Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدف از تدوین سند سالمندی، رسیدن به جامعه‌ای بدون تبعیض سنی و ارائه پاسخ مناسب به چالش‌ها و فرصت‌های سالمندی فردی و جمعیتی است.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: مدتهاست که درباره سالمند شدن جمعیت کشور طی سال‌های آتی و نهایتا تا ۳۰ سال آینده خبر می‌رسد. کارشناسان جمعیتی به صورت مکرر از پدیده سالمندی کشور با وضعیت پیش رو در زمینه ازدواج و فرزندآوری و نرخ جایگزینی جمعیت صحبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه تلاش‌ها در جهت این است که با رفع موانع موجود، پنجره جمعیتی کشور از ابتلا به پدیده سالمندی نجات پیدا کند و ایران به کشوری سالمند و از نیروی انسانی جوان از دست داده، تبدیل نشود؛ اما با همه این‌ها سالمندی نیز بخشی از زندگی یک فرد است که خواه ناخواه پیش خواهد آمد.

سنت کشور ما برای سالمندان احترام و جایگاه ویژه‌ای در بین جمعیت و خانواده قائل است. لازم است حتی در صورتی که پدیده سالمندی جمعیت در کشور اتفاق نیفتد، نگاه ویژه‌ای به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این قشر داشته باشیم. کسانی که سال‌ها عمر و جوانی خود را در راه کار و تلاش برای پیشرفت جامعه و خانواده خود صرف کرده‌اند، حق دارند روز‌های سالمندی با کیفیت‌تری را نیز تجربه کنند.

سالمندان و مشکلات معیشتی

آمار‌ها می‌گوید طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند هستند. این آمار تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۰ و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۰ درصد خواهد رسید. یعنی در سال ۲۰۵۰، ۳۰ درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند که میانگین این عدد از میانگین تعداد سالمندان در آسیا بیشتر خواهد بود. به عبارتی در سال مذکور از هر سه ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.

در این بین جدای از تدابیر پیشگیری از پیری جمعیت باید برای مسائل و مشکلات این قشر نیز تدبیر کرد. در درجه اول لازم است مشکلات سالمند شناسایی و عنوان شود.

برجسته‌ترین مشکلی که درباره این قشر عنوان می‌شود وضع اقتصادی شامل تحت پوشش بودن و یا نبودن نهاد‌های حمایتی است. حدود ۳۰ درصد از سالمندان جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند و آن‌هایی هم که تحت پوشش این سازمان و همچنین صندوق بازنشستگی کشوری هستند، عمدتا کف حقوق کارگری مصوب یا مبلغی اندک بیشتر از این رقم را دریافت می‌کنند که در هر حال ناچیز است. در حالی که سالمندان در شرایط سنی خود نیاز‌های ویژه از جمله نیاز به دارو و درمان و پیگیری‌های پزشکی مستمر دارند؛ بنابراین از مشکلات بزرگ سالمندان درگیری با وضع معیشت، حقوق بازنشستگی ناچیز و مستمری نهاد‌های حمایتی با مبلغ بسیار کم هستند. موضوعی که به جز وضع معیشت، به عزت نفس و کیفیت زندگی قشر سالمند هم ضربات جدی می‌زند.

کم سوادی و بی‎سوای سالمندان

از مشکلات دیگر قشر سالمند به خصوص در طبقات پایین‌تر اجتماعی، کم سوادی و بی‌سوادی است. بسیاری از سالمندان روستایی سواد لازم برای آگاهی از حق و حقوق قانونی و اجتماعی خود را ندارند. همین موضوع باعث سوءاستفاده‌هایی هم از آنان می‌شود، تا حدی که از نظر سرمایه‌ای ضرر کرده و مال و اموال اندک خود را نیز از دست می‌دهند.

لازم است این قشر هم تحت سوادآموزی قرار بگیرند و هم برای مبادلات مهم و دانستن حق و حقوق ایام بازنشستگی و سالمندی خود از حمایت‌های بیشتری در جهت آگاهی و اطلاع‌رسانی برخوردار باشند.

خانواده هسته‌ای و رهاسازی سالمند

با تغییر وضعیت خانواده در سال‌های اخیر و هسته‌ای شدن آن، جایگاه سالمندان در خانواده نیز دستخوش تغییر شده است. این روز‌ها خانه‌ها در کلانشهر‌ها کوچک، وضع معیشت و اقتصاد نه چندان مناسب و در بسیاری از خانواده‌ها زن و مرد به کار اشتغال دارند. همین وضعیت باعث شده تا سالمندان جایگاهی برای نگهداری در خانواده توسط فرزندان نداشته باشند.

از طرف دیگر بالا بردن کیفیت مراکز نگهداری از سالمندان نیز نیازمند تخصیص بودجه‌های حمایتی بیشتر است تا کیفیت گذران زندگی سالمند بیشتر باشد. نکته‌ای که در بسیاری از این مراکز به دلیل نبود بودجه کافی رعایت نمی‌شود و به وضع روحی و جسمی سالمندی که برای نگهداری به مرکز سپرده شده آسیب می‌زند.

از سند ملی سالمندی چه می‌دانیم؟

اواخر فروردین ماه سال جاری بود که سازمان برنامه و بودجه کشور، از انتشار کتاب «سند ملی سالمندی» خبر داد. در سایت سازمان برنامه و بودجه ریاست‌جمهوری درباره این سند که در تهیه آن، ۱۷ دستگاه عضو شورای ملی سالمندان کشور و ۲۳ دستگاه دیگر مشارکت داشته‌اند، آمده است: «در دوران سالمندی، انسانی که از کوران زندگی بیرون آمده تبدیل به انسانی باتجربه‌تر، حرفه‌ای‌تر، عاقل‌تر، فهیم‌تر و کامل‌تر می‌شود. به بیانی دیگر سالمند، به سرمایه و پشتیبان بزرگی برای خود، خانواده و جامعه تبدیل می‌شود و حالا نوبت ماست که به عنوان مدیران، مسئولین، کارشناسان جامعه، فرزندان و ... از این سرمایه‌های فرزانه استفاده کنیم و بهره‌مند شویم.

در این سند تمهیدات مختلفی برای سالمندان در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز ۱۴۰۴، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و سیاست‌های کلی "جمعیت") لحاظ شده است و در چشمانداز آینده، ما به دنبال جامع‌های با نگاه مثبت و بر اساس اهمیت دادن، برابری، استقلال، مشارکت، حمایت، امنیت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان هستیم. در واقع سالمندی سالم، فعال و توأم با منزلت همیشگی را برای سالمندان در نظر داریم»

سند ملی سالمندی با شش هدف تدوین شده است:

۱- ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی ۲. توانمندسازی سالمندان ۳. حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان ۴. تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی ۵. توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در امور سالمندی ۶. تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان.

***

به گفته وحید قبادی دانا؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور؛ هدف سند سالمندی، رسیدن به جامعه‌ای بدون تبعیض سنی است و هدف دیگر سند، ارائه پاسخ مناسب به چالش‌ها و فرصت‌های سالمندی فردی و جمعیتی است.

سالمندی بخش ناگزیری از زندگی است که بدون توجه به وضعیت و هرم سنی جمعیت برای هرکسی پیش خواهد آمد. اگرچه نیروی جوان در جامعه در تسهیل وضعیت سالمندان به خصوص از نظر معیشتی بسیار موثر هستند، اما با همه این‌ها سالمندان نیز باید در قانونگذاری‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور نقش داشته باشند. احترام به سالمندان و حفظ عزت نفس آن‌ها که گرو بهبود سبک زندگی آنان است، هم از توصیه‌های دینی است و هم در فرهنگ جامعه ایرانی به آن تاکید ویژه شده است.

بیشتر بخوانید: کمبود پزشک هم به معضل سالمندی جمعیت اضافه شد انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: سالمندی سالمندی در ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سالمندی سالمندی در ایران سند ملی سالمندی پدیده سالمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاتر‌های با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کار‌های دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهر‌های خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجرا‌های عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • ترقی دانش کشور مرهون تلاش معلمان و سنگربانان تعلیم و تربیت است