Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@04:02:11 GMT

هفت دلیل اصلی شکل گیری هلیا دختر قمه کش

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۸۰۴۶

هفت دلیل اصلی شکل گیری هلیا دختر قمه کش

به گزارش سایت خبر آزاد: دکتر غلامرضا محمدنسل، جرم‌شناس و استاد دانشگاه در تحلیل دلیل قمه کشی بانوان  به خصوص هلیا دختر قمه کش مطالبی مطرح کرد.در یکی دو هفته اخیر ویدیو‌ها و اخباری در مورد نزاع مسلحانه بانوان و با تیتر قمه کشی بانوان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگارنده در نظر دارد این پدیده کم‌سابقه و نوظهور را از دیدگاه جرم‌شناختی در چند بند به اختصار مورد بررسی قرار دهد:

 ۱. هرچند که نزاع گروهی بانوان با یکدیگر یا با آقایان و بانوان دیگر امر بی‌سابقه‌ای در کشورمان نیست لیکن کیفیت درگیری و الفاظ و حرکات متنازعین قدری کم‌سابقه است و بیشتر دعوا‌های پسران و مردان معروف به اراذل و اوباش را به اذهان تداعی می‌کند و متأسفانه نشانه‌هایی از ورود زنان و دختران هنجارشکن به عرصه به چشم می‌خورد که با ذهنیت‌های قبلی ما در مورد رفتار و منش بانوان در جامعه مغایرت داشته و بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

۲. از دید جرم‌شناسان فرهنگی این پدیده جدید در کشور ما نگران‌کننده بوده و نشانه‌هایی از تغییرات فرهنگی زیرپوستی در میان زنان و دختران جوان است که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد گسترش و تعمیم آن در طیف وسیعی از دختران و زنان جوان در شهر‌های مختلف کشور باشیم.

۳. در خصوص تبیین چرایی این رفتار‌ها می‌توان از چند نظریه جرم‌شناختی مدد گرفت. نخست می‌توان به نظریه یادگیری اشاره کرد.

براساس این نظریه دختران جوان از طریق معاشرت و مجاورت با پسر‌های خشن، رفتار‌ها و حرکات خشونت‌آمیز آنان را از طریق مکانیسم‌های تقلید و الگوپذیری یاد گرفته و در موارد مقتضی از خود بروز می‌دهند. علاوه بر آن نشر برخی کلیپ‌ها و فیلم‌های مشابه در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند ادبیات رفتاری و گفتاری خشن و لمپن را در سطح جامعه و میان جوانان و نوجوانان دختر و پسر عادی‌سازی نماید.

۴. نظریه نیاز نیز می‌تواند در تبیین این قبیل رفتار‌های برخی از دختران و زنان جوان به مدد گرفته شود. امروزه با افزایش شمار زنان مجرد و مستقل، خوداتکایی و برخورداری از ابزار‌های بازدارنده و قدرت فیزیکی در میان آنان رو به تزاید است و حمل سلاح و قدرت‌نمایی از آثار چنین وضعیتی هستند.

۵. برخی نیز ممکن است براساس نظریه فشار مدعی باشند که جهانی‌سازی و زیست در فضای مجازی انتظارات و خودانگاری جدیدی را در میان زنان و دختران پدید آورده است لیکن به دلایل مختلف این انتظارات و امیال برآورده نشده است.

۶. نظریه انتقال خرده‌فرهنگ بزهکاری نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت زنان زندانی به سبب ارتکاب جرایم مختلف و ازجمله جرایم خشن مواجه بوده ایم. بیتوته در زندان و همنشینی با زنان خشن و خلافکار موجب انتقال خرده‌فرهنگ بزهکاری و خشونت در میان زنان بزهکار تازه‌کار می‌شود.

۷. نظریه همنشینی افتراقی نیز در این میان دیده می‌شود. تعلق به گروه و تلاش برای کسب وجهه و موقعیت در میان معاشران و همسالان اگر با انتخاب دوستان و معاشرین بد همراه باشد، دختر و پسر جوان را در معرض لغزش‌های اخلاقی و رفتاری فزاینده قرار می‌دهد. واقع امر این است که این معضل در حال گسترش است و باید به فکر چاره‌جویی بود. انکار مشکلات نمی‌تواند راه‌حل خوبی برای رفع‌ورجوع آن‌ها باشد.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: هلیا دختر قمه کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت کرده، تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیده‌اند. به این بهانه چند نکته را می‌توان طرح کرد:

۱. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه ۶۰ و حضور آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهه‌هاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه این‌که به جای عبا لباس نظامی پوشیده‌اند. به عنوان رزمنده البته پیشینه داشته اما به منظور تأکید بر تلفیق رزمندگی و تبلیغ بوده یا سلاح و صلاح با هم. در این فقره اما آن حس منتقل نمی‌شود. همچنین می‌دانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد. در جبهه حاوی پیام ایثار و از جان گذشتگی بود و اینجا وجه زور و اجبار آن می چربد.


۲. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگ‌ایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از این منظر نقض غرض نیست؟

۳. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟

۴. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت می‌کنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیده‌اند؟ آیا تصور نمی‌کنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیت‌الله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی در جبهه جنگ با صدام حسین لباس سپاه پوشید کامل پوشید از کلاه استفاده کرد نه عمامه.

۵. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمی‌کنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم می‌کند؟

۶. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانم‌های چادری مثل سابق مایل نیستند در حمایت از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها بلکه با روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای‌ دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانم‌ها حمایت کنند موثرتر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.

۷. برداشت نویسنده این است که طرح جاری تنها برای آن است که تلقی مخالفت علنی با حکومت درنگیرد و در این حد رعایت کنند کفایت می کند تا جایی که به لطیفه گفته می شود اگر می توانستند عکس مهسای طفلک را به عنوان حجاب کنونی مقبول منتشر می‌کردند به همین خاطر فرماندهی کل نیروهای انتظامی اصرار دارد موضوع نظامی و انتظامی و پلیسی نیست و فرهنگی است و آن وقت وسط این معرکه طلاب آمده‌اند و لباس نظامی پوشیده‌اند!

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900067

دیگر خبرها

  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • پیام تبریک وزیر ورزش و جوانان در پی قهرمانی تیم ملی فوتبال دختران
  • برگزاری اردوی تیم ملی اسکواش دختران جوان و نوجوان در تبریز
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • تصاویر دوربین مداربسته از تعقیب و آزار دختران نوجوان توسط اوباش | صحنه مجروح شدن جوان با غیرت کاشمری با چاقو | ویدئو
  • برگزاری اردوی تدارکاتی تیم‌های هندبال بانوان و جوانان دختر
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • سمنان، میزبان اردوی تیم‌های ملی و جوانان هندبال بانوان
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران