Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدفرید سپری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون با کاهش شدید ریزش‌های جوی پایش مکرر اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفت و  آثار و تبعات ناشی از خشکسالی و خسارت به طور منظم برآورد شده و به مراجع ذیصلاح ارسال شده است . 

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از یک میلیون و  ۹۱۶ هزار تن کاهش تولید محصول به دلیل خشکسالی در زیر بخش‌های زراعت، باغ، تولید علوفه، گوشت قرمز، آبزیان و عسل استان برآورد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به برنامه‌های این سازمان در راستای مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: از چند سال پیش اقداماتی از قبیل اجرای مفاد برنامه سازگاری با کم آبی استان، توسعه اجرای سیستم های نوین آبیاری، اجرای اقدامات گسترده ترویجی - آموزشی، اجرای گسترده عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در راستای مقابله با خشکسالی در استان انجام شده است.

سپری افزود: اقدامات به زراعی مانند توسعه ارقام و کشت های جدید با نیاز آبی کم (توسعه کشت محصولات خلر، ماشک، اسپرس و سورگوم و ارقام جدید)، توسعه کشت نشائی، توسعه کشت های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه باغات دیم  و غیره در استان انجام شده که اثرات آن منجر به صرفه جویی مصرف آب و عدم برداشت بی رویه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی شده است.

وی با اشاره به اینکه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد و باید با همت و همراهی بهره‌برداران این برنامه‌ها ادامه یابد، یادآور شد: برای جبران ضرر و زیان سنگین وارده شده به کشاورزان و بهره برداران استان در سال زراعی جاری مکاتبات زیادی با مسوولان کشوری انجام دادیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در مکاتبات مذکور مواردی از قبیل اختصاص اعتبار ویژه به منظور پرداخت کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات معوق بانکی، اجرای طرح‌های ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، تامین اعتبار هزینه ای به منظور ردیابی و کنترل آفات و بیماری های گیاهی، توسعه بیمه محصولات کشاورزی و غیره مطالبه شد.

اختصاص بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای امهال تسهیلات کشاورزان استان

سپری اعلام کرد: در تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری هیات وزیران با اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های تامین آب اضطراری، تمدید اجرای بند (خ) ماده (۳۳) موضوع امهال تسهیلات پرداختی تا پایان سال جاری و اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای  پرداخت تسهیلات کم بهره با کارمزد چهار درصد موافقت کرد. 

وی اظهار داشت: یکی از اساسی ترین برنامه‌های جبران خسارات وارده ناشی از مخاطرات طبیعی، امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده موضوع بند (خ) ماده (۳۳) قانون برنامه ششم توسعه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون طی چهار مرحله در مجموع حدود یک هزار و  ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافته است.

سپری اضافه کرد:  تاکنون بیش از ۷۲ درصد این اعتبار معادل ۸۲۵ میلیارد ریال برای بخشودگی سود، دیرکرد و جرایم و همچنین امهال اصل تسهیلات به ۹ هزار و  ۳۸۰ فقره تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده که سررسید تسهیلات آنان در بازه زمانی یکم مهر ماه سال ۱۳۹۶ تا ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۹  بوده هزینه شده است. 

وی ادامه داد: از دیگر راهکارهای جبران خسارت وارده اجرای بند (ز) تبصره (۲) قانون بودجه سال۱۴۰۰ با موضوع بخشودگی جرائم تسهیلات پرداختی ازابتـدای سال ۱۳۹۴ کشاورزان خسارت دیـده از حوادث غیرمترقبه است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: سهم اعتبار اختصاص یافته به کردستان معادل ۵۰ میلیارد ریال بوده که طی چند روز اخیر با برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، توزیع بین بانکی اعتبار آن آغاز شده است.

سپری افزود: لیست یک هزار و  ۹۴۰ فقره تسهیلات مربوط به دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کارگاه‌ها و واحدهای صنایع تبدیلی – تکمیلی بخش کشاورزی برای اجرا و کارسازی به کارگروه های مربوطه در شهرستان های تابعه ارسال شده است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

این استان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان کشاورزی خشکسالی سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کردستان کشاورزی خشکسالی سنندج رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان امهال تسهیلات میلیارد ریال توسعه کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکار‌های تامین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تامین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکار‌هایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تامین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تامین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه