Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@12:48:05 GMT

پایان تحریم نورداستریم، هدیه خداحافظی آنگلا مرکل

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۰۵۰۳

نخستین شرط مورد توافق برای پایان دادن به اختلافات میان آمریکا و آلمان در این زمینه، تضمین منافع ترانزیت اوکراین است. در مرحله دوم دو کشور روی انرژی های پاک اوکراین سرمایه گذاری می‌کنند و در سومین بخش توافق شده است که اگر روسیه پس از بهره برداری از نورداستریم از گاز خود برای اعمال فشار علیه اوکراین یا اروپا سوء استفاه کرد، آمریکا و آلمان همراه با هم مسکو را تحریم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصول کلی توافق میان دولت جو بایدن با مرکل روز چهارشنبه ٢١ جولای/٣١ تیر ابتدا از سوی خبرگزاری های بلومبرگ و وال استریت جورنال انتشار یافت و بلافاصله در اغلب روزنامه ها و شبکه های خبری آلمان منعکس شد.

پایان یک مناقشه ٩ ساله

مسئله احداث خط لوله گاز نورداستریم ٢ از میان دریای آتلانتیک میان روسیه و آلمان از سال ٢٠١٢ به این سو مناقشه پایداری را میان آمریکا و آلمان برانگیخته بود. دولت دونالد ترامپ در نهایت شرکت ها و کشتی رانی های همکار با این پروژه را تحریم کرد و سبب توقف کار ساختمان نورداستریم ٢ شد که از ١٢٠٠ کیلومتر تنها ١٠٠ کیلومتر آن باقی مانده بود تا به بهره برداری برسد.در ماه مه امسال، جو بایدن از تمدید تحریم های اعلام شده از سوی دولت ترامپ خودداری ورزید و از همان زمان مذاکره میان واشنگتن و برلین در چند مرحله انجام شد تا ظاهرا در جریان سفر دوروزه مرکل به واشنگتن به نتیجه نهائی رسید.

هزینه نهائی خط لوله گاز نورداستریم ٢ که در آغاز کار ٤ میلیارد دلار برآورد شده بود، به خاطر تاخیر در اجرای آن در نهایت به بیش از ٧ میلیارد دلار افزایش یافته است. این خط لوله، در صورت بهره برداری گاز روسیه را به آلمان و از این کشور به سایر کشورهای اروپائی انتقال خواهد داد. نگرانی عمده آمریکائی ها در درجه اول کاهش فروش گاز خودشان در اروپا است، زیرا گاز روسیه بسیار ارزانتر به اروپا خواهد رسید.اما واشنگتن به ویژه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و پشتیبانی کرملین از جدائی خواهان شرق اوکراین همواره نسبت به از دست رفتن منافع اوکراین به خاطر نورداستریم ٢ ابراز نگرانی می کرد. در حال حاضر گاز روسیه تنها از طریق خط لوله اوکراین به اروپا می رسد و اوکراین از این طریق درآمد هنگفتی دارد.

تضمین منافع اوکراین

در توافق نهائی میان واشنگتن و برلین، به منظور تامین منافع اوکراین قید شده است که قرارداد ترانزیت اوکراین با روسیه که تا سال ٢٠٢٤ اعتبار دارد باید ده سال دیگر تمدید شود.در همین مدت آمریکا و آلمان روی فن آوری انرژی پاک در اوکراین سرمایه گذاری می کنند تا از نیاز این کشور به انرژی های فسیلی روسیه کاسته شود. در مورد حجم این سرمایه گذاری ها گزارش های متنافضی انتشار یافته است. در حالی که ویکتوریا نولند مشاور امور خارجه دولت آمریکا از رقم ۵٠ میلیون دلار سخن گفته رسانه های آلمانی نوشته اند که آلمان و آمریکا بر سر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری توافق کرده اند.کاخ سفید برای نشان دادن همبستگی با اوکراین ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور را برای آخر اوت امسال به واشنگتن دعوت کرده است.ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همچنان از مخالفان توافق میان واشنگتن و برلین است. دفتر زلنسکی در بیانیه ای که بلافاصله پس از اعلام کلیات توافق منتشر کرد نوشت: "درباره نورداستریم نباید پشت سر همه کسانی تصمیم گرفت که این خط لوله منافع کشورهاشان را تهدید می کند".بیانیه دفتر زلنسکی تاکید می کند که تصمیم نهائی باید پس از دیدار وی با بایدن در آخر ماه اوت امسال اتخاذ شود.

استقبال خویشتندارانه مسکو

در مقابل، روسیه با خویشتنداری نسبی از توافق تازه استقبال کرد. ولادیمیر چاباروف عضو شورای فدراتیو روسیه که نقش مجلس سنا را در این کشور دارد اعلام کرد که اکنون می توان با آسودگی پروژه نورداستریم را به بهره برداری رساند. وی ضمن تهدید ضمنی اوکراین گفت که این کشور باید در نقش یک شریک سازنده ظاهر شود، زیرا در این صورت هیچکس به فکر اعمال فشار بر اوکراین نخواهد افتاد.تهید روسیه به تحریم در صورت اعمال فشار علیه اوکراین، لهستان یا اروپا با واکنش منفی سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه روبرو شد. وی به خبرنگاران گفت: "تهدید به تحریم به هیچ شکلی قابل پذیرش نیست.

واکنش ها در آمریکا و اروپا

امروز با گذشت یک روز از اعلام کلیات توافق حاصله میان واشنگتن و برلین، مفسران رسانه ها و سیاستمداران آلمان نسبت به این توافق واکنش های مختلفی نشان دادند.آمریکائی ها همواره ابراز نگرانی می کردند که بهره برداری از خط لوله نورداستریم ٢ می‌تواند اروپا را به تامین انرژی از روسیه وابسته کند و مسکو ممکن است در مواقع بحرانی از گاز به عنوان یک اسلحه سیاسی علیه این قاره استفاده کند.این نگرانی اکنون در واکنش برخی سیاستمداران آلمانی نیز تکرار شده است. برای رفع این نگرانی ها ویکتوریا نولند مشاور امور خارجی دولت آمریکا هنگام شرح کلیات توافق برلین و واشنگتن به کمیسیون امورخارجی کنگره آمریکا گفته است که راه برای تحریم روسیه در صورت سوء استفاده ابزاری از انرژی باز است و این بار آلمان نیز در این تحریم ها آمریکا را همراهی خواهد کرد.به گفته خانم نولند مرکل و بایدن توافق کرده اند که چنین تحریم هائی به طور عمومی در صورت برخورد تهاجمی روسیه علیه اوکراین نیز اعمال شود. وی گفته است: "بایدن متعهد شده است که در این صورت نه تنها روسیه را تحریم کند، بلکه در زمینه همراهی اتحادیه اروپا برای این تحریم ها نیز بکوشد"هایکو ماس وزیرخارجه آلمان ضمن استقبال از این توافق ها گفت که به خاطر حل مشکل نورداستریم ٢ می‌تواند نفس راحتی بکشد.تلاش آلمان برای موفقیت نورداستریم نشان دهنده منافع سرشاری است که این کشور می تواند به عنوان میانجی گاز روسیه در اتحادیه اروپا داشته باشد. در سال ٢٠٠۵ میلادی گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان تنها دو هفته پس از پایان دوران صدارت خود ریاست هیئت بازرسان کنسرسیوم نوراستریم را به عهده گرفت و به این خاطر انتقاد پایدار مخالفان و منتقدان را به جان خرید.

تماس تلفنی مرکل با پوتین

شامگاه چهارشنبه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین جزئیات بیشتری را درباره توافق های حاصله پیرامون نورداستریم ٢ به آگاهی وی رساند.رسانه های آلمانی از توافق واشنگتن و برلین به عنوان "هدیه خداحافظی برای مرکل" یاد کرده اند.با برگزاری انتخابات پارلمانی آلمان در روز ٢۶ سپتامبر امسال دوران رهبری ١۶ ساله مرکل به پایان می رسد. او حاضر نشده است برای پنجمین دوره پیاپی در رقابت های انتخاباتی امسال شرکت کند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: میان واشنگتن و برلین آمریکا و آلمان نورداستریم ٢ سرمایه گذاری بهره برداری گاز روسیه تحریم ها خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد