Web Analytics Made Easy - Statcounter

این در حالی است که در سال‌های اخیر و با افزایش تحریم‌ها تأمین این ماشین‌آلات بسیار دشوار شده است.

از طرفی برای بسیاری از معادن متناسب با شرایط خاص آنها در کشور معمولا دستگاه‌های حفاری آماده خارجی کارایی مناسبی ندارند.

این مسائل از یک سو و شرایط نامناسب حفاری تونل‌ها در صنایع مختلف و معادن زیرزمینی در استفاده از روش‌های منسوخ دستی و سنتی یا استفاده از ماشین‌آلات غیرمرتبط از سوی دیگر سبب شد کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «صنعت و معدن شایان فناوران آمیتیس» با ارائه بسته کامل تجهیزات استخراج و حفاری تونل، امکان دستیابی به سرعت و دقت حداکثری در حفاری را در کنار کاهش هزینه تمام‌شده برای کارفرمایان و پیمانکاران صنعت تونل‌سازی در کشور به ارمغان آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر این شرکت به‌عنوان اولین تولید‌کننده دستگاه رودهدر در غرب آسیا، براساس جذب و ایجاد دانش فنی و فناوری ساخت و تولید ماشین‌آلات حفاری تونل‌های کوچک‌مقطع، وارد مرحله صنعتی‌سازی و تولید سفارشی این‌گونه ماشین‌آلات شده است.

مهندس شاهد شیرین، فارغ‌التحصیل مهندسی معدن و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «شایان فناوران» در مورد ایده شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «در زمان تحصیل و هنگام بازدید از معادن زیرزمینی، نکته‌ای که برایم همیشه مورد سوال بود این بود که چرا در کشور ما با وجود کار بر روی فناوری‌های خیلی پیشرفته، در بحث فناوری‌های معدنی کار زیادی انجام نشده است؟ به طوری که کارگران معادن زیرزمینی بدون هیچ آموزشی و با پیکورهای دستی بادی (چکش‌های بادی کوچکی که با نیروی باد کار می‌کند) مشغول کندن معدن می‌شوند. بعد هم مواد کنده‌شده را با بیل و فرغان یا در معادن پیشرفته‌تر با واگن به بیرون معدن حمل می‌کنند. این مسأله باعث شد تا همزمان با تحصیل در فکر چگونگی بومی‌سازی فناوری‌های لازم برای سهولت انجام کار در این‌گونه معادن باشم. از سال سوم تحصیل در دانشگاه به بعد تمام فکر، وقت و سرمایه‌ای که داشتم را در راه رسیدن به این فناوری گذاشتم. با بررسی انواع و اقسام دستگاه‌های حفاری معادن و تونل‌ها به این نتیجه رسیدم که انعطاف‌پذیرترین ماشین در بحث تونل‌سازی و استخراج معادن زیرزمینی دستگاه رودهدر (نوعی دستگاه حفاری بازویی) است که پنج یا شش کشور از جمله آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، آلمان و یکی دو کشور دیگر در حال ساخت آن هستند. در نهایت همراه برادرم و دیگر دوستان طراحی مفهومی دستگاه رودهدر را انجام دادیم. در بحث طراحی ما جذب فناوری انجام دادیم. یعنی روی یک دستگاه خارجی مهندسی معکوس نکردیم، بلکه اجزای این ماشین را به صورت بومی طراحی کردیم. این کار به ما قابلیت داد تا سراغ فناوری‌های 50 سال گذشته کشورهای اروپایی و امریکا نرویم و توانستیم با طراحی نوین، دستگاه‌هایی بسازیم که از لحاظ کیفیت و فناوری قابل رقابت با دستگاه‌های خارجی باشد. اکنون پس از انجام چند پروژه بزرگ و فروش چند محصول در کشور به این بالندگی رسیده‌ایم که به صورت تجاری‌سازی محصولاتی را با کیفیت دستگاه‌های اروپایی و آمریکایی و قیمت قابل رقابت با نمونه‌های چینی تولید کنیم.

مزیت‌های رقابتی محصولات «شایان فناوران»

مهندس شیرین در مورد مزیت‌های محصولات تولیدی این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «یکی از مزیت‌های منحصر به فرد دستگاه رودهدر این است که همزمان با انجام حفاری، خاک و مواد حفاری‌شده را کاملا رباتیک به پشت دستگاه انتقال می‌دهد. نکته بعدی این است که ما به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان قابلیت حفاری از راه دور را ایجاد کرده‌ایم. یعنی اپراتور با فاصله از دستگاه قرار می‌گیرد و در صورت ریزش یا وقوع حادثه، اپراتور دستگاه در منطقه امن قرار دارد. این یکی از فناوری‌هایی است که ما در ایران ایجاد کرده‌ایم و امروز با اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در این زمینه رقابت می‌کنیم. در کشور ما مشکل اصلی نبود فرهنگ استفاده از مکانیزاسیون است، به‌طوری‌که در معادن زیرزمینی و بسیاری از پروژه‌های شهری مانند مترو، از روش‌های دستی و سنتی استفاده می‌کنند. برای نمونه در مترو وقتی ایستگاهی می‌خواهند احداث کنند؛ بیل‌مکانیکی را به زیر زمین می‌برند، در حالیکه بیل مکانیکی برای حفاری و احداث تونل ساخته نشده است. زیرا هم آلایندگی و هم راندمان پایینی در این کار دارد. مسأله دیگر در بحث معادن زیرزمینی زغال‌سنگ است که در ده سال گذشته شاهد حوادث تلخی در اثر انفجار گاز متان بوده‌ایم. زیرا فناوری مورد استفاده در معادن زیرزمینی زغال‌سنگ ما زیر صفر است و شرکتی نبوده است که دستگاه‌هایی تولید کند که از لحاظ اقتصادی بازگشت سرمایه مناسبی داشته باشد و رفع نیاز این دوستان را هم بکند. اما امروز ما توانسته‌ایم برای رودهدر شایان، گواهینامه ضدانفجار اروپایی را کسب کنیم که یکی از مزیت‌های مهم دستگاه رودهدر تولید ایران است.

چشم‌انداز پیش رو

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران با اشاره به این‌که در بحث معادن زیرزمینی پیش‌بینی من این است که در تعدادی از معادن ایران استخراج به روش روباز ظرف مدت پنج سال آینده غیراقتصادی می‌شود و برای استخراج اقتصادی، مجبورند به روش زیر زمینی روی آورند، به جام‌جم می‌گوید: «آماده‌سازی لازم جهت تغییر روش به‌صورت میانگین سه تا چهار سال زمان می‌برد. این مسأله را همراه با پیشنهادات‌مان به اکثر متولیان معدن‌کاری ایران داده‌ایم. مسأله دیگر این‌است که از لحاظ آماری نیاز شرکت‌های فولادسازی ایران 2.7 تا 3 میلیون تن زغال‌سنگ در سال است که در بهترین شرایط حدود 1.5 تا 1.6 میلیون تن زغال‌سنگ از تمامی معادن موجود استخراج می‌شود و بزرگ‌ترین دلیل آن نبود مکانیزاسیون است زیرا فرهنگ‌سازی این موضوع وجود ندارد و اسناد بالادستی این کار را برای معدن‌داران تکلیف نمی‌کند. مشکل دیگر در بحث قوانین این است که در سال 76 قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی وضع شد که شهرداری‌ها را موظف می‌کرد در صورتی که بخواهند مجوز حفر تونل در محیط‌های شهری را بدهند، باید به‌صورت تونل مشترک تاسیسات شهری احداث شود؛ یعنی نباید ادارات آب و فاضلاب، برق، مخابرات یا گاز هرکدام به‌صورت جداگانه خیابان را حفاری کنند. اما این امر هنوز اجرایی نشده و شاهد عدم اجرای قانون مصوب مجلس هستیم.مهندس شیرین در ادامه تصریح می‌کند: «ما از سال 99 براساس طرح راهبردی بازاریابی و فروش، بحث بازارهای خارجی را در دستور کار گذاشته‌ایم و با عراق، سوریه، ترکیه و هند در حال مذاکره هستیم و جدیدا از افغانستان و کشورهای منطقه سی‌آی‌اس نیز مشتریانی داشته‌ا‌یم که از کارخانه، توانمندی‌ها و پروژه‌های در دست اجرا بازدید کرده‌اند. هدفگذاری ما این بوده که تا انتهای سال 1400 بتوانیم اولین رکورد صادراتی را ثبت کنیم و امیدواریم در سال‌های بعد تا افق 1404 به‌صادرات حداقل 10 دستگاه از محصولات‌مان برسیم.»

محصولات و خدمات «شایان فناوران» در یک نگاه

مدیرعامل شرکت شایان فناوران با اشاره به رودهدر شایان که اولین محصول این شرکت است، می‌گوید: «این محصول از لحاظ ابعاد و سایز در جهان منحصربه‌فرد بوده و شاید اولین یا دومین کشوری باشیم که رودهدر را در اندازه کوچک تولید می‌کنیم. این رودهدرها در سه تیپ اس‌اچ35، اس‌اچ50 و اس‌اچ70 تولید شده‌اند و متناسب با پروژه‌های کوچک‌مقطع تا متوسط مقطع هستند. تونل‌های کوچک مقطع به تونل‌هایی با قطر کمتر از چهار متر گفته می‌شود و تونل‌های متوسط‌مقطع به تونل‌هایی با ابعاد کمتر از 30 مترمربع اطلاق می‌شوند که دستگاه‌های تولیدی ما می‌توانند متناسب با نیاز هر پروژه این مقاطع را پوشش دهند. در مورد محصولات دیگر، با توجه به این‌که بازار هدفمان معادن زیرزمینی است، بسته کامل حفاری مکانیزه را تولید کرده‌ایم. به طوری که ماشین‌آلات و سیستم‌های مکانیزه تولیدشده در شرکت شایان فناوران از قسمت شروع به حفاری تا زمانی که خاک و مواد حفاری‌شده به بیرون معدن منتقل می‌شود را پوشش می‌دهند. همچنین طراحی سیستم‌ لودرهای معدنی را انجام دادیم که آماده تولید است و در بحث نوارنقاله‌های معدنی نیز در حال کار هستیم.

راه‌های ارتباطی با شرکت شایان فناوران

وبسایت: shayanindustry.com
ایمیل: info@shayanindustry.com
اینستاگرام:shayanindustry
تلفن: 76250686-021
آدرس:تهران،پارک فناوری پردیس، واحد 1302.

رقیه دهقانی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 شاهد شیرین شرکت دانش بنیان معادن زیرزمینی ماشین آلات زغال سنگ تونل ها جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۱۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است

ایسنا/زنجان نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: کسی که برای امرار معاش خود تلاش می‌کند به مصداق جهاد با دشمن است؛ چرا که فقر یکی از بزرگترین دشمنان به شمار می‌رود.

آیت‌الله علی خاتمی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) در مراسم گرامی‌داشت روز کار و کارگر که در معدن انگوران برگزار شد، با بیان اینکه تلاشی که برای آسایش جامعه انجام می‌شود در روشن شدن چراغ زندگی افراد موثر است و در دین اسلام ارزش دارد، اظهار کرد، اظهار کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و رونق و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و تلاش‌های آن‌ها بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به کار و کارگر در دنیا براساس منفعت اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است، عنوان کرد: در اسلام، کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر و ائمه اطهار (ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا تلاش است.

خاتمی خاطرنشان کرد: مسئولان وظیفه دارند از زحمات این افراد قدردانی کنند و با تضمین امنیت شغلی، در راستای ایمنی محیط کار و ارتقای مهارت‌های شغلی بکوشند.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معادن سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند، اظهار کرد: ۲۳ درصد از سهم توسعه، عمران و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان زنجان تخصیص یافته است و در  این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است.

مجید گلشنی‌منفرد تصریح کرد: مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان، برای ایجاد رفاه و توسعه با اولویت‌بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد که بر این اساس باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن سال گذشته به استان تخصیص می‌یافت، در حالی‌که هم اکنون شاهد اختصاص فقط ۵۳۰ میلیارد ریال به استان هستیم که پس از پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان محقق شد.

وی تصریح کرد: این میزان تخصیص یافته تنها ۲۳ درصد از سهم توسعه و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان است.

گلشنی اظهار امیدواری کرد: با تشدید پیگیری‌ها و وصول کامل سهم استان در این بخش، شاهد افزایش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق معدنی استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال به شهرستان ماهنشان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد از میزان تخصیص یافته به استان، جهت توسعه و آبادانی شهرستان ماهنشان اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در استان ۲۰۲ معدن فعال و ۱۶۵ معدن غیرفعال داریم که دلیل اصلی غیرفعال بودن این معادن، اکتشاف نادرست و استفاده نکردن از ذخیره کامل معادن بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند