Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان آقایی گفت: برخلاف تصوری که وجود دارد بخش عمده‌ای از هنر مدرن و معاصر ایران ریشه در تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان دارد. احسان آقایی مدیر موزه هنر‌های معاصر درخصوص چرایی تاسیس این موزه و نسبتش با هنر سنتی ایران به میزان گفت: در مجموع تحلیل‌های متفاوتی می‌شود دراین باره داشت. اما واقعیت این است که وقتی بخواهیم با زمان معاصر صحبت کنیم باید ادبیات گفتگو با زمانه معاصر را هم بلد باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال وقتی ما وارد یک فضای جهانی می‌شویم باید ادبیات آن فضای جهانی را هم بلد باشیم. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که آن ادبیات جهانی باید ریشه در گذشته فرهنگی آن کشور داشته باشد.   وی ادامه داد: برخلاف تصوری که وجود دارد بخش عمده‌ای از هنر مدرن و معاصر ایران ریشه در تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان دارد. وقتی در سال هزار و سیصد و سی و دو دانشکده هنر‌های تزئینی شکل می‌گیرد اتفاقا برای این منظور بوده که دانشجویان هنر را با هنر‌های کاربردی کشور آشنا کند. چون آن زمان دانشکده هنر‌های زیبا کاملا هنر غربی را ترویج می‌کرده و دانشکده هنر‌های تزئینی وارد می‌شود تا این فضا تغییر کند. این مساله اتفاقا باعث شد تا مهمترین جنبش هنری معاصر ایران به نام جنبش سقاخانه شکل بگیرد. جنبش سقاخانه مبتنی بر باور‌های عرفی، دینی، آیینی و ملی ماست. یعنی این هنر به لحاظ فرم مدرن است، اما دارای درونمایه‌ای مذهبی و میهنی است. اتفاقا گرانترین هنر معاصر ما هم مربوط به آثار هنرمندان آن دوره است؛ بنابراین فرم هنری می‌تواند غربی باشد، اما باید ریشه در تاریخ فرهنگی کشور داشته باشد که بخش عمده هنر معاصر ما این ویژگی را دارد.   بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت موز‌ه‌ها در پیک پنجم کرونا
آقایی در پاسخ به اینکه چرا موزه هنر‌های معاصر که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شده بود به سرعت وظایف نهادی اش تغییر کرد و فعالیت هایش به حالت تعلیق در آمد گفت: زمانی که این موزه در ایران تاسیس شد واقعیت این است که ما شرایط مناسبی برای وجود هنر مدرن را نداشتیم. اگر بر اساس یک مطالعه کرونولوژیک بخواهیم حساب کنیم در حوزه فرهنگ عموما مردم ما هنوز درکی از هنر مدرن معاصر نداشتند. از طرفی برنامه‌های مدرنیته اجباری پهلوی اول باعث شده بود که نوع حرکت جامعه با نوع برنامه ریزی دولتمردان آن دوره همسو نباشد. وقتی درباره هنر مدرن در غرب بخواهیم صحبت کنیم و مثلا درمورد جنبش هنر امپرسیونیسم بحث کنیم این هنر که در خلا شکل نگرفته بلکه از پانصد سال قبل این سبک نقاشی دارای پشتوانه بوده است. در واقع اتفاقاتی که در دل رمانتیزم روی داده این سبک هنری را در غرب به وجود آورده است.   وی افزود: اما در کشور ما در دوره پهلوی اول این تصور وجود داشت که اگر قرار است کشور پیشرفت کند همه چیز باید مدرن شود. در آن دوره بیش از اینکه به ساختار‌ها اهمیت داده بشود به ظواهر مدرنیته اهمیت داده می‌شد. برای همین مسوولان آن دوره شروع کردند به وارد کردن نشانه‌های مدرنیته که بخشی از این تلاش در نوع پوشش و لباس مردم مثلا کت و شلوار و کلاه فرنگی ظاهر شد. به هرحال بخشی از این تلاش‌ها دارای مظاهر اجتماعی بود و بخش دیگری هم به مظاهر هنری مربوط می‌شد. مظاهر هنری هم بیشتر مربوط به وارد کردن هنر مدرن می‌شد. بر همین منوال شماری از جوانان برای تحصیل در رشته‌های هنری راهی اروپا شدند و بعد در بازگشت حامل هنر مدرن برای کشور شدند. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که آیا این هنر مدرنی که وارد شده بود با عقبه فرهنگی کشور هم سنخی داشته یا خیر.   انتهای پیام/ برچسب ها: احسان آقایی موزه هنرهای معاصر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: احسان آقایی موزه هنرهای معاصر هنر مدرن موزه هنر آن دوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رجب‌زاده: ۳ امتیاز بازی با استقلال ملاثانی حق ماست

سرمربی فجر سپاسی شیراز معتقد است سه امتیاز دیدار برگزار نشده تیمش مقابل استقلال ملاثانی باید نصیب فجری‌ها شود. - اخبار ورزشی -

مهدی رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره پیروزی قابل توجه 3 بر صفر تیم فوتبال فجر سپاسی شیراز مقابل خیبر خرم‌آباد، صدرنشین لیگ دسته اول فوتبال اظهار داشت: آنالیز خوبی از حریف داشتیم و خیبر را از جلو مهار کردیم. بازی را در اختیار داشتیم و هنگامی که توپ دست‌مان نبود، خیبر را تحت فشار قرار دادیم. هنگامی که صاحب توپ بودیم، می‌توانستیم از فضای بین خطوط استفاده کنیم و کارمان را طبق برنامه پیش بردیم.

وی با بیان اینکه پیروزی فوق باید سبب افزایش اعتمادبه‌نفس فجری‌ها شود، خاطرنشان کرد: سه گل زیبا زدیم و موقعیت‌های دیگری برای زدن گل‌های بیشتر داشتیم. نتیجه بسیار خوبی گرفتیم و این بازی باید به ما خودباوری بیشتری بدهد. با این حال هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و به بازیکنانم گفتم هنوز پنج مسابقه دیگر پیش رو داریم.

گام بلند فجر به‌سوی صعود با شکست صدرنشین

سرمربی فجر سپاسی شیراز در مورد بازگشت مهدی شریفی به دوران اوج در تیم فجر عنوان کرد: شریفی در حال تلاش است و گل بسیار زیبایی زد که همه از آن لذت بردند، اما همه بازیکنان ما عملکرد خوبی دارند و متکی به فرد نیستیم. گل‌های فجر نتیجه زحمات همه بازیکنان است و هر بار قرعه به نام کسی می‌افتد. موفقیت تیم از هر چیزی مهم‌تر است و همه بازیکنان در حال انجام وظیفه خود به بهترین شکل هستند.

رجب‌زاده درباره اینکه مهاجری سرمربی خیبر خرم‌آباد گفته بود زمین ورزشگاه حافظیه در شأن شهر شیراز نیست، به تسنیم گفت: پنج یا شش ساعت بارندگی شدید در شیراز داشتیم. هیئت فوتبال شیراز روی زمین حافظیه کاور کشیده بود که باران از کاور هم عبور کرده بود. چمن حافظیه کیفیت خوبی دارد و این مسئله در دیدار با گل‌گهر سیرجان مشخص بود.

رای کمیته انضباطی به برگزاری دیدار استقلال ملاثانی - فجر

وی با دفاع از وضعیت ورزشگاه حافظیه بیان کرد: زمین برای بازی با خیبر کاملاً خیس شده بود، اما به لطف هیئت‌های فوتبال شیراز و استان فارس شرایط خوبی دارد. ما نمی‌توانیم جلوی بارندگی را بگیریم. وضعیت زمین برای هر دو تیم یکسان بود؛ وگرنه چمن حافظیه از زمین خرم‌آباد هم صاف‌تر است!

سرمربی فجر سپاسی راجع به حکم کمیته انضباطی مبنی بر لزوم برگزاری دیدار این تیم با استقلال آبی‌پوش ملاثانی تصریح کرد: تمام امیدمان این است که حق‌مان را در کمیته استیناف بگیریم و تلاش می‌کنیم حق‌مان یعنی سه امتیاز بازی را به دست بیاوریم. باشگاه در حال انجام کارهای حقوقی پرونده است تا حق‌مان ضایع نشود. فجر برای لغو مسابقه هیچ تقصیری نداشته و باشگاه میزبان، شرایط را فراهم نکرده است. امیدواریم کمیته استیناف مطابق قانون، حق را به حق‌دار برساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیکر شهید «جهانگیر بیات» در ماهدشت تشییع و تدفین شد
  • 18 چرخ با ظاهری جدید و مدرن: ببینید چه تغییری کرده‌اند!
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • رجب‌زاده: ۳ امتیاز بازی با استقلال ملاثانی حق ماست
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم
  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری