Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@14:44:47 GMT

بازار داغ خودروهای اجاره‌ای برای مسافران مازندران

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۳۸۶۹

بازار داغ خودروهای اجاره‌ای برای مسافران مازندران

شواهد و گزارش‌های رسمی طی روزهای اخیر نشان می‌دهد مازندران با سخت‌ترین موج همه‌گیری ویروس کرونا مواجه است و آمار حدود پنج هزار نفری مراجعه مبتلایان سرپایی و رسیدن تعداد بستری‌های کوویدی به  دو هزار نفر مهری تایید بر این مسئله است. اما بی‌توجهی به محدودیت‌ها و پروتکل‌ها روز بیشتر از روزهای قبل دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجاره خودروها با پلاک بومی برای تردد بدون دردسر مسافران در شهرها یکی دیگر از روش‌های بی‌توجهی به پروتکل‌ها و دور زدنمحدودیت‌هاست که این روزها در برخی مناطق مازندران دیده می‌شود.

طبق تازه‌ترین اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تقریبا تمام بخش‌های بیمارستانی استان درگیر بیماران کوویدی هستند و در برخی از بخش‌ها حتی جایی بیماران معمولی نیز وجود ندارد. شمار بیماران بستری در برخی شهرستان‌ها همچون آمل از مرز ۴۰۰ نفر نیز عبور کرده و حتی بیمارستان‌های خصوصی و درمانگاه‌های شخصی نیز درگیر با بیماران کوویدی هستند. در شهرهای ساحلی همچون نوشهر و محمودآباد نیز ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

در چنین وضعیتی که تمام زنگ‌های هشدار همه‌گیری ویروس کرونا در استان به صدا درآمده است، مازندران ناخواسته میزبان شمار بسیاری از مسافران است که در سایه تعطیلی پایان هفته و تعطیلات کرونایی پایتخت کشور، مازندران را به عنوان نزدیک‌ترین مقصد گشت و گذار انتخاب کرده‌اند.

اما در این بازار پرهیاهوی مسافرت که دردی مضاعف بر زخم موج پنجم کرونا مازندران محسوب می‌شود، بازارگرمی اجاره ویلاهای استیجاری به سوژه داغ رسانه‌ای تبدیل شده است که بر خلاف روزهای عادی به ارقام نجومی چندین میلیونی و حتی بیش از ۱۰ میلیون در برخی مناطق گردشگرپذیر استان رسیده است. در این بین به دلیل محدودیت‌های تردد، بازار اجاره خودروها با پلاک بومی نیز در بعضی مناطق داغ شده است. به طوری که اجاره خودروهای بومی به مسافران برای گشت و گذار راحت‌تر آن‌ها در استان همانند ویلاخوابی‌ها خبر از ارقام چندین میلیونی می‌دهد.

شکست محدودیت‌ها با اجاره میلیونی خودروهای بومی

بنا بر اطلاعات و گزارش‌های رسیده به خبرنگار ایرنا، در برخی شهرهای ساحلی استان اجاره خودروهای شخصی با پلاک بومی به مسافران به یکی از راه‌های فرار از محدودیت کرونایی تردد خودروهای غیربومی تبدیل شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از برخی شهرهای استان همچون محمودآباد، سرخرود و نور صحت این اتفاق را نشان می‌دهد و قیمت برخی خودروها به روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلوین تومان نیز رسیده است.

این مسئله می‌تواند به نوعی اثرگذاری محدودیت‌ها را خنثی کرده و حضور غیر بومیان در اماکن عمومی را به امری عادی تبدیل کند. اتفاقی که به طور حتم مدیریت کرونا را در یکی از سخت‌ترین موج‌های همه‌گیری سخت خواهد کرد.

یکی از مسئولان شهرستان محمودآباد که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید این خبر، این اقدام را بسیار خطرناک و آسیب‌زا توصیف کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: اینکه مردم مازندران به ویژه فعالان حوزه گردشگری خسارتی سنگین از شیوع کرونا دیده‌اند بر کسی پوشیده نیست، اما این اتفاق می‌تواند مدیریت کرونا در موج پنجم را با چالش مواجه کند.

برخورد قضایی با اجاره خودروهای بومی

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون نیروی انتظامی با چنین موردی برخورد نکرد؛ اما در صورت محرز شدن چنین موضوعی از طریق مراجع قضایی با آن به سختی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: اجاره خودرو به غیربومیان خلاف مقررات ستاد کرونا و جرم است و با خاطیان به صورت جدی برخورد می‌شود.

سرهنگ محمود حسین‌زاده افزود: در حال حاضر تمام ورودی‌های شهر محمودآباد بسته شده و در کنار جریمه یک میلیونی خودروهای غیر بومی، از ورود این خوردوها به داخل شهر جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه مسافران وارد شده در شهرستان در پاسخ به این پرسش که چرا به مازندران آمده‌اند می‌گویند جریمه آن را پرداخت کردیم.

تعطیلی پایتخت و درد مضاعت بر زخم کرونایی مازندران

سرپرست روابط عمومی داشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: تعطیلی ۶ روزه پایتخت کشور با توجه به نزدیکی مازندران به پایتخت و جمعیت بیش از۱۰ میلیونی آن برای مازندران که همواره مقصد گردش و سفر پایتخت‌نشینان بود آسیب‌زا است.

دکتر سیمین بابایی با اشاره به وضعیت حاد همه‌گیری ویروس کرونا در تهران افزود: بسیاری تصور می‌کنند با سفر به مازندران از خطر کرونا در پایتخت در امان خواهند بود در حالی مازندران نیز در شرایط نامطلوب و هشدار بحران قرار دارد.

وی بر تشدید نظارت محدودیت‌های کرونا تاکید کرد و گفت: در صورتی که جمعیت مسافران وارد مناطق پرتردد مردم بومی شوند مدیریت همه‌گیری از شرایط کنونی وارد مرحله بحرانی خواهد شد.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم استان‌های دیگر خواست تا به هیچ وجه به مازندران سفر نکنند و تاکید کرد: مازندران در سخت‌ترین شرایط همه‌گیری کرونا از ابتدای ورود ویروس به استان قرار دارد و هر روز شرایط آن در حال وخیم‌تر شدن است.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد اجاره خودروهای با پلاک بومی برای عده‌ای از مسافران به آلترناتیوی برای عبور از محدودیت‌ها تبدیل شده است و بار دیگر مازندران را با پدیده‌ای تازه در مواجهه به ویروس کرونا مواجه کرده است. استانی که  در روزهای اخیر با رشد ۶۰۰ درصدی بستری کرونایی مواجه بوده و تعداد بیماران از ۳۱۵ در اول تیر به دو هزار و ۴۲ نفر در ۳۰ تیر رسیده و در همین مدت  آمار فوتی‌های استان از ۱۳۰ نفر عبور کرده است./ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: مازندران محدودیت کرونایی خودروهای اجاره ای اجاره خودروهای خبرنگار ایرنا پلاک بومی ویروس کرونا محدودیت ها همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۳۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران

به گزارش قدس خراسان، شاید برای خیلی‌ها اینکه بدانند از مجموع زائران و مسافرانی که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود در طول سال انتخاب می‌کنند بیشترین زائران از کدام مناطق هستند یا اینکه کدام مناطق مشهد برای زائران و مسافران بیشترین جذابیت را دارند و مواردی از این دست جذابیت داشته باشد.

در پژوهشی که جمعی از کارشناسان و استادان جهاد دانشگاهی مشهد با کمک دانشجویان و علاقه‌مندان معمولاً در دوره‌های مختلف انجام می‌دهند می‌توان پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها را یافت. با وجود این البته فرصتی برای مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه مدیریت اجرایی و شهری به وجود می‌آید تا از این پژوهش و آمارهای آن برای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی برای ماه‌ها و سال‌های بعد استفاده کنند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد درباره پژوهش‌هایی که با موضوع سفر زائران و مسافران به مشهد توسط این مرکز انجام می‌شود، می‌گوید: این اتفاق با ارائه پرسش‌نامه‌هایی که معمولاً به صورت مستقیم برای جامعه هدف در نظر گرفته می‌شود ساماندهی می‌شود و به این لحاظ که زائر و مسافر مستقیم نظراتش را عنوان می‌کند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد به واقعیات نزدیک‌تر است.

مریم رسول‌زاده در خصوص اینکه بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند از کدام مناطق و استان‌های کشور هستند، می‌گوید: آخرین آمارها و پژوهش‌های پژوهشکده مربوط به سفرهای نوروزی است، با وجود این با بررسی‌هایی که به تناوب انجام شده است تا حدود زیادی در سایر فصول سال نیز همین آمارها با اندک تغییراتی ثبت می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند به ترتیب از استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی هستند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد در مورد جاذبه‌های مورد نظر زائران و مسافران نیز بیان می‌کند: بیشترین جاذبه‌هایی که برای زائران و مسافران وجود دارد به ترتیب حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) و بهره بردن از فیض زیارت است، سپس مجموعه‌های آبی، طرقبه شاندیز، پارک کوهسنگی، آرامگاه فردوسی و زیارت امامزادگان یاسر و ناصر(ع) در رده‌های بعدی قرار دارند.

رسول‌زاده از حضور در بازارهایی همچون بازارهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از جمله بازار رضا، بازار میدان ۱۷شهریور، بازار فردوسی، مجموعه بازارهای الماس شرق و سپاد و همچنین بازار مرکزی مشهد به عنوان مقاصد خرید زائران و مسافران یاد می‌کند و می‌گوید: از هزینه‌های سفر زائران و مسافران به مشهد چیزی در حدود ۲۵ درصد آن سهم خرید سوغات است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • سهمیه ارز حج ۱۴۰۳؛ تفاوت ۱۰ میلیونی یورو دولتی و آزاد
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران