رانت دولتی قاتل اصلی «تولید» در سینما است/ لزوم حمایت از «اکران»
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۳۷۵۱
تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است که حمایتهای رانتی دولتی قاتل اصلی تولید در سینمای ایران به شمار میرود و دولت بهجای ورود به تولید باید از اکران فیلمها حمایت کند.
به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «تک خال» را به صورت آنلاین اکران دارد، گفت: خوشبختانه این فیلم توانسته است، فروش خوبی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به شرایط فعلی کرونا، بیان کرد: فیلم سینمایی «زنها فرشتهاند ۲» را پیش از شیوع ویروس کرونا ساخته و بعد از شیوع، آن را اکران کردم، «تک خال» نیز در طول کرونا تولید و اکران شد، هرچند این ۲ تجربه را در این دوره پشت سر گذاشتم، اما همچنان معتقدم که اکران فیلمهای سینمایی برای تهیه کنندگان در حال حاضر یک ریسک بسیار بزرگی است، چرا که در حال حاضر بخش خصوصی در سینما وجود ندارد.
کارگردان فیلم سینمایی «عطش» توضیح داد: مساله این است که اکثر فیلمهایی که در حال حاضر در سینما اکران میشوند قبل از شیوع ویروس کرونا تولید شده است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی در نوبت اکران هستند. با توجه به شرایط موجود بسیاری از تهیه کنندگان حرفهای سینما کمتر در زمینه تولید فعالیت میکنند و بیشتر کسانی نیز که فیلم آماده اکران دارند، ترجیح میدهند اثر خود را نگه داشته تا شرایط بهتری را برای تولید فراهم کنند.
با اکران دینامیت تهیهکنندگان متقاعد به نمایش فیلمهای خود شدند
وی تاکید کرد: تنها فیلمی که طی این مدت فروش خوبی داشت، فیلم سینمایی «دینامیت» است که نزدیک به ۳ سال پیش تولید شده است و خوشحالم که تهیه کننده این فیلم، متقاعد به نمایش این اثر سینمایی در سینماها شد.
این تهیهکننده سینما در پاسخ به این پرسش که با اکران نشدن فیلمها، تا چه اندازه ممکن است به اقتصاد سینما صدمه وارد شود، بیان کرد: نباید این را فراموش کرد که تهیه کنندگان سینمایی حق دارند که در شرایط فعلی فیلمهای خود را اکران نکنند، چرا که پیش از هر چیز نگران از دست رفتن سرمایههای خود هستند، به اصطلاح تهیه کنندگان معتقدند یک قلک (فیلم سینمایی) دارند که آن را کنار گذاشتهاند تا در زمان مناسب از آن استفاده کنند.
فرح بخش افزود: معتقدم تلویزیون نیز باید دشمنی خود با سینما را تمام کند و از اکران با تبلیغات مناسب حمایت کند. تلویزیون باید به مردم یادآور شود که سینما جای خطرناکی نیست و با توجه به فضا، تهویه مناسب و پروتکلهای بهداشتی که در آن رعایت میشود، میتوان از این مکانها به درستی استفاده کردوی توضیح داد: البته من معتقدم که سینما طی یک ماه گذشته جانی تازه گرفته است و فکر میکنم از شهریورماه سینما روی مسیر اصلی خود قرار گیرد، با اکران «دینامیت»، بسیاری از کسانی که حاضر اکران فیلمهای خود نبودند، درحال متقاعد شدن هستند تا آثار خود را نمایش دهند.
فرح بخش گفت: مساله دیگری که میتوانست باز هم سینما را به خطر بیندازد، تعطیلی دوباره شهرهای قرمز بود، که این مساله نیز با تغییر گروه شغلی سینما برطرف شد، تاکید میکنم که کشور دیگر کشش و تحمل تعطیلی دوباره را در هیچ بخشی ندارد.
وی با اشاره به اهمیت احیای اقتصاد سینمای ایران توضیح داد: معتقدم در این زمینه دولت باید از سینمای ایران حمایت کند، در واقع دولت باید با پرداخت حمایتهای مالی صاحبان آثار را ترغیب به اکران فیلمها کند. چرا که فیلمها در حال حاضر نیاز به یک حداقلی گارانتی برای اکران دارند، البته این را باید بگویم که این حمایتها باید برای فیلمهایی باشد که قابلیت فروش داشته باشند. شورای صنفی نمایش در زمینه تشخیص این مساله میتواند بسیار موفق باشد، به عنوان مثال این شورا با بررسی «دینامیت» به این نتیجه رسید که این فیلم میتواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بود.
کارگردان فیلم سینمایی «مستانه» بیان کرد: این طور که مشخص است فیلم سینمایی «قهرمان» نیز طی ماههای آینده در سینما اکران میشود، که البته نمایش این فیلم خود میتواند سکوی پرشی برای فروش خوب و بازگشت مردم به سینما باشد. در کنار آن معتقدم تلویزیون نیز باید دشمنی خود با سینما را تمام کند و از اکران با تبلیغات مناسب حمایت کند. تلویزیون باید به مردم یادآور شود که سینما جای خطرناکی نیست و با توجه به فضا، تهویه مناسب و پروتکلهای بهداشتی که در آن رعایت میشود، میشود از این مکانها به درستی استفاده کرد.
دولت از حمایت تولید در سینما دست بکشد
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به حمایتهای دولتی توضیح داد: بهتر است که دولت تنها تمرکز خود را روی حمایت از اکران داشته باشد و در زمینه تولید ورود پیدا نکند، چرا که بخش خصوصی در صورتی که اکران مناسبی وجود داشته باشد، میتواند از پس تولید برآید. البته این را هم باید بگویم که سینمای ایران با توجه به تعداد بالای فیلمهای در نوبت اکران، تا اطلاع ثانوی نیازی به تولید ندارد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «ریشه در خون» تاکید کرد: یادآور میشوم که یکی از قاتلان بزرگ تولید در سینما، حمایتهای رانتی دولتی در تولید است، دولت باید از حمایت در تولید دست بردارد، متاسفانه دولت به تولیداتی کمک میکند که قابلیت دیده شدن ندارند، معتقدم بنیاد سینمایی فارابی مرکز رانت خواری در سینما است و باید این نوع از حمایت را قطع کند.
فرح بخش گفت: به نظر من، دولت جدید باید در این زمینه سیاست جدیدی را پیش بگیرد و کمک به تولید فیلم را حذف کرده و تنها در طول سال از ۲ یا ۳ فیلم خاص حمایت کند. بنیاد سینمایی فارابی میتواند این بودجه را صرف حمایت از اکران و یا ساخت سالن در کشور کند، حتی میتواند بلیت فیلمها را خریده و به صورت رایگان در اختیار نهادهای دولتی قرار دهد تا نه تنها مردم تشویق به سینما رفتن شوند بلکه به اکران فیلمها نیز کمک شود.
منبع: مهر
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سینما دولت تولید اکران اکران فیلم ها فیلم سینمایی تهیه کنندگان سینمای ایران حال حاضر تهیه کننده حمایت ها فرح بخش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به یاد آتیلا پسیانی و لحظههای ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمیکیا و بهروز افخمی | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، آتیلا پسیانی از پیشگامان تئاتر تجربیست و چیزی حدود ۸۰ فیلم سینمایی در کارنامه بازیگریاش به چشم میآید؛ از نقشآفرینی برای بهرام بیضایی و تهمینه میلانی تا ابراهیم حاتمیکیا و بهروز افخمی.
آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوستداشتنی برای دهه شصتیها بود، در تمامی سالهای بلند فعالیت هنری خود در گونههای رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقشهایی که نمود آنها در فیلمهای بسیاری پیدا بود.
«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آنها نقشآفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلیپور و تهمینه میلانی در فیلمهایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاریاش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلمهای «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.
فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نامهای «آخرینبار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصههای سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه میخواند که قادر بود نقشهای پیچیده و روانشناختی را به گونهای ادراکپذیر ایفا کند.
گرچه «کما» ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی بهشمار میرفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» تواناییهای بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقشآفرینیهای به یاد ماندنی این بازیگر فقید میتوان خواند.
آتیلا پسیانی که آخرین نقشآفرینی او بازی در مجموعه «بیگناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.
کد خبر 848317 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور