Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:03:30 GMT

آیا یخ روابط تهران ریاض ذوب می شود؟

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۷۸۴۹

آیا یخ روابط تهران ریاض ذوب می شود؟

روزنامه ستاره صبح سوم مرداد گزارشی در خصوص بهبود روابط ایران و عربستان منتشر کرد و نوشت: میانجیگری برخی کشورهای منطقه و از جمله پاکستان و عراق احتمالا به نتیجه رسیده و براساس اخبار منتشر شده ممکن است خبرهایی درباره بهبود روابط ایران و عربستان به گوش برسد. برخی منابع خبری مدعی شده اند که احتمال دارد عربستان در یک حرکت نمادین در حالی که چهار سال پیش در مراسم تحلیف حسن روحانی نماینده ای نداشت برای مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی نماینده به تهران بفرستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حرکت می تواند یخ های رابطه ایران وعربستان را ذوب کند. از سوی دیگر یکی از اهداف سفر الکاظمی نخست وزیر عراق به آمریکا و دیدار با جو بایدن موضوع رابطه ایران و عربستان است. این در حالی است که قبل از الکاظمی، عمران خان نخست وزیر پاکستان تلاش هایی انجام داد تا تنش ها بین تهران و ریاض کاهش پیدا کند. گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد که در ادامه می خوانید.

احتمال حضور نماینده عربستان سعودی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی 
در شرایطی مطرح می‌شود که گفت‌وگوهای امنیتی و دیپلماتیک میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق مدتی است آغاز شده است. گزارش ها حاکی از آن است که در این مذاکرات پیشرفت‌های ملموسی صورت گرفته است.  یک منبع آگاه از احتمال حضور نماینده‌ای از پادشاهی عربستان در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی خبر داد و اظهار کرد: "با توجه به حل‌وفصل تمامی موارد اختلافی دوجانبه هر لحظه امکان اعلام بهبود روابط تهران و ریاض و بازگشایی سفارتخانه‌ها وجود دارد. او افزود: «در حال حاضر مذاکرات در پایتخت‌های برخی از کشورهای عربی در جریان است و بیشتر موارد اختلافی نه در مورد مناسبات ایران و عربستان بلکه درباره وضعیت کشورهای یمن، لبنان و عراق است».

این منبع آگاه با بیان این که احتمال می‌دهد در مراسم تحلیف آقای رئیسی اتفاقی رخ دهد، ادامه داد: «طرفین در حال مذاکره هستند که در مراسم تحلیف حرکت نمادینی انجام شده و پس از آن روابط آغاز شود. او گفت: «بر اساس شنیده‌ها خوشبختانه گفت‌وگوهای تهران و ریاض وارد فضای سیاسی نشده و در رویه قابل قبولی پیش می‌رود. پس امکان از سر گیری مجدد مناسبات وجود دارد. به گفته این منبع آگاه، نخست‌وزیر عراق در آینده نزدیک به واشنگتن سفر می‌کند و بهبود روابط ایران و سعودی یکی از موارد احتمالی گفت‌وگوی او با بایدن خواهد بود اما با این حال باید دید که اوضاع به چه صورتی به پیش می‌رود. مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی نیمه مرداد ماه برگزار می‌شود. عربستان چهار سال پیش در مراسم تحلیف حسن روحانی نماینده ای نداشت.

رئیسی روابط ایران با عربستان را به کدام سمت می برد؟
ابراهیم رئیسی در اولین اظهارات مطبوعاتی خود اعلام کرد که تهران در صدد است روابط نزدیکتری با کشورهای منطقه داشته باشد و به بهبود روابط خود با همسایگان عرب خلیج فارس بپردازد. این در حالی است که در آینده ی نزدیک ممکن است چالش های جدید زیادی برای ایران پیش بیاید، زیرا شرایط منطقه نسبت به قبل پیچیده تر شده است. در حالت ایده آل، ایران و عربستان سعودی می توانند روابط خود را قبل از بروز مسئله جدیدی از سر بگیرند. از آنجا که رئیسی بیش از رئیس جمهور قبلی یعنی حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی ایران نفوذ دارد، می تواند نقش تعیین کننده ای در این زمینه داشته باشد. در اینجا به برخی از عواملی که می تواند بر روابط ایران در منطقه تأثیر منفی بگذارد، اشاره می کنیم. نخست، برای دولت جدید در ایران، مذاکرات مداوم با ایالات متحده برای از سرگیری توافق هسته ای مهمترین موضوع در حال انجام است.

مهم اینکه، از آوریل شش دور گفتگو درباره توافق هسته ای در وین برگزار شده است. با این حال، عربستان سعودی به طور مداوم با احیای برجام مخالفت کرده و علیه برنامه هسته ای ایران موضع گرفته است، اگرچه از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در واشنگتن، ریاض تحت فشار قرار گرفته است. ثانیا، ریاض حتی در حالی که برای برقراری روابط با ایران تلاش می کند، چند روز پیش، توافق نامه نفتی با اسلام آباد منعقد کرد. این معامله تلاشی برای کاهش نفوذ تهران در پاکستان به شمار می رود. در چارچوب این توافق، پاکستان از ماه جولای سال جاری کمک های نفتی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار یا بیشتر را در سال از ریاض دریافت خواهد کرد.

مهم اینکه، روابط ریاض و اسلام آباد ماه ها پیش به حالت عادی برگشت و عربستان در تلاش است تا سرمایه گذاری های بیشتری را در این کشور داشته باشد. به دلیل مشکلات لجستیک، پالایشگاهی که باید توسط سعودی ها در بندر گوادر پاکستان ساخته می شد به همراه یک مجتمع پتروشیمی در نزدیکی کراچی ساخته می شود. اگرچه ایران از زمان روی کار آمدن عمران خان، سیاست "اول همسایگان" را به اجرا گذاشته و روابطش با پاکستان ارتقا یافته است، اما حضور عربستان سعودی در کشور همسایه ی ایران آزاردهنده است. سوم، با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان شرایط سیالی بر این کشور حاکم شده است. درست زمانی که نیروهای آمریکایی شروع به ترک افغانستان کردند، طالبان سرزمین های بیشتری را در این کشور اشغال کرد و احتمالا کابل در روزهای آینده با شرایط غیرقابل پیش بینی ای روبرو خواهد شد.

مهم اینکه، هرگونه کشمکش بین طالبان و دولت افغانستان می تواند این کشور را به جنگ داخلی بکشاند. در این بین، تمامی کشورهای منطقه بخشی از یک رقابت برای اطمینان از منافع خود و حفظ نفوذشان در افغانستان هستند. گفتنی است، اسلام آباد، ریاض و تهران در مورد تجدید ساختار دولت در افغانستان اهداف یکسانی ندارند. به طور مثال، ایران تمایل ندارد که طالبان نقش زیادی در ساختار قدرت افغانستان داشته باشد و آشکارا از دولت افغانستان حمایت می کند.

منبع: روزنامه ستاره صبح برچسب‌ها برجام سید ابراهیم رییسی عربستان سعودی روزنامه ستاره صبح عراق خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سید ابراهیم رییسی عربستان سعودی برجام سید ابراهیم رییسی عربستان سعودی روزنامه ستاره صبح عراق خلیج فارس ایران و عربستان مراسم تحلیف عربستان سعودی ابراهیم رئیسی بهبود روابط روابط ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۷۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد

یک رسانه عبری به نقل از یک منبع ناشناس سعودی مدعی شد که عربستان درباره هرگونه حمله اسرائیل به رفح این رژیم را تهدید و اعلام کرد که این حمله منجر به دور شدن توافق عادی‌سازی تل‌آویو و ریاض می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که طی یک هفته گذشته اخبار متعددی درباره روند عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و تحرکات آمریکا در این زمینه به ویژه بعد از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور به ریاض منتشر شده است، امروز پنجشنبه یک رسانه عبری مدعی شد که عربستان تهدید کرده که هرگونه حمله اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه موجب دور شدن قرارداد عادی‌سازی بین ریاض و تل‌آویو می‌گردد (احتمال آن را کم می‌کند).

شبکه کان رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد که یک منبع در دربار پادشاهی عربستان به این شبکه اعلام کرده که ریاض درباره هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح به تل‌آویو هشدار داده و اعلام کرده که اگر این حمله اتفاق بیفتد منجر به دور شدن قرارداد عادی‌سازی عربستان و اسرائیل می‌شود و همین مسئله اسرائیل را در برابر گزینه سختی قرار داده است.

این رسانه عبری اعلام کرد که منبع مذکور در دربار پادشاهی عربستان گفت که ریاض از طریق آمریکایی‌ها پیامی به تل آویو فرستاده و تاکید کرده است که هرگونه عملیات نظامی در رفح اشتباهی بزرگ بوده و قرارداد عادی سازی بین ریاض و تل آویو را دور می‌کند.

شبکه کان رژیم صهیونیستی به نقل از منبع سعودی مذکور که نام او را ذکر نکرده اعلام کرد که در این صورت (حمله اسرائیل به رفح) عربستان (در صورت عادی‌سازی با اسرائیل) به عنوان کشوری خائن شناخته خواهد شد.

به ادعای این رسانه صهیونیستی، این منبع تاکید کرد که در صورت عدم تشکیل کشور فلسطین عربستان نمی‌تواند روابط خود را با اسرائیل عادی کند و ریاض حاضر نیست جایگاهی که در میان کشورهای اسلامی دارد را از دست بدهد.

رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر دادگفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه

این درحالی است که 2 روز قبل یک رسانه عبری زبان ادعا کرد، پیشرفت ملموسی در روند سازش بین ریاض و تل‌آویو به ثبت رسیده است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به این منظور اعلام کرد که همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشارهایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند و یک منبع نزدیک به دربار عربستان اعلام کرد نیازمند تضمین‌‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت هم اعلام کرد که تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از 7 اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کندو در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد.

این رسانه عبری افزود که طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • تحلیف سربازان مرکز آموزشی امام رضای بیرجند و مراسم گرامیداشت روز معلم
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟