Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر نفت گفت‌: خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک، ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله‌ای است که احداث شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، بیژن نامدار زنگنه دیروز در آیین بهره برداری از طرح‌های وزارت نفت با حضور ویدئو کنفرانس رئیس جمهور افزود: این طرح که مرحله نخست آن به بهره برداری رسید، جلوه‌ای از در هم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که امروز روز تاریخی در صنعت نفت ایران است، گفت: برای نخستن بار در تاریخ بیش از 110 ساله صنعت نفت ایران، عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد.
وزیر نفت به ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران در سال‌های اولیه دهه شصت و اوج جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: احداث خط لوله‌ای به نام محرم در آن زمان آغاز شد که با پایان جنگ این خط رها شد و بخشی از این خط به قطر 56 اینچ و به طول 220 کیلومتر در استان بوشهر به انتقال آب به مناطق ساحلی اختصاص یافت.
زنگنه گفت: در سفر رئیس جمهور در سال 92 به استان هرمزگان دوباره با دستور شما جنبه بسیار جدی گرفت و بر این اساس بعد از کارشناسی موضوع، توجیه اقتصادی، فنی و زیست محیطی، طرح با اعتباری حدود 2 میلیارد دلار در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد.
وی افزود: فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات از سال 97 آغاز و عملیات لوله‌گذاری این طرح به طور رسمی در تیر 99 با دستور رئیس جمهور آغاز شد.
وزیر نفت گفت: این خط لوله با قطر 42 اینچ یعنی 106 سانتی‌متر و طول هزار کیلومتر از منطقه گوره استان بوشهر نفت خام سنگین و نیمه سنگین را به جاسک در استان هرمزگان منتقل کند.
زنگنه افزود: در مسیر این خط لوله 5 تلمبه خانه نفت خام، 10 پست برق و 300 کیلومتر خط انتقال نیروی اختصاصی کشیده شده است و همچنین دو ایستگاه توپک رانی داریم.
وی گفت: در انتهای زنجیره نیز یک واحد اندازه‌گیری، یک ایستگاه توپک رانی و تأسیسات بارگیری نفت خام وجود دارد که اساس آن بر این است که سه گوی شناور داشته باشیم.
وزیر نفت افزود: در این طرح سه دستگاه میترینگ داریم که نفت خام منتقل شده را اندازه‌گیری می‌کنند و همچنین شش خط لوله زیردریایی جمعاً به طول 36 کیلومتر وجود دارد.
زنگنه با بیان این که حوضچه آرامش و اسکله پشتیبانی و خدماتی نیز در این طرح در دست اجراست، گفت: در پایانه جاسک در مجموع 20 مخزن با مجموعه ظرفیت 10 میلیون بشکه ذخیره سازی در حال اجرا است.
وی افزود: اکنون نفت خام پس از گذراندن مسافتی حدود هزار کیلومتر بدون هیچ مشکل عملیاتی به منطقه جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است، زیرا مخازن ذخیره آماده نبود و نفت به طور مستقیم از لوله به کشتی زده می‌شود.
وزیر نفت گفت: بخش‌هایی که امروز به بهره برداری رسید شامل هزار کیلومتر خط لوله، ایستگاه تلمبه خانه شماره 2، تأسیسات ارسال و دریافت توپک و تجهیزات بارگیری نفت در جاسک با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز است.
زنگنه با بیان این که پیشرفت کل طرح تاکنون 82 درصد بوده است، افزود: تاکنون حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار در این طرح هزینه شده است.
وی با اشاره به این که برق مورد نیاز تلمبه خانه‌های مسیر خط لوله، 100 مگاوات و در ظرفیت کامل است، گفت: دو شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران یکی شرکت مهندسی و توسعه نفت و دیگری شرکت نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند.
وزیر نفت افزود: در شرکت مهندسی و توسعه نفت قرارداد‌هایی که با پیمانکاران امضا شده هزار و 150 میلیون دلار است که تاکنون 970 میلیون دلار پرداخت شده و در شرکت نفت و گاز پارس قرارداد‌هایی که با پیمانکاران و تأمین کنندگان به امضا رسیده معادل 300 میلیون دلار است که تاکنون 200 میلیون دلار آن پرداخت شده است.
زنگنه گفت: بهره‌برداری از خط و تلمبه خانه‌ها و تمام تأسیسات مسیر به شرکت خط لوله و مخابرات نفت سپرده شده که دارای بالاترین تجربه حرفه‌ای در امر بهره برداری از خطوط نفت و فرآورده است.
وی افزود: عملیات بارگیری و صادرات نفت در جاسک در حال حاضر از طریق نفت و گاز پارس انجام می‌شود، اما در ماه‌های آتی به طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی واگذار خواهد شد.
وزیر نفت با بیان این که طرح انتقال نفت از گوره به جاسک در ابتدای سال 1401 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، گفت: ما اکنون با 300 هزار بشکه در روز آغاز می‌کنیم، اما در مهر تا آبان به ظرفیت 400 هزار بشکه در روز و از آبان تا دی به 500 هزار بشکه خواهد رسید.
زنگنه افزود: با آمدن تلمبه خانه‌ها و یک مخزن ذخیره در جاسک از دی تا اسفند، ظرفیت به 750 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و از اسفند به بعد ظرفیت به 2 میلیون بشکه خواهد رسید که این موضوع مهمی است.
وی گفت: بهره‌برداری مرحله‌ای از طرح‌های بزرگ اینچنینی امری طبیعی است، همان‌طور که نیروگاه‌ها به صورت واحدی به بهره‌برداری می‌رسند.
وزیر نفت افزود: در تمام بخش‌های خط لوله جاسک و تأسیسات مرتبط آن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی از جمله استاندارد‌های IPS و API رعایت شده است.
زنگنه طرح خط لوله گوره به جاسک را جلوه‌ای از در هم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی بیان کرد و افزود: وقتی که ما کار را آغاز کردیم برای ورود 400 هزار تن ورق مسی که ورق مخصوص مقاوم به نفت ترش است قرارداد‌هایی را با شرکت‌های خارجی بستیم و بخشی از ال‌سی‌ها نیز باز شد، از طریق این قرارداد‌ها مقدار کمی ورق مسی تحویل ما شد، اما دیگر امکان تحویل آن نبود.
وزیر نفت افزود: در مورد پمپ‌ها نیز همین مشکل را پیدا کردیم و ما پمپ‌های 6 مگاواتی در نظر گرفته بودیم که امکان تحویل این‌ها وجود نداشت.
زنگنه اضافه کرد: یک کار یک ساله میان شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین انجام شد، توانستیم سیستم استاندارد تولید تختال با همت فولاد مبارکه و ورق با تلاش فولاد اکسین را داشته باشیم.
وی با بیان این که بخش اصلی ورق مقاوم به گاز و نفت ترش برای نخستین بار در ایران تولید شد، گفت: پمپ‌ها را از 6 مگاوات به 2 و نیم مگاوات تبدیل کردیم و شرکت‌های ایرانی 50 پمپ ساختند و اکنون 4 پمپی که در ایستگاه شماره 2 کار می‌کند، پمپ‌های ساخت داخل است.
وزیر نفت با اشاره به تولید هزار کیلومتر لوله از طریق شرکت‌های داخلی ابراز امیدواری کرد: این طرح به عنوان مهمترین طرح پایه‌ای، زمینه ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد و پس از سالها، توسعه آن منطقه کلید بخورد.
زنگنه با بیان این که تاکنون مجوز احداث 900 هزار بشکه پالایشگاه را داده‌ایم که در حال انجام است، افزود: همچنین 20 میلیون مخزن با سرمایه‌گذاری حدود 230 میلیون دلار از طریق بخش خصوصی به روش BOT در آنجا احداث می‌شود.
وی گفت: در پی آن هستیم که یک هنرستان صنعتی نیز در منطقه بسازیم که نیرو‌های ماهر برای آینده آنجا که ده‌ها هزار نیرو نیاز است، تربیت شوند.
وزیر نفت افزود: 5 هزار هکتار زمین در آن منطقه گرفته شده که قرار شد هزار و 100 هکتار آن به سازمان بنادر برای ایجاد یک اسکله عظیم تجاری داده شود.
زنگنه تصریح کرد: در واقع ما اکنون یک پایانه صادراتی داریم که برای نخستین بار نفت را از دریای عمان صادر می‌کند که باعث افزایش ظرفیت صادراتی ایران و تنوع و انعطاف در پایانه‌های صادراتی ما و کاهش ریسک‌های عملیاتی و امنیتی می‌شود.
وی گفت: بهره‌برداری از این خط و صادرات در آنجا، منجر به کوتاه شدن مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور به حدود هزار مایل دریایی می‌شود.
وزیر نفت افزود: هزینه هر بشکه نفتی که به این منطقه می‌آوریم حدود 40 سنت در بشکه است در حالی که اگر نفت با نفتکش منتقل شود 60 سنت هزینه دارد و از نظر اقتصادی نیز هزینه آن به سرعت برمی‌گردد.
زنگنه گفت: در این طرح بیش از 250 شرکت بزرگ و کوچک داخلی ظرفیت خود را به این کار اختصاص دادند و حدود 10 هزار نفر کار کردند.
وی افزود: تملک اراضی در هزار کیلومتر با عرض 200 متر در دو طرف انجام شد که این یک رقم بزرگی است.
وزیر نفت ابراز امیدواری کرد: فاز‌های دیگر این طرح ادامه یابد و از این امکانات برای افزایش ظرفیت صادراتی در این منطقه استفاده شود.
زنگنه طرح خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک را استراتژیک‌ترین طرح این دولت بیان کرد و به ملت ایران تبریک گفت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: لوله جاسک نفت خام هزار بشکه در روز گوره به جاسک بهره برداری بهره برداری وزیر نفت هزار کیلومتر میلیون دلار تلمبه خانه قرارداد ها نفت ایران نفت خام خط لوله پمپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد

به گزارش «تابناک» به نقل از سایپانیوز،‌ شرکت مگاموتور با تولید ۲ هزار و ۵۲۹ دستگاه موتور از انواع محصولات گروه سایپا شامل پلت‌فرم‌های ایکس۱۰۰ و ایکس۲۰۰، نیسان، SP100 وME16، توانست برای نخستین‌بار بعد از گذشت 12 سال بدون برخورداری از امکان تولید محصولات وارداتی و تنها با تکیه بر توان داخلی، رکورد جدیدی از تولید روزانه محصولات خود را ثبت کند.

ثبت این میزان تولید روزانه توسط شرکت مگاموتور در حالی رقم خورده که این شرکت اجرای برنامه گسترده و بی‌سابقه‌ای در زمینه توسعه سبد محصولات و طراحی و ساخت انواع موتور و پیشرانه‌های جدید و برخورداری از فناوری‌های روز را در دستورکار خود قرار داده است.

گفتنی است،‌ در سال 1372 شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شد و ماموریت یافت که با فعالیت‌های خود، زمینه کاهش هر چه بیشتر وابستگی صنعت خودرو در تولید قوای محرکه به خارج از کشور را فراهم کند. بر این اساس شرکت مگاموتور افزایش رفاه عمومی و توسعه پایدار از طریق طراحی و تولید قوای محرکه صنعت حمل و نقل با استفاده از تکنولوژی‌های برتر را ماموریت خود می‌داند.

دیگر خبرها

  • الگری: به تمام اهداف خود نزدیک شده‌ایم و این یعنی فصل خوبی داشتیم
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • پرطرفدارترین بازیکن حال حاضر جهان به بایرن مونیخ می‌رود؟
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • هوینس خبر داد: انتقال صد میلیونی بایرن کیست
  • فروش یا انتقال قرضی؛ منچسترسیتی علاقه‌ای به حفظ ژائو کانسلو ندارد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران