Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان  از اعیاد مورد احترام قوم ترکمن عید قربان یا به زبان ترکمنی «قربانلق» است.

عید قربان نمادی از پاگذاشتن روی خود برای رسیدن به خدا بوده و این درس بزرگی است که امروزه باید ما به عنوان یک آموزه مقدس دینی توجه کنیم.

قربانی کردن به معنای گذشت و ایثار بوده و عید قربان به معنای بازگشت به فطرت و قلب و بازگشت به وجدانی است که به همت خداوند ما را متوجه ارزش‌های والای الهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم ترکمن در ایام عید قربان آداب و رسوم خاصی دارند.گرچه این آداب و رسوم با توجه به شیوع کرونا و زندگی‌های مدرن امروزی کمرنگ شده اما هنوز بسیاری از مردم خوب ترکمن در استان گلستان این آداب و رسوم را به بهترین نحو برگزار می‌کنند.

 

پیغمبرقلی سعادت‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره آداب و رسوم مردم ترکمن اظهار کرد: مردم ترکمن از چند ماه پیش از فرا رسیدن عید قربان در تدارک برگزاری این مراسمات  قبل و روز عید قربان هستند.

وی تصریح کرد: در روستاها و منازلی که مکان مناسب برای نگهداری دام وجود دارد از چندین ماه قبل از عید قربان بره یا گوساله‌های کوچک را خریداری کرده تا بتوانند آنها را خوب پروار کرده و آماده قربانی و ذبح در راه رضای خداوند و توزیع بین نیازمندان کنند.

کارشناس فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مقدمات برگزاری مراسمات عید قربان در بین خانم‌ها و دختران بافتن فرش دستباف به صورت دسته‌جمعی است تا در روز عید قربان فرش نو و بهترین دارایی خود را برای پذیرایی از مهمانان به زیر پای آنها پهن کنند.

وی ادامه داد: گرچه امروزه بیشتر خانواده‌ها لباس ایام عید قربان را از بازار و فروشگاه‌ها به صورت آماده تهیه می‌کنند اما هنوز خانم‌هایی هستند که برای خود، فرزندان و خانواده و حتی فامیل پارچه تهیه کرده و با خیاطی کردن لباس نو بدوزند تا در ایام عید قربان از آن استفاده کنند.

سعادت‌نژاد گفت: خانه تکانی بخش مهم فعالیت‌های خانم‌های ترکمن در نزدیکی عید قربان است و بزرگان و خانم‌هایی که عمری از آنها گذشته عقیده دارند که باید همه وسایل خونه و فرش‌ها در محوطه بیرون در معرض آفتاب گذاشته شده و بعد از یک روز ماندن در آفتاب آنها را شسته و یا گردگیری کرده و با دکوراسیون جدید چیده شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از آداب و رسوم مردم ترکمن در سه چهار روز باقیمانده به عید قربان پختن نان و شیرینی‌های سنتی ترکمن مانند «بیشمه»، «بورگ» و نوعی نان خاص به نام «پوستوق» است که بیاد درگذشتگان و اموات خود پخته و بین همسایگان و فامیل توزیع می‌کنند.

کارشناس فرهنگی آداب و رسوم ترکمن ابراز کرد: بعد از این مراسمات معمولا همه اعضای خانواده آماده شده و با هم به خرید آجیل، میوه و شیرینی برای سفره ایام عید قربان می‌روند و اگر در این مدت افراد خانواده لباس نو برای خود ندوخته و یا نخریده باشد معمولا در این روز چنین خریدها نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از نیکوکاران و خیرین ترکمن برای کمک به نیازمندان و اینکه خانواده‌هایی که توانایی قربانی کردن را ندارند نزد فرزندان خود شرمنده نباشند یک روز قبل از عید قربان با توجه به توانایی مالی خود یک یا چند راس گاو و یا گوسفند را ذبح کرده و گوشت آن را پس از قطعه‌قطعه کردن بین افراد نیازمند توزیع می‌کنند تا در روز عید قربان استفاده کنند.

سعادت‌نژاد بیان کرد: روز عید قربان برای همه مردم ترکمن روز خاص و باشکوهی است و بعد از نماز صبح در روز عید غسل کرده و مراسم «قربان‌شوره» را زمزمه کرده و خود را برای مراسم عید آماده می‌کنند. مردان ترکمن از کوچک تا بزرگ، پیر و جوان، کودک و بزرگسال به طرف عیدگاه رفته تا نماز عید قربان را به جا آورند، بعد از نماز برخی از آنها به طرف آرامگاه درگذشتگان نزدیک خود مانند پدر یا مادر و افراد خانواده مرحوم شده رفته و با قرائت فاتحه از آنها یاد می‌کنند، در این زمان زنان و دختران سفره عید و بساط آن را پهن کرده و چاقو، ساطور و دیگر ملزمات ذبح قربانی را آماده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از به جا آوردن نماز عید مردان مشغول قربانی و ذبح گاو (اویله) و یا گوسفند(توقلی) کرده و گوشت‌ها را برای توزیع بین نیازمندان قطعه‌قطعه می‌کنند.

معتمد و نیکوکار ترکمن گفت: یکی از نکات مهم در روز عید قربان پختن غذا با گوشت قربانی است که به آن «قورمه شوری» می‌گویند. ترکمن‌ها باور دارند که پختن این غذا افراد خانواده را از چشم زخم محفوظ کرده و خوردن آن سبب قوت بدن خواهد شد.

وی درباره رسم سه روزه و یا در برخی جاها هفت روزه عید قربان میان ترکمن‌ها ابراز کرد: با مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد این طور باشد که چون در گذشته مانند زمان حال خودرو و وسایل تردد وجود نداشته و مردم برای دید و بازدید از حیوانات استفاده می‌کردند و زمان بیشتری برای صله‌رحم نیاز بوده بنابراین این عید در مدت هفت یا سه روز به طول می‌انجامید، البته در روز اول عید قربان معمولا ترکمن‌ها مشغول قربانی کردن و قطعه کردن گوشت هستند و روز دوم پذیرای مهمان‌ها و در روز سوم معمولا به مهمانی می‌روند.

سعادت‌نژاد با اشاره به ذبح یک یا چند راس گاو و یا گوسفند در خانواده‌ها خاطرنشان کرد: علمای اهل تسنن ترکمن یک تراز مالی را با توجه به تورم و گرانی موجود در کشور مشخص می‌کنند و افراد با سنجیدن توانایی مالی خود به ازای هر هفت نفر یک گاو یا شتر و با تعداد کمتر یک گوسفند را ذبح و قربانی می‌کنند، لازم به ذکر است که در گذشته که معمولا مردم منطقه دامپروری می‌کردند و شرایط مالی و اقتصادی خانواده‌ها مانند امروزه سخت و طاقت‌فرسا نبوده هر زوجی که ازدواج می‌کردند به ازای هر نفر یک گوسفند قربانی کرده و در صورت توانایی مالی با به دنیا آمدن هر فرزند یک گوسفند به تعداد دام‌های قربانی آنها اضافه می‌شد، اما امروز با وجود مشکلات اقتصادی فراوان این تعداد بسیار کاهش یافته و حتی خانواده‌هایی که توانایی مالی خوبی ندارند، قربانی نخواهند داشت.

عید قربان نمادی از صله‌رحم، کمک به نیازمندان، همدلی، دلسوزی، گذشت و ایثار بین مردم ترکمن بوده که در آموزه‌های دینی نیز به آن سفارش شده است.

انتهای پیام/2307

منبع: فارس

کلیدواژه: عید قربان صله رحم آداب عید قربان ترکمن قربانی معتمد عید قربان میان ترکمن ها قطعه کردن گوشت سعادت نژاد علمای اهل تسنن ایام عید قربان روز عید قربان توانایی مالی آداب و رسوم سعادت نژاد مردم ترکمن خانواده ها روز عید خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۹۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival

جشنواره اسب‌دوانی ترکمن هر سال در آخرین یکشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود و هدف آن بزرگداشت یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب جهان و نماد غرور ملی ترکمنستان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره اسب‌دوانی ترکمن Turkmen Racing Horse Festival، هر سال در آخرین یکشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود که امسال مصادف با بیست‌وهشتم آوریل (نهم اردیبهشت ۱۴۰۳) است. این جشنواره یک تعطیلات مهم و نماد غرور ملی است، اما در ترکمنستان یک یکشنبه کاری محسوب می‌شود و مدارس و ادارات در طول آن باز هستند.

ترکمنستان کشوری واقع در منطقه جنوب غربی آسیای مرکزی و همسایه قزاقستان، افغانستان، ایران و ازبکستان است. دریای خزر در امتداد مرز غربی این کشور قرار دارد و اسب‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ و فرهنگ آن هستند، از این رو یک فصل کامل در آن به مسابقات اسب‌دوانی اختصاص دارد. نژاد اسب آخال‌تکه، افتخار ترکمنستان است که احتمال می‌رود یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب در جهان باشد.

نژاد آخال‌تکه حداقل سه‌هزار سال قدمت دارد و تکامل‌یافته نژاد اسب ترکمن هستند که در قرون وسطی به عشایر کوچ‌نشین ترکمنستان تعلق داشتند و اکنون منقرض شده‌اند.

این نژاد اسب به چند دلیل بسیار کمیاب است؛ از نظر تاریخی، به دلیل کمبود غذا و آب برای اسب‌ها و انسان‌ها، این نژاد مجبور بود برای زنده ماندن خود را سازگار کند و مقاوم‌تر شود. همچنین تعداد زیادی هم‌خونی در جمعیت این اسب‌ها رخ می‌دهد که منجر به آسیب‌پذیری یا تهدید شدن آن‌ها توسط اسب‌های برجسته شده است. امروزه تنها حدود شش‌هزار اسب آخال‌تکه در جهان وجود دارد.

تاریخ جشنواره اسب‌دوانی ترکمن ۱۴۰۳

تاریخ جشنواره اسب‌دوانی ترکمن در سال ۲۰۲۴ روز بیست‌وهشتم آوریل مصادف با نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

تاریخچه جشنواره اسب‌دوانی ترکمن‌

جشنواره اسب‌دوانی ترکمن‌ها زمانی برای گردهمایی علاقه‌مندان به اسب و سوارکاری است و گرامی‌داشت نماد ملی ترکمنستان، اسب آخال‌تکه است. این نژاد بومی ترکمنستان و اسبی باشکوه و ایده‌آل به‌ویژه برای مسابقات اسب‌دوانی است، زیرا به سرعت، هوش و استقامت شهرت دارد. رنگ روشن آن‌ها، همراه با پوست بسیار براقی که از موهای بسیار ظریف و ابریشمی تشکیل شده است، به این اسب‌ها لقب «اسب‌های طلایی» را می‌دهد.

ترکمنستان یک سنت باستانی سه‌هزار ساله در مسابقات اسب‌دوانی دارد که مطابق با آن اسب‌های آخال‌تکه به‌دلیل ویژگی‌های برترشان مانند قدرت و استقامت، به‌منظور شرکت در مسابقات به‌طور انتخابی پرورش داده می‌شوند. این اسب‌ها در گذشته علاوه بر مسابقه، برای حمل‌ونقل نیز استفاده می‌شدند، اما امروزه به‌طور انحصاری برای مسابقه پرورش داده می‌شوند و نماد غرور ملی هستند، تا آنجا که عکس آن‌ها روی تمبرهای پستی، اسکناس‌ها و نشان ملی ترکمنستان دیده می‌شود.

ترکمنستان در اواخر دهه ۱۸۰۰، بخشی از امپراتوری روسیه شد و زمانی که این اتفاق افتاد، روس‌ها مزارع پرورش اسب‌های آخال‌تکه را در حدود سال ۱۸۸۱ تأسیس کردند. روس‌ها سال ۱۸۸۵ برای وارد کردن این نژاد یک ثبت رسمی اسب آخال‌تکه در سطح بین‌المللی ایجاد کردند. با این حال هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۲ شکل گرفت، تحولات اقتصادی و سیاسی با تعطیلی این مزارع پرورش همراه بود که این امر منجر به کاهش شدید تعداد اسب‌ها شد. تنها در سال ۱۹۷۹ بود که این نژاد به ایالات متحده برده و دوباره پرورش داده شد.

این نژاد از اسب‌ها که به قدرت و استقامت معروف هستند، یکی از پرطرفدارترین اسب‌های جنگی بوده‌اند و امروزه در شرایط بیابانی پرورش داده می‌شوند، زیرا قادر به تحمل دمای شدید هستند و ویژگی‌های تطبیقی بسیاری دارند که باعث بقای آن‌ها شده است.

یکی از معروف‌ترین اسب‌های آخال‌تکه به نام ابسنت، در دهه ۱۹۶۰ در مجموع ۶ مدال را در مسابقات مختلف اسب‌دوانی المپیک کسب کرد.

کد خبر 748765

دیگر خبرها

  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • اسب‌های خراسان شمالی در کورس گنبد کاووس خوش درخشیدند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است