Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:32:00 GMT

تامین آب مورد نیاز کشور با منابع کارست

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۳۹۹۰

تامین آب مورد نیاز کشور با منابع کارست

محمدرضا اسپهبد روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه ایران در سال ۱۴۰۰ مانند ۱۳۷۹ با مشکل کم آبی مواجه است، افزود: یکی از منابعی که می توان از آن برای رفع مشکل کم آبی کشور کمک گرفت، منابع آبی کارست است.

کارست پدیده‌ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبیل حفره‌ها و غارها، در سطح و در زیر سطح وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت ایجاد آن به وجود شکستگی‌ها و قابلیت انحلال توده‌سنگ مربوط می‌شود که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می‌تواند شکل گیرد

وی بیان کرد: درحال حاضر کشور به ویژه در مناطق زاگرس دارای منابع آبی کارستی پر آب است، موهبتی که خداوند در اختیار ما قرار داده و این کمک را به کشور کرده که تمام سنگ های آهکی که در اختیار ما قرار داده، تبدیل به غار شده است.

اسپهبد اظهار داشت: در مناطق کارست می توان با حفر چاه حداقل ۲۵۰متر تا حداکثر ۵۰۰ متر به آب دست پیدا کرد؛ درصورتی که برای دستیابی به آب ژرف که به عنوان یکی از منابع برای دست یابی به آب بیان شده باید چاه با عمق بیش از هزار متر حفر شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعه روی مناطق کارست در کشور شروع شده است ادامه داد: در حال حاضر در دنیا از منابع  کارست که بالاترین آن در یوگسلاوی قرار دارد، ۵ هزار لیتر یعنی ۵ مترمکعب آب درثانیه برداشت می شود. بنابراین می توان با توجه به منابع موجود، تمام منابع آبی کشور را از کارست تامین کرد.

استاد بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: علاوه بر این منابع، در جنوب کشور با دسترسی به اقیانوس و دریای عمان که خود به اقیانوس وصل است، با گذاشتن آب شیرین کن می توانیم از این منابع آبی خیلی راحت استفاده کنیم؛ به خصوص آب منطقه مکران بسیار قابل استفاده است. با گذاشتن آب شیرین کن و پمپ های مخصوص به دلیل اینکه مقدار نمک آن نسبت به خلیج فارس پایین تر است می توان بیشتر از آب های ژرف استفاده بهینه کرد.

وی یادآور شد: اگر  در کشور استفاده از منابع آبی و آب را درست مهندسی شود، در ایران مشکل آب نخواهیم داشت. 

برچسب‌ها آب شیرین کن منابع آب خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آب شیرین کن منابع آب خشکسالی آب شیرین کن منابع آب خشکسالی منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

به گزارش تابناک به نقل از میزان- علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در جریان سفر دوروزه خود به شهرستان گلپایگان، در نشست با فعالین منتخب بخش خصوصی در حوزه صنعت، معدن، مسکن، کشاورزی و اجتماعی شهرستان حضور پیدا کرد.

در این جلسه که حدود چهار ساعت به طول انجامید، نزدیک به ۲۰ نفر از فعالان مردمی بخش اقتصاد شهرستان در حضور سخنگوی دولت به بیان مطالبات و نقطه‌نظرات خود پرداختند. در این نشست همچنین معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، دبیر کمیسیون مسکن هیئت دولت، معاون اقتصادی استاندار اصفهان، فرماندار گلپایگان، امام جمعه گلپایگان و جمعی دیگر از مقامات ملی و محلی حضور داشتند.

فعالان بخش خصوصی و مسئولان شهرستان در این جلسه در حضور سخنگوی دولت مطالبات خود درخصوص مسائل شهرستان گلپایگان را به مسئولان حاضر ازجمله معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند و تصمیماتی مثبتی جهت افزایش تولید و رفع موانع مشارکت بخش‌های مردمی در این عرصه اتخاذ شد.

دبیر هیئت دولت در پایان این جلسه با اشاره به ثمرات این جلسه و تصمیمات مثبت اتخاذ شده در آن گفت: اینکه رهبر انقلاب به ما امر کردند که جهش تولید با مشارکت مردم داشته باشیم، یکی از روش‌های آن برگزاری چنین جلساتی است که فعالان بخش خصوصی، مسئولان ملی و مسئولان شهرستان هم زمان حضور داشته باشند تا چاره مشترکی برای امور بیاندیشیم و با هم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: دولت در اینجا امکان واگذاری زمین دارد. شرط اینکه این طرح موفق شود این است که هر بخش همینطور به توانمندی و آورده خودش برای پیشبرد برنامه بیاندیشد و به میدان بیاید. اگر بخش‌های دیگر مانند شهرداری، بخش خصوصی و سایر نهاد‌ها نیز پا به میدان بگذارند، نه تنها مشکل مسکن مرتفع می‌گردد، بلکه در سطح کلان جهش تولید مدنظر با مشارکت مردم حاصل می‌شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کلید حل مشکلات در دست خودمان است. حتی در مسائلی که مشکل از بیرون به ما تحمیل می‌شود، خودمان می‌توانیم مسائل را حل کنیم و برای این امر نیازمند هم‌فکری و همدلی با جلسات این‌ چنینی هستیم.

بهادری جهرمی درباره افزایش تجارت خارجی کشور و تأمین منابع ارزی لازم تأکید کرد: مجموع تجارت خارجی در فروردین ۱۴۰۳، ۱۰.۴ میلیارد دلار بوده است که نزدیک ۵۰ درصد بیشتر از فروردین ۱۴۰۲ بوده است؛ بنابراین مشکلی در تأمین منابع ارزی نداریم.

دیگر خبرها

  • تاکید بر تامین لاستیک خودرو از منابع معتبر دولتی
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • کلانشهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی نیاز دارد
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران