Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیو ساینتیست، شرکت طراح چیپ انگلیسی به نام آرم (Arm) موفق به تولید چیپ‌های انعطاف‌پذیری ارزان‌قیمتی شده است که می‌تواند روی همه کالا‌های روزمره مانند البسه و ظروف مواد غذایی چاپ شود و امکان جمع‌آوری، تحلیل و انتقال داده‌ها را از طریق اینترنت فراهم کند؛ فناوری‌ای پرکاربرد برای فروشندگان و در عین حال نگران‌کننده برای حامیان حریم خصوصی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دهه‌های اخیر پردازشگر‌ها هم از نظر ابعاد و هم از لحاظ قیمت کاهش چشمگیری داشته‌اند؛ به طوری که در کالا‌های متنوعی از تلویزیون و ماشین‌لباسشویی تا ساعت مچی در حال استفاده هستند. اما تقریبا بیشتر پردازشگر‌هایی که تا به امروز تولید شده‌اند همگی قطعات سختی هستند که در کارخانه‌های بسیار تخصصی و پر هزینه با فرایند‌های پیچیده شیمیایی و مکانیکی تولید می‌شوند و معمولا از آغاز تا تکمیل مراحل تولیدشان حدود هشت هفته زمان صرف می‌شود. حالا این شرکت موفق به تولید نوعی پردازنده ۳۲ بیتی به نام «پلاستیک‌آرم» (PlasticArm) شده است که در آن مدار و اجزای مورد نیاز روی یک لایه پلاستیکی همانند پاشیدن جوهر روی کاغذ در فرایند چاپ، پیاده‌سازی می‌شود.
به گفته محققان این شرکت، این پردازنده امکان اجرای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کامپیوتری را دارد. البته در نسخه فعلی این پردازنده از حافظه تنها خواندنی (Read-only Memory) استفاده شده است، بنابراین فقط قابلیت اجرای کدی که در هنگام ساخت به آن داده شده است را دارد. اما در نسخه‌های بعدی قابلیت برنامه‌نویسی و حافظه انعطاف‌پذیر به آن اضافه خواهد شد.
جیمز میر از گروه طراحان این پردازنده می‌گوید: «این پردازنده سریع نیست یا از نظر مصرف انرژی کم‌مصرف نیست، اما هدف اصلی از تولید این محصول قابلیت نصب آن روی کالا‌های مصرفی مختلف مانند کاهو است تا بتوان دوره نگهداری آن‌ها را در قفسه رصد کرد. ما هنوز به دنبال ایجاد کاربرد‌های بیشتری برای این محصول هستیم. ممکن است بتوان از این محصول برای تولید بسیته‌بندی‌های هوشمند استفاده کرد یا با قرار دادن حسگر‌های گازی بتوانند شرایط مواد غذایی را رصد کنند و بگویند آیا قابل خوردن هستند یا طول مدت نگهداری‌شان به پایان رسیده است. یا حتی می‌توانند به عنوان پچ‌های پوشیدنی بررسی سلامت استفاده شوندکه یکی از اهداف جذابی است که در مسیر تحقیق و توسعه ما قرار دارد.»
پیش از این نیز نمونه‌هایی از پردازنده‌های انعطاف‌پذیر تولید شده بودند، اما محصول شرکت آرم قوی‌ترین پردازنده منعطفی است که تا به حال تولید شده است. در این محصول ۵۶ هزار و ۳۴۰ اجزای ریز در فضایی کوچکتر از ۶۰ میلی‌متر مربع قرار گرفته‌اند یعنی تعداد اجزای محاسباتی این پردازنده چیزی حدود ۱۲ برابر بیشتر از بهترین پردازنده‌های انعطاف‌پذیری است که پیش از این تولید شده بودند.
شرکت آرم از سال ۱۳۶۴/ ۱۹۸۵ در زمینه تولید و ارائه گواهی تأیید چیپ‌های رایانه مشغول فعالیت است. این شرکت مدعی است که تاکنون ۱۶۰ میلیارد چیپ تحت فناوری این شرکت تولید شده است، اما اگر در سال‌های پیش رو اینترنت اشیا در تمام ابعاد زندگی روزمره رشد کند، بازاری از هزاران میلیارد چیپ انعطاف‌پذیر پیش‌رویشان خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پردازشگر چیپ اینترنت اشیا انعطاف پذیر تولید شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۴۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد امین دهقان در نشستی خبری با اشاره به بازار صادراتی روانکار، اظهار کرد: محصولات روانکار تاکنون به ۱۱ کشور شامل هند، چین، کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی، عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰ هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰ هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد، اظهار کرد: این مساله ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت و صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، در همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان درصدد افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید محصولات خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهی‌نامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران به عرضه محصول روغن موتور مگلوب شرکت نفت سپاهان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: این محصول که با برخورداری از استاندارد روز اروپا برای خودروهای لوکس طراحی و تولید شده است، حضور نسبتاً موفقی در این بازار داشت و تلاش داریم امسال حضور خود را با قدرت بیشتری در این بازار ادامه دهیم.

دهقان از تولید روغن موتور سفارشی در این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداد با شرکت ایران خودرو، هم‌اکنون روغن موتور ویژه موتور مورد نظر را تولید و به این خودروساز عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به ۱۵ برنامه در طرح توسعه، از تولید محصول گریس کلسیم برای نخستین بار خبر داد و افزود: ۹ محصول جدید در برنامه تولید بوده که سه مورد آن ویژه خودروهای سنگین و دیزل است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران با بیان اینکه پروژه F.R.W هم‌اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت با هدف افزایش کیفیت محصولات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه دوم TDAE تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند

کد خبر 6092333 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • چراغ سبز رسانه ملی به کالاهای آسیب‌رسان سلامت | توجیه عجیب برای تبلیغ این کالاها
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد