Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:09:58 GMT

ساترا نمایش خانگی را از بین می‌برد؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۰۳۳۹

ساترا نمایش خانگی را از بین می‌برد؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس سینما گفت: قطعا اگر روند نظارت ساترا شدیدتر شود، اندک مخاطبانی که با جان و دل، پول می‌دهند و پای سریال‌ها می‌نشینند را از دست می‌دهیم.

ناصر سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تبعات ورود ساترا به عرصه نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی، اظهار کرد: در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تمام مشکلاتی که در پی این بیماری برای فرهنگ و هنر کشور به وجود آورد، سینماگران و اهالی تئاتر دچار مشکلات فراوانی شدند و سینما به نوعی تعطیل شد که این موضوع، غم بزرگی بر دوش افرادی گذاشت که از راه آن امرار معاش می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مقوله‌ای به نام شبکه نمایش خانگی که از سال‌های دور شکل گرفته بود، توانست فضای خوبی را برای مخاطب جدید طراحی کند و تصور می‌کنم که شبکه نمایش خانگی مخاطب جدیدی را پرورش داد.

وی افزود: در این شرایط، باید نگاه ویژه‌تری به مقوله نمایش خانگی وجود داشته باشد؛ چراکه اکنون خیل وسیعی از هنرمندان از این طریق امرار معاش می‌کنند و می‌توان گفت که شبکه نمایش خانگی در این دو سال اخیر از سینما آبروداری کرد و به نوعی به نمایش و  سینما هویت دوباره‌ای بخشید. به همین دلیل باید از نگاه‌های شتاب‌زده دوری کرد؛ چراکه در دوره کرونا، فیلم‌های خارجی هم در پلتفرم‌های بزرگ جهان مانند نتفلیکس، اچ بی او، آمازون و... هم حمایت شدند تا دیده شدند و به فروش‌های بالایی رسیدند و به نظرم نمایش خانگی ما در ایران هم  احتیاج به نگاه آرام‌تری دارد و شاید باید مسئولان مقداری متحدتر و واقع‌بینانه‌تر به این موضوع نگاه کنند.

این کارشناس سینما با اشاره به پایین آمدن کیفیت فیلم و سریال‌های شبکه نمایش خانگی در پی سانسورها و نظارت‌های فراوان ساترا، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که ساترا با نگاه تلویزیون هم‌خوانی داشته باشد و ممیزهای شبیه به آن را اعمال کند، از عنصر جذابیت در نمایش خانگی کاسته می‌شود. مقوله سانسور در تمام دنیا رعایت می‌شود، اما این مقوله از لحاظ زیرساخت در فرهنگ و هنر ما که موسیقی، تئاتر و سینما را شامل می‌شود احتیاج به زمان بیشتری دارد تا جا بیفتد، اما باید پتاسیل‌ خود را بالاتر ببریم. تماشاگر امروزی با رسانه‌های قدرتمندی روبه‌رو است و خیلی راحت می‌تواند آثار برتر سینمای جهان و سریال‌های به‌روز را بدون سانسور تماشا کند. در این شرایط ساترا باید با نگاه به این جریان، با ذهنیت خوش‌بینانه‌تری به این مقوله نگاه کند و مقداری فضا را برای فیلم‌سازان راحت‌تر بگذارد تا مخاطب از تماشای فیلم و سریال لذت ببرد.

وی در رابطه با سانسورهای وارد شده به سریال زخم کاری، بیان کرد:مخاطبی که صبح جمعه با ذهنیت اینکه مجموعه مورد علاقه‌اش را تماشا می‌کند، از خواب بیدار می‌شود، اما متوجه می‌شود که چند ساعت قبل اعلام شده به دلیل بازبینی‌ها، سریال پخش نمی‌شود، ناراحت خواهد شد. در رابطه با این موضوع، احتیاج به تعامل داریم و ساترا باید به شکلی به عنوان پل ارتباطی عمل کند که حامی شبکه نمایش خانگی باشد. نباید دنبال تردیدها و بایدها و نبایدها شویم و مدام ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌نگاری کنند و جواب مخالف یکدیگر را بدهند. این کارها هیچ نقش موثر و قابل پیشرفتی در شبکه نمایش خانگی ایفا نمی‌کند. ما در ابتداء راه یک مقوله بزرگ قرار گرفته‌ایم و نیازمند همدلی و تعامل هستیم و تصور می‌کنم که ساترا باید نگاه معقولانه‌تری داشته باشد.

سهرابی با بیان اینکه افرادی که در زمینه‌سازی سریال‌سازی فعالیت می‌کنند متوجه تمام خطوط قرمز کشور هستند، تصریح کرد: اگر آقای مهدویان به سانسور تن می‌دهد و می‌پذیرد که سریالش با این شرایط به پخش برسد، با او موافقم؛ چراکه یک گروه بزرگی به مدت چندین ماه دست به دست هم دادند و در روزهای سخت کرونا، تلاش کردند تا برای پلتفرم‌ها تولید محتوا کنند و این، کار کوچکی نیست و قابل احترام است و نباید زحمات آن‌ها هدر شود. در کنار این موضوع، پول هنگفتی برای این سریال خرج شده که نباید موجب ضرر تهیه‌کننده شود.

این کارشناس سینما با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی فضا و قصه‌ خاص خود را می‌طلبد، در رابطه با تبعات نظارت‌های بیش از حد ساترا خاطرنشان کرد: اگر روند نظارت ساترا شدیدتر شود و رنگ دیگری به خود بگیرد، اندک مخاطبانی که با جان و دل پول می‌دهند و پای سریال‌ها می‌نشیند را از دست می‌دهیم و این موضوع باعث ضرر بسیار بزرگی برای شبکه نمایش خانگی می‌شود و زیرساخت‌های آن را هم به خطر می‌اندازد. از همه مهمتر این است که سرمایه‌گذاری که در این شرایط اقتصادی، پول هنگفتی را خرج تولید سریال می‌کند، پا پس می‌کشد؛ چراکه اصل پول او بر نمی‌گردد، مجموعه از لحاظ تبلیغ به مشکل می‌خورد و آن چیزی ساخته می‌شود، خروجی موفق و مثبتی را برای او ندارد.

وی افزود: در چند ماه آینده سیستم ساترا ذهنیت خود را نشان می‌دهد و متوجه می‌شویم که قرار است از این به بعد جریان فرهنگی و هنری ما در چه مقوله‌ای حرکت کند. اکنون زود است که برای ساترا نسخه‌ای بپیچیم و احتیاج به زمان بیشتری برای شناخت آن داریم. شاید مانند همیشه، زمان معلم خوبی باشد و چیزهای بیشتری را برای ما روشن کند. شبکه نمایش خانگی از زمان شکل‌گیری خود، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده و مقوله ساترا و مشکلاتی که به تازگی به وجود آمده نیز باید رفع شود و بنده نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم؛ چراکه جریان رسانه و پلتفرم به سمتی می‌رود که به هیچ‌وجه نمی‌توان جلوی آن را گرفت. فکر می‌کنم ساترا نیز تعامل می‌کند و متوجه می‌شود که مخاطب چه نوع محتوایی را می‌طلبد.

سهرابی عنوان کرد: اکنون پلتفرم‌ها جان گرفتند به رسانه‌های قدرتمند تبدیل شدند و این رسانه‌ در سال‌های آینده به غول‌های رسانه‌ای کشور تبدیل می‌شوند و نیاز به محتوا دارند. تهیه محتوا برای تماشاگر امروزی که در سال ۱۴۰۰ در حال زندگی است، خصوصیت‌های خاص خود را می‌خواهد که شامل قصه‌ جذاب، استفاده از چهره‌های جذاب و رویکرد جذاب می‌شود.

این کارشناس سینما اظهار کرد: سینمای ایران دوران و شرایط خیلی حساسی را سپری می‌کند و اکنون حدود ۲۷۰ فیلم پشت خط اکران هستند. این روزها احتیاج به همدلی بیشتری داریم و امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید و شکل‌گیری هسته جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینما، روزهای بهتری در انتظار ما و سینما باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ساترا شبكه نمايش خانگي فیلم سريال سانسور شبکه نمایش خانگی کارشناس سینما پلتفرم ها سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۰۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود.

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟!

۱-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.

۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند.

۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد.

۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد
  • فیلیمو هم سریال «حشاشین» را به ساترا حذف کرد
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!