یادداشت زیبایی از یکی از دوستان مرحوم حمیدرضا صدر + عکس
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۳۲۸۶
احمد طالبینژاد در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «نوشتن از حمیدرضا صدر اندکی مشکل است. برای این که واقعا باورم نمیشود که حمید را از دست داده باشیم. البته برای ما که یک زمانی در عالم همکاری رابطه بسیار نزدیکی با هم داشتیم کوچ او از سه سال پیش به آمریکا آن هم بدون این که به کسی چیزی بگوید و از دلیلش صحبت کند به این معنا بود که او را از دست دادهایم ولی به هر حال همیشه در یاد و خاطرات ما بوده و هست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمیدرضا صدر شخصیت کاریزماتیک و خوبی داشت، آدم چندوجهی بود، نه کینهای در وجودش بود و نه حب و بغضی داشت. یک عاشق به تمام معنا. او عاشق دو چیز بود؛ سینما و فوتبال. تا آن حد افراطی که در سالهای اخیر سینما را قربانی فوتبال کرد. در حالی که زمانی از پرکارترین منتقدان و نویسندگان سینمایی بود و با نشریات مختلف کار میکرد ولی از وقتی که به عنوان کارشناس فوتبال در تلویزیون تبدیل به یک چهره مردمی شده بود متاسفانه در مورد سینما کمکاری کرد و کمتر مینوشت و در مجامع سینمایی هم کمتر حضور پیدا میکرد. در حالی که هم سواد سینمایی خوبی داشت و هم حافظهای وحشتناک قوی داشت. آن قدر حافظهاش قوی بود که مثلا درباره مشخصات و زندگینامه بازیگر نقش فرعی فلان فیلم وسترن آمریکایی از او سوال میکردیم، او بلافاصله اطلاعات را عرضه میکرد همانطور که در مورد فوتبال هم مردم شاهد بودند که چه اطلاعات وسیع و عمیقی داشت. اگر چه من و او همیشه سر این قضیه کشمکش داشتیم که آیا فوتبال آن قدر اهمیت دارد که به اندازه سینما آن را دوست داشته باشیم یا نه؟ او معتقد بود همه این موضوعات بهانههایی هستند برای زندگی و او عاشق این بهانهها بود.
به هر حال حمیدرضا صدر کار نوشتن را به عنوان روزنامهنگار و در مرحله بعد منتقد در مجله زن روز در سالهای دهه شصت آغاز کرد و بعد به ماهنامه سینمایی فیلم آمد. ما هفتهای یک بار اغلب همدیگر را میدیدیم. بعدها به واسطه انتشار ماهنامه هفت با ما همکاری کرد؛ هفتهای یکی، دو روز او را آنجا میدیدیم. آدم بسیار خوشمشربی بود که با حضورش گرمای خاصی به محافل میداد؛ چه ورزشی و چه سینمایی. خاطرهای که از صدر در ذهنم نقش بسته به همان دوران همکاری برمیگردد که هر وقت در «زن روز» مطلبی مینوشت که به هر دلیلی نمیخواست با اسم خودش کار شود با اسم غزاله صدر منتشر میکرد. آن زمان غزاله خردسال بود و من با شوخی به حمیدرضا صدر میگفتم خوش به حال دخترت از کودکی نابغه است و از همین دو، سه سالگی مطالب به این خوبی مینویسد، قاهقاه میخندید. به هر حال غزاله الان خانم برومندی شده و این اواخر برای مادر و حمید در آمریکا همدم بود.
به نظر من حمیدرضا صدر قربانی دو چیز شد؛ یک فوتبال، همان طور که گفتم خودش را فدیه فوتبال کرد برای جاانداختن این که فوتبال هم تفریح و سرگرمی بسیار خوبی است و هم مثل سینما جریان فرهنگی حساب میشود و قربانی چیز دیگر که از گفتنش معذور هستم. او در مجموع از خانواده اصیل و آریستوکرات قدیمی بود. صدر تحصیلکرده ایران و انگلستان بود. دکترای برنامهریزی شهری داشت ولی کمتر از رشته اصلی حرف میزد؛ هر چند ارتزاقش از رشته اصلیاش بود. او عضو هیاتمدیره شرکت ساختمانی عمرانی بود. روزگارش از آنجا میگذشت. از مهمترین ویژگیهای حمیدرضا صدر که امروز گفتنش لازم است این که هیچوقت منتظر درخواست یا پیشنهاد هیچ سردبیری نمینشست که راجع به فلان شخصیت سینمایی بنویسد یا تحلیل ارایه دهد. او همیشه مطالب نوشته و آماده داشت، کافی بود که به عنوان مثال سردبیر مجله فیلم به او زنگ بزند، درباره فلان شخصیت سینمایی یا فلان فیلم مطلب بخواهد او بلافاصله برای مجله میفرستاد. همان دورهای که ایمیل و فضای مجازی نبود، او مطالب را یا پست میکرد یا خودش حضوری میآورد، به قول خودش کشوی من مملو از نوشتههایی است که قرار است بعدها چاپ و منتشر شود، البته بعضی مطالبش را در کتاب سینمایی و تاریخی منتشر کرد.
در مجموع قلم روان و سریعی داشت، آدم متعادلی بود هیچوقت اهل انتقاد به آن معنا نبود، البته اجازه بدهید اعتراف کنم که این اواخر که آلوده ورزش شده بود اخلاقش کمی تند شده بود و ادبیاتش فرق کرده بود و واژههایی به کار میبرد که در شأن او نبود. چند بار به او گفتم این واژهها برای آدم اهل فرهنگ و هنر نیست و بیشتر از دهان و بیان ورزشکاران و فوتبالیستهاست، میخندید و میگفت آدم تغییر میکند ولی به هر جهت متاسفانه بهرغم تلاشی که خودش، خانمش و دخترش کردند بعد از سه سال جنگیدن با عفریت مرگ مغلوب شد و سینما و فوتبالدوستان ایران این چهره مثبت و مثبتاندیش را از دست دادند. به نظر من تلویزیون از این نظر حتی متضررتر از سینما شد برای این که حمیدرضا صدر یکی از محبوبترین مفسران فوتبال بود. این اواخر حمیدرضا صدر را کوچک و بزرگ میشناختند و با او عکس میگرفتند که در زمینه کار خودش تبدیل شده بود به سلبریتی.»
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: حمیدرضا صدر حمیدرضا صدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدیها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما
تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز میشود و پس از آن فیلمنامهای که مجوز ساخت گرفته، میتواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلمهای کوتاه داستانی «خاک» به تهیهکنندگی ایمان ایرانمنش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربانپور، «دستبند» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینیفر، «سمیه» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیهکنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.
همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوریهای نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزههای هنر نام برده شده است.
برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعهساز!
ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضیعلی عباسمیرزایی کارگردان و منتقد سینما بهعنوان کارشناس با حضور عوامل فیلمها به نقد این آثار پرداختند.
پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار میکردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من میگفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی میبیند و اصلاً مگر چه میشود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعهسازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست میکردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر میکردم که مدیر کافه الان سر میرسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگسها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگسها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.
عباسمیرزایی درباره مواجههاش با فیلمکوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلمسازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر میرسد کارگردانش هم آدم بامزهای است. من حس میکنم آدمهایی سراغ کمدی و فانتزی میروند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.
تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!
در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار میشد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کنارهگیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانهای میشود. جالب اینجاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.
حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.
عاشقانه شمس و مولانا از کمدیهای سبقت گرفت
فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفتهای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیشفروش بلیتهایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب میشود.
همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروشترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصلهای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشتهاش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.
در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیهکنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب میشود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی میکند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی میکند.
حسام منظور در نقش حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیککول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.
فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد
علیرغم اینکه پیشبینی میشد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربیهای تیم ملی فوتبال ایران میپردازد، در اکران موفق باشد، اینگونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.
فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد
عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامهای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیشبینی میشود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.
سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغیپور، قدرتالله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.
پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک
روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیهکنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفهای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش میرود.
در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میانبرنامههای متنوع روی آنتن میرود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر 6089286