Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر فارسی و عربی‌سرای اهل خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره اعتراضات مردم استانش به موضوع کم آبی و تلف شدن دام اظهار داشت: من از افرادی هستم که حدود سه دهه در منطقه کم آب و پرآبی چون شوش و اهواز مستمر زندگی کرده‌ام و از نزدیک مشکل کم شدن آب رودخانه دز را درک کرده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: من بچه شط هستم و از نزدیک شاهد بودم که این رودخانه به دلیل سیاست‌های غلط از روزهای خوب خروش به آب باریکه مبدل شد. این ماجرا رزق مردم و کار جوانان را تحت الشعاع قرار داد و کشاورزی را ضعیف و نابود کرد.

این شاعر در بخش دیگر بیان داشت: مشکلات آب، هوا و محیط زیست اهواز روز به روز بیش‌تر می‌شد و این مساله را از نزدیک لمس می‌کردم و آن را در هنرم که همانا شعر است، منعکس کردم.

آل کثیر با صبور خواندن مردم خوزستان و اینکه این مساله از مهم‌ترین ویژگی‌های اهالی این منطقه است، گفت: در حال حاضر سیاست‌های غلط دولت و تلاش‌های جدایی‌طلبان مردم این منطقه را گله‌مند کرده است. آنچه در عصر ارتباطات مخفی نمی‌ماند، همین موضوع است، زیرا مدیران استانی هم مقصرند و به مشکلات دامن زده‌اند، اما اعتراض این روزهای مردم به بی‌آبی، به‌حق است و همه متفق هستند که صف اغتشاشگران و جدایی‌طلبان از این مطالبات به‌حق جداست.

این شاعر خوزستانی، کم‌آبی امروز را نتیجه سیاست دولت‌های گذشته دانست و عنوان کرد: ما به عنوان هنرمند سعی کردیم با شعر تسکینی برای مردم این منطقه باشیم، اما باید به موضوع مهمی چون بی‌آبی توجه کرد.

وی ادامه داد: ما، خانواده ما و بسیاری از خانواد‌های خوزستان به نظام اعتقاد داریم و در مسیر انقلاب در هشت سال جنگ تحمیلی شهید داده‌ایم. بنابراین اگر قرار باشد اعتراضی شود لیدری آن باید به دست مردم باشد که اعتقاد به نظام دارند.

این شاعر خوزستانی به جلسه اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب برای خوزستان و رفع مشکلات اشاره کرد و گفت: این جلسه ما را چه در موضوع خوزستان و چه سیستان امیدوار کرد.

آل کثیر، به کار بردن واژه «محرومیت» را برای خوزستان ستم بزرگ خواند و گفت: ما محروم نبوده و نیستیم، اما ما را محروم کردند. خنده‌دار است که مطالبه مردم خوزستان را به آب و هوا تنزل دهیم چرا که ما معتقدیم تعمدی بوده تا محرومیت بیش‌تر شود. بخشی ناشی از جهل و بخشی ناشی از لجاجت بوده است، اما امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید، مردم کمی آرامش داشته باشند.

در ادامه شعر این شاعر برای خوزستان را ببینید و بخوانید:

هی فلانی! من به میز و منصبت کاری ندارم
یک کشاورزِ خسارت دیده هستم، دامدارم

چاه‌های نفت را بشکاف و پُرشو! نوش جانت!
من فدای مردم این سرزمینِ استوارم

بچه اینجایم آقا، بچه دارم، زن گرفتم
لهجه دارم، بومی‌ام، ایرانی‌ام! جویای کارم

کارِ کارونم تمام! از دست رفت این رود عاشق
رخت بر بسته ست کرخه !من به بی‌آبی دچارم

جلگه‌ای سرسبز باید باشم اما خشکم اینک
هستی‌ام را می‌مکند از چارسو ...غرقِ غبارم 

من بدم می‌آید از این نفت آه این گنج بدبو
تشنه هستم ...آبِ آشامیدنی را دوست دارم

شیعه هستم! خاک پای زائران اربعینم
از قضا، با شِمر بی تدبیری‌ات در کارزارم 

دارم از این مردم بی باک می‌گویم که عمری 
مرزداری می‌کنند از میهن با اقتدارم

یک نفر مسئول می‌خواهم که دردم را بفهمد
یک نفر از جنس مردم! مردم ِ پر افتخارم

تا که حقم را بگیرد مثل هر شهری در ایران 
وا کند حق‌آبه‌ام را مثل شهر همجوارم 

تا عدالت هم گلویی ترکند در سرزمینم
تا بروید از میان خاک و خاکستر بهارم

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خوزستان آل کثیر صف اغتشاش جداست مطالبه به حق کم آبی برای خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۴۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  سرهنگ پاسدار موسی عطاری با اشاره به اهمیت محرومیت‌زدایی اظهار داشت: محرومیت‌زدایی از چهره مناطق محروم و کم‌برخوردار یکی از مهم‌ترین امور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکرده و با تمام توان وارد میدان می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه کار در مناطق روستایی و محروم یک فرصت ارزشمند و توفیق الهی است، ادامه داد: بسیج یک نیروی پیش‌برنده و محرک بوده و تفکر بسیجی در تمام دنیا گسترده شده است.

وی اظهار کرد: طرح‌های محرومیت‌زدایی با استفاده از بازوی توانمند بسیج عملیاتی می‌شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت با اشاره به طرح‌های محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری در شهرستان افزود: در حال حاضر بالغ بر ۶۰ طرح مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی در سطح شهرستان در حال اجرا است و این طرح‌ها در ۴۰ روستا عملیاتی می‌شود.

عطاری اضافه کرد: برای اجرای ۶۰ طرح مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی اعتباری بالغ بر یک هزار و دویست میلیارد ریال هزینه می‌شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت افزود: اعتبارات این طرح از محل مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) و سپاه شهدا آذربایجان غربی تأمین می‌شود.

وی در خصوص طرح‌های محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری اظهار کرد: طرح‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی شامل آبرسانی، مرمت و بازسازی مساجد روستایی، گازرسانی به خانه محرومین، احداث خانه محرومین، تکمیل خانه‌های مددجویی در روستاها، تجهیز کارگاه‌های قالی‌بافی و ایجاد اشتغال پایدار است.

وی در خصوص اهداف طرح‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی اظهار کرد: هدف از اجرای طرح‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی زدودن محرومیت از چهره مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت در ادامه با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی نقطه مقابل با اقدامات و توطئه‌های دشمنان است؛ زیرا طی سالیان دراز دشمن تمرکز خود را برای ایجاد مشکلات اقتصادی گذاشته است، افزود: امسال بالغ بر یک صد طرح محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری تا پایان سال جاری اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت
  • هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود
  • اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست
  • افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان
  • پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان
  • پیش‌بینی افزایش دما و رطوبت در خوزستان
  • افزایش دما و رطوبت در راه خوزستان
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد