Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@22:00:11 GMT

اعتراض آژانس به توقف مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۵۲۸۰

اعتراض آژانس به توقف مذاکرات وین

گروه سیاسی/ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توقف مذاکرات وین ابراز نارضایتی کرده و آن را سبب ساز مشکلاتی در روند نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانسته است.

 «رافائل گروسی» در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فرانسه گفته است که وقفه در مذاکرات وین برای احیای برجام، آژانس را در وضعیتی نامطلوب قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نارضایتی در پی آن مطرح شده که مشخص شد هفتمین دور مذاکرات وین قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران از سر گرفته نخواهد شد. سید عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات احیای برجام در وین چند روز پیش اعلام کرد که یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است و روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. پس از آن بود که وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد هنگامی که دوره انتقالی در ایران به پایان برسد، آماده برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات در وین است.
به‌گزارش ایسنا، مدیر کل آژانس با ابراز نارضایتی از این وقفه در مذاکرات وین و توصیه به اینکه بهتر است طرفین به جای صبر کردن مذاکره کنند، اعلام کرده که آژانس هنوز سؤالاتی دارد و مسائلی مطرح است که باید روشن شود و این در حالی است که توقف در مذاکرات و کار با تیم جدید باعث می‌شود که همه چیز از نو شروع شود.
این در حالی است که رسانه امریکایی «بلومبرگ» هم به نقل از «گروسی» نوشته ایران اعلام کرده داده‌های ضبط‌ شده توسط تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هنوز نگاه داشته است. پیشتر ایران بر پایه یک توافق موقت سه ماه به آژانس اجازه داد دوربین‌های نصب شده در ۸ تأسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ کند. در این تفاهم آمده بود که داده‌ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که بعد از رفع کامل تحریم‌ها خواهد بود. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد. اگرچه این تفاهم یک ماه دیگر هم تمدید شد اما مذاکرات وین به نقطه روشنی نرسید و تهران هم از تمدید این تفاهم موقت خودداری کرد. با این حال کشورمان اعلام کرده داده‌های ضبط‌ شده توسط تجهیزات آژانس را هنوز نگه داشته است اما تا زمانی که مذاکرات وین به اتمام نرسند و تحریم‌ها رفع نشوند اجازه دسترسی به این داده‌ها به بازرسان آژانس داده نخواهد شد.
«گروسی» هم در مصاحبه اخیر خود به این روند معترض شده و گفته است: «برای ما وضعیت نامطلوبی است، چون این ضمانت‌ها درماهیت غیررسمی هستند و ما نمی‌دانیم این اتفاق می‌افتد یا خیر، اما چاره‌ای نداریم.» مدیر کل آژانس اتمی در ادامه افزوده:«بازرسان نهاد تحت امر او در ایران حضور دارند ولی بازدیدهای آنها به سایت‌های هسته‌ای اعلام‌شده محدود و بازدید از چند سایت مدنظر آژانس متوقف شده است.» او تأکید کرده با‌ وجود نامه نگاری‌های متوالی با تهران هنوز نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در پیامی توئیتری به برخی گزارش‌ها درباره تعلیق مذاکرات احیای برجام تا اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) واکنش نشان داده و گفته است که دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن برای از سرگیری گفت‌وگوهای وین است اما کسی نمی‌داند چقدر طول می‌کشد. او افزوده است: «ما باید منتظر اعلام رسمی از سوی تهران باشیم. هر چه زودتر اتفاق بیفتد بهتر است.»

اعلام آمادگی مجدد امریکا برای ازسرگیری مذاکرات
در حالی که برگزاری هفتمین دور مذاکرات وین در انتظار انجام فرایند انتقال قدرت در ایران است، نشریه امریکایی «وال‌استریت ژورنال» از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات وین خبر داده است. این رسانه امریکایی در گزارشی مدعی شده امریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به‌عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است. به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های امریکایی، به‌دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، امریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آنها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات یا مجازات آن در صورت شکست مذاکرات است. به ادعای مقام‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، طرحی که در مرحله پیش‌نویس است، فروش در حال رشد نفت خام ایران به چین را از طریق تحریم‌های تازه متوقف خواهد کرد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم در نشست خبری اخیر خود تلویحاً این گزارش را تأیید کرده و افزوده است:‌ «همه تحریم‌ها پابرجا هستند مگر آنکه از طریق یک فرایند دیپلماتیک رفع شود.» او همچنین با اشاره به وقفه در مذاکرات وین با بیان اینکه امریکا علاقه‌مند به بازگشت دوجانبه به برجام است، گفت: «موضع ما از مدت‌ها پیش همین بوده است. ما تمایلمان را برای ادامه این گفت‌وگوها پنهان نکرده‌ایم چون بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع ملی ما است.» این مقام امریکایی در ادامه تصریح کرد که پیشنهاد مذاکره به ایران به‌صورت نامحدود ادامه نخواهد داشت. وقتی روند انتقال ریاست‌جمهوری در ایران به پایان رسید آماده بازگشت به وین و ادامه گفت‌وگوها هستیم.»
این موضع گیری‌ها در حالی است که امریکا در نامه‌ای به دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار تمدید مهلت ارائه لایحه اعتراضی خود تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۳۱ آذر) شده است اما با درنظر گرفتن مخالفت ایران، دادگاه این مهلت را تا ۲۲ نوامبر (یکم آذر) تمدید کرد.
به گزارش ایرنا، امریکا ادعا کرده که طی سه ماه گذشته مشغول مذاکرات درباره احتمال بازگشت متقابل ایران و ایالات متحده به تعهدات دو طرف تحت توافق هسته‌ای بوده است و نتیجه این مذاکرات تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر متن لایحه واشنگتن داشته است. ایران پیشتر در پی نقض عهد امریکا در چهارچوب عهدنامه مودت، پرونده شکایت تازه‌ای را در دیوان بین‌المللی دادگستری گشود و دیوان هم با صدور رأی صلاحیتی و رد ایرادات مقدماتی ایالات‌متحده توسط دیوان، وارد مرحله رسیدگی ماهوی شده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات وین احیای برجام بین المللی تحریم ها داده ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۵۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان همزمان با سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای ۱۸ و ۱۷ اردیبهشت ماه و همچنین دیدار وی با مقامات کشورمان در تهران از جمله تحولات مهم در روند فعالیت‌های هسته‌ای کشور است که محل بروز دیپلماسی هدفند دولت سیزدهم قرار گرفته است؛ امری که نشان می‌دهد ایران توانسته دیپلماسی هسته‌ای خود با آژانس را همپای سیاست خارجی منطقه ای پیش براند.

قضاوتی که شاید به میزان قابل توجهی حاصل این اتفاق باشد که در طول ماه‌های پس از آغاز نبرد «طوفان الاقصی»، اخبار حوزه دیپلماسی هسته‌ای زیر سایه خبرهای مربوط به اوج گیری تنش سیاسی و نظامی تهران و تل آویو قرار داشته و برای بازتاب در رسانه‌های جهان، کمتر فرصت یافته است. این امر امکانی را برای شماری از محافل غربی-صهیونیستی فراهم کرد تا در ادعایی واهی از کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران سخن بگویند و مدیر کل آژانس را برای پیگیری این اتهام بدون سند، تحت فشار مضاعف قرار دهند. چنانکه آخرین نشست شورای حکام آژانس در اسفندماه سال گذشته به محملی برای تکرار ادعاهای پرشمار علیه ایران تبدیل شد و «گروسی» انتقاداتی را پیرامون چندین مساله اختلافی از حل و فصل نشدن موضوع ۲ مکان ادعایی گرفته تا مجوز بازرسان و ممنوعیت های دوربین های آژانس متوجه تهران کرد.

همکاری بر اساس بیانیه سال ۱۴۰۱

با این وجود، نگاهی به رویکرد مقام‌های ایرانی پیش و پس از تندتر شدن مواضع آژانس، قضاوت درباره سیاست مسالمت‌آمیز تهران در تعامل با مقام‌های این نهاد بین المللی را در بوته آزمون می‌گذارد. این مهم را محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی چند روز پیش مورد توجه قرار داد و سفر قریب‌الوقوع مدیر کل آژانس به ایران را فرصتی برای ابهام زدایی از موارد مطروحه پیرامون مسائل اختلافی ایران و آژانس خواند و در عین حال مبنای همکاری جاری دو طرف را همچنان از بیانیه سال ۱۴۰۱ متاثر دانست.

این بیانیه که «گروسی» چندی پیش، اجرای مفاد آن را مورد تردید قرار داد، در پی سفر او در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به تهران منتشر شد که بر مبنای آن، ایران و آژانس ذیل موافقتنامه‌ جامع پادمانی، روند حل‌وفصل مسائل اختلافی مربوط به ۴مکان ادعایی شامل سایت «جابرابن حیان کرج»، «مریوان»، ورامین (تورقوزآباد) و سایت «شیان» و همچنین نحوه راستی‌آزمایی آژانس بر اساس ملاحظات جاری را در قالب یک نقشه راه ترسیم کردند.

این در حالی بود که کمی پیش از صدور این بیانیه، پرونده اختلاف بر سر سایت «جابرابن حیان کرج» در ایستگاه آخر قرار گرفته بود و کمتر از ۳ ماه بعد از این بیانیه یعنی در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز پرونده سایت «مریوان» بسته شد تا شمار موضوعات بر سر مکان‌های مورد ادعا از ۴پرونده به ۲پرونده ادعایی مرتبط با کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در «تورقوزآباد» و «ورامین» کاهش پیدا کند.

حل چالش موضوع بازرسان

حضور «گروسی» در ایران همچنین فرصتی را برای این مهم فراهم می کند تا دو طرف دغدغه‌های خود پیرامون موضوع بازرسان آژانس را با یکدیگر در میان بگذارند. مدیر کل در حالی روی خود را از تصمیم سال گذشته ایران مبنی بر عدم صدور مجوز به چند بازرس اروپایی آژانس برگردانده و آن را منافی روند راستی آزمای آژانس می خواند که از مجموع ۴۰۰ بازرس آژانس، حدود ۱۲۰ بازرس در چارچوب موافقت نامه جامع پادمانی برای بازرسی و راستی‌آزمایی فعالیت های هسته‌ای به کار گرفته شده‌اند و با کمترین ممانعتی از سوی سازمان انرژی اتمی جهت فعالیت های راستی آزمایی خود مواجه نیستند. از این رو فعالیت حدود یک سوم کل تعداد بازرس‌های آژانس در ایران نمی‌تواند مغایرتی با کارکرد این نهاد نظارتی در بررسی فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور داشته باشد.

خنثی سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی

بنابراین در چنین شرایطی که محافل غربی- اسرائیلی سیاست تبلیغاتی هدفمندی را برای تدارک یک جنگ دیپلماتیک فرسایشی میان تهران و وین در پیش گرفته اند، گفت‌وگوی چهره به چهره مقام‌های ایران و آژانس و برگزاری کنفرانس بین المللی اصفهان می تواند، به یکی از مجموعه فاکتورهای موثر در پیشبرد تعامل سازنده تهران و آژانس و پذیرش خواست‌ها و خط قرمزهای ایران در جریان این همکاری تبدیل شود و حتی مذاکرات رفع تحریم‌ها را نیز متاثر از خود سازد؛ امری که در ادامه نشان از این واقعیت دارد که جمهوری اسلامی ایران اجرای راهبرد صلح آمیز هسته‌ای خود را صرفا با هدف تحقق نیازهای ملی و با تکیه بر قوانین و استانداردهای آژانس ذیل سرفصل مفهوم پادمان هسته‌ای و موافقتنامه «ان پی تی» پیش می‌راند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903001

دیگر خبرها

  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ پیشرفتی نداشت
  • سفر گروسی به اصفهان مهر تاییدی بر حمایت آژانس اتمی از مجموعه‌های علمی ایران است
  • بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر می‌کند
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان می‌آید
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟