Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، از اواخر سال ۹۸ که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، یکی از حوزه‌هایی که در تیررس مستقیم این ویروس قرار گرفت اصناف و کسب و کارها بود. از همان ماه‌های نخست شیوع واحدهای صنفی با تقسیم بندی بین ۴ گروه شغلی، هر چند وقت یک بار تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

تقریباً درصد بالایی از اصناف در نخستین دوره‌های تعطیلات، از دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا پیروی و واحد خود را تعطیل می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان دولت وعده‌های زیادی برای حمایت‌های کافی و جامع از اصناف می‌داد و بازرسان نیز با سخت گیری‌های زیاد از بازار بازدید می‌کردند، به شکلی که در آن دوره‌ها واحدهای زیادی پلمب شد. اما هر چه گذشت از تعداد واحدهایی که اقدام به تعطیلی می‌کردند، کاسته شد و به نظر می‌رسد بازرسان نیز سخت گیری را کنار گذاشتند.

حتی یک روز تعطیلی برای اصناف قابل جبران نیست

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اصناف به قوت خود باقی است، گفت: فکر نکنید بعد از یک ماه تعطیلی، اگر اصناف به مغازه‌های خود برگردند همه چیز برای آنها عادی می‌شود. حتی یک روز تعطیلی، تأثیر بلندمدتی در ادامه کار برای اصناف دارد.

جلال الدین محمد شکریه افزود: تسهیلات بانکی خاصی به اصناف تعلق نگرفت، این در حالیست که اصناف هزینه‌های زیادی از جمله اجاره بها، دستمزد و … را باید بپردازند.

وی یادآور شد: تعطیلی اصناف برابر با برگشت خوردن چک‌ها و عدم رفع تعهدات آنها برای ماه‌های آتی است.

بی اعتنایی به تعطیلات دو هفته‌ای

اوج بی اعتنایی کسبه به تعطیل کردن واحدها، در دو هفته گذشته خود را نشان داد. در دوره‌های قبلی شاید بتوان گفت از هر ۱۰ مغازه ۵ مغازه تعطیل بودند اما مشاهدات میدانی نشان داد که در دور جدید تعطیلات از هر ۱۰ مغازه، به صورت میانگین در موارد معدود یک مغازه تعطیل بود.

از جمله دلایل عدم تبعیت واحدهای صنفی و کسبه از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توان به عدم حمایت کافی دولت، عدم تعطیلی بانک‌ها و تأمین اجتماعی، عدم سخت گیری دولت، لزوم پرداخت مالیات، لزوم پرداخت اجاره بها و برگشت خوردن چک‌ها اشاره کرد.

نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران ۲۰ تیر ماه طی نامه‌ای به استانداری تاکید کرد که نارضایتی از ادامه تعطیلی صنوف بسیار بالاست و صاحبان صنوف و بازاریان تاکید دارند که باید همراه اصناف، سازمان‌ها و ارگان‌هایی از جمله بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی و… نیز همگام با اصناف تعطیل شوند.

تعطیلات ۶ روزه روی کاغذ اعمال شد

پس از همگانی شدن این اعتراضات، دولت تصمیم گرفت تهران و البرز را به مدت ۶ روز در حالت تعطیل دربیاورد به این شکل که فقط ۹ گروه صنفی شامل نانوایی ها، سوپرمارکت و بقالی، فروش محصولات لبنی، فروش محصولات پروتئینی (صرفاً فروشندگان مرغ، گوشت و ماهی)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای (صرفاً بخش سوپرمارکتی، اقلام خوراکی، آشامیدنی و پروتئینی و بهداشتی)، فروشندگان ملزومات پزشکی و دامپزشکی، آژانس‌های تاکسی تلفنی، فروشندگان میوه و تربار، مراکز طبخ غذا، رستوران و فست فودها (صرفاً بیرون بر) مجاز به فعالیت باشند.

با این حال باز هم کسبه اعتنایی به این دستورالعمل نکردند و مشاهدات میدانی نشان داد که در این ۶ روز به صورت موردی، واحدها تعطیل بودند و خبری از سکوت در بازار حتی بازار بزرگ تهران نبود.

محسن روزبهانی فروشنده پارچه و پرده گفت: شیوه تعطیلی اصناف قابل توجیه نیست. دولت در این چند روز اقدام به تعطیلی بانک‌ها و سازمان‌های دیگر کرده است، در حالی که از دو هفته پیش دستور به تعطیلی اصناف داده بود.

وی افزود: اینکه دولت تصور کند با تعطیلی ۶ روزه بانک‌ها و سازمان‌ها می‌تواند با اصناف در تعطیلات همراهی کند، درست نیست. اکثر کسبه روزمزد هستند و روی ریال به ریال درآمدی که کسب می‌کنند برنامه ریزی دارند. ما علاوه بر هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز و نیروی کار، اجاره بها، مالیات و بیمه نیز پرداخت می‌کنیم. اینکه دولت توقع داشته باشد بدون ارائه کمکی کسبه توان تعطیل کردن دارند، اصلاً درست نیست.

همچنین علی بهرامی فروشنده پوشاک و البسه زنانه گفت: کسبه در این روزها که کرونا به اوج خود رسیده باز هم نمی‌توانند تعطیل کنند چراکه در صورت تعطیلی از پس هزینه‌ها بر نمی آیند. به دلیل اینکه مشتری خاصی در بازار نیست، کالاها روی دست فروشندگان مانده است.

وی افزود: با این حال هزینه‌های ما کاهش نیافته و وضعیت پرداخت‌ها همچون ایام عادی برقرار است. در این صنف بیشتر مغازه‌ها اجاره‌ای هستند، اگر مغازه دار تعطیل کند و پولی نداشته باشد، چه کسی جواب صاحب ملک را می‌دهد؟

همچنین مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که علاوه بر فروشندگان، حتی صنف آرایشگری نیز تعطیل نشده است و آرایشگران همچون روزهای عادی در حال کار بوده اند.

در همین مورد یک آرایشگر  گفت: در ماه‌های گذشته، آرایشگران به دلیل نزدیکی فیزیکی به مشتریان معمولاً از محدودیت‌ها پیروی می‌کردند اما در سال جاری کمتر آرایشگری تعطیل بود. البته وقتی مشتری وجود دارد و دائم تماس می‌گیرند و درخواست باز کردن مغازه را دارند چرا آرایشگر باید تعطیل کند؟ باید توجه داشت که مردم هم رعایت محدودیت‌ها را نمی‌کنند.

کد خبر 616495 برچسب‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا اصناف كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا اصناف كرونا در ايران سازمان ها هزینه ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.

اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.

تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.

تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.

جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.

جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.

بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.

مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)

در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است:

«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»

این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.

تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.

تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.

دیگر خبرها

  • تعطیلی که به معضل مملکت بدل شد | پنجشنبه یا شنبه؛ بالاخره کدام؟
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • اصرار شنبه‌ای‌ها و مقاومت پنجشنبه‌ای‌ها
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران
  • ‏‬زورآزمایی «شنبه» و «پنجشنبه» بر سر تعطیلی
  • همه جا نه، در این یک فقره اما حق با بهروز افخمی بود!
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است