Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با تاکید بر لزوم توسعه نوآوری و فناوری در بخش کشاورزی و مباحث توسعه روستایی، گفت: باید حساسیت‌ها و ظرافت‌های کار در محیط روستا و بخش کشاورزی را به درستی بدانیم و از افتادن در دام آمارسازی‌ها که سد راه توسعه هستند، خودداری کنیم.

«محمدرضا خلف باغی» اصلاح و به روز کردن اطلاعات و آمار برای اثربخشی برنامه ها و واقعی نمودن آنها ضروری خواند و با ابراز تاسف از غیر واقعی بودن بسیاری از آمار و اعداد و ارقام موجود در بخش کشاورزی، اظهار کرد: روستا، محیطی خاص است و در بسیاری از مواقع اتفاقاتی که در جوامع روستایی می‌افتد با آنچه ما فکر می‌کنیم یا در برنامه ها اعلام می‌شود، کاملاً متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: باید حساسیت‌ها و ظرافت‌های کار در محیط روستا و بخش کشاورزی را به درستی بدانیم و از افتادن در دام آمارسازی‌ها که سد راه توسعه هستند، خودداری کنیم.

خلف باغی همچنین بیان کرد: در آغاز هر نوع برنامه‌ریزی برای توسعه روستاها و بخش کشاورزی باید بدانیم که امروزه بسیاری از روستاها کارکردهای قبلی خود را از دست داده و برخی صرفاً جنبه تفریحی و گردشگری پیدا کرده یا بسیاری از روستاهای حاشیه‌ای، به شهرها ضمیمه و ملحق شده‌اند. منظور آن که به منظور به اثربخشی برنامه‌های توسعه روستایی لازم است که روستاهایی با ویژگی‌های خاص و برجسته انتخاب کرده و متوجه باشیم که طرح‌ها کاملاً در جهت حل مشکلی خاص طراحی شده و «مسئله محور» باشند چرا که تکرار کلیات، ما را به جایی نخواهند رساند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد با بیان این که متناسب با نیازمندی روستاهای هدف، باید موضوعاتی چون شیرین سازی خاک، اصلاح الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ای و موارد مشابه در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: توجه به این موضوع ضروری است که توسعه فناوری‌های نوین به طور طبیعی نیازمند سرمایه‌گذاری است بنابراین کشاورزی در مقیاس‌های کوچک نمی‌تواند مخاطب اصلی طرح‌های توسعه فناوری محسوب شود و به همین دلیل بهتر است روستاها یا مزارع بزرگ تولید محصولات اقتصادی همچون پسته در ابتدای طرح، هدف گذاری شوند.

وی استان یزد را از قطب‌های تولید پسته در کشور توصیف کرد که متأسفانه متوسط میزان عملکرد این محصول بسیار پایین و کمتر از یک تن در هکتار است در حالی که رکورد تولید این محصول بیش از ۱۲ تن در هکتار در استان یزد ثبت شده و قطعاً به کارگیری فناوری‌ها و روش‌های تجربه شده می‌تواند به طور چشمگیری به بهبود عملکرد تولید پسته کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، خلف باغی با بیان این که نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به عنوان تشکیلاتی فراگیر، پرسابقه و توانمند، دسترسی به منابع انسانی، توسعه دامنه نوآوری و استفاده از فناوری های جدید را از جمله راهبردهای موفق در کمک به توسعه بخش کشاورزی می داند، گفت: از فعالیت های در دست اجرای پارک علم و فناوری یزد در این جهت با استفاده از آمار و اطلاعاتی که در این مجموعه وجود دارد و ارائه مشاوره های فنی که احیاناً مورد نیاز خواهد بود، استقبال، پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان نظام مهندسی کشاورزی پارک علم و فناوری یزد توسعه فناوری کشاورزی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۶۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا تصمیم دارد ماموریت خصوصی آتی که با عنوان «فایرفلای بلو گوست ۱» (Firefly Blue Ghost ۱) نامگذاری شده را به منظور آزمایش نحوه دفع و حذف گرد و غبار ماه با استفاده از برق به قمر زمین عملیاتی کند.

در این ماموریت نحوه دفع و حذف گرد و غبار با استفاده از الکتریسیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ در این راستا ناسا توضیحاتی ارائه کرده و گفته است، گرد و غبار خانه‌ای که حتی مدتی تمیز نشده و جرم آنها ضخیم شده به آسانی و بدون هیچ دردسری پاک می‌شوند و سطح دوباره تمیز می‌شود، اما برای فضانوردان و فضاپیماها، گرد و غبار به دلیل ماهیت خشن و چسبنده غبار روی آنها خطر بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. حتی ماه و مریخ هم از این خطر در امان نیستند.

تفاوت بین گرد و غبار روی ماه و زمین این است که گرد و غبار روی ماه و سایر اجرام مانند شیشه ناهموار و تیز هستند

چارلز بولر، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه الکترواستاتیک و فیزیک سطحی مرکز فضایی کندی ناسا در این باره چنین توضیح می‌دهد: "تمیز کردن سنگ پوشه (گرد و خاک سطح ماه) از روی سطوح، مشکل را بدتر خواهد کرد؛ چرا که آنها بار الکتریکی بالایی دارند و درعین حال به شدت عایق هستند.

بولر در بیانیه‌ای گفت: قرار گرفتن مأموریت‌های آینده ماه در معرض این گرد و غبار خطر بالقوه و خطرناک هستند و مدیریت کردن شرایطی که گرد و غبار آن بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما در سطح زمین مشاهده کرده‌ایم دشوار است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کند. 

یکی از راهکار‌های ممکن برای کاهش آسیب‌های ناشی از این گرد و غبار، بهره‌گیری از تکنولوژی جدید ایرودینامیکی ناسا به نام تکنولوژی Dust Shield یا به اختصار (EDS) است.

ناسا از سال ۲۰۰۴ مشغول توسعه و آزمایش این فناودپری در مرکز کندی است؛ این فناوری از ترکیبی از الکترود‌ها و میدان‌های الکتریکی برای برداشتن و حذف گرد و غبار از اجسامی مانند رادیاتور‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی، لنز‌های دوربین و لباس فضانوردان استفاده می‌کند.

یکی از عوامل مهم در توسعه این فناوری ایجاد شرایط حمل و نقل پایدار به سطح ماه است که ناسا طراحی کلیدی آن را برای محافظت از ماه در مقابل گرد و غبار برعهده گرفته و این تلاش نشان می‌دهد، چگونه همکاری بین نهاد‌های خصوصی و دولتی می‌تواند به توسعه فضایی کمک کند و فناوری‌های جدید را در فضای خارج از جو زمین بیازماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند