توضیحات حسن لفافیان درباره تغییر همه عوامل سریال «کلبهای در مه»
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۰۱۱۵
مهسا بهادری: بیگمان سن بسیاری از ما آنقدر نیست که دوران ارباب رعیتی را دیده باشیم. اما زمانی که داستانی از آن دوران روایت میشود، تنها چیزی که در ذهن ما نقش میبندد، همان سریالهایی است که با این موضوع از تلویزیون پخش شدهاند.
زورگویی اربابان و مظلومیت رعیت همان داستانی است که بارها و بارها آن را از قاب تلویزیون دیدهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارگردان که معمولا به درام اجتماعی توجه ویژهای دارد و صرفا به ساخت سریال آپارتمانی اکتفا نمیکند، حالا یکی از پررنگترین اتفاقات جامعه ۶۰ سال پیش را دستمایه داستان خود قرار داده تا با آن بازی مریم بوبانی و سام قریبیان را به نمایش بگذارد. داستانی که کلیت آن تکراری به نظر میرسد، اما نوع پرداخت به قصه و داستان هر شخصیت چیز متفاوتتری را به نمایش میگذارد.
این سریال، روایتگر زندگی دختری به نام می جان است که برزو، پسر خان روستا تصمیم میگیرد تا با او به عنوان همسر دوم ازدواج کند. اما می جان هیچ تمایلی به انجام این وصلت ندارد. در کنار این قصه، داستانهای دیگری هم هستند. از قصه سیروس و فرح و مادرش گرفته تا نادر و خواهرش نازبانو که همسر برزو خان است. این سریال پر از شخصیت است که هریک به نوعی داستان خودشان را روایت میکنند.
اما در این بین، این سریال با حاشیههایی نیز همراه بود، به همین دلیل به گفتوگو با حسن لفافیان، کارگردان سریال «کلبهای در مه» نشستیم که در ادامه میخوانید:
سریالسازی در فضای بومیلفافیان در کار قبلیاش یعنی «به رنگ خاک» هم داستان را به سمت جنوب کشور برده بود و حالا هم کار در شمال کشور است او درباره دلیل این کار میگوید: «علاقه زیاد من به فضاهای بومی در اجرای این طرحها تاثیر گذار است. به هرحال بکر بودن جغرافیای تصویری آن مکانها باعث علاقه من به کار در آنجا شده است. البته باید ذکر کنم که فضای سریال «کلبهای در مه» از ابتدا برای شمال کشور نوشته شده بود.»
یکی از ویژگیهایی که سریال «کلبهای در مه» دارد، این است که مخاطب نمیداند که بیشتر یک داستان را میبیند یا تاثیر یک برههای از زمان روی زندگی انسانها را اما این هنرمند معتقد است : « در سریال «کلبهای در مه» ما با چندین روایت و داستان از شخصیتهای مختلف روبرو هستیم و هر شخصیت داستان خود را دارد. ما سعی کردیم برای بیشتر شخصیتها قصهای ورای داستان اصلی سریال داشته باشیم.»
از آنجایی که کارهای این کارگردان بیشتر در مناطق مختلف ایران ساخته شده است، گمان میرود که سریال بعدیش هم در یکی دیگر از استانها باشد اما خودش میگوید که کار بعدیش را در تهران میسازد.
حسن لفافیان علاقه کارگردانان به سریالسازی در شمال کشوردر دهه اخیر تمایل کارگردانان تلویزیون به ساخت سریالهایی که نقشها در آن با لهجههای مختلف صحبت میکنند زیاد شده است. اما توجه و پرداخت به لهجه مازندرانی و گیلکی بیش از دیگر زبانها است. به طور مثال سریالهایی چون «گیلهوا»، «پایتخت»، «وارش» و «کوبار» با این لهجه ساخته شدند. البته سریالهای دیگری از جمنله «روزهای آبی» هم بودند که در شمال کشور ساخته شدند اما هیچ لهجهای در آن به کار برده نشده بود.
حسن لفافیان که در سریالش از لهجه مازندرانی استفاده کرده، درباره علت تمایل کارگردانان به ساخت سریال در شمال کشور میگوید: «باید ذکر کنم ابتدا متن در تلویزیون تصویب میشود. بعد اگر کارگردان نویسنده کار نباشد، به کار اضافه میشود. به نظر بایستی دلیل این علاقه را در نویسندگان یا شورای تصویب فیلمنامه جستوجو کرد. هر چند که کار در جغرافیای تصویری شمال همیشه چشم نواز و جذاب بوده است.»
دلیل علاقه به ساخت سریال در شمال کشور را باید در بین نویسندگان جستوجو کرد که بیشتر برای این منطقه مینویسند
البته برخی از این سریالها نتوانستند که لهجه را درست ادا کنند و با اعتراضهایی از جانب اهالی آن منطقه مواجه شدند. سریال «کلبهای در مه» هم تمام جنبههای یک لهجه را در نظر نگرفته است. لفافیان درباره دلیل این اتفاق میگوید: «وقتی سریال در محیطی بومی کار میشود، باید از نوع گویش آن منطقه استفاده شود. اما به صورتی که نیاز به زیر نویس نداشته باشد و ما هم در کارمان بیشتر از لهجه و اصطلاحات بومی قابل فهم استفاده کردیم.»
سریالی که دوبار ساخته شدگاهی اوقات پیش میآید زمانی که فیلمبرداری یک اثر آغاز میشود. در میانه راه، کارگردان، تهیه کننده و یا نویسنده از کار جدا میشوند. هرچند که این موضوع آسیبی جدی به تمام عوامل وارد میکند، اما بارها شاهد رخ دادن آن بودهایم. سریال «کلبهای در مه» نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ابتدای کار، نام سریال «میجان» و کارگردان مرجان اشرفیزاده بود که به دلیل عدم توافق با سعید پروینی، تهیهکننده، از سریال رفت. لفافیان در اینباره میگوید: «وقتی من وارد کار شدم، مدت یک سال بود که کار بهدلیل کرونا و عدم توافق کارگردان و تهیه کننده خوابیده بود.»
از آنجایی که هر کارگردان دوست دارد تیم خود را بچیند، تمام عوامل سریال تغییر کردند و تنها رویا حسینی، بازیگر نقش میجان و مریم بوبانی در سریال باقی ماندند. علاوه بر این موضوع، تمام سکانسها از ابتدا ضبط شد و تنها ۵۰ دقیقه از سکانسهای قبلی استفاده شد. لفافیان درباره تغییر عوامل سریال، توضیح میدهد: «به دلیل اصرار تهیه کننده فقط دو نفر از بازیگران قبل را نگه داشتیم و کلیه عوامل و بازیگران مجدد انتخاب و کار کلید زده شد.»
این مطالب را هم بخوانید: ◾️کارگردان سریال «کلبهای در مه»، از دستمزد بالای بازیگران در شبکه نمایش خانگی میگوید ◾️حسام محمودی: چرا تلویزیون اینقدر مسابقه میسازد؟۵۷۲۴۵
کد خبر 1537514منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی تلویزیون شبکه سه سیما ساخت سریال کلبه ای در مه شمال کشور حسن لفافیان تهیه کننده ساخته شد سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۰۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، مت دیمون که بیش از ۲۰ سال پیش در «هویت بورن» به کارگردانی داگ لیمان بازی کرده است، لیمان را برای فیلم جدیدش «تحریک کنندگان» که یک کمدی اکشن درباره یک سرقت اشتباه است، استخدام کرد.
لیمان برای ساخت این فیلم به بوستون رفت تا با دیمون و برادران افلک، کیسی و بن، کار کند.
لیمان در این باره گفت: انگار ناگهان با چتر نجات وارد خانواده شخص دیگری شده باشم. هر خانوادهای دیوانگیهای خودش را دارد و من این را دوست داشتم. به نوعی، من به روزهای ساخت فیلمهای مستقل برگشتم، جایی که نمیتوانستیم توجه هیچکس از صنعت را جلب کنیم، بنابراین این خودت هستی که کارت را با دوستانت انجام میدهی. این فیلمسازی مورد علاقه من است.
کوین والش تهیه کننده گفت: «تحریککنندگان» در آگوست از اپل اکران میشود. فیلمنامه این فیلم توسط کیسی افلک و چاک مکلین نوشته شده و در این فیلم دیمون نقش پدری ناامید به نام روری را بازی میکند. کیسی افلک هم یک جنایتکار خرده پا به نام کوبی است که برای دزدی از یک سیاستمدار فاسد با او متحد میشود. اوضاع اما بد پیش میرود و آنها خود را مجبور به فرار میبینند.
لیمن برای کارگردانی دوباره دیمون در فیلمی پس از «هویت بورن» و در نقشی بسیار متفاوت با جیسون بورن، که اساساً یک ابرقهرمان فوقالعاده بود، هیجان زیادی داشت.
وی که کارگردانی «خانم وآقای اسمیت» را هم انجام داده، گفت: شما هرگز شخصیتی مانند این را در یک فیلم مربوط به دزدی ندیدهاید. چون این شخصیت مردی است که با سرعت میانهای ندارد. او همه کار زندگیاش را با حساب و کتاب انجام داده و این اولین بار است که قوانین را زیر پا میگذارد.
وی افزود: «تحریککنندگان» در یک محیط کاملاً آزاد و خلاقانه شکل گرفت که در آن هر یک برای بهتر کردن اوضاع تلاش میکردند. این کاملاً با روزهای ساخته شدن «بورن» که دقیقاً دیکته میشد فیلم قرار است چگونه ساخته شود، فرق میکرد.
لیمان افزود: البته بدیهی است که آنجا هم ما به حرف آنها گوش ندادیم و به همین دلیل است که «بورن» اینقدر خوب است.
وی مدل تهیه کنندگی دیمن و افلک در کمپانی «آرتیستز اکوییتی» را برای فاصله گرفتن از بسیاری از افراطهای پرهزینه در فیلمسازی تحسین کرد و با خنده گفت: واقعاً حس میکنی زندانی اداره پناهندگی هستی!
«تحریککنندگان» از ۲ آگوست پیش از اینکه به صورت آنلاین در دسترس باشد، اکران محدودی در سینماها خواهد داشت.
کد خبر 6098178