Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: توافق جدید بغداد-واشنگتن بر سر مأموریت نظامیان آمریکایی، انهدام همه موشک‌های اسرائیلی توسط پدافند هوایی سوریه،  ساخت دیوار مرزی با ایران از سوی ترکیه، مذاکرات لاوروف و پدرسن درباره حل و فصل بحران سوریه و دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و طالبان در قطر از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق جدید بغداد-واشنگتن بر سر مأموریت نظامیان آمریکایی

نشریه "وال استریت ژورنال" روز پنجشنبه از توافق آمریکا و عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تا پایان سال میلادی جاری خبر دادند.

به گزارش  "وال استریت ژورنال،" مقام های ارشد آمریکایی و عراقی قصد دارند بیانیه ای صادر کنند که در آن از نیروهای نظامی آمریکا خواسته می شود تا پایان سال میلادی جاری خاک عراق را ترک کنند.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به وال استریت ژورنال گفت: ما به جنگجویان اضافی (نیروهای آمریکایی) نیاز نداریم زیرا دارای نیروی کافی هستیم.

وی افزود: ما به همکاری در زمینه اطلاعات نیاز داریم. به کمک در آموزش نیروها نیاز داریم. به حمایت هوایی نیاز داریم.

هفته پیش برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید در دیدار با مقام های ارشد عراقی به آنها از تصمیم آمریکا برای خروج مرحله ای نیرو و تجهیزات نظامی خود از عراق خبر داد.

به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به صورت مرحله ای خواهد بود و این کار مانند عقب نشینی از افغانستان «فوری» انجام نخواهد شد به همین دلیل تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال ها طول بکشد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

انهدام همه موشک‌های اسرائیلی توسط پدافند هوایی سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سیستم‌های پدافند هوایی سوریه شب گذشته هر ۴ موشک شلیک شده توسط جنگنده‌های اسرائیلی را سرنگون کردند.

به گزارش روسیا الیوم، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه(حمیمیم) گفت که دو جنگنده F-۱۶ اسرائیلی از ساعت ۱:۱۱ تا ۱:۱۹ ۲۲ ژوئیه از فضای هوایی لبنان ۴ فروند موشک هدایت شونده را به مناطقی در استان حمص شلیک کردند.

وی افزود: هر ۴ موشک توسط سامانه‌های پدافند هوایی سوریه منهدم شد.

پیشتر سامانه‌های پدافند هوایی سوریه با حملات موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه «القصیر» واقع در جنوب غربی «حمص» مقابله کردند.

 ساخت دیوار مرزی با ایران از سوی ترکیه

دولت ترکیه درحال ساخت یک دیوار مرزی بتنی به طول ۶۳ کیلومتر در استان شرقی وان و در امتداد مرزهای مشترک با ایران است تا با ورود مهاجران غیر قانونی به این کشور مقابله کند.

به گزارش "دووار"، خبرگزاری آناتولی در گزارشی که روز گذشته منتشر شد اعلام کرد که تاکنون ۳ کیلومتر از مرزهای مشترک ترکیه و ایران با بلوک‌های بتنی که ارتفاع آن‌ها به ۳ متر می‌رسد، مسدود شده است.

بر این اساس ، عملیات ساخت دیوار مرزی ترکیه پس از افزایش مهاجرت شهروندان افغانستان در پی تشدید حملات گروه طالبان به مناطق مختلف این کشور، با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

ترکیه می‌خواهد با ساخت مجموعه‌ای از دیوارها، گودال‌ها و برج‌های دیده بانی در استان وان و در امتداد مرزهای مشترک با ایران، ورود غیر قانونی مهاجران به خاک خود را کاملا مهار کند.

به گفته مقام های ترکیه ای ، تاکنون ۷۶ برج دیده بانی در مناطق مرزی استان وان ساخته شده است. مقام های ترک همچنین ۱۱۰ کیلومتر گودال در مناطق مرزی این استان حفر کرده‌اند.

به گفته مقام های دولت آنکارا ، استان وان یکی از مقاصد مهاجران افغانستان است و در هفته‌های اخیر با تشدید درگیری‌ها در افغانستان، مهاجران بیشتری به صورت غیر قانونی وارد این کشور شده‌اند.

در هفته جاری ترکیه از بازداشت ۱۳۰ مهاجر غیرقانونی که اکثر آن‌ها شهروندان افغانستان بودند خبر داد.

بر اساس اخبار رسانه‌های ترکیه‌، طی چند هفته گذشته روزانه حداقل ۵۰۰ افغان به ترکیه مهاجرت می‌کنند. بیشتر آن‌ها در حال فرار از خشونت و نبردهایی هستند که در پی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در اوایل ژوئیه رخ داده است.

برخی از منتقدان می‌گویند که این "موج مهاجرت" اقتصاد ترکیه را که اکنون با مشکل روبه رو است، "تضعیف" خواهد کرد.

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

مذاکرات لاوروف و پدرسن درباره حل و فصل بحران سوریه

وزیر خارجه روسیه و فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفتگو کردند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و گی یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه به صورت مفصل درباره تحولات کنونی سوریه از جمله بحران انسانی و وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی در سایه کرونا بحث و گفتگو کردند.

دو طرف درباره تلاش‌های بین المللی مناسب و متحد کردن جامعه بین المللی درباره حل و فصل سیاسی بحران براساس بازگشت حاکمیت کامل سوریه و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی آن بحث و تبادل نظر کردند.

لاوروف و پدرسن درباره روند سیاسی که سوری‌ها خودشان با حمایت سازمان ملل آن را اجرا کنند و همچنین لزوم ادامه فعالیت کمیته قانون اساسی بدون پیش شرط و بدون مداخله طرف‌های خارجی گفتگو کردند.

پدرسن همچنین با سرگئی ورشنین، معاون وزیر خارجه روسیه بحث و گفتگو کرد.

دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و طالبان در قطر

اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روز پنج‌شنبه، ۳۱ تیرماه در دوحه باهم دیدار کردند.

هیئت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که دو طرف ضمن تبریک عید، بر ادامه، سرعت و تاثیر مذاکرات تاکید کرده‌اند.

در همین حال محمدنعیم، سخنگوی طالبان نیز گفت که پیش از ظهر امروز نشستی میان گروه‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و این گروه در دوحه، برگزار شد.

وی افزود که در این نشست، دربارۀ تداوم، سرعت و مؤثر بودن روند مذاکرات بحث و گفت‌وگو شده‌است.

به گزارش فارس، این در دیدار در حالی صورت گرفت که در پایان نشست دو روزه دوحه که هفته گذشته میان هیات دولت افغانستان و طالبان صورت گرفت، دو طرف توافق کردند که مذاکرات تسریع شود تا از این طریق برای بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان هرچه زودتر راه حل دایمی پیدا شود.

در بیانیه‌ای که پایان این نشست صادر شده به آتش‌بس و آزادی زندانیان طالبان اشاره‌ای نشد در حالی‌که پیش‌تر گفته شده بود آتش‌بس یکی از محورهای اصلی این مذاکرات است.

این دیدار در حالی انجام شد که از زمان آغاز روند خروج سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان، گفت‌وگوهای صلح در قطر، متوقف و دامنه‌ جنگ در افغانستان گسترش یافته بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بحران آب طالبان موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان اعتراضات 1400 خوزستان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل بحران آب طالبان موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان اعتراضات 1400 خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عراق در دیدارشان در روسیه بر سر روند اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور توافق کردند.   به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر دیروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.   در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافق امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.   الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.   مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.   احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

دیگر خبرها

  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال