Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت:دولت بایدن میراث دار دولت اوبامایی است که معتقد بود مذاکره با ایران توانمند و هسته‌ای برای حل سایر موضوعات منطقه‌ای حتما مورد نیاز است و این مذاکرات باعث کاهش خطر تروریست و افراط گرایی در منطقه خواهد شد، فلذا مذاکرات برای آن اهمیت بالایی دارد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه در صورت کنار گذاشتن مذاکرات وین مانع فروش نفت ایران به چین خواهیم شد و با این اقدام هزینه کتار گذشتن مذاکرات وین را برای تهران بالا خواهیم برد، گفت: اساسا مذاکرات به دو دلیل عمده برای آمریکا مهم است دلیل اول آن است که ایران مطابق آنچه آمریکا تعریف می‌کند در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است و شاخص‌هایی را هم که مطرح می‌کند از جمله دستیابی ایران به اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد و سخنان اخیر روحانی مبنی بر اینکه اگر نیاز باشد غنی سازی اورانیوم را تا ۹۰ درصد خواهیم رساند از یک طرف استقرار سانتریفیوژ‌های نسل جدید از سوی دیگر و به طور کلی قدم‌های بلندی که ایران در مسیر فنی و تکنیکال برداشته است آمریکا را نگران این موضوع کرده که ایران در آستانه تولید سلاح هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: گرچه جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح یعنی فتوای مذهبی مقام معظم رهبری تولید سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است، اما آمریکایی‌ها به چنین چارچوبی پایبند نیستند و نگران آن هستند که مدت زمان دو سه ماه پیش رو برای از سر گیری مذاکرات به دو سه هفته کاهش یابد و ایران در عرض این مدت زمان به سلاح هسته‌ای دست یابد لذا به خیال خود از این کابوس یعنی ایران هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

ابوالفتح دلیل دوم اهمیت مذاکرات برای آمریکا را میراث دانستن برجام برای دولت بایدن دانست و گفت: دولت بایدن میراث دار دولت اوبامایی است که معتقد بود مذاکره با ایران توانمند هسته‌ای برای حل سایر موضوعات منطقه‌ای حتما مورد نیاز است و این مذاکرات باعث کاهش خطر تروریست و افراط گرایی در منطقه خواهد شد و به طور کلی اگر به دنبال ثبات در منطقه هستیم باید با ایران بر سر موضوع هسته‌ای به نتیجه رسید.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: از این جهت به نتیجه رسیدن مذاکرات برای دولت بایدن قابل اهمیت است، اما این اهمیت تا آنجا نیست که آمریکایی‌ها حاضرند هر امتیازی را به ایران بدهند.

وی با تاکید بر اینکه خواسته‌های دولت بایدن و ترامپ تفاوت‌های معناداری در عمل با یکدیگر ندارند، گفت: البته دولت ترامپ بسیار توهین آمیز و برخورنده با ایرانی‌ها مواجه می‌شد، اما به طور کلی دولت ایالات متحده چند خواسته کلیدی از ایران دارد فارغ از اینکه بایدن در کاخ سفید باشد یا ترامپ.

ابوالفتح در خصوص عمده دلایلی که در شرایط فعلی مذاکرات را در مرحله توقف قرار داده است گفت: همین چارچوب مطالبات از ایران است که امروز مذاکرات را به توقف کشانده این در حالی است که عده‌ای انتظار داشتند با آمدن بایدن این حجم از مطالبات آمریکا از ایران تعدیل شود، اما در روند مناسبات ایران و ایالات متحده موضوعات مطروحه دعوای آدم‌ها با یکدیگر نیست بلکه دعوای ایران و آمریکا با سیاست‌های یکدیگر است.

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و انکار این موضوع از اساس توسط مقامات آمریکایی گفت: موضوع تبادل زندانیان میان دو کشور از جمله مسائل بشردوستانه است و حتی این موضوع در دولت ترامپ نیز اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی موضوع تبادل زندانیان نباید با مسئله برجام و مذاکرات وین گره بخورد، گفت: تبادل زندانیان موضوعی است که همواره بین ایران و آمریکا حتی در اوج بحرانی‌ترین شرایط یعنی ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده نیز مطرح بود.

ابوالفتح ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حاشیه تبادل زندانیان بین دو کشور موضوع تسهیل ورود واکسن یا مواد اولیه آن به ایران بود این در حالی است که آمریکایی‌ها همواره می‌گفتند موضوعات مربوط به غذا و دارو را در قبال ایران تحریم نکردیم، اما چنین چیزی در واقعیت درست نبود، چون بعد از روی کار آمدن بایدن وی طی یک دستور العملی عنوان کرد که واکسن نباید مشمول تحریم‌های آمریکا باشد و همین دستورالعمل به تنهایی بیانگر این بود که پیش از این واکسن به عنوان یک موضوع حیاتی مشمول تحریم بوده است.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها بحث واکسن را نیز مانند موضوعات تبادل زندانیان در چارچوب موضوعات بشردوستانه تلقی می‌کنند و این در حالی است که شاید در موضوعات وین و برجام به نتیجه‌ای نرسیم، اما موضوعاتی مثل تبادل زندانیان و مسئله واکسن چرخه‌ای کاملا جدا دارد و خبر‌هایی که تاکنون به گوش می‌رسد حکایت از آن دارد که گرچه مسئله تبادل زندانیان با توئیت منتشر شده توسط عراقچی و واکنش مقامات آمریکایی به بن بست رسید، اما در مورد واکسن گشایش‌هایی ولو کوچک در حال شکل گیری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ابوالفتح آمریکا تحریم نفتی کارشناس مسائل آمریکا تبادل زندانیان آمریکایی ها دولت بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت

به گزارش قدس آنلاین، تحولات عمیق و جدیدی در دانشگاه‌های مهم جهان در حال رخ دادن است. دانشجویان دانشگاه‌های مهم ایالات متحده آمریکا مانند کلمبیا،‌ هاروارد، ام آی تی، براون و ... که سابقه حمایت از رژیم اسرائیل را دارند، خواهان منصرف کردن این دانشگاه‌ها از حمایت مالی رژیم صهیونیستی هستند.

حتی برخی دانشجویان اعلام کرده‌اند روابط علمی و تجاری دانشگاه باید با دانشگاه‌های اسرائیلی قطع شود و سرمایه‌گذاری بر تسلیحات و حمایت مالی به هر طریقی ممنوع اعلام شود. این دانشجویان نخبه که عمدتاً وابسته به طبقه خواص و اشراف از دانشگاه‌های باسابقه با صبغه حمایت از اسرائیل هستند، در اتفاق نادری حمایت علنی خود را از فلسطین اعلام کردند.

دومینوی حوادث تلخی مانند شهادت حدود ۳۴هزار نفر فلسطینی که بیشتر آنان زنان و کودکان بوده‌اند، حمله به بیمارستان‌ها وماشین‌های آشپزخانه بین‌المللی، وجدان‌های خفته جهان را بیدار کرده است. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی نیز پوشالی بودن اسرائیل را به رخ جهان کشید و در این میان آزادمردان جهان به‌خصوص دانشجویان آمریکایی و اروپایی با حضور دو هفته‌ای خود خواستار توقف نسل‌کشی و آپارتاید و کوچ اجباری شده‌اند. 

در میان این هیاهو، اخباری مبنی بر احتمال تبادل پیام برای مذاکره میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم اهل فلوریداست که معتقد است اکنون فرصت مناسبی است جمهوری اسلامی ایران نقش جدی‌تری در تحولات کنونی ایفا کند. این فعال آمریکایی در گفت‌وگو با قدس به نکات مهمی اشاره می‌کند. بخشی از گفت‌وگو را در ادامه مطالعه می‌کنید.

آقای یوبل! با توجه به وضعیت کنونی تحولات آمریکا و پاسخ موشکی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی، آیا مذاکره میان دو کشور در شرایط کنونی مفید خواهد بود و در حال حاضر زمان مناسبی برای مذاکره است یا خیر؟ آیا می‌توان گفت در شرایط فعلی آمریکا می‌تواند به عنوان یکی از طرف‌های برجام مورد اعتماد سایران قرار بگیرد؟
من معتقدم (ساختار و بنیاد این دولت به گونه‌ای است که) هرگز نمی‌توان به هیچ دولتی از آمریکا اعتماد کرد. چراکه  این کشور سابقه بسیار طولانی در راه انداختن جنگ‌ها به نفع طبقه سرمایه دار جامعه خود دارد. در حالی که برخی افراد معتقدند برخی از جنگ‌ها واقعاً در راستای منافع ملی ایالات متحده اهمیت دارد، اما من معتقدم واقعاً هیچ یک از جنگ‌ها به نفع مردم آمریکا نبوده است.

برخی معتقدند درشرایط کنونی اوضاع به نفع جمهوری اسلامی ایران است. آیا آمریکا در چنین شرایطی پای میز مذاکره خواهد آمد؟
می‌دانم ممکن است آنچه می‌گویم تندروی به نظر برسد، اما احساس می‌کنم دولت آمریکا به ( دلیل نوع ساختار) باید به‌صورت کامل (بنیادین) سرنگون یا نابود شود. بسیاری از مردم داخل ایالات متحده، دیدگاهی مشابه من در این مورد دارند. اما تعداد کمی از آنان چنین چیزی را بیان می‌کنند؛ زیرا می‌ترسند شغل خود را از دست بدهند یا شاید اف‌بی‌آی در خانه‌شان به سراغ آنان بیاید.

به نظرتان اوضاع فعلی در ایالات متحده تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا این احتمال وجود دارد دولت مرکزی از برخی اصول خود عدول کند؟
من معتقدم فشار علیه صهیونیسم و قدرت یهود در داخل ایالات متحده آمریکا همچنان افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است شاهد تبدیل برخی از تظاهرات‌ها به شورش باشیم. اگر شورش‌ها به اندازه کافی گسترده و مخرب شوند، شاید آمریکا در برخی از ایالت‌ها، کنترل بر برخی مناطق شهری را از دست بدهد. اگر اوضاع به طور قابل توجهی بدتر شود، حتی شاید بتوان شاهد تجزیه ایالات متحده به چند کشور جدید باشیم و این امر در نهایت به نابودی آمریکا منجر خواهد شد و از طرفی قدرت دولت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

آقای جان یوبل، شما به عنوان فعال در زمینه مبارزه با صهیونیسم بفرمایید رسانه‌های ایرانی چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند و برای ارتباط جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مخالف دولت در ایالات متحده چه الزاماتی را ضروری می‌دانید؟ 
من فکر می‌کنم در این مرحله، رسانه‌های انگلیسی زبان در ایران به ویژه پرس تی وی باید ابتکار عمل را در دست بگیرند و تلاش کنند با فعالان آمریکایی در شهرهای مختلف ارتباط برقرار کنند و با برخی از آنان ارتباط را حفظ کنند. این امر سبب می‌شود 

رسانه‌های ایرانی بتوانند اخبار و ویدئوهای بیشتری از آنچه در اعتراضات در داخل ایالات متحده اتفاق می‌افتد را دریافت کنند و به این شکل شناخت بهتری از فضای داخلی آمریکا بدست بیاورند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از مذاکرات قاهره/ منابع صهیونیستی: مذاکرات به نتیجه نرسیده است/ منابع مصری: مذاکرات برای رسیدن به توافق ادامه دارد
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • نامه ۸۶ قانونگذار دموکرات به بایدن: اسراییل قوانین ما را نقض می‌کند
  • حماس: برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم
  • تلاش استکبار جهانی برای فراموشی مساله غزه بی‌نتیجه است
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است