Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: انتقاد سازنده و انتقادی که برای سازندگی و اصلاح باشد خوب است اما اینکه ما به یک شکل نامربوطی کاری را انجام بدهیم که بعدا پشیمان شویم مثل الان که آقایان پشیمان هستند که چرا درباره برجام آنگونه حرف زدند، این غلط است.

«محمد قمی»، نماینده مردم پاکدشت و عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص چالش های اصلاح طلبان اظهار کرد: زندگی سیاسی همین است یک روز یک نفر پیروز و یک نفر بازنده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل بازندگی و پیروزی برای مردم است در عین حال چند دوره اصلاح طلبان سرکار بودند و اصولگرایان نبودند و در حاشیه بودند. وقتی گروهی شکست می خورد یک مقداری تفرقه در اردوهای آنها ایجاد می شود و در اثر دو دستگی باخت را به گردن یکدیگر می‌اندازند و تا یک مدتی بین آنها اختلاف است تا دوباره دور یکدیگر جمع شوند.

او افزود: به نظر می رسد اصلاح طلبان کم کم در حال رصد کار دولت جدید هستند و جایی که لازم باشد تذکر می دهند و انتقاد و مسائل مختلف را مطرح می کنند و برای اتحاد و انسجام خود، برای آینده خودآزمایی می کنند.

قمی ادامه داد: در واقع عمده ترین چالش برای اصلاح طلبان و یا اصولگرایان این است که بعد از شکست طبیعتا بین آنها اختلاف ایجاد می شود ولی مهم این است که افراد، چه زمانی که سر کار هستند و چه زمانی که نیستند، باید برای حفظ نظام هر چقدر می‌توانند تلاش کنند. این نظام که بر پایه خون شهدا است و بر پایه رهنمودهای امام و تلاش های روحانیت و رهبری تشکیل شده، باید حفظ شود. امام هم فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است.

این نماینده پیشین مجلس در خصوص اظهاراتی مبنی بر پایان فعالیت نهاد اجماع ساز خاطرنشان کرد: مهم این است که اگر جمهوری اسلامی یادگار امام و زحمات مردم و تلاش بزرگان و شهدا و ایثارگرانی مثل سلیمانی ها و شهدا است، برای حفظ این نظام همه باید تلاش کنند که آن را آباد کنند. اگر قرار باشد که فردی سر قدرت باشد با نظام همکاری کند و اگر در قدرت نباشد از نظام قهر کند، این که راهش نیست.

قمی گفت: حفظ نظام از واجبات است. ما باید هدف نهایی را در نظر داشته باشیم و در نهایت آرزوی اول ما این است که مستضعفین بر مستکبرین غلبه پیدا کنند. هدف نهایی ما این است که مظلومین را از چنگال ظالمین نجات دهیم حالا می خواهد حفظ مال یا حفظ دیگران باشد.

او در بخش بعدی از صحبت های خود در خصوص تغییر موضع برخی در بحث برجام نیز متذکر شد: همیشه افراط و تفریط محکوم است و در نظام اسلامی هم محکوم است و در دیدگاه اسلامی هم جایگاهی ندارد. اسلام دین اعتدال است و مردم را به این مسئله دعوت می کند این درست نیست که شخصی را به خاطر گرایش های سیاسی یا به خاطر اینکه با انگیزه سیاسی ما هماهنگ نیست ما آن را حسابی ضعیف کنیم و اگر با انگیزه سیاسی ما هماهنگ نباشد به آن فحش بدهیم. همه باید تلاش کنیم. انسان نباید فرصت طلب باشد، باید سعی کنیم که واقعیت ها را بیان کنیم تا به نفع ملت باشد.

او ادامه داد: انتقاد سازنده و انتقادی که برای سازندگی و اصلاح باشد خوب است اما اینکه ما به یک شکل نامربوطی کاری را انجام بدهیم که بعدا پشیمان شویم مثل الان که آقایان پشیمان هستند که چرا درباره برجام آنگونه حرف زدند، این غلط است. باید همیشه به فکر آینده کشور و نظام باشیم و به گونه ای عمل کنیم که ممکلت ضربه نبیند و وقتی که دولت در عرصه بین الملل در حال مذاکره است خسارت به کشور و مملکت وارد نشود. همه حرکت های خارجی و مسائل سیاست خارجی ما باید با هماهنگی مقام معظم رهبری باشد و بدون ایشان کاری انجام نمی شود. این روش ها دودش به چشم ملت می رود نه انکار کردن برجام و نه این حمایت و دفاع این چنینی هیچ کدام به درد ملت نمی خورد این حرکات برای ژست گرفتن سیاسی است.

قمی عنوان کرد: این تفکر محکوم به نابودی است و باید براساس مصلحت و عزت نظام موضع گیری کنیم. این موضع گیری ها و پاره کردن و سوزاندن کارهایی است که عقل و خرد آن را قبول نمی کند. خردمندان و عقلا چنین کاری نمی کنند هرجا هم که قانون نداشته باشند منطقی می گویند که قبول ندارند نه اینکه در عرصه بین المللی ریشه نظام را هرس کنند. 

او اضافه کرد: من برای ملت آرزوی موفقیت می کنم. انشاالله دولت جدید هم بتواند به مردم خدمت کند مردمی که از مردم زمان رسول الله و زمان امیرالمومنین بالاترند و ما باید به آنها خدمت و مشکلاتشان را حل کنیم و این مسئله باعث عاقبت بخیری و خیر و برکت خواهد شد. 6

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا اصلاح طلبان دولت مجلس جمهوری اسلامی نظام اسلامی دین اصلاح طلبان در 1400 حجت الاسلام قمی اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال جهت دهی خشم عمومی با هدف بازگشت به خیابان هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که ایران پادشاه فوتسال آسیا، «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها، خاک تشنه سیستان و حوتشی شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران و زمزمه استیضاح در بهشت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان در خصوص طرح «نور» بیانگر آن است که آنان این طرح را به عنوان یکی از فرصت های کنشگری خود در فضای سیاسی- اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند قطبی سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی هستند.

روزنامه آرمان ملی در گفتگو با حسین انصاری راد نماینده تندرو در مجلس ششم مسئله حجاب و گفتگو با آمریکا را به طرز عجیبی به یکدیگر پیوند داده و نوشته است:

در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسأله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییری در نگرش های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدید نظر کند. این تجدید نظر نیز می بایست در راستای منافع ملی و خواسته های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش های مهم کشور در عرصه بین المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدودی می تواند این چالش ها را کاهش بدهد!

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل تقی آزاد ارمکی جامعه شناس اصلاح‌طلب به طرح مسئله عبور زنان از قواعد حجاب پرداخته و می‌نویسد:

اعتراضات در ایران ابتدا مستقیم و رودررو نیست، اعتراضات به شکل دیگر انجام می‌شود، مثلا به جای اینکه زنان به پوشش بیشتر ترغیب شوند به سمت تغییر الگوهای پوشش می‌روند، اتفاقی که در دوسال اخیر افتاده است.

آزاد ارمکی با بیان ان ادعا که عبور زنان از قواعد جمهوری اسلامی الان در تمام ایران حتی شهرهای مذهبی و شهرهای کوچک هم دیده می‌شود، افزود: این موضوع در حال گسترش است. زنان به جای اینکه درگیر شوند، افراد دیگر را هم به عبور از حجاب دعوت می‌کنند. این اتفاق عجیبی است که گشت ارشاد ناخواسته باعث آن می‌شود. از سوی دیگر نارضایتی که در خیابان ایجاد می‌شود، به خانواده انتقال می‌یابد و خانواده‌ها در گروه‌های اجتماعی دچار تغییر رفتار می‌شوند، که اگر این بگیر و ببندها باعث اتفاق دیگری شبیه به مرگ مهسا شوند، آنوقت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. اتفاقی شبیه به مسمومیت دختران در مدارس می‌تواند تبدیل به جریان خطرناکی شود و اعتراض اجتماعی را به سمت خشونت آمیز و غیر قابل کنترلی ببرد.

روند کنشگری اصلاح طلبان در این رابطه با ایجاد خشونت در خیابان و تئوری پردازی برای آن چند نکته قابل توجه دارد، این جریان تلاش دارد همچنان از کلیدواژه «گشت ارشاد» به جای طرح «نور» در فضای رسانه ای استفاده کرده و به نوعی تصویر گذشته را بر طرح نور غالب سازد.

اصلاح طلبان طی این جهت دهی می کوشند تا جامعه را جامعه معترض، ناراضی و بدبین تعریف کنند که با طرح نور عصبانی تر می شوند. نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در حال جهت دهی به این موضوع هستند که مخالفان باید دو اقدام را انجام دهند یکی بروز خشم در صحنه و دیگری بروز خشم خود در حوزه هایی که قدرت دارند!

این جریان در راستای ایجاد جبهه مخالفان و دگرسازی از نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون تلاش می کنند که این نیرو را درصدد کنترل شهر بازنمایی کنند.

عباس عبدی نیز در روزنامه شرق توصیه ویژه به مسئولان کرده و نوشته است:

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود!

برخی اصلاح طلبان ضمن تجویز نافرمانی مدنی بر عبور از قواعد حجاب و نیز تغییر الگوهای پوشش در سطح جامعه تاکید دارند.

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا در راستای راهبرد امر اجتماعی خود و ارتباط گیری با طیف جوانان و زنان بر روی مساله حجاب و پوشش متمرکز شده و به تعبیر خود اعتراض به حاکمیت را در این عرصه دنبال نمایند.

این طیف بر این باور است با صید با تولید سوژه های لازم امکان به عقب راندن تصمیمات حاکمیتی در موضوع حجاب و در نتیجه شکستن تابوی اقتدار نظام فراهم می آید، از جانب دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان به بهانه مبارزه خود با حاکمیت علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی در خلال یک اقدام قانونی عملا می کوشند بخشی از مردم را هزینه منافع جریانی و سیاسی خود نمایند.

دیگر خبرها

  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟