Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@09:24:11 GMT

شرط واردات موز برداشته شد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۰۸۳۶

شرط واردات موز برداشته شد؟

ایسنا، ماجرای واردات موز از سال گذشته پیچیده شد؛ زمانی که تاکید بر این بود واردات این کالا ممنوع و ثبت سفارش و تامین ارز آن صورت نگیرد و تنها شرط واردات آن در مقابل صادرات سیب تعیین شد.

انحراف واردات موز و استعلام گمرک از صمت 

در اواخر سال گذشته با به هم ریختن بازار موز و افزایش قیمت آن تا حدود ۷۰ هزار تومان و بلاتکلیفی کانتینرهای که به گمرک می رسیدند، گمرک ایران اعلام کرد که واردات این کالا آزاد شده است و با تصویب ستاد تنظیم بازار قرار شد تا هر نوع واردات موز صرفا در قبال صادرات سیب انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما طی روزهای اخیر نامه معاون فنی گمرک به وزارت صمت نشان داد که با وجود شرط تعیین شده برای واردات موز، ناهماهنگی هایی در این رابطه وجود داشته و واردات با تایید ثبت سفارش از سوی وزارت صمت و تامین منشأ ارز از بانک مرکزی در حالی صورت می‌گیرد که صادرات سیب در قبال این واردات صورت نگرفته است و این موضوع موجب ابهاماتی برای گمرک در ترخیص کالا بود، از این رو معاون فنی گمرک از معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت خواسته بود تا موضوع را پیگیری و تکلیف آن را مشخص کند و اگر قرار است که این شرط رعایت نشود مصوبه مربوطه اصلاح شود. 

صمت مخالف واردات موز بدون صادرات سیب نیست

پیگیری آخرین وضعیت جریان واردات موز نشان می دهد که آنچه اخیرا معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در پاسخ به استعلام گمرک اعلام کرده باز هم تکلیف را به طور واضح مشخص نکرده است اما به نوعی گفته که این معاونت منعی برای واردات موز بدون صادرات سیب ندارد. 

قبادی در مکاتبه خود با ارونقی اعلام کرده که در زمانی که مصوبه ستاد تنظیم بازار در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹ صادر شد در راستای تشویق صادرات سیب و از سویی تنظیم بازار موز در پایان سال بوده است که این تصمیم هم در نهایت موجب افزایش صادرات سیب و تعدیل بازار موز شده است. 

وی گفته که در حال حاضر زمان عرضه سیب درختی سپری شده و از این مصوبه هم گذشته است. بنابراین فرآیند تجارت صادرات سیب درختی و واردات موز باید مطابق مقررات جاری صادرات و وارداتی که از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت تعیین شده باشد.

از وزارت جهاد کسب تکلیف کنید

 اعلام معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت مبنی بر اینکه از نظر این معاونت واردات موز با مکانیزم‌ها و مقررات ابلاغی صادرات و واردات بلامانع است، به عبارتی نشان می دهد که از نظر آنها بدون صادرات سیب نیز امکان واردات موز وجود دارد. با این حال قبادی از گمرک خواسته که باز در این رابطه از وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف کند. 

۳۰۰۰ تن موز به گمرک رسیده و یا در راه است ولی تکلیف ندارد

این بلاتکلیفی در شرایطی وجود دارد که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ تن موز که در گمرکات وجود دارد و یا در حال رسیدن به گمرک است وضعیت مشخصی ندارد چرا که در مقابل ورود آن صادراتی انجام نشده است.

به گفته وی  با این وجود  چون ثبت سفارش دارند و منشا ارزش آن تایید شده و از تخفیف استفاده نکرده اند ، گمرک  نسبت به ترخیص کالا جهت ممانعت از  فسادپذیری کالا اقدام خواهد کرد.

فعلا تکلیف مشخص نیست

در مجموع آنچه که در رابطه با شرایط واردات موز بین سازمان های مربوطه مبادله شده نشان از نظر مثبت وزارت صمت برای واردات موز حتی بدون صادرات سیب دارد و اکنون تاکیدی بر اینکه حتما باید واردات در مقابل صادرات سیب باشد نیست ولی اینکه در این شرایط وزارت جهاد چه تصمیمی گرفته و گمرک برای آن اقدام می‌کند موضوعی است که در ابهام قرار دارد. 

آمار واردات موز، صادرات سیب و نامشخص بودن تجارت در قبال یکدیگر

این در حالی است که بررسی آمار گمرک ایران نشان می دهد که در سال گذشته در سال حدود ۸۸۴هزار و ۷۹۸تن سیب به ارزش ۳۲۶میلیون و ۶۶۸هزار و ۱۳۴دلار، به ۲۷ کشور صادر شده است. در بهار امسال نیز ۲۰۷هزار و ۲۵۷تن سیب به ارزش ۶۲میلیون و ۵۸۷هزار و ۴۳۴دلار صادر شده است.

در رابطه با واردات موز نیز در سال گذشته، بیش از ۳۷۵هزار و ۴۰۳تن موز به ارزش ۲۵۵میلیون و ۳۱۳هزار و ۲۹۴ دلار از هشت کشور وارد ایران شد. در سه ماهه ابتدایی سال جاری هم ۱۳۶هزار و ۱۳۳تن موز به ارزش ۹۲میلیون و ۸۷۷هزار و ۹۱۲دلار به کشور وارد شده است.  اما اینکه در این آمار، چه میزان از واردات موز در قبال صادرات سیب بوده، مشخص نشده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: واردات موز بدون صادرات سیب واردات موز سال گذشته وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند

دولت چین معافیت‌های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا پایان نوامبر سال جاری تمدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن معافیت های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا 30 نوامبر سال جاری تمدید می کند.

این وزارت خانه افزود: معافیت های بیشتر که از روز چهارشنبه اول ماه مه اجرایی می شود، در ادامه معافیت های اخیر است که روز سه شنبه منقضی می شود.

در همین حال سه روز پیش وزیر خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای ضربه زدن به اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک‌های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت گرفت که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

در همین حال چندی قبل وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد واشنگتن باید تحریم های اعمال شده بر کارخانه ها و افراد چینی را بردارد.

آقای یی در این گفتگو اظهار داشته واشنگتن باید این تحریم ها را بردارد و به حقوق توسعه مشروع چین، آسیب نرساند.

براساس این گزارش، واشنگتن تحریم هایی را بر شرکت های مختلف چینی اعمال کرده، شرکت هایی که واشنگتن آنها را به همکاری با صنایع نظامی چین به رغم انکار این شرکت ها متهم کرده است. تحریم های آمریکا همچنین بر افراد و نهادهای چینی وضع شده که متهم به نقض حقوق بشر در منطقه شین جیانگ هستند.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردچین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند