Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص دور هفتم مذاکرات وین اظهار کرد: با این اتفاقاتی که افتاده طبیعتا عدم قطعیت در مورد روند دور هفتم مذاکرات هسته ای در وین بیشتر شده و هنوز چشم انداز روشنی نداریم از اینکه چه تیمی قرار است کار را بر عهده بگیرد.

«رحمان قهرمانپور»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص دور هفتم مذاکرات وین اظهار کرد: با این اتفاقاتی که افتاده طبیعتا عدم قطعیت در مورد روند دور هفتم مذاکرات هسته ای در وین بیشتر شده و هنوز چشم انداز روشنی نداریم از اینکه چه تیمی قرار است کار را بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا پرونده همچنان در وزارت خارجه می ماند یا دوباره به شورای عالی امنیت ملی منتقل می شود؟ دبیرشورای امنیت ملی چه کسی خواهد بود؟ این مسائل چیزهایی است که ما هنوز نمی دانیم تا بتوانیم حدس بزنیم که آیا دولت بعدی مسیر فعلی در مذاکرات را ادامه خواهد داد یا اینکه مجدا، خواستار تغییر مسیر مذاکرات خواهد شد.

او افزود: آن چیزی که تا الان گفته شده کلیات بوده و آقای رئیسی هم گفتند که ما به مذاکرات متعهد هستیم و فراتر از آن چیزی گفته نشده است. با توجه به اینکه خود آقای رئیسی در زمینه سیاست خارجی تجربه و تخصص آن چنانی ندارد قاعدتا تیم مذاکره کننده او خیلی موثر خواهد بود. منظور از تیم مذاکرات این است که چه کسی وزیر خارجه و چه کسی دبیر شورای امنیت ملی می‌شود.

قهرمان پور گفت: قصد نظام این است که توافق انجام شود حال یک مقدار دیرتر و یا زودتر؛ می گویند دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. اینکه در ماه های آینده اتفاقاتی بیفتد که نظام از تصمیم خود برگردد و از آن طرف آمریکایی ها بخواهند همین مسیر را ترک کنند اینها عدم قطعیت هایی است که وجود دارد لذا چشم انداز روشنی از اینکه مذاکرات چه خواهد شد، نداریم. 

او در خصوص اختلاف میان آمریکا و ایران در خصوص برجام نیز متذکر شد: اختلاف اساسی این است که بایدن و یا تیم امنیت ملی او مخصوصا جک سالیوان معتقدند که آمریکا تنها زمانی باید توافق کند و به ایران امتیاز بدهد که مطمئن شود، مذاکرات مربوط به احیای برجام در قالب  مذاکرات منطقه ای و سپس موشکی ادامه خواهد داشت. این مسئله برای آمریکایی ها خیلی مهم است برای اینکه آنها هم در داخل مثل ایران، گروه های مختلف و منتقدان سیاسی دارند و هم تیم آقای ترامپ برای انتخابات میان دوره ای کنگره فعالیت می کنند و همچنان در رسانه ها حرف می زنند، به سناتورها نامه می نویسند و حرفشان در آمریکا این است که بایدن در برابر ایران جا زده، ترسیده و می خواهد امتیازات بیشتری به ایران بدهد در حالی که نزدیک بود ترامپ با دادن کمترین امتیاز ایران را وادار به توافق کند، این حرفی است که پمپئو، ترامپ و جمهوری خواه ها زده اند.

قهرمان پور ادامه داد: بنابراین آقای بایدن برای دفاع کردن از توافق احیای برجام در داخل آمریکا، نیاز دارد که به مخالفان خود بگوید که این توافق یک توافق جامع تر و وسیع تر با ایران خواهد بود و به آن دغدغه ای که ترامپ مطرح می کرد و به همان دلیل از برجام خارج شد جواب می دهد. آنها می گفتند که برجام نمی تواند قدرت منطقه ای ایران را محدود کند و بایدن می خواهد در داخل آمریکا بگوید که این توافق جامع که ما دنبال آن هستیم می تواند، ایران را محدود کند. ایران هم برعکس می‌خواهد بگوید که مذاکرات در همین بحث احیای برجام متوقف می شود و ادامه مذاکرات بستگی به اراده آمریکا دارد و اینکه آمریکا چگونه، رفتار کند و چقدر امتیاز بدهد و این به نظر می رسد مهمترین مسئله ای است که مذاکرات با آن دست به گریبان است و مسائل فنی دیگر هم وجود دارد. بحث سانتریفیوژها و لغو تحریم برخی اشخاص را نیز داریم. 6

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا مذاکرات هسته ای وزارت خارجه شورای عالی امنیت ملی امنیت ملی دولت سیاست خارجی وزیر خارجه شورای امنیت ایران انتخابات رسانه ایران شورای عالی امنیت ملی وزارت امور خارجه برجام قهرمان پور دور هفتم مذاکرات چشم انداز روشنی امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات

روزنامه های عبری زبان امروز، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت، به آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات حماس و تیم مذاکره کننده صهیونیست پرداختند.

یدیعوت آحارانوت به شرایط مبهم در داخل سرزمین های اشغالی پرداخت:

تهدیدات امنیتی و آشفتگی سیاسی

روزهای سرنوشت ساز

این روزنامه به افزایش قیمت ها در اسرائیل نیز اشاره کرد:

عید تمام شد، قیمت ها رفت بالا: قیمت تولیدات لبنی و سوخت افزایش یافت

اسرائیل هیوم به میانجیگری قطر در مذاکرات اشاره کرد:

منابع آگاه از مذاکرات با انتقاد از دولت قطر به عنوان دولت میانجی: قطر به جمع بندی هایی که قبلا اعلام کرده بود، عمل نکرده است

قطر اعلام کرده بود که اگر مقامات حماس به سمت توافق و تبادل اسرا نروند، رهبران آنها از دوحه اخراج و برخی از حساب های بانکی آنها مسدود خواهد شد

معاریو به فشار سنگین برای توافق در مذاکرات اشاره کرد:

فشار سنگین برای توافق

جامعه بین المللی فشار زیادی برای رسیدن به توافق اعمال میکند

از سوی دیگر، اسموتریچ و بن گویر تهدید می کنند: بدون ادامه عملیات و اشغال رفح، دولتی نخواهد بود

هاآرتص نیز به مسئله مذاکرات پرداخت:

انتظار می رود یک هیئت اسرائیلی برای گفتگو در مورد پیشنهاد مصر برای رسیدن به توافق با حماس، به قاهره برود

بایدن: پیشرفت هایی وجود داشته است

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • زنگ سپاس معلم در مدارس خراسان شمالی طنین انداز شد
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟