Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-سفیر سابق آمریکا در سوریه و الجزایر نوشت: بحث و گفتگو‌ها در کنگره حاکی از ایجاد تغییراتی درباره مداخله نظامی آمریکا است؛ این تغییرات پس از شکست‌های آمریکا در عراق و افغانستان به وجود آمد.
به گزارش خبرگزاری آریا،پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط در مقاله‌ای به قلم رابرت فورد پژوهشگر مرکز خاورمیانه در واشنگتن نوشت: بسیاری، عقب نشینی آمریکا از افغانستان را زیر نظر دارند؛ اما بحث‌های بیشتری در واشنگتن درباره آینده مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دمکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری خواهان در کنگره می‌خواهند دشواری جنگ جدید در منطقه را افزایش دهند. ازین رو، مؤسسه قانون گذاری آمریکا به دنبال محدود کردن اختیارات نظامی ریاست جمهوری است.

نظامیان آمریکایی: جنگ را در افغانستان باخته‌ایم
خروج نظامی آمریکا پس از دو دهه از افغانستان پرسش‌هایی را بین نظامیان این کشور به وجود آورده است مبنی بر این که نتیجه این همه چه بود در حالی که آن‌ها معتقدند این جنگ را باخته‌اند.
 آمریکا و دیگر نیرو‌های خارجی در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که بیش از 3500 نفر از نظامیان آن‌ها کشته و هزارن تن دیگر نیز زخمی شدند.
به گزارش رویترز، هر چند مقام‌های آمریکایی کشته شدن «بن لادن» و تضعیف القاعده را هدف اصلی لشکرکشی به افغانستان می‌دانند، اما برخی از نظامیان آمریکایی بر این باورند که هدف حضور نظامی آمریکا در افغانستان برآورده نشده است.
«جیسون لیلی» عضو نیرو‌های ویژۀ آمریکا که مدت‌ها در عراق و افغانستان جنگیده است، باور دارد که دوستان و هم‌رزمانش در جنگی کشته شدند که آمریکا برندۀ آن نیست و هدف آن نیز به دست نیامده است.
وی با اشاره به جنگ علیه طالبان گفت که «ما صد در صد جنگ را باخته‌ایم. طالبان گذرگاه‌های مهم را مانند گذرگاه مرزی با تاجیکستان گرفته‌اند و از آن پول به دست می‌آورند. ما هنوز به‌طور کامل نیز خارج نشده‌ایم، اما طالبان همه جا را خواهد گرفت. چه کی مانع آن‌ها خواهد شد. تمام هدف مأموریت ما، نابود ساختن‌ای گروه بود».
این در حالی است که بر اساس بنیاد اطلاعات دانشگاه براون در آمریکا، طی جنگ در افغانستان بیش از 3500 نظامی خارجی و 47 هزار غیرنظامی و 66 هزار نظامی افغان کشته شده‌اند.
این نظامی آمریکایی خاطرنشان کرد که همه چیز را سیاه و سفید می‌دیده است، خب در برابر بد، اما وقتی به افغانستان رفته بود، مشاهده کرده بود که همه چیز مثل فیلم‌ها نیست.
جیسون همچنین اظهار داشت که «نباید در رفتن به جنگ و ساختن ماشین‌های پول و قرارداد‌های نظامی عجله شود. مردمانی هستند که از این راه بسیار پول‌دار شدند».

تسلط کامل طالبان بر مرز تاجیکستان با افغانستان
معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد؛ طالبان کنترل کامل مرز تاجیکستان با افغانستان را به دست گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک،‌ اندری رودنکو ”Andrey Rudenko“ معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد : طالبان کنترل کامل مرز تاجیکستان با افغانستان را به دست گرفته است .
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: این کشور هیچ برنامه ای برای استقرار نیرو در افغانستان ندارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سرگئی لاوروف در مصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت:روسیه بررسی درباره استقرار نیرو در افغانستان یا حمله علیه گروه های تروریستی در این کشور انجام نداده است.
لاوروف افزود: پیشنهادی به آمریکا درباره استفاده از پایگاه های روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان در سایه تحولات اوضاع در افغانستان نداشته است، اما روسیه آمادگی دارد اطلاعاتی را که از پایگاه های نظامی اش به دست آورد، با آمریکا، چین و پاکستان مبادله کند.

طرح وزارت دفاع برای باز پس گیری کنترل گذرگاه‌ها و جاده‌ها از طالبان
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از تدوین طرح عملیاتی فراگیر برای باز پس گرفتن کنترل گذرگاه ها و جاده های اصلی این کشور از تسلط طالبان خبر داد.
روح الله احمد زای در مصاحبه با این شبکه گفت: نیروهای افغان طرح فراگیری را برای پس گرفتن کنترل گذرگاه ها و جاده های اصلی در کشور تدوین کرده اند و در روزهای آینده شاهد تغییر اوضاع میدانی خواهیم بود.
احمد زای افزود: یکی از اهداف طالبان، کنترل مراکز استان ها و جاده های اصلی و گذرگاه هاست، اما همه یگان های نیروهای افغان با این حملات مقابله می کنند و می خواهند زندگی در این مناطق در جریان باشد.
 وی خاطر نشان کرد: دولت در دوحه طرحی را برای صلح به طالبان پیشنهاد کرد، اما این گروه بر ادامه جنگ و خشونت اصرار می کند. طالبان هیچ ارتباطی به صلح و آتش بس در افغانستان ندارد و تاکنون شاهد هیچ ابتکار خوبی از طرف آنها نبوده ایم. نیروهای افغان به آتش بس دائم و فراگیر و نیز به مذاکرات باور دارند. سفر عبدالله عبدالله رئیس کمیته آشتی برای دیدار با هیئت طالبان در دوحه این موضوع را ثابت می کند.

ارزیابی رئیس ستاد ارتش آمریکا از کنترل خاک افغانستان توسط طالبان
رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام کرد که طالبان کنترل نیمی از مراکز شهرستان‌ها در خاک افغانستان را در اختیار دارد.
 ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا اظهار داشت که حملات طالبان افزایش یافته است و این گروه نیمی از مراکز شهرستان‌ها در افغانستان را تحت کنترل دارد.
این ژنرال آمریکایی به خبرنگاران گفت که از 419 مرکز شهرستان‌ در افغانستان، کنترل بیش از 200 مرکز در اختیار طالبان قرار دارد.
وی افزود که این «جهش استراتژیک» به سود طالبان است اما هنوز نتوانسته که مراکز ولایت‌ها در افغانستان را تصرف کند.
رئیس ستاد ارتش آمریکا ماه گذشته میلادی گفته بود که طالبان کنترل بیش از 81 شهرستان در افغانستان را در اختیار دارد.
از سوی دیگر، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است کهبر اساس طرح و برنامه‌های ویژه، وضعیت امنیتی به زودی در افغانستان تغییر خواهد کرد.

احتمال افزایش مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان
به گزارش صدای آمریکا، ژنرال «اجمل عمر شینواری» سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان نیز گفته است که نیروهای امنیتی این کشور در بیشتر مناطق از حالت دفاعی به تهاجمی درآمده‌اند و مناطق از دست رفته بار دیگر از کنترل طالبان خارج خواهد کرد.
هفته گذشته «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت که طالبان طی دو ماه دستکم 193 شهرستان را تصرف کرده است که در تمام آنها امنیت فوق العاده تامین شده است و مردم به راحتی در شبانه روز رفت و آمد می‌کنند.

پنتاگون: خروج نظامی از افغانستان تا اگوست پایان می‌یابد
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که خروج نیروهای این کشور از افغانستان ادامه دارد و تا پایان ماه اگوست سال جاری میلادی پایان می‌یابد.
 ژنرال « لوید آستین » وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که خروج نیروها از افغانستان در حالت امنیت و ثبات در حال انجام است و تا پایان ماه اگوست (اوایل شهریور) پایان می‌یابد.
وی افزود که از خدمات ارتش تشکر می‌کنم اما ماموریت در افغانستان هنوز تمام نشده است.
هفته گذشته نیز فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) با انتشار تازه‌ترین جزئیات از روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اعلام کرد که تاکنون معادل بار 984 فروند هواپیمای ترابری C-17 تجهیزات نظامی از افغانستان خارج شده است.
بیانیه اظهارداشت که از آغاز روند خروج نیروها نیز تاکنون بیش از 17 هزار و 74 قطعه تجهیزات نظامی نیز برای انهدام به آژانس دفاع لجستیک سپرده شده است.
آمریکا همچنین بطور رسمی 7 پایگاه نظامی را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.
براساس این بیانیه، خروج نظامیان آمریکایی همچنین ادامه دارد و بیشتر از 95 درصد از روند خروج تکمیل شده است.
   ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده سنتکام که اخیراً فرماندهی حوزه افغانستان نیز به او سپرده شده است، اعلام کرده که سنتکام در آینده بر محافظت از حضور دیپلماتیک در افغانستان، امکان استفاده از فرودگاه کابل، ادامه ارائه مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان،  پشتیبانی از تلاش‌های ضدتروریستی آمریکا در افغانستان تمرکز کند.
قرار است که روند خروج نظامیان آمریکایی تا 11 سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود و تمام این نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

 تسلط طالبان بر غازی‌آباد در استان کنر
یک منبع دولتی در افغانستان از تسلط عناصر مسلح طالبان بر شهرستان غازی آباد در شرق افغانستان و کشته و زخمی شدن 20 نفر از اعضای طالبان خبر داد.
تسلط طالبان بر غازی‌آباد در استان کنربه گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما؛ تلویزیون الجزیره لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک منبع دولتی در افغانستان از تسلط عناصر مسلح طالبان بر شهرستان غازی آباد در استان کنر در شرق افغانستان خبر داد.
 
کشته و زخمی شدن 20 نفر از عناصر طالبان در هلمند
وزارت کشور افغانستان از کشته شدن هفت نفر از عناصر طالبان و زخمی شدن 13 نفر در عملیات نیرو‌های افغان با پوشش هوایی در استان هلمند خبر داد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز امروز گزارش داد ،‌ اندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد : طالبان کنترل کامل مرز تاجیکستان با افغانستان را به دست گرفته است .
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: در نتیجه عقب نشینی عجولانه نیروهای آمریکایی، ولایت های شمالی افغانستان به سرعت به نقاط بحرانی تبدیل می شوند.
آندری رودنکو  در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد که طالبان تقریبا کنترل کامل مرز تاجیکستان رابه دست گرفته است.
وی همچنین از استقرار سازمان‌های تروریستی در ولایت‌های شمالی افغانستان خبر داد.
رودنکو گفت: پیامد‌های عقب نشینی شتاب زده نیرو‌های آمریکا و برخی کشور‌های عضو ناتو از افغانستان کم کم مشخص می‌شود و ولایت‌های نسبتا آرام شمالی به سرعت به مناطق بحرانی تبدیل می‌شوند.
به گفته وی سازمان‌های تروریستی بین المللی متعدد ازجمله دولت اسلامی [تروریست‌های وهابی-صهیونیستی داعش]و شاخه‌های القاعده در حال استقرار در این مناطق هستند. علاوه بر آنکه شبه نظامیان خارجی از مناطق جنگی در خاور میانه [غرب آسیا]و شمال آفریقا درحال سرازیر شدن به افغانستان هستند.
این دیپلمات روسی در ادامه گفت: مردم کشور‌های آسیای میانه به سرعت جذب این سازمان‌ها می‌شوند. تولید مواد مخدر هم به بیشترین میزان خود رسیده است.
وی تصریح کرد: وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان تهدیدی مستقیم برای کل منطقه آسیای میانه محسوب می‌شود.
رودنکو گفت، ما در نگرانی کشور‌های همسایه خود در منطقه سهیم هستیم و در چهارمین نشست مقامات روسیه و کشور‌های آسیای میانه در تاشکند در 16 ژوئیه نیز بر اهمیت ادامه دادن به تلاش‌های هماهنگ برای به حداقل رساندن آثار منفی این خطرات بر امنیت کشورهایمان تاکید کردیم.
معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی ضد تاجیکستان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد و اینکه مسکو به حمایت از تاجیکستان در ارتقای ظرفیت‌های دفاعی خود ادمه خواهد داد.

با ترکیه روابط خوبی خواهیم داشت!
به گزارش  “تی آر تی” ذبیح الله مجاهد روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه “تی آر تی” ترکیه با اشاره به اینکه طالبان خواهان روابط خوب با ترکیه و دستیابی به صلح در افغانستان با حمایت کشورهای اسلامی است افزود: این امر به این معنی نیست که طالبان طرح ترکیه در محافظت از فرودگاه بین المللی حمید کرزای کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی را تحمل خواهد کرد.  
وی ادامه داد: ما خواهان برقراری روابط خوبی با ترکیه هستیم. ترکیه برادر ماست، از لحاظ اعتقادی نقاط مشترک زیادی با هم داریم. می‌خواهیم ترکیه فارغ از گذشته به حال و آینده تمرکز کند. پس از آن می‌توانیم گفت‌وگو کنیم.  
به نظر می‌رسد مجاهد به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در خصوص علاقه مندی آنکارا به مذاکره با طالبان برای حفظ امنیت نیروهای ترک در کابل اشاره دارد.  
سخنگوی طالبان توضیح داد: راه حل مساله افغانستان در گرو یک دولت اسلامی فراگیر است و طالبان تمایل دارد با کشورهای دیگر برای بازگرداندن صلح و امنیت و آغاز روند بازسازی در افغانستان همکاری کند.  
گروه طالبان با ادامه حضور نیروهای نظامی ترکیه در افغانستان مخالفت کرده و آن را ادامه “اشغال” افغانستان دانسته است.  
اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تازگی اعلام کرده است که با آمریکا برای تأمین امنیت فرودگاه کابل به توافق رسیده و پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی این کشور مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را برعهده خواهد گرفت.  
ترکیه 500 نیرو در چارچوب ناتو در افغانستان دارد و گفته شده که اگر مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را بپذیرد، ممکن است به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد.

صلیب سرخ اعلام کرد: زنان و کودکان نیمی از تلفات در افغانستان
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارشی، افغانستان جنگ‌زده را در میان مرگبارترین مکان‌ها برای غیرنظامیان در جهان عنوان کرد و آماری از تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال داد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، صلیب سرخ اعلام کرد تنها در شش ماه نخست امسال حدود 49 هزار و 500 غیرنظامی مجروح را در سراسر افغانستان پذیرش و درمان کرده است.
صلیب سرخ در بحبوحه شکست تازه‌ترین دور از مذاکرات بین افغان‌ها در دوحه اعلام کرد: به طور متوسط روزانه 270 تن نیاز به درمان جراحت‌های بسیار جدی و دردناک دارند که سبک زندگی آنها را تغییر می دهد.
براساس اعلام صلیب سرخ، زنان و کودکان حدود نیمی از تلفات غیرنظامیان در افغانستان را تشکیل می دهند و جوامع به موازات تشدید خشونت در ماه های اخیر با تشدید مرگبار کرونا مواجه شده‌اند.
هنوز دولت افغانستان یا طالبان واکنشی به این گزارش نداشته است.
الویی فیلون، رئیس صلیب سرخ در افغانستان از طرفین درگیر خواسته است تا اقدامات بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند.
او گفت: بیش از چهار دهه درگیری در افغانستان باعث نابودی سیستم مراقب بهداشتی آن شده است. با توجه به اینکه کووید-19 یک تهدید مرگبار دیگر است، دسترسی به بهداشت یکی از مهمترین نیازهای انسانی در جای به جای این کشور، بدون توجه به وابستگی سیاسی است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا ایران مرز تاجیکستان با افغانستان رئیس ستاد ارتش آمریکا نظامیان آمریکایی فرودگاه کابل طالبان کنترل نظامی آمریکا خارجه روسیه جاده ها معاون وزیر خروج نظامی گذرگاه ها روند خروج صلیب سرخ ولایت ها زخمی شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۸۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه

با وجود گذشت ۲۰۸ روز از آغاز تجاوز به نوار غزه، مقاومت فلسطین همچنان به هدف قرار دادن اشغالگران و سربازان آن در شمال نوار غزه و در محور تمرکز خود در «نتزاریم» ادامه می‌دهد و خسارات سنگینی را وارد می‌کند. همچنین حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، گردان‌های القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد تجمع نظامیان و خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را در جنوب غربی غزه با رگبار خمپاره هدف گرفته است.

گردان‌های القدس همچنین روز سه‌شنبه مراکز فرماندهی و کنترل اشغالگران در امتداد خط تدارکاتی تا محور «نتزاریم» را با گلوله‌های خمپاره بمباران کرد و صحنه‌هایی از بمباران موشکی مشترک علیه سربازان اشغالگر و استحکامات آن در محور «نتزاریم» را به نمایش گذاشت.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس نیز صحنه‌هایی از هدف قرار گرفتن لودر D۹ اسرائیل توسط گلوله یاسین ۱۰۵ در بیت حانون در شمال نوار غزه را منتشر کرد.

از سوی دیگر، بر اثر حمله ارتش رژیم صهیونیستی به منزلی در اردوگاه «الشابوره» واقع در مرکز رفح در جنوب غزه، ۲ کودک فلسطینی شهید و چند تن دیگر زخمی شدند.

جنگنده‌های ارتش اشغالگر صهیونیست مناطق شرقی و شمال رفح را بارها هدف قرار دادند.

منابع پزشکی می‌گویند در حمله رژیم صهیونیستی به آپارتمان مسکونی در منطقه النصیرات در شمال غزه سه فلسطینی که یکی از آنها کودک بود، شهید و چند تن دیگر زخمی شدند.

هواپیماهای صهیونیستی خانه‌ای را در منطقه دیرالبلح و محله‌های مسکونی را در مرکز غزه بمباران کردند.

همزمان با حملات توپخانه‌ای و تیراندازی در شرق دیرالبلح، تعدادی از خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی به اطراف دیوار حائل امنیتی نفوذ کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعویق بررسی جنایات جنگی انگلیس در افغانستان برای یک سال دیگر
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • بازخوانی یک جنایت
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه
  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم