Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-به نظر نمی‌رسد شرایط در جبهه هسته‌ای ایران برخلاف تصور‌ها امیدوار کننده باشد. کش و قوس بین تهران و واشنگتن وارد مرحله مبهمی شده است. مذاکرات وین به حالت تعلیق درآمده و تنش بین دو طرف اشکال مختلفی به خود گرفته است.
به گزارش خبرگزاری آریا،به نظر نمی‌رسد شرایط در جبهه هسته‌ای ایران برخلاف تصور‌ها امیدوار کننده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کش و قوس بین تهران و واشنگتن وارد مرحله مبهمی شده است. مذاکرات وین به حالت تعلیق درآمده و تنش بین دو طرف اشکال مختلفی به خود گرفته است. هر دو به یکدیگر فشار می‌آورند و در عین حال مایلند این فشار‌ها به قطع روند حل اختلافاتشان منجر نشود.
العربی الجدید در مطلبی به قلم ویکتور شلهوب نوشت: روز سه شنبه، نیمه اول نخستین سال از ریاست جمهوری جو بایدن پایان می‌یابد. وی این مدت را با رضایت 51 درصدی طرفدارانش به پایان برد، میانگینی که موازی میانگین جرج بوش پسر در همین مدت از ریاست جمهوری اش و کمتر از میانگین رضایت از باراک اوباماست. در این مدت، شرایط برای بایدن مهیا بود، اما به نظر می‌رسد این ماه عسل او رو به پایان است و دلیل آن، یا تحولاتی است که خارج از اراده اش و برخلاف پیش بینی‌ها بوقوع می‌پیوندد و یا نتیجه وقوع اشتباهی در محاسبات است. آینده ریاست جمهوری جو بایدن نمی‌تواند از کرونا و سیاست خارجی به دور مانده و بدون خسارت باشد.
 در جبهه کرونا، دلتا ظهور کرده که به سطح بالایی از انتشار در آمریکا رسیده و می‌تواند یک تهدید جدی برای ریاست بایدن باشد. امار ابتلا به این نوع کرونا، تا 70 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تا کنون تنها 50 درصد از آمریکایی‌ها دو دوز واکسن دریافت کرده اند و عده‌ای هم به دلیل بدبینی و تردیدها، اطلاعاتی که در مورد واکسن می‌شنوند و نیز در نتیجه مخالفت سیاسی با بایدن، به کلی از واکسن زدن امتناع می‌کنند. موج جدید کرونا در آمریکا موجب بازگشت استفاده از ماسک‌ها و دوری از تجمعات شده است. همین فضا سقوط بورس را به دنبال داشته، که در واقع از پیامد‌های اقتصادی دلتاست.
این در حالی است که انتخابات کنگره در نوامبر 2022 برگزار می‌شود و سرنوشت باقی مدت ریاست جمهوری بایدن به آن مربوط است. بویژه در صورتی که جمهوری خواهان موفق به ممانعت از تصویب طرح‌های بایدن شوند، طرح‌هایی نظیر قانون زیر ساختی، قانون تضمین تسهیل حق رأی برای تمام آمریکایی‌ها و مهار خشونت در این کشور. طرح‌هایی با عیار سنگین که اجرایی شدن آن دشوار است و نا به سامانی اوضاع اقتصادی به دلیل دلتا نیز کار را سخت‌تر می‌کند.
همچنین به نظر نمی‌رسد شرایط در جبهه هسته‌ای ایران برخلاف تصور‌ها امیدوار کننده باشد. کش و قوس بین تهران و واشنگتن وارد مرحله مبهمی شده است. مذاکرات وین به حالت تعلیق درآمده و تنش بین دو طرف اشکال مختلفی به خود گرفته است. هر دو به یکدیگر فشار می‌آورند و در عین حال مایلند این فشار‌ها به قطع روند حل اختلافاتشان منجر نشود. سخنگوی نظامی آمریکا در خاورمیانه با رد مسئولیت نیروهایش در از بین بردن محموله نظامی کتائب سید الشهداء که مورد حمایت ایران است، به خوبی تمایل شدید آمریکا برای بسته نشدن مسیر گفتگو‌ها را ثابت کرد. این در حالی است که در اواخر ژوئن نیرو‌های آمریکایی تاسیسات وابسته به شبه نظامیان را در همان منطقه هدف گرفته و به سرعت ضربه مذکور را علنی کردند.
از این رو، ردّ رسمی ضربه اخیر سوالاتی را مطرح می‌کند مربوط به اینکه آیا سی آی‌ای یا دستگاه اطلاعاتی دیگری در آمریکا مسئول این حمله به صورت سرّی است و هدف از آن پاسخ به حمله شبه نظامیان در حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است؟ بعید نیست این پیچیدگی عمدی و بعنوان بخشی از عقب نشینی کلی آمریکا باشد که برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در پیش گرفته شده، نه تنها در برخورد با ایران، بلکه در برخورد با چین و روسیه.
بایدن که هشدار داده بود در صورت اثبات دست داشتن مسکو و پکن در عملیات سایبری که اخیرا موسسات آمریکایی را هدف گرفت، این دو را مجازات می‌کند، همچنان منتظر گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی در این خصوص است و می‌خواهد بداند آیا چین و روسیه مستقیما در این حملات دخالت داشتند یا نقش آن‌ها منحصر به حمایت از هکرهاست؟ مشخص است این عملیات صد‌ها شرکت در آمریکا را هدف گرفته و میلیون‌ها دلار برای تسلط بر سامانه الکترونیکی مورد استفاده در این شرکت‌ها هزینه کرده است.
پیچیدگی فعلی در سیاست خارجی چه بسا در چارچوب عملیات عقب نشینی جاری در برخی جوانب سیاست خارجی آمریکاست، که جدال در افغانستان و خروج از آن نیز شامل آن می‌شود. علاوه بر این، چالش دلتا نیز وجود دارد که اهمیت زیادی دارد و همچنان کاخ سفید در انجام واکسن همگانی نا موفق بوده است

اتحادیه اروپا: ایران پیش از آغاز دولت رئیسی به مذاکرات وین باز نمی‌گردد
همچنین سخنگوی اتحادیه اروپا  در گفتگو با یورونیوز تایید کرد که ایران تا زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی به مذاکرات وین برای احیای برجام باز نخواهد گشت.
به گفته دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست ژوزپ بورل، تهران به مقام‌های رسمی اروپا اطلاع داده است که مذاکرات تا اواسط ماه اوت (یک ماه دیگر) از سر گرفته نخواهد شد.
لیز کاستیو نیه تو، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا به خبرنگار یورونیوز در بروکسل گفت: «دیروز، چهارشنبه، مقامات ایرانی به اتحادیه اروپا اطلاع دادند که مایلند دور بعدی گفتگوها درباره برجام را در وین هنگامی که دولت جدید روی کار است، یعنی از 5 اوت از سر بگیرند. در این میان، پرهیز از هرگونه تشدید و اقداماتی که منجر به تضعیف تلاشهای گسترده دیپلماتیک ما برای اطمینان از اجرای کامل برجام می شود، مهم است. اتحادیه اروپا نیز این مسئله را به وضوح به طرف ایرانی اعلام كرد.»
سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا نقش میانجی را در مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده بازی می‌‌کنند، رسانده است.
ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین برای احیای برجام و بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات توافق هسته‌ای سال 2015، تاکنون 6 دور مذاکره در وین برگزار کرده‌اند. ایالات متحده که در سال 2018 و به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد، با میانجیگری اروپا در این گفت‌وگوها حضور دارد.
یک مقام دیپلماتیک درباره توقف مذاکرات وین هم پیشتر به رویترز گفته بود: «آن‌ها [ایرانی‌ها] تا آغازدولت جدید آماده بازگشت نیستند. روشن نیست این به معنای شروع ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در 5 ماه اوت است یا تشکیل دهیات دولت جدید. احتمالا تا میانه ماه اوت گفت‌وگویی برگزار نخواهد شد.»
دولت ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران هر دو برای از سرگیری اجرای تعهدات خود وفق برجام اعلام آمادگی کرده‌اند. با این حال و پس از گذشت شش دور مذاکره در وین، هنوز تصمیمی درباره چگونگی بازگشت دو طرف به تعهدات، رفع تحریم‌ها و ضمانت تکرار نشدن دوباره تجربه دولت دونالد ترامپ، گرفته نشده است.
همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گزارش کرد که تهران با توجه به تغییر دولت، خواستار زمان بیشتری برای از سرگیری مذاکرات شده است.
این سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید : «وقتی ایران پس از روند تشکیل دولت جدید آماده مذاکره شد، ما هم آماده از سرگیری مذاکرات در وین و علاقه‌مند به یافتن راه حلی برای بازگشت دوجانبه به برجام هستیم. اما همانطور که وزیر خارجه (آنتونی بلینکن) به‌روشنی گفته است، این پیشنهاد تا بی‌نهایت روی میز نخواهد ماند.»
حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران  در واپسین روزهای دولت دوازدهم ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات وین در دوره ابراهیم رئیسی به سرانجام برسد.

گروسی:مجبوریم برای کار با تیم جدید ایران صبر کنیم
از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکره کردن بهتر از صبر کردن است، گفت: ایجاد وقفه در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران، آژانس را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه درباره وقفه به وجود آمده در مذاکرات درخصوص برنامه هسته ای ایران تصریح کرد که توقف این رایزنی ها آژانس را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است.
وی ادامه داد: ما هنوز یک سری سوالات داریم،  مسائلی با ایران هست که در تلاشیم آنها را روشن کنیم. ما مجبوریم صبر کنیم و کار را با تیم جدیدی که بر سر کار می‌آید از نو شروع کنیم.
گروسی خاطرنشان کرد: اینکه مذاکرات وین قرار است پس از روی کار آمدن دولت رئیسی (در تهران) از سر گرفته شود، ما را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: من درباره آژانس حرف می زنم. از دیگران اطلاع ندارم اما تصور می کنم که بهتر است آنها به جای صبر کردن، به مذاکره ادامه دهند.
گروسی که در یک سفر رسمی در برزیل به سر می برد همچنین اظهار داشت: ایران می گوید که اطلاعات ضبط‌شده توسط تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هنوز نگه داشته است اما مقامات تا زمانی که مذاکرات احیای توافق هسته ای ٢٠١٥ به نتیجه نرسد، اجازه دسترسی به آنها را به بازرسان آژانس نمی دهند.
وی در ادامه گفت: این وضعیت برای ما نامطلوب است، چراکه این ضمانت‌ها غیررسمی هستند و ما نمی‌دانیم این اتفاق می‌افتد یا خیر اما چاره‌ دیگری نداریم.
عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان در رایزنی های وین اخیرا در اظهاراتی گفت که دور بعدی مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در تهران بماند و این اقتضای هر دموکراسی است.
وی افزود: آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می باشد - با برجام را متوقف کنند.
این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن،  باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می شود. ده فرد زندانی از همه طرف ها می توانند همین فردا آزاد شوند، به شرط آنکه آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده، عمل کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام بایدن اروپا آژانس بین المللی انرژی اتمی تهران و واشنگتن اتحادیه اروپا هسته ای ایران ریاست جمهوری ایالات متحده مذاکرات وین سیاست خارجی دولت جدید دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۸۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است. خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.


او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند. او گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.


مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

کد خبر 846538 منبع: ایسنا برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • تکلیف انتخاب روز تعطیل آخر هفته مشخص شد؟/مراقب جوسازی مافیای خودرو باشید
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان