Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد درویش، فعال محیط زیست در یادداشتی نوشت: آبی که از خوزستان گرفته‌ایم، معادل نیاز آب شرب ۷۸میلیون ایرانی است!

مطابق معاهده‌های بین‌المللی مورد تایید سازمان ملل متحد، تنها زمانی که هیچ راهی برای تامین آب شرب مردم وجود نداشته باشد، دولت‌ها مجازند تا از ابزار مخرب و گرانی به نام طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینک دوباره به جداول دو تا چهار نگاه کنید؛ آیا واقعاً هفتاد و هشت میلیون ایرانی در مضیقه آب شرب بودند که به چنین عملیات مخربی در چنین ابعاد حیرت‌انگیزی و با صرف بودجه‌هایی معادل ده‌ها برابر بودجه سالانه بزرگ‌ترین و راهبردی‌ترین وزارتخانه کشور - آموزش و پرورش - چراغ سبز نشان دادیم؟!

پاسخ البته که منفی است. نکته مهم این است که عملاً هیچ اراده‌ای برای بهینه‌کردن مصرف آب در حوضه‌های مقصد، استفاده از آب خاکستری، ایجاد تصفیه‌خانه، مهار و تصفیه شیرابه‌ها و پساب‌های بخش کشاورزی، صنعت و خانگی، بازچرخانی آب، کاهش ضایعات در بخش کشاورزی و کاهش سرانه مصرف آب و نزدیک‌کردن آن به حد استاندارد‌های جهانی، یعنی صد و پنجاه تا صد و هشتاد لیتر در روز و مهار حدود سی‌درصد هدر رفت آب در شبکه‌های لوله‌کشی آب شهری انجام نشده است و در عوض، بدترین و مخرب‌ترین کار، در اولویت قرار گرفته! چرا؟

ما با چنین تفکر و راهبردی نیاز به دشمن نداریم. یک دشمن عاقل هم نیاز به لشکرکشی به ایران ندارد، فقط کافی است انتظار بکشد تا ما خود، میخ آخر را به تابوت تاب‌آوری وطن بزنیم. درحقیقت، اگر این چندساله دچار شدیدترین تحریم‌ها نشده و پول کافی در اختیار داشتیم، تاکنون همه آن طر‌ح‌های افیونی انتقال آب را نهایی کرده و اینک ابعاد فاجعه چند برابر امروز بود. راستی! از این بخت خوش حالا باید بخندیم یا گریه کنیم؟

منبع: فرارو

کلیدواژه: بی آبی خوزستان محمد درویش آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد

 یاسر اکبریان  اظهار کرد: بخش اعظمی از این پروژه‌ها در مراحل نهایی کار می‌باشد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به طرح جهاد آبرسانی اشاره کرد که با مشارکت بسیج سازندگی سپاه استان به عنوان نماینده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، پیشرفت ۶۵ درصدی دارد.

وی افزود: با اجرای این طرح ۷۰ روستای مناطق محروم استان از آب سالم برخوردار می‌شوند که ۲۰روستا تاکنون از این خدمت بهره‌مند شده اند و مابقی طرح‌ها نیز طی ماه‌های آینده به بهره برداری خواهند رسید.

اکبریان بیان کرد: همچنین پارسال حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی استان اصلاح و بهسازی شد و در حال حاضر نیز ارتقای زیرساخت‌های تامین آب و بالا بردن ظرفیت‌های موجود نیز در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: با تلاش‌های انجام گرفته در بخش فاضلاب نیز حدود ۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که مهمترین آن‌ها تصفیه خانه‌های فاضلاب در پنج شهرستان استان می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: عملیات احداث تصفیه خانه در این پنج شهر از پیشرفت ساختمانی ۷۰ درصدی برخوردار است که با توجه به رایزنی‌های به عمل آمده و حمایت‌های استاندار و سایر مسوولان استانی و کشوری، تسهیلاتی از طریق چند بانک عامل برای آنها جذب شده است و تلاش می‌شود سرعت ساخت این تصفیه خانه‌ها افزایش یابد.

اکبریان بیان کرد: در بخش توسعه شبکه فاضلاب و به روز کردن آن‌ها نیز از همه ظرفیت‌های مهندسی و مالی شرکت استفاده شده است تا استان در شاخص‌های بخش فاضلاب ارتقا یابد.

بیش از ۶۱۰ هزار مشترک آب و ۲۹۰ هزار مشترک فاضلاب در لرستان وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشکستگی
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند