Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@21:54:51 GMT

چرا آمریکا همچنان در عراق حضور دارد؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۹۶۵۹

موضوع اصرار آمریکا بر ادامه حضور نظامی در عراق دستمایه یادداشت زیر قرار گرفته است. خبرگزاری میزان – در حالی که جنگ آمریکا علیه افغانستان با خروج شبانه و تحقیرآمیز این کشور پس از ۲ دهه اشغالگری پایان یافت، وضعیت جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و موضوع حضور نظامیانش در این کشور، همچنان مبهم است.   به گزارش «بیزنس استاندارد»، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حالی ارتش این کشور را از افغانستان خارج می‌کند که حمله به خاک عراق را از سر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  رسانه‌های دولتی آمریکا تنها زمانی از عراق یاد می‌کنند که سران این کشور تصمیم به تاکید بر ناکافی بودن استفاده از بیش از صد و پنجاه هزار بمب و موشک علیه عراق از سال ۲۰۰۱ را به بهانه شلیک چند موشک علیه مواضع این کشور در عراق، داشته باشند.   اما ۴۰ میلیون عراقی مانند ۴۰ میلیون افغانستانی، همیشه بر این باورند که احمقانه‌ترین انتخاب آمریکا برای جنگ، کشورشان بوده است؛ چرا که همه زندگی آن‌ها تحت تاثیرات ماندگار جنگ نئوکان‌های آمریکایی برای نابودی تسلیحات کشتار جمعی قرار گرفته است.   آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، مواضع حشدالشعبی، یکی از سازمان‌های عراق را که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با گروه «داعش» تشکیل شد، بمباران می‌کند.   این سازمان با ۱۲۰ هزار نیرو در بیش از ۴۰ واحد، اکنون بخشی جدایی ناپذیر از نیرو‌های مسلح عراق است که به دلیل نقش اساسی در جنگ با داعش اعتبار زیادی دارد.   حملات اخیر آمریکا به مواضع حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه به منزله نقض حاکمیت عراق، سبب شد تا «بغداد» و «واشنگتن» برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق مذاکره و توافق کنند اما برای این توافق نه تاریخی تعیین شده و نه سندی امضا شده است.   حملات هوایی آمریکا علیه عراق نقش مهمی در تشدید تنش‌ها در رابطه بغداد و آمریکا داشته است؛ این در حالی است که حشدالشعبی می‌تواند در تلافی حملات مذکور، حملات گسترده‌ای به پایگاه‌های آمریکا در منطقه داشته باشد. بیشتر بخوانید: دلیل سفر الکاظمی به آمریکا چیست؟ رویکرد مبهم بایدن و مخاطرات ادامه حضور در آمریکا ادعایی که واشنگتن از آن به دلیل رسمی حضور نظامیانش در عراق یاد می‌کند، فعالیت داعش است اما دلیل اصلی آمریکا برای ادامه حضور در عراق، حفظ پایگاهی در منطقه است.   آنچه که باید واقعا انجام شود، خروج نظامیان آمریکایی از عراق است؛ این واقعیت که ارتش آمریکا ۱۸ سال پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق و تقریبا ۱۰ سال پس از پایان رسمی جنگ مذکور همچنان علیه این کشور حملات هوایی انجام می‌دهد، ثابت می‌کند که این مداخله نظامی آمریکا تا چه اندازه ناکارآمد و فاجعه بار بوده است.   به نظر می‌رسد بایدن از جنگ افغانستان آموخته باشد که آمریکا نمی‌تواند برای رسیدن به صلح از بمب استفاده کند یا دولت‌های دست نشانده خود را بر سر کار بیاورد؛ همین درس‌ها در مورد عراق هم صدق می‌کند.   آمریکا مرگ و فلاکت زیادی را به مردم عراق تحمیل کرده و خشونت فرقه‌ای و داعش را راه اندازی کرده و گسترش داده است.   این کشور اکنون باید پایگاه‌های خود در عراق را مانند پایگاه هوایی «بگرام» در افغانستان تعطیل کند و نظامیانش را به خانه بازگرداند.   «بیزنس استاندارد» در پایان می‎نویسد که مردم عراق مانند مردم همه کشور‌های خاورمیانه حق تعیین سرنوشت خود و زندگی در صلح را بدون سنگینی سایه بمب‌های آمریکایی بر سر خود و خانواده شان دارند.   امید آن است که بایدن درس تاریخی دیگری آموخته باشد؛ این که آمریکا باید دست از حمله به دیگر کشور‌ها بردارد.   انتهای پیام/ برچسب ها: تحولات بین الملل عراق آمریکا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عراق تحولات بین الملل عراق آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات داعش در عراق شروع شد

همزمان با تهاجم آمریکا به خاک عراق ، تروریست‌های داعشی به مواضع ارتش و الحشد الشعبی در غرب استان الانبار حمله کردند. ناطقان: به نقل از شبکه المیادین، درگیری‌های ارتش و الحشد الشعبی با تروریستهای داعشی در بزرگراهی در منطقه الصکار در غرب استان الانبار ادامه دارد.

این یورش ساعاتی پس از حمله آمریکا به منطقه القائم و عکاشات در غرب عراق صورت می‌گیرد.

جمعه شب آمریکا مناطقی در شرق سوریه و غرب عراق را هدف حملات هوایی قرار داد.

در جریان حمله آمریکا به منطقه القائم وعکاشات در غرب عراق سه تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

همچنین حمله آمریکا به شرق سوریه و شهرهای المیادین و البوکمال نیز ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشته است.

آمریکا مدعی است که این حملات در اقدامی تلافی جویانه نسبت به کشته شدن ۳ نظامی این کشور در پایگاهی در شمال شرق اردن صورت گرفته است.

یحیی رسول سخنگوی نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تأیید حمله آمریکا به غرب کشورش گفت که این حملات نقض حاکمیت و تضعیف تلاش دولت بغداد برای برقراری ثبات در کشور است. منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تیم فوتسال زیر ۲۱ سال ناشنوایان عراق در شاهرود اردو زد
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • یک بازیکن همچنان محبوب سکوهای آبی (عکس)
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • منتظر محمد ستاره استقلالی مسافر پاریس شد
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • حمایت از مردم غزه، راهی که همچنان ادامه دارد
  • آیین تکریم آیت الله موسوی جزایری با حضور شیوخ طوایف عراق و خوزستان برگزار شد