Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@02:58:54 GMT

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر با مسواک‌زدن

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۶۱۷۵

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر با مسواک‌زدن

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از «healthshots»، شاید شما نیز در ارتباط با خواص مسواک زدن در ارتباط با سلامت دهان و دندانهایتان شنیده باشید؛ اما ندانید که سلامتی دهان و دندان نه تنها بوی بد دهان را دور می‌کند، بلکه می‌تواند از افت شناختی نیز جلوگیری کند؛ به طوری که به تازگی دانشمندان از تأثیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در جلوگیری از زوال عقل سخن گفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما شاید همیشه بهداشت دهان خود را امری مهم بدانیم. کشیدن نخ دندان مرحله بعدی است و زدن مسواک دوبار در طول روز برای بسیاری از ما به یک وظیفه بدل شده است؛ اما اگر بدانید نگهداری بهداشت دهان به سلامت ذهن شما نیز مرتبط است، چه واکنشی خواهید داشت؟.

این مسئله‌ای شوخی نیست؛ چرا که دانشمندان کشف کرده اند اگر به طور مرتب نخ دندان بکشید، با این کار می‌توانید مانع افت شناخت و زوال عقل شوید.

رایج‌ترین بیماری شناختی که ممکن است شما در سنین پیری با آن روبرو شوید، «دمانس» یا «زوال عقل» است؛ تا جایی که فرد حتی با خطر نشناختن عزیزانش روبرو است. این مسئله به این دلیل رخ می‌دهد که سلول‌های ذهن شما دچار کاهش رشد می‌شوند. اما باید بدانید این روند برای افرادی که به سلامت دندان‌های خود توجهی نمی‌کنند و سلامت آن را امری تضمین شده می‌دانند، زودتر آغاز می‌شود.

محققان کالج پرستاری Rory Meyers دانشگاه نیویورک دریافتند افراد بزرگسالی که دندان‌های بیشتری را از دست داده اند، ۱.۴۸ برابر در خطر بالاتری از اختلال شناختی و ۱.۲۸ برابر در خطر بالاتری از زوال عقل قرار دارند.

اینکه گفته می‌شود بهداشت ضعیف دهان و دندان، بدین معناست که فرد دارای پوسیدگی دندان بوده و در معرض از بین رفتن دندان هاست؛ به طوری که فرد نمی‌تواند غذا را به درستی جویده و مواد مغذی آن را خارج کند. وقتی ماده مغذی غذاها به درستی خارج نمی‌شود، این یعنی که غذای درستی نیز به مغز نمی‌رسد و همین امر سبب کاهش شناخت و مشکلات مرتبط با آن در فرد می‌شود.

این پژوهش همچنین شواهدی را نشان داد که التهاب دهان به التهاب مغز و اختلال شناختی مرتبط است؛ بنابراین، می‌بینید که چگونه یک عادت کوچک می‌تواند چنین تفاوت بزرگی را در زندگی شما ایجاد کند.

نکات مهم در ارتباط با سلامت دهان

۱- دندان‌های خود را روزی دو بار مسواک بزنید. مطمئن شوید که بعد از صرف صبحانه و بعد از شام مسواک زده اید.

۲- ظرف گذشت ۱۵ دقیقه از اینکه چیزی را می‌خورید، سعی کنید آب در دهان کرده و غرغره کنید.

۳- اگر چیزی شیرین را خورده اید، مسواک زدن اجباری است.

۴- از مسواک‌های دارای الیاف بسیار سفت و سخت استفاده نکنید.

۵- حواستان باشد تمیز کردن خود زبان نیز بسیار مهم است.

۶- از نخ دندان استفاده کنید، زیرا می‌تواند در از بین بردن ذرات غذایی که بین دندان‌های شما گیر کرده اند کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104199 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز مسواک زدن زوال عقل نخ دندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کنیم آلزایمر نگیریم؟

به گزارش خبرآنلاین، ورزش منظم و فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی در همه افراد، به‌ویژه سالمندان، دارد. به نظر می‌رسد ورزش هوازی، مفیدترین گزینه باشد، زیرا عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد، باعث تقویت اعصاب می‌شود و می‌تواند روند پیشگیری از بیماری آلزایمر و عملکردهای مغز را به طور چشمگیری تقویت کند.

فعالیت بدنی، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

با توجه به این واقعیت که درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، یافتن راهی برای به تأخیر انداختن پیشرفت این بیماری عصبی بسیار مهم است. افزایش سطح ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در دستیابی به این هدف به طور پایدار، مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند فعالیت نوسانی مغز را تعدیل کند و بر پویایی عصبی تأثیر بگذارد.

افراد مسنی که سابقه طولانی ورزش، بین ۲ تا ۱۰ سال، دارند، افت عملکرد شناختی کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین داشتن فعالیت بیشتر باعث بهبود عملکرد اجرایی، بهبود حرکات، افزایش تمرکز و تقویت سرعت پردازش و حافظه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چه کنیم تا حافظه سالمی داشته باشیم؟/ ۱۰ نکته کلیدی برای جلوگیری از زوال عقل

منبع: psychologytoday

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897482

دیگر خبرها

  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست