الان زمان توجه به کنسرت خیابانی است
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۳۶۰۷
علیرضا نیکنام ـ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ـ شرایط فعلی را فرصتی مناسب برای توجه به کنسرتهای خیابانی دانست و از پیگیری آن در مذاکره با دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دهمین گفتوگوی برخط «آهنگ» از سری لایوهای حوزه موسیقی خانه هنرمندان ایران با موضوع «بررسی کنسرتهای آنلاین در دوران پاندمی کرونا» چهارشنبه، ۳۰ تیر با حضور علی نیکنام مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، نوشین پاسدار آهنگساز و نوازنده عود و سما بابایی مجری کارشناس در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سما بابایی در ابتدای این لایو عنوان کرد که سابقه کنسرتهای آنلاین تنها به دوران کرونا برنمیگردد و چند سال قبل علیرضا قربانی برای اولین بار در سامانهای اجرای یک کنسرت آنلاین را برعهده داشت اما این روند به دلایلی ادامه نیافت.
وی سپس از نوشین پاسدار نوازنده عود و آهنگساز آلبوم «چله نشین» به خوانندگی حسین علیشاپور دعوت کرد تا درباره این اثر توضیح دهد.
پاسدار توضیح داد: این آلبوم در اسفند ۹۹ منتشر شد و خوشبختانه استقبال خوبی از آن صورت گرفت. «چلهنشین» برای ساز عود و خواننده آوازی تنظیم شده است و عود نقش اصلی و محوریت در کار داشت.
وی در پاسخ به این سوال که چرا ایام کرونا را برای انتشار این آلبوم انتخاب کرده است، بیان کرد: اولین قطعه آلبوم در آبان ۹۸ پیش از کرونا، ساخته شد اما از اواخر آن سال که وارد دوران قرنطینه شدیم، چند ماهی استودیو و کارمان تعطیل شد و بعد از آن در سال ۹۹ به این فکر بودم که باید آلبوم بالاخره گردآوری شود و به هدفی که چند سالی در سر داشتم، تحقق ببخشم. خوشبختانه با همراهی دوستان آلبوم نهایی و منتشر شد. به لطف همکارانم در این آلبوم و حسین علیشاپور آلبوم به مرحلهای رسید که بتوانم هم خودم را باور کنم و هم یک اثر با محوریت ساز عود گردآوری و ارائه شود.
چرا عود کمتر مورد اقبال هنرمندان است؟
نوشین پاسدار درباره علت اقبال کمتر از ساز عود توسط نوازندگان پاسخ داد: اساتیدی نظیر استاد منصور نریمان از ۵۰ سال پیش آهنگسازی برای ساز عود را شروع کردهاند. وقتی من در هنرستان موسیقی این ساز را فرا میگرفتم سازندگان و نوازندگان عود تعدادشان کم بود و به مرور اساتیدی نظیر حسین بهروزی نیا و محمد فیروزی فعالیت بیشتری در دهه ۷۰ درباره این ساز داشتند و در دهه ۸۰ رفته رفته جوانان به این ساز علاقهمند شدند. صدای عود بسیار درونی و آرام بخش است و ارتباط قلبی و احساسی با مخاطب و نوازنده برقرار میکند. ساز بسیار تاثیرگذاری است و در همه دنیا نوازندگان ماهری آن را مینوازند و با توجه به سابقه چند هزار سالهاش میتواند دوباره احیا شود و در ارکستر حضور داشته باشد.
نوازنده و آهنگساز آلبوم «چلهنشین» درباره وضعیت فعلی موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد: این نوع موسیقی در حال حاضر فرم و شکل بهروزتری گرفته است. در بیش از ۲۰۰ سال اخیر نغماتی ثبت و جمعآوری شده است که هر یک از ما در نسلهای جدید سعی کردهایم به نوعی از آنها بهره برده و موسیقی اصیل ایرانی را معرفی کنیم. حال اینکه ضربی شنیدن موسیقی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است، به نظرم یک مساله سلیقهای است.
تفاوت کنسرتهای آنلاین و حضوری؟
سما بابایی درباره تفاوتهای برگزاری موسیقی آنلاین با کنسرتهای حضوری از مهمان برنامه پرسید و پاسدار عنوان کرد: من در دو دوره از کنسرتهای آنلاین حضور داشتم که باید از بنیاد رودکی برای این منظور تشکر کنم. به نظرم دوره جالبی بود و اگرچه شور و هیجان تماشاگران را به این شیوه حس نمیکنیم اما با توجه به شرایط امروز کنسرتهای آنلاین حداقل توانستند هنرمندان را دور هم جمع کنند تا از فضای موسیقی دور نباشیم. اگر همین اجراها نباشد، دیدن اجرای هنرمندان در کنار شنیدن موسیقی، لذت از این هنر را برایمان رقم نمیزند.
وی با بیان این که کنسرتهای آنلاین به امری روزمره در زندگی انسانها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز میتوانیم از اپلیکیشنها برای عرضه هنر هنرمندان استفاده و کم کم به این شیوه عادت کنیم. به نظرم نتیجه استفاده از فضای مجازی و آنلاین برای هنر نیز در همین مدت درگیری با کرونا بد نبوده است.
در ادامه پاسدار درباره تاثیر کرونا بر زندگی فردی و حرفهای هنرمندان موسیقی توضیح داد: برگزاری کلاسهای آموزشی آنلاین فاصله بین هنرجویان و اساتید موسیقی را دور کرده است. در کوک کردن سازها و جریان آموزش و نحوه دقیق آن دچار مشکل شدهایم و هنوز درگیر آن در آموزشگاهها هستیم. امیدوارم اوضاع بهبود یابد و فرآیندی ایجاد شود تا به تدریج کنسرتها به صورت حضوری با تعداد کمتر تماشاگران و رعایت اصول بهداشتی به جریان بیفتد.
سوال بعدی به فرهنگسازی خرید بلیت کنسرت آنلاین مرتبط بود؛ پاسدار در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی را برای حمایت از موسیقی توسط مردم پیشنهاد میدهد، گفت: موزیسینها برای ارتقای خود و کارشان هزینه کردهاند و از نظر مالی هم باید تامین شوند. کاش میشد در شرایط سخت کرونا از آنها به نحوی حمایت کرد. به ویژه هنرمندانی که در حال حاضر اهل شهرهای دیگر هستند و دسترسی برای برگزاری کنسرتهای آنلاین ندارند تا دیده شوند. کاش حمایتهایی به لحاظ مالی از هنرمندان موسیقی وجود داشت. زیرا کنسرتها به کار هنرمندان پیش از این رونق میداد و اکنون شرایط برای هنرمندان موسیقی سخت شده است. میتوانیم اسپانسرهای زیادی را برای حمایت از گروههای موسیقی تهران و شهرستانها دعوت کنیم و ناگزیر به درآمدزایی برای تامین معیشت خود هستیم.
فرهنگ خرید بلیت کنسرت آنلاین هنوز جا نیافتاده است
علیرضا نیکنام، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران مهمان بخش دوم گفتوگوی برخط بررسی کنسرتهای آنلاین در دوران پاندمی کرونا بود. وی در پاسخ به سوالی درباره تجربه برگزاری و اهداف کنسرت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران بیان کرد: ویروس کرونا مسالهای جدی بود که به همه رشتههای هنری به ویژه موسیقی آسیبهای زیادی وارد کرد. انجمن موسیقی با حمایت دفتر موسیقی به دنبال راهکاری برای راهاندازی دوباره کنسرتهای تعطیل شده به دنبال شیوع کرونا بود و به راهکار کنسرتهای آنلاین رسید. این کنسرتها از ۱۶ مرداد سال ۹۹ اولین دوره خود را در بنیاد رودکی آغاز کرد و ۲۳ مرداد دوره دوم به موسیقی نواحی اختصاص یافت و سومین دوره نیز در آذر ماه ۹۹ برگزار شد. به دنبال استقبال از این اتفاق فراخوانی را در اسفند ۹۹ منتشر کردیم که خرداد ماه امسال با عنوان «برخط ماه و نوا ۲» برگزار شد و بازتاب خوبی داشت. دوره دوم و سوم کنسرتهای آنلاین امسال نیز ۲۹ و ۳۰ تیر برگزار شد.
نیکنام در پاسخ به این سوال که در صورت پایان همهگیری کرونا همچنان کنسرتهای آنلاین برگزار خواهند شد یا نه، توضیح داد: هدف از برگزاری این کنسرتها حمایت از جامعه موسیقی و استفاده از فضای مجازی برای تامین نیاز مخاطبان به شنیدن و تماشای اجراهای موسیقی است. امیدواریم با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون بتوانیم در آبان و آذر کنسرتهای حضوری را از سر بگیریم. زیرا لذت اصلی شنیدن و تماشای اجراها به حضور مخاطبان و هنرمندان در یک مکان است اما کنسرتهای آنلاین هم با تصویر و با کیفیت در دسترس هستند و این بستر خوبی است. آمارهای تماشای آنها هم بالغ بر دو هزار بازدید و بیش از ۱۳۰ نفر به صورت آنلاین و تماشای کامل آنها در لحظه اجرا بوده است.
وی درباره علت پخش رایگان کنسرتهای آنلاین نیز عنوان کرد: فعلا چارهای نداریم و هنوز فرهنگ خرید بلیت کنسرتها جا نیفتاده است. امیدواریم برنامهریزی صورت بگیرد که مردم برای تماشای کنسرتهای آنلاین هم هزینه و به این واسطه از هنرمندان این حوزه حمایت کنند. سعی میکنیم کنسرتهای آنلاین در کنار کنسرتهای حضوری ادامهدار باشد و بعد از رد شدن از پیک پنجم کرونا با رعایت پروتکلها در سالنهای بنیاد رودکی، تالار وحدت و سالنهایی که در اختیار داریم، کنسرتهای حضوری را انشالله دنبال خواهیم کرد.
او در پاسخ به این سوال که آیا کنسرتهای آنلاین در مرداد هم برگزار میشوند، بیان کرد: بله، سه دوره از این اجراها را در مرداد ماه شاهد خواهیم بود و به مناسبت ایام عزاداری محرم نیز کنسرتهای آنلاین مذهبی را برگزار خواهیم کرد.
توضیحی درباره کنسرتهای خیابانی
نیکنام درباره کنسرتهای خیابانی نیز گفت: به دنبال گرفتن مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرتهای خیابانی هستیم که در تهران و سایر استانها از آن استفاده کنیم. به نظرم شرایط فعلی فرصت خوبی برای این تجربه است و باید اجازه بدهیم که اتفاق بیفتد. با دوستانمان در دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت خواهیم کرد که انشالله این اتفاق بیفتد.
وی درباره میزان حمایت انجمن موسیقی ایران از کنسرتهای پاپ عنوان کرد: کنسرتهای پاپ حمایت لازم را از مردم میگیرند و جای خود را پیدا کردهاند. سیاست انجمن موسیقی ایران در حمایت از موسیقی اصیل ایرانی و دستگاهی است. موسیقی کلاسیک را هم در دستور کار خود داریم اما در ارتباط با موسیقی پاپ آهستهتر حرکت میکنیم و نگاهمان بیشتر متوجه موسیقی سنتی و نواحی است.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در پایان درباره انتشار آلبوم «ردیف میرزا عبدالله» به همت داریوش طلایی توسط انجمن توضیح داد: سال گذشته قراردادی با استاد داریوش طلایی منعقد کردیم و خوشبختانه ایشان پذیرفتند و طی حدود ۶ ماه این آلبوم جمعآوری شد و چند روز گذشته از آن رونمایی شد.
منبع: الف
کلیدواژه: مدیرعامل انجمن موسیقی ایران پاسخ به این سوال کنسرت های آنلاین کنسرت های خیابانی کنسرت های حضوری کنسرت آنلاین برگزار شد کنسرت ها ساز عود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۳۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/