Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@14:00:24 GMT

دولت سیزدهم تشکیل وزارت حمل و نقل را پیگیری کند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۸۰۶۹

دولت سیزدهم تشکیل وزارت حمل و نقل را پیگیری کند

معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با ابراز تاسف از اینکه صنعت حمل ونقل کشور به عنوان یکی از بزرگترین شریان های اقتصادی و اجتماعی کشور به دلیل بی ارزش تلقی کردن آن، در حال موت است، گفت: این در حالی است که هیچ حرکت اقتصادی و اجتماعی بدون حمل ونقل ممکن و میسر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامحسین امیری در گفتگو با پول نیوز با بیان این مطلب تاکید کرد: دولت آینده باید سرو سامان دادن به بخش حمل و نقل کشور و اعتلای آن را یکی از چند وظیفه اصلی خود قرار دهد تا با احیا و اعتلای این صنعت دستیابی به دیگر اهداف سهل و ممکن شود.
وی با بیان اینکه امروز صنعت حمل ونقل کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است، بیان کرد: صدور بخشنامه‌های متعدد و فراتراز قانون توسط سازمان‌های ناظر بر امر حمل و نقل، نقص در برخی از قوانین ناظر بر حمل و نقل و متناسب نبودن آن‌ها با قوانین بین المللی حمل ونقل، سلیقه‌ای عمل کردن ماموران و ممیزان مالیاتی در اخذ مالیات از شرکت‌های حمل و نقل، برخورد ناصواب سازمان تامین اجتماعی با شرکت‌های حمل و نقل پیرامون قرارداد‌های حمل ونقلی آنها، ناتوانی بانک‌ها در انتقال ارز حاصل از کرایه حمل و دیگر خدمات شرکت‌های حمل و نقل از جمله این معضلات است.
امیری همچنین با اشاره به دیگر مشکلات این حوزه ادامه داد: برخورد ناصواب اکثر گمرکات مرزی کشور‌های همجوار و معطلی چندین روزه کامیون‌های ایرانی در مرز‌های کشور، کمبود لاستیک و قطعات یدکی وسایل نقلیه و نیز جلوگیری از فعالیت شرکت‌های حمل و نقل به صورت دائم و خارج از چارچوب و قواعد مربوطه که حاصل آن سرگردانی رانندگان و کارکنان و افزودن افراد بیشتری به بیکاران جامعه است.
این کارشناس حوزه حمل و نقل افزود: در عین حال افزایش سرسام آور و لحظه‌ای قیمت وسایل نقلیه زمینی امکان سرمایه گذاری در این بخش را با مشکل مواجه ساخته است و نیز کمبود قضات آگاه به حمل ونقل در شعب دادگاه‌های عمومی و انقلاب و تعزیرات حکومتی منجر به صدور احکام ناصواب در امر حمل ونقل شده است.
وی با تاکید بر اینکه در راستای احیا و اعتلای صنعت حمل ونقل باید چند گام اساسی و مفید در دولت جدید برداشته شود، تصریح کرد: گام اول هماهنگی و همدلی با قوه مقننه جهت تصویب لایحه یا طرح تشکیل وزارت حمل ونقل است. گام دوم پایه ریزی شناخت اهمیت و ارزش حمل و نقل از طریق فرهنگ سازی در مدارس، دبیرستان ها، دانشگاه‌ها و صدا و سیما است.
امیری ادامه داد: آموزش سازمان‌های ناظر و دخیل در حوزه حمل و نقل از قبیل سازمان گمرک، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان تعزیرات حکومتی، دادسرا‌ها و دادگاه‌ها پیرامون شناخت اهمیت و ارزش حمل ونقل، از نکات مهمی است که در دولت آینده باید موردتوجه قرار گیرد.
وی همچنین پیگیری اصلاح برخی از مواد قوانین ذی مدخل در امر حمل ونقل از جمله قانون امور گمرکی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی و قانون مالیات‌های مستقیم را الزامی برشمرد و گفت: تقویت متولی حمل ونقل و لزوم تبعیت سازمان‌های ذی مدخل در امر حمل ونقل از سیاست‌های حمل و نقلی آن نهاد باید به عنوان گام پنجم مورد توجه قرار گیرد و در گام ششم ارزش قایل شدن به تشکل‌های حمل ونقلی و دخیل کردن آن‌ها در سرنوشت کاری اعضای آن‌ها اولویت دارد.
امیری در ادامه با تاکید بر ضرورت رفع موانع ترانزیت از قلمرو کشور تاکید کرد: برقراری امنیت شغلی شرکت‌های حمل و نقل و مدیران آن‌ها و نیز تقویت دیپلماسی حمل ونقل با کشور‌های همجوار و دیگر کشور‌های هدف حمل ونقلی الزامی است.
وی در پایان با اشاره به گام دهم در راستای ارتقای صنعت حمل و نقل در دولت آینده خاطرنشان کرد: احیای راه ادویه (ایران، ارمنستان، گرجستان، سواحل دریای سیاه و دیگر کشور‌های اروپایی) به موازات راه شاهی (ایران، ترکیه و سایر کشور‌های اروپایی) در راستای کاهش فشار‌ها و مشکلات عدیده‌ای که به طور مستمر کشور ترکیه برای حمل ونقل بین المللی ما ایجاد می‌کند، ضروری است. این دو راه در دوران هخامنشیان برای ایجاد توازن حمل ونقل مورد استفاده قرار می‌گرفتند.    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: وزارت حمل و نقل حمل ونقل دولت سیزدهم صنعت حمل و نقل شرکت های حمل و نقل صنعت حمل امر حمل حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۰ پالایشگاه نفت کشور در حال کیفی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت هستند.

به گزارش شانا، علی سلاجقه ظهر امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت سیزدهم گام اساسی در موضوع کیفی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۰ پالایشگاه کشور برداشته است، گفت: این پالایشگاه‌ها حتی در زمینه کاهش تولید مازوت و گوگردزدایی از فرآورده‌های نفتی نیز در حال اجرای پروژه هستند.

وی با تأکید بر اینکه حداقل استاندارد بنزین مصرفی کشور باید یورو ۴ باشد، تصریح کرد: ما به‌دنبال رعایت این حداقل در همه کشور هستیم.

به گزارش شانا، در اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی که برای همه پالایشگاه‌های کشور به استثنای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که خوراک آن میعانات گازی است، دو هدف کیفی‌سازی انواع فرآورده‌ تولیدی در پالایشگاه‌های کشور و کاهش نفت کوره به‌صورت موازی دنبال می‌شود.

بر اساس قانون هوای پاک نیز بنزین توزیعی در کلان‌شهرهای کشور باید استاندارد یورو ۴ را داشته باشد که این مهم در حال انجام است، خودروهای ایرانی در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به‌طور میانگین ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این عدد در استاندارد جهانی ۳ تا ۴ لیتر است، بنابراین هر چقدر هم سوخت با کیفیت بالا در اختیار خودروها قرار گیرد، باز هم احتراق بالا باعث آلودگی هوا خواهد بود.

با این حال، توجه به ارتقای تولید سوخت در پالایشگاه‌های کشور در اولویت قرار دارد و اکنون بیشتر پالایشگاه‌ها طرح‌های ارتقای کیفیت را در دستور کار خود دارند. نکته مهم آن است که بنزین حتی اگر با کیفیت‌های بالا تولید شود هم در خودروهایی با موتورهای قدیمی ایجاد آلودگی خواهد کرد، بنابراین در کنار افزایش کیفیت سوخت، توجه به بهینه‌سازی مصرف خودروها نیز باید انجام شود.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرودرین‌ماه امسال در تشریح تازه‌ترین وضع طرح‌های توسعه‌ای این شرکت گفته بود: سال ۱۴۰۲ طبق تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در همه پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و طرح جامع ارتقای کیفی نفت کوره نیز طراحی و با برگزاری ۱۱ نشست ماهانه در همه پالایشگاه‌ها، روند اجرایی آن بررسی و نهایی شد و امسال وارد مرحله اجرایی این طرح‌ها خواهیم شد.

وی همچنین با اشاره به بومی‌سازی دانش فنی واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره در کشور در سال ۱۴۰۲ تصریح کرده بود: در این بخش از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کردیم و برای نخستین بار در کشور، دانش فنی کیفی‌سازی نفت کوره بومی شد و هم‌اکنون در اولویت طرح‌های توسعه‌ای در ۹ پالایشگاه قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است
  • تصویب تشکیل استان تهران شرقی
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها