسائل ارث و ازدیاد ثروت و مفاسد آن را تبیین کرده، مسائل و احکام کلی ازدواج، شهادت مرد و زن و کلیات مسائل قضا را شرح داده و مسائل کلی جهاد، مسئله برده‌برداری و اختلاف طبقات دیگر اجتماع را به نگارش درآورده است.

کد خبر 6092786 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • سورپرايز قهرمانان وزنه‌بردارى براى معلمان (عكس)
  • خبرنگاری که معلم شد
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • رامون کالدرون: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که رئال مادرید، کار آسانی برابر بایرن مونیخ خواهد داشت
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • تنفس ۲۰ دقیقه‌ای جلسه صحن مجلس برای اقامه نماز
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا