Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:58:02 GMT

تجمع در مراکز واکسیناسیون، منشا انتشار کرونا

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۱۷۸۲

تجمع در مراکز واکسیناسیون، منشا انتشار کرونا

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، با توجه به اینکه واکسیناسیون در تعداد محدودی از مراکز در سطح کشور به افراد تزریق می‌شود، همین امر باعث شده است که مردم برای دریافت واکسن در مراکز تعیین شده تجمع کنند؛ مساله ای که علاوه بر کندی روند واکسیناسیون در مراکز، موجب انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر می‌شود زیرا ممکن است تعدادی از همراهان یا خود افراد نیازمند واکسن مبتلا به کرونا باشند اما اطلاعی از این موضوع نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان و پزشکان، افرادی که یک دز یا هر دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند نیز ممکن است برای دیگر افراد انتقال دهنده باشند و به طور یقین بسیاری از افراد سالمند که برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، افرادی را به همراه دارند که این مساله امکان انتقال ویروس کرونا را بیشتر می‌کند.  

به همین منظور پای صحبت مراجعان برخی مراکز واکسیناسیون نشستیم. احمد که ۶۵ سال دارد، می‌گوید: هفته گذشته برای تزریق واکسن به یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح شهر تهران مراجعه کردم، ساعت هشت صبح بود خیال می‌کردم که خیلی خلوت باشد و به فرزندم گفتم اول صبح ممکن است خلوت‌تر باشد پس همان ساعات اولیه برویم تا واکسن را تزریق کنم، اما زمانی که مراجعه کردم با ازدحام جمعیت در یکی از مراکز واکسیناسیون در شرق تهران مواجه شدم.

وی ادامه داد: بسیار متعجب شدم که چرا ساعت هنوز هشت صبح نشده،  این مرکز انقدر شلوغ است.  کمی که نزدیک‌تر شدم متوجه شدم که همه این افراد ساعات اولیه را به خاطر خلوتی و دوری از اجتماع انتخاب کرده‌اند اما غافل از اینکه تعداد زیاد بود و هنوز خود کادر درمانی برای تزریق واکسن حضور نداشتند.

این سالمند اضافه کرد: حدود ساعت ۱۱ پس از سه ساعت معطلی نوبت به من رسید و واکسن را تزریق کردم و به خاطر اینکه فرزند جوانم همراهم بود، دلهره زیادی داشتم و می‌ترسیدم با وجود اینکه دو ماسک استفاده کرده بود به کرونا مبتلا شود. معتقدم که این مراکز به عنوان منشا اصلی انتشار ویروس کرونا هستند و بسیاری از افراد می‌توانند در این مراکز به کرونا مبتلا شوند.

مریم هم که به همراه مادر ۶۰ ساله خود در یکی دیگر از مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده است، می‌گوید: معتقدم اگر فرد سالم بدون علایم کرونا به این مراکز مراجعه کنند به طور یقین کرونا را خواهد گرفت چون ازدحام جمعیت، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حتی استفاده نکردن از ماسک به عنوان مهمترین موضوعاتی است که در این مکان‌ها رعایت نمی‌شود.

وی که پس از تماس مرکز برای تزریق واکسن کرونا به این مرکز مراجعه کرده است، معتقد است: کرونا دلتا که اکنون سرعت انتشار بالایی دارد، می‌تواند با سرعت بیشتری انتقال داده شود و اکنون زمینه انتقال آن در این مراکز فراهم است و باید تعداد مراکز واکسیناسیون افزایش یابد تا زمینه انتقال کاهش پیدا کند.

یکی از افرادی که در این مرکز ماسک بر صورت نداشت، در پاسخ به این سوال که چرا ماسک ندارید، گفت: من دز اول واکسن را تزریق کرده‌ام و امروز برای تزریق دز دوم آمده‌ام پس واکسینه شده‌ام.

این تصور که واکسن کرونا می‌تواند به صورت صددرصد افراد را واکسینه کند نادرست است چون بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر فردی دو دز واکسن کرونا را هم تزریق کرده باشد، ممکن است به این ویروس مبتلا شود. پس باید حتما از ماسک به صورت مداوم و بیرون از منزل استفاده شود.

طبق آمارهای وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۳۷۴ نفر و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر رسیده است که اکنون چهار هزار و ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

اما آمار مرگ و میر و تعداد زیاد افراد بستری و مبتلایان هم نمی تواند برای برخی افراد هشداردهنده باشد.  متاسفانه علاوه بر خیابان‌ها و بازار، در مراکز واکسیناسیون هم تعدادی از افراد بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و بدون دریافت پیامک برای مراجعه به مراکز، ساعت‌ها در صف طولانی برای تزریق واکسن می‌ایستند و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای آنها معنایی ندارد.

پزشکان متخصص عفونی و اپیدمیولوژی به مردم هشدار می‌دهند که هنوز بهترین راه برای کاهش انتقال این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اما در صف‌های طولانی تزریق واکسن این مساله دیده نمی شود.  گرچه مسئولان و متولیان تزریق واکسن مردم را به این مساله هوشیار می‌کنند که این مراکز می‌توانند منشا آلودگی باشند و تنها زمانی باید به این مراکز مراجعه کنید که با شما تماس گرفته شود اما گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد و متاسفانه صف‌های تزریق واکسن هر روز شلوغ و شلوغ تر می‌شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، با گذشت حدود ۱۸ ماه از شیوع کرونا در ایران و حدود پنج ماه از شروع واکسیناسیون در کشور تاکنون ۶ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر، دز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به هشت میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۷۲ دز رسیده است. آماری که نشان دهنده تزریق یک دز واکسن به حدود هشت درصد جمعیت بزرگسال و تزریق هر دو دز واکسن به حدود سه درصد آنان است.

بدون دریافت پیامک مراجعه نکنید

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، از شهروندان تهرانی تقاضا کرده است که بدون دریافت پیامک به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نکنند و برای تزریق واکسن کرونا منتظر پیامک بمانند.

وی می گوید: حضور بدون نوبت به مراکز تجمیعی، ممکن است سبب ازدحام این مراکز شود؛ از همکاران خود در وزارت بهداشت درخواست مجدانه داریم که حتما نوبت دهی تزریق واکسن به گونه ای طراحی شود که اینکار به صورت منظم و پویا عمل شود تا افراد دچار سردرگمی و نگرانی نشوند.  

افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران

زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران به ایرنا گفته است: تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران تا پایان هفته به ۹۰ مرکز می‌رسد، در حال حاضر ۸۱ مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران فعال هستند که این مراکز در روزهای آینده افزایش می یابد.

به گفته وی،  علاوه بر راه اندازی یک مرکز تجمیعی خودرویی واکسیناسیون کرونا واقع در خیابان فاطمی تهران در روز گذشته، تعدادی مرکز هم در چند روز گذشته به بهره برداری رسید، با افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران درصدد هستیم تا هم از ازدحام مردم جلوگیری شود و هم روند واکسیناسیون شتاب بگیرد.

زالی همچنین معتقد است: در هفته جاری هشتاد و یکمین مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران واقع در دژبان مرکز ارتش جمهوری اسلامی راه اندازی شد. ارتش علاوه بر ارایه خدمات موثر در تامین بخش های درمانی، در حوزه واکسینه کردن مردم هم فعالیت های خوبی دارد. در تلاش هستیم با افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون کرونا شرایط مطلوب تری را برای شهروندان تهرانی فراهم کنیم.

واکسیناسیون راه موثر کنترل ویروس کرونا

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: بعد از ۱۶ ماه شیوع و گسترش اپیدمی کرونا در دنیا، محققان به این نتیجه رسیده اند که روش‌ های مقابله با کرونا مثل شستشوی دست‌ ها، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از مسافرت‌ های غیرضروری، عدم شرکت در تجمعات و استفاده از ماسک تنها می‌توانند وقوع اپیدمی کرونا را برای مدتی به تعویق بیندازند و از پیک‌ ها جلوگیری کنند اما آنچه اهمیت دارد، این است که گفته می‌شود واکسیناسیون می‌تواند شر این ویروس را از سر ما کم کند. پس واکسیناسیون یکی از راه های موثر کنترل ویروس کرونا است.

وی افزود: محققان در کشورهای اروپای غربی مانند کانادا و استرالیا بر اساس تجارب خود به این نتیجه رسیده اند که اگر بیش از ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند، عملا زنجیره انتقال بیماری قطع می‌شود و دیگر مورد جدیدی اتفاق نمی افتد که بیماری یا اپیدمی یا طغیان بیماری صورت بگیرد.

مردانی اظهار داشت: به همین خاطر است که اکنون همه کشورها روی واکسن کرونا خیلی خوب کار کرده اند و هم و غم کشورهای مختلف تعجیل و تکمیل پروژه واکسیناسیون است. در ایران هم این کوشش‌ ها اتفاق افتاده و در هر صورت یا باید به واکسن وارداتی متکی باشیم یا باید توان داخلی را به جد برای ساخت واکسن بسیج کنیم.

بر اساس اطلاعات موجود، در ایران چندین شرکت مانند پاستور، رازی، کووبرکت و فخرا مجوز برای تولید واکسن را دریافت کرده‌اند و برخی از آنها مانند کووبرکت اکنون در مرحله تولید انبوه هستند اما همزمان با تولید واکسن، اقداماتی برای واردات واکسن هم انجام شده و بخشی از اقشار جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، سالمندان و افراد در معرض خطر واکسینه شده‌اند اما این تلاش‌ها نباید با ندانم کاری برخی افراد و ازدحام جمعیت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون بی‌نتیجه بماند.

دو هفته از برنامه واکسیناسیون عقب هستیم

زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، از وضعیت واکسیناسیون در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است: واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسئولان باشد، پروفایل کشور در برابر این بیماری مطلوب نیست. کشور در برابر ویروس کرونا باید آرایش جنگی به خود بگیرد و در تمام سازمان‌ها باید اقداماتی فراتر از آنچه تاکنون انجام شده است، صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود، شاهد خیزهای مجدد کرونا خواهیم بود. اکنون حدود دو هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم که امیدواریم با راه اندازی حدود ۹۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون بخشی از این تاخیر دو هفته ای جبران شود.

زالی با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از سهل الوصول ترین، سریعترین و نسبتا کاراترین روش های پیشگیری از کووید ۱۹ است که اثربخشی نسبی آن در عرصه جهانی به اثبات رسیده است و می تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر داشته باشد، گفت: واکسیناسیون متناسب با جمعیت کشور انجام نشده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران،  با بیان اینکه هم اکنون در موج اول و خیز پنجم کرونا هستیم، گفت: دامنه، شتاب و سرعت درگیری در خیز پنجم کرونا نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران کننده است.

کنترل نظم مراکز تجمیعی واکسیناسیون با ناجا

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به واکسیناسیون گروه های هدف در سطح کشور، در نامه ای به فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم استقرار نیروهای انتظامی در مراکز واکسیناسیون تجمعی استان تهران به منظور کنترل نظم، تاکید کرد.

نمکی به سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری نوشت: با توجه به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون گروه های هدف به سرعت در حال انجام است، به منظور کنترل نظم در مراکز واکسیناسیون تجمعی در سطح استان تهران، حداقل سه نفر از همکاران آن نیرو در هر مرکز واکسیناسیون مستقر و همکاری لازم را در جهت برقراری نظم معمول کنند.

ویروس کرونا تا زمانی که همه افراد جامعه واکسینه نشوند، به عنوان یک ویروس تاجدار میهمان همیشگی ماست، پس در واکسینه شدن هم عاملی برای ابتلای دیگران نباشیم و هنگام واکسیناسیون هم حتما همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا نه بر تعداد مبتلایان و نه بر مرگ بر اثر کرونا اضافه کنیم.

کرونا خود به راحتی هم جان می‌گیرد و هم افراد را درگیر می‌کند. فقط ما هستیم که با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم بر این موضوع صحه بگذاریم که می‌توانیم کرونا را شکست دهیم اگر همه مسایل را رعایت کنیم و صف‌های طولانی واکسیناسیون را به منشا بزرگ آلودگی و ابتلای دیگران به کرونا تبدیل نکنیم.

برچسب‌ها کرونا کووید-19 واکسیناسیون علیرضا زالی واکسن کرونا پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا کووید 19 واکسیناسیون کرونا کووید 19 واکسیناسیون علیرضا زالی واکسن کرونا عملیات مدیریت بیماری کرونا واکسیناسیون کرونا در تهران مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراکز واکسیناسیون پروتکل های بهداشتی برای تزریق واکسن واکسن کرونا تعداد مراکز ویروس کرونا تزریق کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است