Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا،  موسم حج زمان مناسبی برای نگاه آسیب شناسانه به چالش‌ها و مشکلات جهان اسلام و هم اندیشی برای حل و فصل این چالش‌هاست. واقعیت این است که دنیای اسلام همواره از تفرقه آسیب دیده و در دوره های معاصر قدرت‌های خارجی نقش غیر قابل انکاری در دامن زدن به علل تفرقه در بین ملل مسلمان و تشدید اختلافات بین مسلمانان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین دخالت‌ها بر گرفتاری های دنیای اسلام افزوده و عقب ماندگی‌های کشورهای اسلامی را تشدید کرده است. شاید بتوان گفت در دوران معاصر دخالت خارجی مهمترین عامل عقب‌ماندگی جهان اسلام بوده است. البته این به معنای انکار گرفتاری های ذاتی و درونی دنیای اسلام نبوده و نیست. ناکارآمدی و فساد و ناتوانی از ایفای نقش و وظایف ذاتی حکومت‌ها، مشروعیت و پشتوانه مردمی این حکومت‌ها را از بین برده و همین امر باعث شده این حکومت‌ها در پی حامی و پشتوانه بیرونی باشند.

این وضعیت منجر به شکل گیری دور باطل وابستگی به قدرت خارجی و تشدید عدم مشروعیت داخلی شده است. از سوی دیگر وابستگی به قدرت‌های بیگانه باعث شده دولت‌های اسلامی نتوانند بر اساس منافع ملی و منافع امت اسلامی گام بردارند. بی توجهی به خواسته ها و مطالبات مردم و از جهاتی از هم گسیختگی و فقدان رابطه سالم بین دولت و ملت منجر به تشدید نابسامانی‌های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شده و تمین شرایط منجر به ظهور و سربرآوردن جریانات افراطی و تکفیری همانند داعش در کشورهای اسلامی شده است.

تاریخ مناسبات و حضور آمریکا در کشورهای اسلامی مملو از رفتارهای نابخردانه و توام با سوء نیتی است که سرمنشاء اصلی شکل گیری تروریسم و افراط گرایی بوده است. ظهور گروه های تروریستی القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگر گروههای تندرو بخش کوچکی از نتایج این سیاست است.

حضرت آیت الله خامنه ای روز یکشنبه در پیامی به مسلمانان جهان به‌مناسبت ایام حج در پیامی در این مورد فرمودند: ملّت‌های مسلمان در ۱۵۰ سال اخیر، نقشی در سرنوشت کشورها و دولت‌های خود نداشته و به جز استثناهای معدود، یکسره با سیاست دولت‌های متجاوز غربی مدیریّت شده و دستخوش طمع‌ورزی و دخالت و شرارت آنها بوده‌اند. عقب‌ماندگیِ علمی و وابستگی سیاسیِ امروزِ بسیاری از کشورها محصول آن انفعال و بی‌کفایتی است. ملّت های ما، جوانان ما، دانشمندان ما، علمای دینی و روشنفکران مدنی ما، سیاست‌ورزان و احزاب و جمعیّت‌های ما، امروز باید آن گذشته‌ بی‌افتخار و شرم‌آور را جبران کنند؛ باید بِایستند و در برابر زورگویی و دخالت و شرارت قدرت‌های غربی «مقاومت» کنند.

نگاهی به پیام مقام معظم رهبری نشان دهنده نکته قابل تاملی است مخاطب پیام حضرت آیت الله خامنه ای نه دولت‌ها، بلکه ملت‌های مسلمان و دعوت آنان به مقاومت است.

 رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: همه‌ سخن جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است. مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرت‌های متجاوز و به دست گرفتن سررشته‌ آینده‌ی دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی. طبیعتاً آمریکا و همراهانش در برابر عنوان «مقاومت» دچار حسّاسیّتند و به انواع دشمنی با «جبهه‌ مقاومت اسلامی» کمر بسته‌اند. همراهی برخی از دولت‌های منطقه با آنان نیز واقعیّت تلخی در جهت تداوم آن شرارت ها است.

از این جهت امید و انتظار اصلاح و بهبود وضعیت جهان اسلام ایستادگی و مقاومت در برابر خط تخریبی است که آمریکا و دولت‌های وابسته کارگزاران آن هستند. دست بر قضا آمریکا و دولت‌های نامشروع منطقه ای آن به خوبی به نقش مقاومت واقف هستند و به خوبی می‌دانند که تنها جریانی که ممکن است دست تطاول و تعدی استکبار و ایادی آن را کوتاه کند، مقاومت ملت‌های مسلمان است. از همین روست که آمریکا همواره رویکرد خصمانه‌ای علیه محور مقاومت در منطقه غرب آسیا اتخاذ کرده است.  محور مقاومت در سال‌های اخیر، توطئه‌های آمریکا را در منطقه غرب آسیا خنثی کرده و کاخ سفید را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشته است و تداوم همبستگی و وحدت محور مقاومت خصوصا در سال‌های پس از شکست داعش اجازه نداده که تا اشغالگران آمریکایی و همدستان منطقه‌ای آن به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

واقعیت این است که تمام تلاش های آمریکا برای مقابله با محور مقاومت که نقش بازدارنده‌ای در مقابل توطئه‌های صهیونیست‌ها در منطقه غرب آسیا داشته، به بن‌بست رسیده است و هر روز ضعف و ناتوانی آنها در سطح جهان و به ویژه منطقه غرب آسیا بیش از پیش نمایان می‌شود. البته اقدامات ایالات متحده آمریکا علیه گروه های مقاومت پایانی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای بعنوان یک مصلح اجتماعی با اشاره به تحولات اخیر فلسطین، عراق و یمن، از نقش بی بدیل مقاومت در این دو کشور گفتند و فرمودند که ناگواری‌های دنیای اسلام، عقب‌ماندگی‌های علمی و وابستگی‌های سیاسی و نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، ما را در برابر وظیفه‌ای بزرگ و مجاهدتی خستگی‌ناپذیر قرار می‌دهد؛ فلسطین مغصوب، ما را به یاری می‌طلبد؛ یمن مظلوم و خون‌آلود دل‌ها را به درد می‌آورد؛ مصائب افغانستان همه را نگران می‌سازد؛ حوادث تلخ در عراق و سوریه و لبنان و برخی دیگر از کشورهای مسلمان که دست شرارت و دخالت آمریکا و یارانش در آن مشهود است، غیرت و همت جوانان را برمی‌انگیزد و از سوی دیگر، سر برافراشتن عناصر مقاومت در همه‌ این خطّه‌ حساس، و بیداری ملت‌ها، و انگیزش نسل جوان و پرنشاط، دل‌ها را لبریز از امید می‌کند؛ فلسطین در همه‌ بخش‌های خود «شمشیر قدس» را از نیام بیرون می‌کشد؛ قدس و غزّه و کرانه و سرزمین‌های ۴۸ و اردوگاه‌ها همه برمی‌خیزند و در طیّ دوازده روز بینی متجاوز را به خاک می‌مالند؛ یَمنِ محصور و تنها، هفت سال جنگ و جنایت و مظلوم‌کشی دشمن شرور و قسیّ‌القلب را تاب می‌آورد و با وجود قحط غذا و دارو و امکانات زیستی، تسلیم زورگویان نمی‌شود و آنها را با اقتدار و ابتکار خود سراسیمه می‌کند؛ در عراق، عناصر مقاومت با زبان رسا و صریح، آمریکای اشغالگر و داعش دست‌نشانده‌ آن را به عقب می‌رانند و عزم راسخ خود بر مقابله با هر نوع دخالت و شرارت از سوی آمریکا و همراهانش را بی‌لکنت ابراز می‌دارند.

اکنون جبهه مقاومت در بسیاری از کشور های اسلامی در برابر تمامیت‌خواهی آمریکا و و رژیم صهیونیستی ایستاده است. ایران به عنوان هسته محور مقاومت همواره جلوی تجاوز و ظلم آشکار رژیم اشغالگر قدس و آمریکا ایستاده است.

با بیداری اسلامی و شکل گیری و گسترش روز افزون محور مقاومت و نقش آفرینی ملتهای مسلمان می توان امیدوار بود نقشه های شوم استکبار و ایادی آن ناکام بماند. از این جهت موسم حج زمان مناسبی است تا ملت‌های مسلمان با نگاهی به نتایج و پیامدهای راه‌های طی شده در جهان اسلام سره و ناسره را از هم تشخیص داده و با اعتماد به نفس و استوار در مقابل خواسته های نامشروع سلطه گران و عوامل نامشروع آنها مقاومت کنند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران تروریسم ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران تروریسم ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران تروریسم ایالات متحده آمریکا منطقه غرب آسیا دخالت و شرارت ت های مسلمان محور مقاومت دنیای اسلام عقب ماندگی جهان اسلام دولت ها ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۰۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی درباره تهدیدهای مداوم مقامات رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به «رفح» در جنوب نوار غزه گفت حمله به رفح تنها به جنایت علیه غیرنظامیان منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «محمد الهندی» در گفت‌وگو با «العربی الجدید» درباره مذاکرات آتش‌بس اعلام کرد: در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است، اما از آنجایی که مذاکرات برای بازگرداندن اسرا از غزه مورد نیاز آمریکا و کابینه رژیم اشغالگر است، انتظار می‌رود که از سر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع مقاومت درباره پیشنهاد جدید آمریکا گفت: پیشنهاد آمریکا بر این اساس مطرح شد تا شکاف میان پیشنهاد مقاومت و پیشنهاد دشمن را پر کند، پس نسخه «بدتر» پیشنهاد رژیم اشغالگر با عبارت‌ها و تبلیغات «گمراه‌کننده» است و مقاومت با تاکید بر موضع خود به این پیشنهاد پاسخ داد.

الهندی ادامه داد: پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد، یک پیشنهاد کاملا آمریکایی است و بنابراین کاملا تابع خواسته اسرائیل است و مقاومت نیز به آن پاسخ داد و جنبش جهاد اسلامی موضع جداگانه‌ای ندارد و حماس مجاز است در این زمینه به نام مقاومت مذاکره کند.

وی افزود: آنچه کابینه رژیم اشغالگر و بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) درباره مانع‌تراشی مقاومت ادعا می‌کنند، دروغی برای به تعویق انداختن و طفره رفتن از انجام معامله است. طرفی که مدام در حال عقب‌نشینی و مانع‌تراشی است، نتانیاهو است.

وی درباره تهدیدهای صهیونیست‌ها برای حمله به رفح نیز تاکید کرد: تهاجم به رفح به عنوان تصویری از پیروزی و دستیابی به هدف «درهم شکستن مقاومت» در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، اما در واقع مانند حمله به خان‌یونس، شمال یا مرکز نوار غزه خواهد بود و سپس ما به همان نقطه قبل از تهاجم باز می‌گردیم و این در حالی است که رژیم اشغالگر چیزی جز جنایت علیه غیرنظامیان به دست نیاورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • روحیه دینی مقاومت تنگستانی‌ها را در برابر استکبار رقم زده است
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • گام عملی برای جهش تولید
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است