Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-28@15:12:18 GMT

محمدحسین مهدویان به سینما باز میگردد + عکس

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۰۴۰۸

 «درخت گردو» پنجمین اثر محمد حسین مهدویان روایت بخشی از تاریخ تلخ و سیاه و کمتر شنیده شده معاصر است که اولین بار در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمد و با صف طولانی اهالی رسانه و منتقدان پیش از اکران همراه بود. پس از پایان فیلم سینمایی «درخت گردو»، تماشاگران برای دقایقی به صورت ممتد مهدویان را تشویق کردند که این اتفاق از معدود اتفاقاتی است که برای یک فیلم در جشنواره فیلم فجر رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست خبری این فیلم در آن سال یکی از شلوغ‌ترین نشست‌ها بود و مهران مدیری، مینا ساداتی، مینو شریفی بازیگران فیلم، محمدحسین مهدویان کارگردان اثر و سایر عوامل فیلم سینمایی «درخت گردو» در این نشست حضور داشتند.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» نام مهدویان را در سینمای ایران پر آوازه کردند و به واسطه آن‌ها مهدویان توانست هم فروش در گیشه را تجربه و هم طیف جدیدی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازی‌اش همراه کند.

محمد حسین مهدویان بعد از فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» اعلام کرد که دیگر قصد ندارد تا سال‌ها فیلم سیاسی بسازد. محمد حسین مهدویان بار‌ها خط قرمزش را مخاطبان عنوان کرده و گفته تنها چیزی که می‌تواند روند فیلمسازی او را تغییر دهد نظر مخاطبان است. همین باعث می‌شود تا بار‌ها فیلم‌های خود را با مخاطبان ببیند و خود را ارزیابی کند. در طول ساخت فیلم هم مدام خود را به جای آن‌ها بگذارد و متوجه شود اشکال کارش کجا است.

بمباران شیمیایی هفتم تیرماه ۱۳۶۶، شهر مرزی سردشت را آلوده کرد. صد‌ها نفر کشته و هزاران نفر شیمیایی شدند. جنایتی که آثارش تا به امروز هم باقی مانده است و شاید تابه‌حال چیزی درباره‌اش ندیده و نشنیده‌اید. محمدحسین مهدویان با همان دستور زبان و نگاه فرمی ثابت که حالا بعد از پنج فیلم می‌توان آن را شاخصه فیلمسازی‌اش دانست، اما با رویکردی متفاوت نسبت به سوژه به سراغ ساخت فیلم رفته است. فیلم سینمایی «درخت گردو» فیلمی است که از ابتدا تا به انتها به گلوی تماشاگرش چنگ می‌اندازد و با حجمی غیرقابل‌تصور از احساسات خفه‌اش می‌کند. اگر به حافظه دور و نزدیکمان مراجعه کنیم، کمتر فیلمی را در سینمای ایران داشته‌ایم که بتواند در تماشاگرش تا این میزان احساسات برانگیزاند؛ آن هم در واکنش به یک فاجعه انسانی جهان‌شمول.

فیلم «درخت گردو»، تمرکزش را بر روی یک شخصیت و یک نمونه از هزاران انسان عادی که زندگی‌شان یک روز برای همیشه نابود می‌شود گذاشته است.

قادر، با بازی غافلگیرکننده پیمان معادی، کارگر ساده‌ای است که تمام اعضای خانواده‌اش در بمباران شیمیایی آلوده شده‌اند و دارند جلوی چشمش پرپر می‌شوند، اما با تمام وجود سعی می‌کند تا کنار آن‌ها بایستد و امید دارد که راه نجاتی وجود داشته باشد. بعد از آلوده شدن شهر، تازه فاجعه آغاز می‌شود و با جنبه‌هایی از این بحران انسانی مواجه می‌شویم که کمتر کسی بهشان اشاره کرده بود: بسته شدن در‌ها و راه‌ها بر روی قربانیان و تعارض‌های اخلاقی در واکنش به این فاجعه.

«درخت گردو» تجربه‌ای متفاوت برای مهدویان محسوب می‌شود. فیلمی که از همان روز‌های نخست ساخت عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانه‌ای در دل خود دارد. سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده پروژه‌های اخیر مهران مدیری اینبار در قامت تهیه‌کننده فیلم مهدویان حاضر شد و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران فیلم انتخاب شدند.

مهران مدیری در رابطه با علاقه‌اش به فیلم «درخت گردو» گفته است: بسیاری از وقایع را از نزدیک دیده است و در زمان بمباران سردشت در بانه بود و از آنجا به منطقه رفته است. او بازی در این فیلم را ادای دینی به کُرد‌هایی دانست که سال‌ها میزبان او در مناطق جنگی بوده‌اند.

در این فیلم مهدویان با ابزار سینما یعنی تصویر و صدا و بازی بازیگران حسی را که می‌خواهد به مخاطب منتقل می‌کند. تمهیدات بصری مهدویان در ساخت آثارش که البته حاصل تلاش گروه ثابتی است که از فیلم «ایستاده در غبار» آغاز شده و تا «درخت گردو» ادامه داشته است کمک کرده تا او در تصویر کردن موقعیتی که انتخاب کرده موفق باشد. انتخاب اندازه نماها، انتخاب لنز، میزانسن، دکوپاژ، زاویه دوربین و حتی جلوه‌های ویژه و تغییراتی که در کیفیت تصاویر ایجاد می‌کند همیشه مورد توجه مخاطبان و منتقدان بوده است. توانایی بالای مهدویان و تیم تولید او در مستندنمایی داستانی که انتخاب می‌کند وجه مهمی است که در آثار او اتفاق افتاده است.

«درخت گردو» به دلیل سوژه ملتهب و ساختار و فرم متناسب با قصه و بهره گرفتن از بازیگران نام آشنایی، چون پیمان معادی و مهران مدیری می‌تواند مخاطب را با خود همراه و او را راضی نگه دارد. فیلمی که یکی از مهمترین فیلم‌های جشنواره سی و هشتم فجر بود در اکران هم می‌تواند مورد استقبال گسترده‌ای قرار بگیرد. آنچه که به «درخت گردو» اهمیت و جایگاه بالایی بخشیده، موضع دور از انتظار آن نسبت به پدیده جنگ است.

همانطور که مینا ساداتی در نریشنی در فیلم می‌گوید: «شاید وقتش رسیده همه از این داستان باخبر شوند. داستانی که از کنار این درخت گردو شروع شد ...» شاید وقتش رسیده با اکران فیلم همه از داستان «درخت گردو» باخبر شوند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: محمدحسین مهدویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۰۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟

اخیراً فیلمی در فضای مجازی  به نمایش در آمده است که نشان می‌دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است و این طور وانمود می‌کند که گویی شهرداری به دنبال قتل عام درختان و دشمنی با آنهاست! - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی شهرداری منطقه 7 در اطلاعیه ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید شهرداری تهران بوده، اعلام کرد: این نهاد مردمی که خود را خادم مردم می‌داند هر ساله هزینه‌های هنگفتی برای نگهداشت و توسعه فضاهای سبز شهر تهران می‌کند، به اطلاع شهروندان تهرانی که به حق و بدون تعارف ولی نعمتان کارکنان شهرداری هستند می‌رساند. 

13 اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست‌خوار و چوب‌خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام گردید و سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده 7 طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب‌ناپذیر است، و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد. 

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. 

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج  از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند همچنان که اخیرا دو درخت به دلیل باد سقوط کرد و علت هم این بود که این دو درخت دچار آفت چوبخوار شده و از درون پوک بودند. 

در پایان ضمن تشکر از آن دسته از شهروندانی که با دغدغه حفظ و نگهداشت فضای سبز شهری تحت تاثیر این فیلم و خبر نگران شده بودند اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • ویدیو/ وقف دانش‌بنیان به دنبال پیشرفت علم و رفاه مردم است
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • متفاوت ترین تیپ محمدحسین میثاقی همراه با پسرش | عکس
  • محمدحسین درخشانی: برای قهرمانی تا آخرین ثانیه می‌جنگیم
  • جام حذفی فوتبال / رستگاری ملوان در دقیقه ۱۱۹
  • استارت انفجاری خط دفاعی تراکتور را بهم ریخت!
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟