Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر روسیه در واشنگتن از "لحن خصمانه" علیه مسکو در توافقنامه آمریکا-آلمان درباره خط لوله گاز "جریان شمالی-۲" انتقاد کرده و دو مقام پارلمانی روس نیز این سند را گویای عدم تأثیر اعمال فشارهای خارجی بر این طرح ارزیابی کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن در جمع خبرنگاران دیدگاه خود نسبت به توافقنامه اخیر آمریکا و آلمان در خصوص طرح خط لوله گاز "جریان شمالی-2" را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنتونوف با اشاره به اینکه این سند سئوالات جدی و حتی ابهاماتی از لحاظ حملات سیاسی علیه روسیه بوجود آورده، گفت: «"لحن خصمانه" بکار گرفته شده در این توافقنامه علیه مسکو بطور اصولی مغایر با روح حاکم بر مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو است. ضمن اینکه تلاش برای معرفی کردن روسیه بعنوان یک متجاوز و کشوری که اقدامات بدخواهانه انجام می‌دهد، مدتهاست که به کارت ویزیتی در دستان "روس‌هراسان" تبدیل شده است.»

سفیر روسیه ابراز اطمینان کرد که تهدیدات صورت گرفته علیه مسکو "کاملاً بی‌اساس و بی فایده" هستند و اتهامات وارده به دولت روسیه در خصوص استفاده از منابع انرژی بعنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی واقعیت ندارد.

این دیپلمات در آخر یادآور شد: «بدون خستگی بار دیگر تکرار می‌کنیم که ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" یا هر خط لوله دیگری برای صادرات گاز طبیعی روسیه، تنها بر اساس توافقات اقتصادی با کشورهایی است که به استفاده از گاز ما علاقه‌مند هستند و روسیه آمادگی دارد که نیازهای انرژی کشورهای نیازمند را صرفاً بر اساس منافع اقتصادی تأمین کند.»

ضمن اینکه "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز ابراز عقیده کرده که توافق آمریکا و آلمان درباره خط لوله گاز "جریان شمالی-2" این مسئله را تأیید می‌کند که این طرح نمی‌تواند تحت تاثیر اعمال فشارهای خارجی قرار بگیرد و طرف آمریکایی در تلاش خود برای جلوگیری و توقف ساخت این خط لوله شکست خورده است.

به گفته این مقام پارلمانی، البته روسیه در خصوص موضوع تمدید توافقات مربوط به ترانزیت گاز از خاک اوکراین، تحمل هیچ دیکته کردن توصیه‌های طرف‌های ثالث را نخواهد داشت و تنها بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری می‌کند.  

اوکراین دیگر درک کرده که باید بطور مستقل با روسیه به توافق برسد

"ولادیمیر جباروف" نائب رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز تأکید کرد که توافقات صورت گرفته بین مقامات برلین و واشنگتن درباره تحقق طرح خط لوله گاز "جریان شمالی-2"، تنش موجود بین طرف آمریکایی و آلمانی در رابطه با این مسئله را برطرف کرده و این به منزله آن است که دولت جو بایدن تحریمی علیه شرکت‌های آلمانی طرف قرارداد با روسیه اعمال نخواهد کرد.  

به گفته وی، البته اوکراین باید نتیجه گیری کند که نمی‌تواند به کمک‌های برادران بزرگترش دل خوش کند و باید مانند یک کشور مستقل خود با روسیه به توافق برسد و طرف روسی هم اوکراین را غریبه تلقی نکرده و حاضر است بر اساس شروط عالانه و برابر و بر اساس منافع دو کشور با کی‌یف همکاری کند.

این سناتور بلندپایه روس یادآور شد که خط لوله گاز "جریان شمالی-2" یک طرح اقتصادی است که تحقق آن به اندازه منافعش برای روسیه، به نفع کشور آلمان هم خواهد بود و مقامات برلین هم به این مسئله واقف هستند.

لازم به یادآوری است که رئیس جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان شب گذشته در جریان گفت‌وگویی تلفنی از اتمام ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" در آینده نزدیک ابراز رضایت کرده و آنگلا مرکل جزییات توافقات صورت گرفته با طرف آمریکایی در باره این طرح را به اطلاع ولادیمیر پوتین رساند.

توافق آلمان و آمریکا بر سر تکمیل پروژه گازی «نورد استریم 2»پوتین: خط لوله "جریان شمالی-2" نمی‌تواند در مذاکرات گروه نرماندی مطرح شودآمریکا می‌داند قادر به توقف خط لوله گاز "جریان شمالی-2" نیست

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار آلمان اخبار روسیه اخبار آمریکا اخبار آلمان اخبار روسیه جریان شمالی 2 خط لوله گاز بین الملل بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از آنچه تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی خوانده شده، دستور آغاز رزمایش‌های نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، براساس دستور پوتین، در این رزمایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین، در این رزمایش‌های نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیروهای دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.

در بخشی از بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این رزمایش با هدف حصول اطمینان از تمامیت ارضی و حاکمیتی روسیه و در واکنش به اظهارات و تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت.

درباره تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بیشتر بخوانید

هرچند در این بیانیه نام مقامات مورد نظر روسیه یاد نشده اما مسکو به دفعات تاکید کرده که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال مداخله مستقیم پاریس در جنگ اوکراین، به شدت خطرناک است.

روسیه تاکید دارد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور با حمایت از اوکراین با ده‌ها میلیون دلار سلاح، جهان را در آستانه رویارویی قدرت‌های هسته‌ای قرار داده‌اند.

نکته حائز اهمیت درباره بیانیه وزارت دفاع روسیه این است که کشورهای هسته‌ای به طور معمول تسلیحات اتمی خود را با برگزاری رزمایش وارسی می‌کنند اما به ندرت با انتشار بیانیه‌ای علنی، چنین رزمایش‌هایی را به تهدیدهای «مشخصی» پیوند می‌دهند.

کد خبر 6098099

دیگر خبرها

  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • نخستین واکنش یحیی السنوار به پیشنهاد مطرح شده در قاهره برای توافق
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • زور آزمایی اف ۱۶ آمریکا با سوخو ۳۵ روسیه + فیلم | روسیه سواحل غربی آمریکا را تهدید کرد؟ | این غول‌های جنگی را در آسمان دریای برینگ ببینید
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد
  • واکنش روسیه به بازداشت گسترده دانشجویان در آمریکا