Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@23:35:52 GMT

آیا راهی برای نجات جان آب مانده است؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۹۹۷۸

آیا راهی برای نجات جان آب مانده است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، رضا حاجی‌کریم، درباره چرایی ابتلای خوزستان به معضل کم‌آبی اظهار داشت: 30 درصد ذخایر آب شیرین کشور در خوزستان قرار دارد، اما مشکل این است که نگاه ما به توسعه استان و استان‌های بالادست تامین کننده منابع آبی خوزستان مثل لرستان و چهار محال و بختیاری صحیح نبود و توسعه از دید آب‌محوری نبوده، بنابراین برداشت‌ها، تخصیص‌ها و حقابه‌ها چه در حوزه کشاورزی و چه صنعت با درک مسئله کم‌آبی همراه نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: یک وجه ماجرا حقیقت کتمان‌ناپذیر خشکسالی شدید است که منجر به مشکل شده، ما روزهایی را سپری می‌کنیم که بطور متوسط 47 درصد از بارندگی‌ها در کشور کم شده و شرایط خشکسالی عجیبی را تجربه می‌کنیم که مزید بر علت شده است، وجه دیگر ماجرا که منجر به اعتراضات شده این است در نگاه ما به موضوع آب تعاملات اجتماعی نادیده گرفته شده و الگوی حکمرانی بخش آب صحیح نبوده است. 

عضو هیات مدیره فدراسیون صنعت آب تصریح کرد: ما تصمیم‌گیری در خصوص کل ماجرای آب را به وزارت نیرو واگذار کردیم و آن را به وزارتخانه توزیع‌محور تبدیل کرده‌ایم، یعنی هم تولید و هم توزیع را به عهده این وزارتخانه قرار دادیم، در حالی که بزرگترین مصرف‌کنندگان وزارت کشاورزی و صمت هستند. 

وی خاطرنشان کرد: در الگوی حاکمیتی آب ذی‌نفعان حوزه را به مشارکت نگرفتیم مثلا در الگوی کشاورزی سنتی ایران کشاورزان مامور بودند و قنات را نگهداری و حقابه‌ها را تعیین می‌کردند و خود تصمیم می‌گرفتند، ما در الگوی مدیریتی مدرن کل تصمیم‌گیران را حذف کردیم، بنابراین کشاورز نگاهی به این ماجرا ندارد که چقدر آب پشت سد قرار دارد و یا دامدار درگیر این موضوع نمی‌شود که وضعیت بارش‌ها چگونه است، زیرا یک متولی بنام وزارت نیرو وجود دارد که ماموریت دارد آب را به هر قیمتی تامین کند، بنابراین مصرف کنندگان خود را با واقعیت‌های موجود از جمله خشکسالی مطابقت نمی‌دهند، وقتی تنش و خشکسالی رخ می‌دهد دولت است که در یک طرف ماجرا تنها می‌ماند و بقیه به عنوان مطالبه‌گر آب می‌خواهند، نظیر آن را در مسائل دیگر کشور داریم که باب گفت‌وگو و مشارکت را بسته‌ایم و دولت را به عنوان فعال مایشاء در نظر گرفتیم و در چنین فضایی طبیعی است که چنین اعتراضاتی هم شکل بگیرد.

حاجی‌کریم گفت: به نظر بنده علیرغم اینکه خیلی دیر شده اما اکنون در زمانی هستیم که دولت جدید در حال تشکیل است شاید هنوز هم بشود با اصلاح الگوی حکمرانی آب و اصلاحات اساسی در نظام حاکمیت بخش آب تمام ذینفعان مشارکت کنند، اگر کشاورز را در مدیریت منابع آبی مشارکت دهیم مطمئن باشیم با الگوهایی که از هزاران سال قبل در دسترس داشته خود مشکلات را رفع می‌کند، این تصمیمی است که باید دیر یا زود گرفته شود ولی امیدوارم آنقدر دیر نباشد که نه از تاک نشانی باشد و نه تاک‌نشان.

پربیننده ترین امروزِ خوزستان ۶ ماه بعد کل ایران است / مشکل بی آبی، بحران سیاستگذاری و حکمرانی است رهاسازی آب از سد کرخه افزایش یافت هیچ مسئولی نمی‌ تواند نسبت به مسائل خوزستان بی تفاوت باشد / نخبگان و سران عشایر برای مدیریت صحیح منابع آب کمک کنند آب دریای خزر شیرین‌ سازی می‌ شود صادرات نفت از سواحل مکران، تحقق یک هدف دیرینه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۹۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی_سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، اظهار داشت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شروع کردیم که واقعا نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیده‌ایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسرائیل شروع کرده‌ایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کرده‌ایم و تاریخ‌نگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باخته‌ایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخ‌نگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.

سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاه‌های سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقه‌ای عمل می‌کنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مسئله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطره‌گویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را می‌گویند و همین باعث می‌شود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.

وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، عنوان کرد: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشته‌ایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفتگو گذاشته شود.

فصلنامه ماجرا ابتکار و شجاعت به خرج داده است

در ادامه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر می‌خواهد، گفت: مجموعه مصاحبه‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان می‌دهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که می‌تواند نیاز‌های نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشور‌ها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.

وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و عنوان کرد: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا می‌کند و طبیعی است که تلاقی نگاه‌ها در این میدان وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیده‌ای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکم‌تر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که به‌نظرم مهم می‌آید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگو‌هایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد. باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.

او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که می‌توانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگی‌هایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایت‌ها معمولا از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.

حکمت علاوه‌ بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیتی (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.

در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواری‌های فعالیت در آن را تشریح کرد. در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی_ سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • پروانه با الگوی منحصر به فرد را پیدا کنید (معمای تصویری)
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است