Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاورد‌های مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست بیاورند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این دستاورد‌ها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیرو‌های مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپاد‌ها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

مسئولان دفاعی کشورمان در نخستین روز‌های دفاع مقدس و با حمله رژیم بعث و همچنین ضعف سیستم پدافندی ایران به این فکر افتادند که صرف اتکا به سامانه‌های پدافندی خارجی اطمینان بخش نیست و باید برای تامین امنیت آسمان ایران اسلامی به سراغ ساخت سامانه‌های بومی بروند. اما در کنار طراحی و ساخت سامانه‌های موشکی پدافندی باید رادار‌های قدرتمندی نیز در کشورمان طراحی می‌شد تا بتواند سامانه‌های موشکی را به خوبی هدایت کند. یک مورد از این رادار‌های بومی، خانواده رادارهای کاشف هستند که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

کاشف بومی موشک‌های کروز و پهپادهای دشمن 

خانواده رادار‌های کاشف یکی از نخستین تجربه‌های ساخت رادار بومی در کشورمان است که متخصصان و مهندسان سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان آن را تولید کردند. کاشف ۱ نخستین محصول این پروژه بود که جزو رادار‌های میان برد محسوب می‌شد و  می‌توانست با فعالیت در باند S برد حدود ۱۵۰ کیلومتری و سقف پوشش ۱۴ کیلومتری را داشته باشد.

کاشف ۱؛ رهگیری انواع موشک‌ها و پهپادهای دشمن

کاشف ۱ به نام TM-ASR-۱ نیز معروف است و با توان خروجی ۸۰۰ کیلوواتی با ۲ مشخصه فاصله مستقیم و زاویه هدف را محاسبه می‌‎کند و با نمایش مختصات X و Y توانایی نمایش اطلاعات مربوط به فاصله افقی و ارتفاع اهداف را داراست. هنگامی که به رادار دو بعدی کاشف ۱ با دقت بیشتری نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم با توجه به برد اعلام شده برای این رادار از انواع رادار‌های هشدار ثانویه در کشف اهداف به حساب می‌آید. طول امواج رادار را می‌توان دیگر مزیت کاشف ۱ دانست که این امکان را به شبکه پدافند هوایی کشورمان می‌دهد تا پهپاد‌هایی با ابعاد کوچک و موشک‌های کروز را کشف و شناسایی کند و از طرفی هم در برابر جنگ الکترونیک دشمن نیز مقاومت خوبی دارد.  

شکل آنتن کاشف ۱ از انواع سهموی است که می‌تواند در محور ۳۶۰ درجه بچرخد و براساس موقعیت و تهدیدات موجود بین ۳ تا ۱۲ دور در دقیقه گردش کند. از دیگر مزیت‌های این رادار باید به این مورد هم اشاره کرد که کاشف ۱ قادر است تا پس از هر بار چرخش حول محور خود نقشه‌ای از محیط سطحی خود تهیه و مناطق حساس را در نمایشگر‌های مخصوص نشان دهد.

این رادار قادر است تا بیش از ۱۰۰ هدف را کشف کرده و به طور همزمان نیز ۲۰ مورد را رهگیری کند که این میزان در نمونه‌های مشابه کم‌تر تخمین زده می‌شود. از بزرگترین مزایای رادار کاشف ۱ قدرت تحرک بالای آن است که در آن همه تجهیزات و خدمه در یک خودرو جمع هستند و خودروی حامل این رادار می‌تواند طی ۳۰ دقیقه عملیاتی شود. فاصله بروز ایراد در کاشف ۱ بیش از ۱ هزار ساعت است که در صورت بروز ایراد احتمالی در کم‌تر از ۳۰ دقیقه این ایراد رفع شده و در محیطی با سرعت باد ۲۵ متر بر ثانیه و رطوبت ۹۵ درصد کار کند که این موضوع توان رزمی نیرو‌های پدافندی را افزایش می‌دهد.

کاشف ۲؛ برد بیشتر برای شناسایی بهتر و رصد دقیق‌تر

دومین نسل از رادار کاشف با کاشف ۲ نیز با ارتقای کاشف ۱ طراحی و ساخته شده است. برد این رادار به ۲۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و این به معنای افزایش ۳۳ درصدی برد آن نسبت به نمونه اول است. در کاشف ۲ برای تمامی فناوری‌ها از حالت جامد استفاده شده که باعث افزایش قابلیت‌های عملیاتی و همچنین افزایش اطمینان‌پذیری زیرسامانه‌ها می‌شود که طی آن زمان بروز ایراد در کاشف ۲ بیشتر از نمونه اولیه شد.

آنتن کاشف ۲ نیز در نوع آنتن نیز با نسل اول متفاوت است و شکل آن مشبک بوده که این موضوع باعث شده تا جرم کمتری داشته باشد. در نتیجه توان الکتریکی کم‌تری برای چرخش مورد نیاز خواهد که باعث می‌شود دوام اجزای متحرک بیشتر و مقاومت رادار در برابر فشار باد بهبود پیدا کند.

تنها نقطه اشتراک نسل‌های اول و دوم رادار‌های کاشف را می‌توان این دانست که آنتن هر دو از ۳ بخش تشکیل شده که در حین حرکت از هم باز شده و در طرفین و بالای خودرو قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رادارهای ایرانی رادارهای نظامی رادار ایرانی پدافند هوایی ارتش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا نیرو های مسلح پدافند هوایی سال های اخیر موشک ها کاشف ۲ کاشف ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۶۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۱۰ درصد توان نظامی «وعده صادق» عملیاتی شد

ایسنا/یزد رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با بیان این که در عملیات وعده صادق تنها ۱۰ درصد از توان نظامی تدارک دیده شده، بکار گرفته شد و هدف اصابت همان ۱۳ موشک بالاستیک بود و مابقی پرتابه‌ها گمراه کننده بود، گفت: تنبیه موشکی ایران معادلات منطقه را بر هم زده و رژیم صهیونیستی که در ابتدا ادعا می‌کرد تا نابودی حماس از پا نمی‌نشیند، امروز به پای میز مذاکره آمده است.

حجت الاسلام «احمد رضا پورخاقان» صبح امروز شنبه هشتم اردیبهشت ماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد ضمن توصیه به حفظ تقوی الهی پس از پشت سر گذاشتن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: عملیات وعده صادق به اراده خداوند انجام شد و نیروهای مسلح کشورمان در واقع ابابیل‌های الهی بودند که سجیل‌ها را بر سر دشمنان فرود آوردند تا جهان بداند که دوران بزن و در رو گذشته است.

وی با اشاره به سالگرد حادثه صحرای طبس و شهادت اولین فرمانده سپاه یزد شهید منتظر قائم، گفت: خبر پیروزی این حادثه را نه آمریکایی‌ها بلکه رادیو جمهوری اسلامی با اعلام شکست آمریکایی‎ها با معجزه الهی در صحرای طبس گزارش کردند.

این مقام قضایی با بیان این که خداوند در این حادثه گوشه‌ای از قدرت لایزال خود را به قدرت‌های پوشالی نشان داد، گفت: البته خداوند همیشه از این طریق به جنگ با دشمنان خود نمی‌رود بلکه با گسیل رزمندگان جبهه حق به مصاف دشمنان همانند جنگ هشت ساله جمهوری اسلامی در برابر دشمن تا دندان مسلح، تقویت قدرت و اندیشه ما را رقم می‌زند تا امروز بتوانیم در برابر قدرت‌های به تعداد انگشت‌های یک دست، به قدرت بی بدیل موشکی و بازداندگی در منطقه دست یابیم.

وی با اشاره به این که رژیم غاصب صهیونیستی همانند دزدی است که خانه‎ای را غصب کرده و صاحب خانه را به مدت ۱۷ سال تحت فشار و تحریم در یک اتاق که باریکه غزه باشد، جای داده است، حمله هفتم اکتبر حماس را دفاع در برابر غاصب که شکستی غیر قابل جبران نیز بر صهیونیست‌ها تحمیل کرد، دانست.

حجت الاسلام پورخاقان اضافه کرد: سفر رییس جمهور آمریکا و سپس حاکمان سایر کشورهای مستکبر در روزهای ابتدای عملیات طوفان الاقصی برای اعلام پشتیبانی از رژیم اشتغالگر، حکایت از این شکست مفتضحانه دارد؛ شکستی که اکنون نیز پس از شش ماه هیچ دستاورد نظامی برای این رژیم جعلی نداشته است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی که در ابتدا ادعا می کرد تا نابودی حماس از پا نمی‌نشیند، امروز پای میز مذاکره با حماس نشسته است و همچنان شاهد مقاومت مردم غزه هستیم.

رئیس سازمان قضایی یروهای مسلح کشور با اشاره به فرار رژیم صهیونیستی از این شکست با اقدامات تروریستی مانند حمله به کنسولگری ایران در سوریه، گفت: صهیونیست‌ها پس از این حمله بارها پیغام دادند که جمهوری اسلامی تنبیه مختصری در قبال این حمله انجام دهد ولی نیروهای مسلح کشورمان در تعاملی بی‌نظیر بین تمام ارکان و هم افزایی خوب بین میدان و دیپلماسی پاسخی افتخارآمیز به دشمنان داد.

وی تاکید کرد: نیروهای مسح کشورمان در این حمله موشکی تنها ۱۰ درصد از توان نظامی خود که برای آن شب تعریف شده بود را به کار بسته و توانستند با عبور از گنبد آهنین، دو پایگاه مهم رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این حمله هدف جمهوری اسلامی تنها اصابت همان ۱۳ موشک بالاستیک بود و مابقی پرتابه‌ها که در قالب عملیاتی ترکیبی با استفاده از پهبادهای نسل اول و موشکهای کروز نه امکانات پیشرفته انجام شد، تنها برای گمراهی دشمن بود.

حجت الاسلام پورخاقان با بیان این که تنبیه موشکی ایران معادلات منطقه را بر هم زده است، گفت: پس از این عملیات نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه سایر دشمنان کشورمان سر در درون خود فرو برده‌اند.

وی در بخشی از سخنانش به طنز نیز از رژیم صهیونیستی که فرصتی را فراهم آورد که بخش کوچکی از توان موشکی کشورمان را در یک میدان نبرد واقعی آزمایش کنیم، قدردانی کرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان در ادامه اظهار کرد: این نیروی مسلح توانمند نیازمند صیانت است و سازمان قضایی نیروهای مسلح در این باره خود را متعهد به حفظ سلامت و صیانت از تمام نیروهای مسلح کشورمان می‌داند و امیدواریم سالی برسد که گزارش دهیم که هیچ جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق نیفتاده است که آن موقع موفق عمل کرده‌ایم هر چند که نیروهای مسلح ما جزو پاک دست‌ترین نیروهای مسلح در جهان و افتخاری برای کشورمان هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: البته اگر جرمی در نیروی مسلح علی‌رغم صیانت و اقدامات پیشگیرانه اتفاق بیافتد قطعاً مجازات در رابطه با آن نیز سنگین‌تر خواهد بود.

حجت الاسلام پورخاقان در پایان نیز از خدمات تشکری رئیس قبلی سازمان نیروهای مسلح استان قدردانی و ضمن بیان توصیه‌هایی، برای دهشیری رییس جدید این سازمان آروزی موفقیت کرد.

«مهران فاطمی» استاندار یزد هم در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات تشکری رئیس سابق این سازمان در استان، وی را انسانی نجیب، شریف و همیشه در صحنه خواند و گفت: همواره نکات ایشان در شورای تامین استان، راهگشا بوده است و امیدواریم در سمت جدیدی که در دادگستری دارند نیز موفق باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: هرچند سازمان قضایی نیروهای مسلح در راستای صیانت از مجموعه نیروهای مسلح کشورمان فعالیت دارد ولی خوشبختانه نیروهای مسلح کشورمان از پاک دست ترین و خدوم‌ترین نیروهای مسلح در دنیا هستند.

حجت الاسلام «حسین طهماسبی» رئیس کل جدید دادگستری استان یزد نیز اظهار کرد: غالباً در این مراسم‌ها مطالبی پیرامون افراد بیان می‌شود که باید آنچه گفته می‌شود را حق دانست و اگر با حب و بغضی مطرح می‌شود، منتظر پاداش آن از سوی خداوند بود.

وی در ادامه سازمان قضایی را نبض تپنده مدیریت اجرایی و نظامی کشور خواند و افزود: انتظار ما از سازمان قضایی این است که چه در بخش مدیران عمومی و چه در بخش مدیران نظامی، اگر نقطه ضعفی در حال شکل گیری است، آن را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و در رابطه با آن تدبیر کند تا به ارتقای سطح کمی و کیفی نیروهای مسلح کمک شود.

 آیت الله «سید کاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این مراسم عنوان کرد: جامعه‌ای به سعادت می‎رسد که صدای توسعه علم، صدای گام نیروهای مسلح و صدای چرخ تولید در آن شنیده شود.

وی این سه موضوع را از مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری از ابتدای زعامت ایشان برشمرد.

سردار «حسین زارع کمالی» فرمانده سپاه الغدیر استان هم از خدمات رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قدردانی و برای ریاست جدید این سازمان در استان آرزوی توفیق کرد.

وی در ادامه هفته معلم را به تمدن سازان تمدنی نوین اسلامی و هفته کارگر را به پیش‌قراولان جبهه تولید تبریک گفت.

زارع کمالی ضمن تبریک وعده صادق، گفت: آنچه دیدیم چیزی جز وعده یاری خداوند نبود و امیدواریم با عمل خالص و حرکت جهادی شاهد عنایت‌های بیش از پیش خداوند باشیم و رژیم جعلی صهیونیستی نیز در همان ۲۵ سالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، سرنگون شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات «مهدی تشکری» رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح استان، «غلامعلی دهشیری» رئیس سابق دادگستری استان به عنوان رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان معرفی شد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • فقط ۱۰ درصد توان نظامی «وعده صادق» عملیاتی شد
  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • شکار پهپاد آمریکایی در آسمان یمن
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • به نتانیاهو وقتی ادعا کرد که حماس را از بین می برد، خندیدیم!
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران