Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

 وزارت خارجه فرانسه اقدام ترکیه در بازگشایی منطقه نظامی واروشا و تبدیل آن به منطقه‌ای غیرنظامی را هدف انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه عمیقا از این اقدام یک جانبه که فاقد هماهنگی بوده و فتنه انگیز است، ابراز تاسف می‌کند. این اقدام موجب کاهش اعتماد لازم برای از سرگیری فوری مذاکرات برای حل و فصل عادلانه و پایدار مسئله قبرس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرانسه همچنین رئیس جمهور ترکیه را به دلیل پیشنهاد راه حل دو کشور برای این منطقه نظامی به تحرک آفرینی متهم کرد.

پیشتر نیز وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم ترکیه برای تبدیل کردن منطقه نظامی «واروشا» در قبرس شمالی به منطقه‌ای غیرنظامی را محکوم کرد و گفت که این امر خلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است.

طی سفر اخیر رجب طیب اردوغان به قبرس شمالی، ارسین تاتار، رئیس جمهور ترک این کشور اعلام کرد که قصد دارد این شهر حصارکشی شده را برای اسکان مردم مجدداً بازگشایی کند. این تصمیم نیکوزیا انتقاد شدید یونانی نشین‌های قبرس را به همراه داشت و آن‌ها آنکارا را به سازماندهی زمین خواری متهم کردند.

بخش شمالی قبرس عمدتا میزبان اتباعی با اصالت ترک است و آنکارا قصد دارد تا با حمایت از ایجاد کشوری مستقل نفوذ خود را در دریای مدیترانه افزایش دهد.

استراحتگاه متروکه «واروشا» از زمان جنگ ۱۹۷۴ به منطقه‌ای نظامی تبدیل شد. مردم را از آنجا تخلیه کردند و به هیچ کس اجازه ورود داده نشد. به همین ترتیب، واروشا طبق قطعنامه ۱۹۸۴ توسط شورای امنیت سازمان ملل محافظت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فرانسه واروشا ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی

روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از یک منبع در دولت فرانسه نوشت که پاریس بدون قطع کامل روابط نظامی، صادرات تدافعی خود به رژیم صهیونیستی را به حداقل رسانده است.

براساس گزارش المیادین، این روزنامه افزود که فرانسه در پایان ماه اکتبر صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت گلوله‌های توپخانه را به حالت تعلیق درآورد.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که اراده روشنی در فرانسه برای عدم کمک به عملیات جاری در غزه وجود دارد.

لوموند توضیح داد که از زمان شروع جنگ علیه غزه، صدا‌ها برای محکوم کردن صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی که عملیات آن در نوار غزه از همه طرف مورد انتقاد قرار می‌گیرد، افزایش یافته است.

این روزنامه فرانسوی خاطرنشان کرد که در ۵ آوریل، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را صادر کرد که در آن خواستار «ممنوعیت» همه سلاح‌های ارائه شده به رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش لوموند، فرانسه از رای گیری ممتنع کرد، اما این متن وزن جدیدی بر همکاری نظامی بین دو طرف قرار داد، که در حال حاضر در مسیر باریکی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • فیدان: مشتاقانه منتظر محاکمه مقامات اسرائیل هستیم
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • 7 دلیل که باید به قبرس شمالی سفر کنید
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض