Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@08:12:55 GMT

مثلث دلتا، آب و صرفه‌جویی

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۵۴۰۱

مثلث دلتا، آب و صرفه‌جویی

کشور عزیزمان ایران اسلامی، کشوری خشک و نیمه خشک می‌باشد و این بدان معناست که خشکسالی واژه‌ای شناخته شده است. این مخاطره یعنی خشکسالی به دلیل حجم پایین بارش امسال پررنگ‌تر نیز شده است و اگر مراقبت ننماییم، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

 آب فقط برای مصرف شرب نیست بلکه برای مصارف کشاورزی، صنعتی و نمونه‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا برای روشن شدن اهمیت آب به تعریف واژه‌ای تحت عنوان آب مجازی (Virtual Water) می‌پردازیم. «آب پنهان» یا «آب مجازی» یا «آب نهفته» مفهومی است که توسط پرفسور تونی آلن درسال ۱۹۹۳ معرفی شد و مقدار آبی است که یک کالا یا یک فرآورده کشاورزی طی فرایند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان می‌باشد. جالب است بدانیم که برای تولید هر کیلو گوشت گاو 13 هزار و 500 تا 15 هزار لیتر آب مورد نیاز است. لذا همان طوری که می‌بینیم آب که مایع اساسی برای حیات انسان است از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است.
در نواحی اطراف کلانشهرها شاهد برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی هستیم که باعث ایجاد فرونشست‌هایی در قالب فروچاله‌ها شده است که این موارد خود به عنوان یک مخاطره درنظر گرفته می‌شود و باید به سرعت برای آن راه حل‌هایی عملی اندیشید تا در آینده کلانشهرها دچار مشکلات پیچیده‌تری نگردند.
امروزه و در دنیای کنونی بسیاری از مناقشات بر سر تأمین آب اتفاق می‌افتد که مناقشات (تأمین) آب (Water Conflicts= Watcon) نامیده می‌شود. در منطقه شاهد مناقشات آب بین کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عراق و سوریه هستیم.
این روز‌ها شاهد ورود گام به گام به پیک پنجم کرونا و بیماری ناشی از ویروس کرونای جهش یافته جدید موسوم به دلتا هستیم و طبیعی است که به تبع آن تبلیغات مربوط به رعایت پروتکل‌ها بیشتر شده و در اثر آن مصرف آب براساس مخاطره مذکور افزایش می‌یابد تا یکی از پروتکل‌ها یعنی شستن دست‌ها، البسه و موارد آلوده عملی گردد. اما آیا مصرف آب آن هم از نوع آب شرب برای انجام پروتکل‌ها به صورت بهینه صورت می‌پذیرد یا اینکه صرفه‌جویی در کار نیست!
استفاده از روش‌های هوشمند و فناوری‌های نوین خود می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف آب گردد. این مورد می‌تواند از طریق نصب شیرآلات هوشمند با چشم الکترونیکی برای شستن دست‌ها و همچنین بر سر راه سردوشی‌ها قرار گیرد تا از این طریق باعث صرفه‌جویی مطلوب در زمینه مصرف آب گردد.
نتیجه اینکه با همکاری ستاد مقابله با کرونا، وزارت نیرو و سازمان‌های مربوطه باید تمهیداتی بهینه و به‌روز برای مدیریت منابع آب در شرایط کنونی همه‌گیری کووید 19 اندیشیده شود تا ضمن حفظ منابع آب گرانبها خصوصاً آب شرب که متأسفانه به مصارف غیر شرب نیز می‌رسد از هدررفت این منبع لایزال الهی خودداری شود. به عبارت ساده‌تر باید تدابیر ساده، هوشمند، به‌روز و فناورانه‌ای اندیشید تا بر اساس سناریوی چند مخاطره‌ای (Multi Hazard) بتوان منابع آب را حفظ نمود. متفاوت بیندیشیم!

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صرفه جویی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۵۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل

سعید پرشی سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین  گفت: دستگاه جت پرشر از جمله دستگاه‌های مهم مورد استفاده جهت از بین بردن رسوبات درون تیوب‌ها و لوله‌های کندانسور‌ها و مبدل‌های حرارتی با استفاده از فشار بالای آب می‌باشد که در موارد ضروری از آن استفاه می‌شود.

او افزود:کندانسور‌ها از تجهیزات مهم و حساس نیروگاه می‌باشند که وظیفه تبدیل بخار خروجی از توربین به آب جهت استفاده مجدد در فرآیند تولید را به عهده دارند که این تجهیز به مرور زمان دچار رسوب گذاری و مسدودی لوله‌ها و نهایتا باعث کاهش خلاء و کاهش تولید برق می‌شوند.

سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین  ادامه داد: با توجه به اهمیت این تجهیز، با همت و تلاش متخصصان نیروگاه اقدام به بازسازی و رفع چالش‌های فنی یک دستگاه جت پرشر دیزل مستعمل تیپ ۲۲۵ z و همچنین بهینه سازی تغییر سیستم خنک کنندگی پلانجر‌ها از آب به روغن و استفاده از subass group guide sleeve مدرنیزه در هد پمپ نمودیم که هم اکنون نیز آماده بهره برداری و استفاده جهت رسوب زدایی کندانسور‌ها است.  

آقای پرشی می‌گوید:  هزینه خرید دستگاه مشابه را حدود ۱۵ میلیارد تومان و هزینه بازسازی این دستگاه مستعمل طبق مبلغ پیشنهادی پیمانکار حدود ۳ میلیارد تومان بوده که متخصصان نیروگاه رامین با صرف هزینه ۳۲۰ میلیون تومانی توانستند این دستگاه را بازسازی کنند که این امر سبب صرفه جویی بیش از ۲/۵ میلیارد تومان شده است.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند