Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم شریفی: با پرورش انواع ماکیان و در رأس همه آنها مرغ که دوره پرورش کوتاه ۴۵ روزه دارد، علاوه بر کاهش دوره بازگشت سرمایه، در بازه زمانی کوتاهی قادر به تأمین گوشت مصرفی خانوارهای زیادی آن هم به قیمت به مراتب کمتر از گوشت قرمز خواهیم بود.

میزان افت (بخش غیرقابل مصرف) پس از کشتار در مرغ کمتر از دام است و تغذیه آسان‌تر و راندمان تولید بالاتری نسبت به دام دارد در نتیجه پرورش ماکیان نسبت به دام‌های سنگین، برای تولید کننده خرد، به صرفه تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آشفته بازار اقتصادی که متأسفانه کمتر کسی سراغ مشاغل تولیدی می‌رود، عبدالله مردانی با ساخت دو دستگاه ۲۰ هزارتایی جوجه کشی توانست برای دو خانواده به طور مستقیم درآمد پایدار ایجاد کند و علاوه بر آن بار دیگر باعث رونق پرورش انواع پرندگان محلی در منطقه باشد.

* در ابتدا خود را معرفی کنید و بگویید چه شد که سراغ جوجه کشی و پرورش ماکیان رفتید؟

عبدالله مردانی هستم، سال ۱۳۷۰ در شهر نوکنده متولد شدم. مدرک دکترای کارآفرینی دارم و از سال‌های قبل علاقه مند به پرورش پرندگان بودم به طوری که پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشدم در همین ارتباط بود و بعد از فارغ التحصیلی با توجه به تحقیقاتی که داشتم سراغ این کار رفتم.

* لطفاً در مورد کار خود توضیح مختصری بدهید؟

در حال حاضر تمرکز اصلی کار من جوجه کشی انواع پرندگان نظیر مرغ و خروس محلی، اردک، غاز، تورنگ، بوقلمون، بلدرچین و همه انواع پرندگان به غیر از شتر مرغ است زیرا تخم شتر مرغ دما و رطوبت خاصی برای جوجه شدن نیاز دارد. در کنار این کار پرورش یک گله اردک هم داریم.

* با چقدر سرمایه کار را شروع کردید؟

من کارم را با مقدار خیلی کم در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در حد خرید لوازم ضروری پرورش اردک شروع کردم و به مرور در طول این سال‌ها کارم را توسعه دادم و در حال حاضر دو دستگاه جوجه کشی ۲۰ هزارتایی داریم که کار ساخت و تولیدش را خودم انجام دادم.

* آیا دستگاه شما ویژگی خاصی دارد یا مشابه دستگاه‌های موجود در بازار است؟

کمی دستکاری روی تهویه دستگاه انجام دادم. مثلاً از پنکه سقفی برای تهویه دستگاه استفاده کردم و یا دستگاه به صورتی است که تخم مرغ‌ها همگی به صورت خوابیده در دستگاه قرار می‌گیرد و در کل خیلی با موارد مشابه در بازار تفاوت ندارد ولی راندمان کار ما بالاتر است و یک ویِژگی بسیار مهم در کار جوجه کشی ما این است که به طور همزمان هر تعداد از انواع مختلف تخم پرندگان را که بخواهیم همزمان در دستگاه می‌گذاریم.

به طور مثال پنج مرغ، ۳۰ طاقه قرقاوول، ۷۰ غاز … و بعد از ۲۲ روز جوجه مرغ‌ها را تحویل می‌دهیم و بعد از ۳۰ روز غاز و الی آخر و هیچ محدودیتی در پذیرش نداریم و این نقطه قوت کار ماست.

* پرورش همزمان این پرنده‌ها به مهارت خاصی نیاز دارد؟

مهم شخصی است که با دستگاه کار می‌کند که به دلیل نداشتن مهارت کافی گذاشتن همزمان تخم مرغ‌ها باعث آلودگی محیط و شکست کار می‌شود. معمولاً صاحبان دستگاه فقط تعداد بالا از یک نوع تخم پرنده مثلاً هزار تا غاز را قبول می‌کنند و در تمام مدت ۳۰ روز دستگاه در اجاره صاحب تخم‌ها است.

فقط افراد معدودی هستند که مهارت همزمان جوجه گیری از انواع پرندگان را دارند و به دلیل اینکه ما مهارت این را داریم هر تعداد تخم پرندگان را از هرنوعی همزمان در دستگاه بگذاریم مشتریان بیشتری داریم و از طرفی هزینه تمام شده برای مشتریان خیلی کمتر می‌شود مثلاً برای هر جوجه مرغ فقط هزار تومان دستمزد می‌گیریم.

* شرایط فروش و درآمدی شما چطور است؟

من در سال‌های اول تنها کار می‌کردم ولی بعد از مدتی با زیاد شدن تقاضا با دوستم شریک شدم و دو نفر تمام وقت مشغول هستیم. در کنار جوجه کشی از محل پرورش گله اردک و فروش جوجه‌های آن هم درآمد کسب می‌کنیم.

بازار فروش ما بیشتر از طریق تبلیغات در فضای مجازی است و مشتریان اردک و غاز ما بیشتر در شهرهای مازندران است ولی از کل ایران مشتری داریم و به همه جای ایران جوجه فرستاده‌ایم.

در بازار فروش تقاضای بالایی داریم و گله داران بزرگی که تخم پرندگان را برای جوجه شدن می‌آوردند در صورت تمایل کار فروش جوجه‌هایشان را هم انجام می‌دهیم.

* به نظر شما مشکل پرورش ماکیان در کشور ما کجاست که باعث شده خیلی از تولید کنندگان کوچک در روستاها کار را رها کنند؟

چرخه معیوب پرورش پرندگان بزرگترین مشکل پیش روی کسانی است که وارد این کار می‌شوند.

دامدارانی باید باشند که کار گله داری و پرورش ماکیان را انجام دهند و افراد دیگری کار جوجه کشی را انجام دهند و در این بین باید کسانی هم باشند که خرید محصولات را تضمین کنند. کشتارگاه صنعتی و بسته بندی در محل باید وجود داشته باشد و در نهایت رستوران‌هایی که کار طبخ محصولات را انجام دهند.

اگر چرخه تولید کامل شود قطعاً کار تولید گوشت و تخم ماکیان هم رونق می‌گیرد.

* چشم انداز شما برای توسعه کارتان چیست؟

به لطف الهی با دو دستگاه ۲۰ هزارتایی جوجه کشی و مهمتر از آن داشتن بازار فروش خوب برای جوجه‌های متولد شده را داشته‌ایم که به تولید هرچه بیشتر ماکیان در منطقه کمک کرده است. در واقع ما خودمان را حلقه مفقود شده در منطقه می‌دانیم که توانستیم علاوه بر نیاز گله داران بزرگ، نیاز پرورش دهندگان تعداد پایین خانگی را هم جوابگو باشیم.

در حال حاضر با تعدادی از دوستانم در حال مذاکره هستیم تا کار را توسعه داده و چرخه تولید گوشت ماکیان را در منطقه کامل کنیم و در آینده نزدیک تمام مراحل تولید را در دست بگیریم.

کد خبر 5259465

منبع: مهر

کلیدواژه: جوجه یکروزه گلستان نوکنده ویروس کرونا عید سعید قربان کرمانشاه بوشهر آمار کرونا نماز عید قربان واکسن کرونا عکس استانها دعای عرفه خطبه های نماز جمعه گرگان اردبیل شیوع کرونا لیگ برتر فوتبال ایران انواع پرندگان پرورش ماکیان جوجه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۶۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است

سید احمد موالی زاده گفت: یکی از دغدغه‌های اقتصاد دانان اجرایی کردن این شعار است و موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است.

او ادامه داد: هر چقدر اقتصاد مردمی‌تر باشد موفق‌تر خواهد بود. این یک شعار کلیدی هست و همه باید عمل کنیم.

رئیس شورای اداری اهواز می گوید: خوزستان استان صنعتی و تامین کننده مالی کشور است، اما نرخ بیکاری در این استان بالا است. 

موالی زاده گفت: تفکر و فرهنگ کارآفرینی در خوزستان ضعیف است و اکثرا انتظار دارند در شرکت‌های دولتی استخدام شوند.

وی افزود: بسیاری از جوانان حرفه کار ندارند و باید روی این موضوع در تمام زمینه‌ها کار و عملیاتی کنیم تا مشکل اشتغال در شهرستان رفع شود. 

فرماندار اهواز گفت: کار تدریس و کار معلمان بسیار سخت است. شان معلم به خاطر تربیت دانش آموزان بالا است. امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت مقام معلم برگزار می‌شود.

موالی زاده در ادامه به مساله عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: همه ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی موضوع عفاف و حجاب را جدی بگیرند و همکاری کنند. 

وی ضمن تشکر و قدردانی از نیرو‌های فراجا در اجرای طرح نور عفاف و حجاب افزود: سایر دستگاه‌ها از جمله سپاه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه در حال تلاش هستند. با این طرح امنیت اجتماعی ایجاد می‌شود. مساله عفاف و حجاب بسیار مهم و کلیدی است و آغاز آن با اجرای طرح نور را به فال نیک می‌گیریم.

نماینده عالی دولت در شهرستان اهواز به برگزاری آئین‌های ویژه بزرگداشت دهه کرامت اشاره کرد و افزود: امسال نگاه متفاوتی به دهه کرامت داریم. علاوه بر برنامه‌های و جشن‌های در چند منطقه شهرستان اهواز، در مناطق کم برخوردار کوی علوی و شهرک رزمندگان جشن‌های باشکوه و ویژه‌ای برگزار می‌کنیم. دستگاه‌های اجرایی هر کدام با استفاده از ظرفیت خود به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این برنامه‌ها کمک کنند.

موالی زاده می گوید: امتحانات نهایی اساسی و در اولویت است. سرنوشت دانش آموزان را رقم می‌زند، لذا نباید مشکلات و کمبود امکانات به دانش آموزان آسیب بزند. سیستم‌های سرمایشی، روشنایی و سایر امکانات باید تا قبل از برگزاری امتحانات آماده شوند. همه دستگاه‌ها در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند.

فرماندار اهواز بر تکریم خانواده معظم شهدای گرانقدر تاکید کرد و گفت: مدلی را سال گذشته در هفته دفاع مقدس در دیدار با خانواده شهدا برای ادارات و دستگاه‌ها اجرایی کردیم که امسال نیز باید با هماهنگی روسای بنیاد شهید و امور ایثارگران مناطق ۱ و ۲ شهرستان اهواز انجام شود. این حداقل کار برای تکریم خانواده معظم شهدا است که نباید از آن غافل شویم.

موالی زاده با اشاره به پیش بینی هواشناسی و هشدار‌ها برای بارندگی در مناطق مختلف در روز چهارشنبه افزود: همه ادارات و دستگاه‌ها آمادگی لازم را داشته باشند. 

وی در ادامه به مشکلات روستا‌ها در سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعیلیه شهرستان اهواز اشاره کرد و گفت: امسال جلسات شورای اداری بخش‌ها نیز با هدف پیگیری ویژه و توجه جدی‌تر ادارات و دستگاه‌ها به مشکلات در سه بخش تابعه شهرستان اهواز برگزار می‌شود.

رئیس شورای اداری شهرستان اهواز گفت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی تعامل همکاری بین بخشی داشته باشند و از هر گونه اقدام خودسرانه بر علیه دیگر دستگاه خودداری کنند. موارد و مشکلات بین دستگاهی را به فرمانداری گزارش دهند. 

موالی زاده می گوید: مدیران و روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی بدون همکاری نماینده عالی دولت، شهرستان اهواز را ترک نکند تا دچار مشکل نشویم. برخی در گذشته رعایت نکردند که دیگر شاهد آن نباشیم و در صورت تکرار برخورد قانونی می‌شود.

موالی زاده ادامه داد: به گفته وزارت کشور یکی از بهترین انتخابات‌هایی که در کشور برگزار شد انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز بود که با همکاری و پشتیبانی ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی به خوبی، سالم و باشکوه برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است
  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • زنگ سپاس معلم در مدارس خراسان شمالی طنین انداز شد
  • املاک مازاد دستگاه‌ها باید شناسایی و معرفی شوند
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • حسینی: ظرفیت درآمدزایی خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود
  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • ۳۰۰۰میلیارد تومان اعتبار مصوب نفت برای استان در نظر گرفته شد